Priecīgo cilvēku zeme Mjanmāra

Pagājušās 3 nedēļas pavadījām Mjanmārā - budisma valstī, kuru jau gadiem ilgi pārvalda militārā hunta. Skaista zeme un apbrīnojami izturīga tauta. Kopā ar ceļā sastaptajiem šveiciešiem nospriedām, ka katru čīkstošo eiropieti vajadzetu atsūtīt uz Mjanmu "pieredzes apmaiņā". Neskatoties uz visām nebūšanām politiskajā plānā, šejienes cilvēki ir pozitīvi, laipni un ļoti smaidīgi. Droši vien par to jāpateicas budismam un ar materialistiskajām vērtībām nesabojātajai ikdienai, un varbūt arī apdullinošajai, zaļajai lapai ar tabakas pildījumu, ko viņi zelē ikdienā. Alkohols te nav populārs, vakaros viņi dzer tēju ar pienu.Mjanmāra ir īpaša zeme un nelīdzinās nevienai citai Āzijas valstij. Kaut arī ceļot te nav viegli, tas noteikti ir tā vērts, jo šeit iespējams atklāt pavisam citu pasauli, turklāt tadu, kas, iespējams, apgriezīs arī Tavējo kājām gaisā.Kas attiecas uz politisko situāciju, jo ilgāk tur bijām, jo skaidrāk sapratām, ka, lai arī Mjanmāras valdība starptautiskajā telpā cenšas radīt iespaidu, ka daudz kas ir mainījies - "demokrātiskas" vēlēšanas, cilvēktiesības, izvēles brīvība visās jomās utt., tas ir blefs. Jā, no vienas puses vietējiem iedzīvotājiem tīri teorētiski ir iespēja izbraukt no valtsts, ja neskaita tos papīru kalnus, kas jāaizpilda, atļaujas, kas jāsaņem, 200 USD, kas jāsamaksā oficiāli un 1000 USD, kas jāsamaksā "under the table" par vienu braucienu pat uz kaimiņvalsti... Un ņemot vērā, ka vidējā mēnešalga Mjanmārā ir 60 USD, diez ko optimistiski, runājot par šo tēmu, viņi neizklausās. Toties vietējais tūrisms zeļ un plaukst. Tagad sākušās skolnieku brīvdienas un mazie birmieši lielos baros ceļo pa svētvietām. Mēs viņiem ļoti patikām, tiekām sveicināti, saukti, cienāti un iemūžināti fotokadros gan vieni paši, gan ar viņiem kopā. Mjanmārā ietrāpījām karstajā sezonā. Ainava viesbiežāk brūnos toņos, upes izžuvušas, rīsu terases nopļautas un debesīs gandrīz neviena mākoņa. Ik pa brīdim iedomājamies, diez kā tas viss izskatītos pēc kārtīga, pāris mēnešu lietus perioda. Par visu vairāk - bildēs un http://www.facebook.com/pages/World-News-jeb-kā-mums-iet-Apkārt-Pasaulei/122881061119144 __________ Zemāk praktiski ieteikumi tiem, kas plāno Mjanmu apskatīt savām acīm: Maršruts.Nav vērts lauzīt galvu par maršrutu, dodoties uz Mjanmāru pirmo reiz. Jāņem lielais 4nieks un Āmen! :) Man ļoti laba škita secība, kādu mēs izvēlējāmies, jo labākais tika atstāts saldajam ēdienam. Tātad: Jangona - Mandaleja - Bagana un beigās treckings uz Inle Lake. Laiks.Ja gribas redzēt Mjanmāru zaļu, labākie mēneši ir novembris un decebmris, uzreiz pēc lietus perioda, vienīgi jārēķinās, ka kalnos būs ļoti auksts un šis laiks viņiem skaitās "peak season", tāpēc tūristu būs vairāk un cenas augstākas. Mēs Mjanmārā bijām 3 nedēļas - no 22. februāra līdz 13. martam. Tūrisma sezonas pašas beigas. Karstums brīžiem +40, bet izturami :) Transports.Vjetnamas izlutināti, Mjanmārā pirmās dienas bijām nedaudz īgni. Mašīnu nomā paņemt nevar, moci tāpat, lidmašinu biļetes padārgas, vilciens lēns (15km stundā!), bet vietējie autobusi tādā karstumā neizturami. Piemēram, Mandalejā vienīgais, kas atliek, ir pārdoties kādam Blue Taxi šoverim un ļaut, lai tevi kā tādu aitu vadā pa svētvietām kravas kastē :) Tā arī darījām. Baganā foršāk - jāizvēlas starp divriteni un zirga ratiem. Bet Inle Lake, pašsaprotami - laiva. Nokļūt starp visiem lielajiem punktiem var ar lidmašīnu, autobusu, vilcienu vai ar shared taxi. Mans ieteikums šāds: kamēr vēl spēks un iedvesma, no Jangonas uz Mandaleju jāizvēlas naksts vilciens vai autobuss. No Mandalejas uz Baganu brauciet ar kuģīti (par šo vēl atseviķi vēlāk). Tālāk no Baganas uz Kalaw mēs lidojām, bet vēsākā laikā noteikti var izvēlēties arī autobusu vai dalīt taksi ar citiem ceļotājiem. No Kalaw uz Nyaung Shwe (pilsēta pie Inle ezera) var braukt ar vilcienu, taxi vai autobusu, bet man šķiet, ka vis, vis, vis labākais veids ir iet 3 dienu pārgājienā pa kalniem. Jā, nav viegli, bet neaprakstāmi skaisti un interesanti. Un ja vēl paveicas ar kompāniju un gidu, šis būs piedzīvojums nr. 1 visā ceļojumā.Visas rezervācijas transportam jāveic uz vietas pakāpeniski. Lidojumiem cenas nemainīgas (ap 80 USD personai) un nesezonā biļeti var nopirkt pat uz nākamo dienu. Komunikācija.Internets tikai pilsētās, turklāt, apgriezts un lēns. LMT starptautiskais pieslēgums nedarbojas. Labākais veids komunikācijai ar mājām - pastkartes. Par Blue Taxi Mandalejā.Mandaleja - liela, karsta pilsēta... Ir ko redzēt, bet ja iespējams, jau ierašanās dienā jāsarunā "Blue taxi" uz pilsētas tūri nākamajā dienā no saullēkta līdz saulrietam un jālaiž tālāk. Cenas no 18 000 - 25 000 par dienu. Saulrietam ieteiktu U Bein's bridge, bet saullēktam Mandaley Hill. Ja negribas tik agri celties un ir 2 dienas Mandalejā, tad abus ir ideāli redzēt saulrietā. Vairāk par kuģīti no Mandalejas uz Baganu.Izmaļot visus variantus, mēs beigās sapratām, ka vislabākais transports no Mandalejas un Baganu ir kuģis. Jā, dārgāk kā autobuss (ap 40USD) un iet tikai pāris reizes nedēļā, bet noteikti ir tā vērts. Pirmkārt, saullēkts uz upes ir uuber un otrkārt, ceļš nav nepanesami karsts, jo apakšējais stāvs ir kondicionēts. Iesaku, laicīgi ieņemt vietu uz sun deck, uzvilkt siltu jaku un zeķes, ieliet karstu brokastu tēju un uzjautrināties par stresainiem cilvēkiem ar lielām kamerām, kas panikā cenšas nepalaist garām nevienu saullēkta kadru. Mums kompānijā gadījās viens sirms vīrs, kas visa brauciena laikā saknipsēja vismaz 1000 bildes, nospriedām, ka viņš ir spiegs... ;) Kučieris Ko Linn.Baganā vienu dienu noteikti jāpaslinko zirga ratos. Ierodoties ar kuģi vai autobus, jūs sagaidīs bars "izsalkušu" kučieru un mēģinās sarunāt izdevīgākos dīlus. Mēs izvēlējāmies pieklājīgāko draiveri un kā vēlāk izrādījās vienkāši lielisku cilvēku, tāpēc iesakām arī jums. Ko Linn runā salīdzinoši ļoti labā angļu valodā un mīl savu darbu, tāpēc bija dubultā interesanti. Pastāstīja mums par vēsturi, budismu, savu ģimeni, kultūru un pēc mūsu lūguma izvadāja arī pa "netūristu" tempļiem. Iebraucot Baganā no viesnīcas jāpazvana viņa kaimiņam uz šo numuru 061: 60414 un jāpalūdz, lai pasauc Ko Linn. Viņš būs klāt pēc 5 minūtēm, tad jāuzzvana vēlreiz. Cena par dienu no agra rīta līdz vēlam vakaram - 15 000 viņu naudiņu. Pārgājiens uz Inle lake.Kalaw pilsētā vienas, divu vai trīs dienu trecking maršrutus un gidu piedāvā gandrīz katra viesu māja. Mums ļoooooooooti paveicās ar Robinu no Golden Lilly guesthouse (kontakti Lonely Planet pie Kalaw naktsmītnēm). Lai arī 3 dienu maršruts bija īsts pārbaudījums, noteikti iesaku visiem, kam veselība atļauj un arī pati ietu vēlreiz. Cenas.Kaut kur lasīju, ka Mjanmāra ir ļoti lēta zeme. Pilnīgas muļķības. Lielākoties visas lietas, kas attiecas uz ceļotājiem - transports, naktsmītnes, ēdiens, ieejas maksas, nav nemaz tik lētas. Ja interesē kaut kas konkrēti, dodiet ziņu, padalīšos ar info.Tirgū gan cenu par rotaslietām iespējams nokaulēt vismaz 4 reizes zemāku. Aquarius Inn.No visām naktsmītnēm, kur palikām, visvairāk patika Aquarius Inn (15USD), Nyaung Shwe pilsētā pie Inle ezera. Istabām 001, 002, 003 ir bonuss - mājīga terase, kur vakaros sēdēdējām un čilojām kopā ar blakus istabiņu iemītniekiem. Mēs patiešām sajutāmies lutināti šajā vietā! Tiklīdz zināmi datumi, noteikti jārezervē iepriekš, jo Aquarius Inn atzīmēts kā "our pick" arī Lonely Planet. Un pilnīgi piekrītu viņu definējumam "A real home away from the home!" Inle saullēktā.Izbrauciens ar laivu Inle ezerā jāsāk pirms saullēkta - pl. 5:50 no rīta. Pirmkārt, nevienas citas tūristu laivas ezerā, otrkārt, brokastis uz ūdens ir divreiz garšīgākas. Noteikti pamēģiniet. Visas dienas tripu sarunājām par 13 000 naudiņu. Garšīgi.No gastranomiskajām izpriecām Nyaung Shwe varu ieteikt divas vietas.Star Flower Itāļu restorāniņš ar īstu mājas Mojito un garšīgāko picu kādu esmu ēdusi. Nepārspīlēju!Street stalls - ielas ēdienu stendi pie tirgus. Vislabākais stends atrodas blakus bambusu lietussargu veikalam. Šis ģimenes pasākums ir ļoti populārs arī vietējo vidū. Ēdiens svaigs un garšīgs, bet cenas ekstrēmi zemas. Vienā ielas pusē pārdod zupu un karstos salātus, bet otrā tiek grillētas veselas zivis un dārzeņi. Zivi ēdu 2 vakarus pec kārtas.Savukārt, Baganas veģitārajā ēstuvē - Be Kind To Animals, atklāju Guacamole - avokādo salātus ar tomātiem un sīpolu. mmmm... taisīšu arī mājās un aicināšu ciemos! :)