Interesants raksts par Indiju no NRA

Modernizētā hipiju paradīze Indija kļūst aizvien pieejamāka arī atpūtniekiem no Baltijas. Paralēli Ēģiptes, Apvienoto Arābu Emirātu un Kanāriju salu kūrortiem arvien lielāku popularitāti kā tūrisma braucienu galamērķis gūst vēl eksotiskākā Indija ar vienu no skaistākajām un neparastākajām atpūtas vietām pasaulē – Goa. Tā pievelk tikpat labi hipiju ziedu laiku pielūdzējus, kā vienkārši kārtīgi atpūsties gribētājus un patiesa dabas skaistuma meklētājus. Neparastais sajaukums Uz Indijas dienvidos izvietoto Goa provinci no Latvijas atklāti čārterreisi. Tiesa, caur Baku, kas kopīgo ceļojuma ilgumu izvelk līdz pat desmit stundām. Taču ilgie pārlidojumi un gaidīšana lidostās ir tā vērta, lai nokļūtu īstā paradīzē zemes virsū. Ne velti sešdesmito gadu beigās tieši Goa pulcējās puķu bērni no visas pasaules, lai eiropiešiem netipiskajā miera gaisotnē baudītu saskaņu ar dabu, savu iekšējo būtību un... apreibinošo vielu ietekmi uz apziņu. Atskaņas no hipiju laikiem Goa ir palikušas, taču nu jau vairākus gadu desmitus šis reģions kļuvis par vienkārši pieprasītu tūrisma galamērķi, kur pulcējas ļaudis no visām pasaules malām. Kur ir pieprasījums, tur arī piedāvājums – šai Indijas galā atrodamas negaidīti krāšņas viesnīcas un pēc visiem Rietumeiropas standartiem ierīkotas pludmales, kafejnīcas, klubi, veikali. Zem standarta ir cenas, kas uzturēšanos Goa padara vēl jo tīkamāku. It īpaši tas attiecas uz suvenīriem, lieliskiem indiešu amatnieku izstrādājumiem, kurus pakaulējoties var iegādāties par smieklīgi nelielu naudas summu. Vēl jo neparastāku Goa padara Indijai neraksturīgā reliģiju attiecība šai provincē. Proti, hinduisti ir pārsvarā, taču tālu neatpaliek arī kristieši. Šāda lietu kārtība radusies vēsturisku peripetiju rezultātā, jo savulaik Goa bija Portugāles kolonija. To var apjaust arī pilsētu arhitektoniskajā izskatā. Nav nekas neparasts līdzās Indijai raksturīgām hinduistu celtnēm ieraudzīt veselus kvartāliņus ar izteikti portugāliskām, baltām piejūras mājām, kas uz brīdi tik tiešām liek noticēt, ka atrodies teju vai Spānijā, nevis tālu Āzijā. Pat uz ziloņiem Īpatnais kultūru sajaukums izpaužas arī vietējās mūzikas un vispār dzīvesveida tradīcijās. Taču tūristiem parasti interesantāks šķiet tieši indiskais Goa aspekts, kas arī pašsaprotami. Portugālisko kultūru vislabāk izbaudīt pašā Portugālē... Viens no lielākajiem tūristu piedzīvojumiem uzreiz pēc elpu aizraujošo hinduistu tempļu apmeklējumiem ir indiešu klasisko deju priekšnesuma noskatīšanās. Tas ir tiešām neparasts priekšnesums, ko izpilda tikai rūpīgi tērpti un ilgi grimēti vīri, kuri nav piemirsuši arī bruņoties. Populārākā no Indijas dienvidnieku dejām ir kathakali. Neizpaliek arī nacionālā maltīte, un no tās patiesībā Goa nav nemaz tik ļoti jābīstas, kā tiek sludināts Indijas apmeklējuma sakarā. Vietējie jau sen ir secinājuši, ko iebraucējiem var dot un ko nevar, jo kurš gan vēlas panākt efektu, ka uz Indiju vienkārši sāk baidīties braukt kaut vai eiropiešiem nepieņemamas pārtikas dēļ? Lielisks suvenīrs no šīs valsts ir ne tikai amatnieku izstrādājumi, bet arī dažādās garšvielas un eļļas. Indieši ģērbjas koši un arī ēd koši gan krāsainības, gan garšas ziņā. Būtu dīvaini aizbraukt uz Goa un neizbaudīt arī vietējo džungļu kolorītu. Ekskursantiem tiek sarīkota pat izjāde ar ziloņiem un, vēl jo vairāk, tiek dota iespēja piedalīties arī ziloņu mazgāšanā, kas, kā izrādās, nav nemaz tik vienkāršs un prozaisks process. Tāpat neizpaliek izbraukumi ar laivām pa īstu džungļu upi, kuras krastos gozējas neviens cits kā krokodili. Tiesa, tie neuzdrošinās uzbrukt ierastajām tūristu grupām. Varbūt arī apzinās, ka bez šiem bālajiem dīvaiņiem viņiem klātos sliktāk, jo tad diez vai vietējie īpaši rūpētos par labu rezervāta apstākļu uzturēšanu un pabarotu izsalkušos plēsējus... Toties diez cik labi nesokas jūras zivīm, jo tūrisma maršruta ietvaros paredzēta arī īsta makšķerēšana, izbraucot ar kuģīti jūrā. Kaislīgākajiem makšķerniekiem pēcāk ļoti negribēsies braukt atpakaļ uz sauszemi, jo pie Goa krastiem ir absolūti reāli noķert, piemēram, barakudu! Atmiņā noteikti paliks arī brauciens un nobeigumā jau kāpiens uz Dudhsagāras ūdenskritumu, pa ceļam pabarojot pie tūristu banāniskās labvēlības pieradušos pērtiķus. Ne velti vietējie uzsākuši jaunu biznesu – pēcāk cilvēka priekštečiem iebarojamu banānu, mandarīnu, vīnogu un riekstu tirgošanu netālu no ūdenskrituma. Arī megapole Pēc tik intensīvām nodarbēm ikvienam atpūtniekam sagribas darīt to, kādēļ viņš patiešām atbraucis uz Goa. Proti, atpūsties! Īstu paradīzi joprojām atgādinošā Palolemas pludmale ir tam kā radīta. Tāpat kā Goa naktsdzīve, kas sezonas laikā sit augstu vilni. Saulainā vasaras sezona šai Indijas daļā ilgst līdz aprīlim, un tad sākas diezgan intensīvas lietavas vairāku mēnešu garumā. Interesanti, ka aizvien vairāk iebraucēju izvēlas palikt Goa arī šajā it kā nesezonā, izbaudot tās sniegto kolorītu. Atgriežoties pie naktsdzīves, der īpaši izcelt centrālo Goa klubu Cubana, kur iesējams satusēt ar visdažādāko tautību ļautiņiem. Neizpaliek arī joprojām pastāvošās hipiju komūnas pārstāvji, kuri tūristu vidū, protams, ir īpaši iecienīti. Morālo līdzsvaru pēcāk ļoti veiksmīgi iespējams atgūt, dodoties ekskursijā uz budistu tempļiem kalnos. Proti, savulaik uz Indiju pārvietotie Tibetas mūki izveidojuši savu apmetni hinduistu zemē un ļauj arī tūristiem sajusties kā īstā Tibetā. Pēc Goa dažādo jaukumu izbaudīšanas, tūroperatori piedāvā apskatīt arī megapoli Bombeju, kas pamatoti tiek uzskatīta par komerciālāko Āzijas pilsētu. Iejūkot šīs senpilsētas modernajā jūklī, var pa īstam saprast, kas tā tāda Indija, jo Goa tik tiešām rada pat nedaudz mākslīgi uzturēta akvārija efektu. Esot Bombejā, jau ir pamats vairāk piedomāt gan par pārtiku, ko ēdat, gan par kabatzagļu klātesamību. Tāpat nevajadzētu kļūt pārāk mīkstsirdīgam un sākt dalīt sīknaudu vietējiem knēveļiem. Drīz vien visā tuvākajā apkaimē jau būsiet iemantojuši labvēļa statusu un... tad tik saturieties! Tāpat, dodoties uz Goa, nevajadzētu aizmirst pretiedeguma krēmu, kādu galvassegu, ērtus apavus un, kas nav mazsvarīgi, arī maiņas zeķes, ko uzvilkt kājās, dodoties kārtējā hinduista tempļa apskatē. Romualds Šahs, NRA, www.nra.lv