Estija/Munameģis/ Tartu/ Tallina/ Naisāre

Estija/ Munameģis/ Tartu/ Tallina/ Naisāre

Tā kā Tartu apkārtnē esmu bijis pasen, arī Munameģī kāpis tikpat jau piemirstos laikos, nolemju doties senās pēdās un apceļot sen redzētas vietas. Atsvaidzināt senos iespaidus, ja drīkst tā teikt.

Par Munameģi man atmiņā kāda rudenīgi lietaina diena, kad vēl skolas laikos, rasinot pretīgi rudenīgam lietutiņam, rāpāmies augšā pa mālainu un slidenu kalna sānu. Toreiz Munameģis vēl nebija visu latviešu sieviešu kulta kalns, kurā noteikti jātop uznestai onkuļa Ērika klēpī... :)

Tā nu sēžos komfortablā busā un nemitīgas gida vāvuļošanas pavadījumā ripinos uz estu zemi. Gids mūs biedē ar estu zemē dzīvojošiem 600 lāčiem un pārbauda mūsu erudīciju, uzdodams jautājumu – ko darīt, ja mežā sastop niknu estu lāci?

Vēl no patiesi derīgajām informācijas drupačām var izlobīt, ka Munameģa apkārtni senos laikos apdzīvojuši senie ungaiņi, no kuriem ar nācis Igaunijas nosaukums latvju mēlē. Vēl senie ungaiņi esot bijuši traki kašķīgi ļautiņi un bieži nākuši uz lettu zemēm meklēt kašķi un uzprasījušies uz klopi...

Pārbraucam estijas robežu runīgā gida vāvuļošanas pavadīti. Ainava īpaši nemainās, tādi paši pakalni, meži un pļavas, tikpat nesakopta ainava. Daži pagriezieni palabi un tad pa kreisi, jeb varbūt otrādi, un apstājamies pie mežiem noauguša pampaka, kas tiek dēvēts par Sūro Munameģi un ir Baltijas augstākā virsotne.

Nu nekas īpašs. Tāds pampaks vien ir, kurš nedaudz paceļas virs apkārtējās ainavas. Ceļš augšup tagad noklāts betona plāksnēm, nekādu dubļu vairs. Neliela kafejnīca pakājē, otra kalna galā, pie torņa pamatnes. Kalna galā uzcelts tornis, no kura var pavērot apkārtējos pakalnus un zilganos estijas mežus. Nu nekā īpaša pat no torņa gala!!!

Jā....laikam Jānis Streičs saņēmis pamatīgu kukuli no seno ungaiņu pēctečiem savas tūrisma industrijas attīstīšanai!!! Kaut arī ir brīvdienas pusdienlaiks, esam te vienīgie Munameģa apjūsmotāji, vēl viena igauņu ģimenīte ar 2 maziem bērņukiem...un visss! Jāaaaa.......Vispār rodas iespaids, ka šajā vietā tūrisma industrija rullē tikai un vienīgi balstoties uz latvju zelteņu ,,sapņu kalna,, leģendas bāzes. Un tikai....

Vēl braucot Tartu virzienā, izstaigājam pāris kilometrus garu dabas taku, kas aptver Amatai līdzīgas upītes smilšakmens kalnainos krastus. Nav jau slikti, bet tik līdzīga mūsu Amatai, ka vietām nu nemaz neatšķirt...

Starp citu, nevienu asinskāru estu lāci nesatikām, bet to vietā izkāvāmies ar asinskāriem estu odu bataljoniem. Laikam tos te reti baro J

Tartu patiesi ir jauka un sakopta Estijas mazpilsētiņa. Apskates vērta ir Tartu universitātes apkārtne, jo īpaši, ja atceramies, ka te mācījušies mūsu dižgari – Barons un Valdemārs. Te viņi staigājuši un prātojuši dižas domas par to, kā Neatkarīgo Latviju darīt plaukstošu un saimnieciski bagātu. Bet visupirms pie neatkarības, protams, bija jātiek! Tieši te Valdemārs esot pielicis pie savas istabas duravām plāksnīti ar uzrakstu ,,latvietis,,...tā vismaz leģendas stāsta J

Parks ir skaists, tāpat kā lielās Doma baznīcas drupas. Saka, ka esot lielākā Doma baznīca Eiropā bijusi, nez gan vai taisnība? Parkā var apskatīt seno igauņu kulta akmeni – ziedakmeni, modernākos laikos studenti uz tā pēc veiksmīgi noliktām sesijām esot upurējuši savas pierakstu klades...Smuks skats uz vecpilsētu no augšas.

Vecpilsēta miniatūra un jauka. Rātsnama priekšā mīlētāju statuja, ne iekarotājs – varmāka ar zobenu. Make love, not War!!!

Daudz visādu skulpturālu obdžektu – arī jokainie vīriņi, kurus padomju laikos aizlieguši eksponēt uz ielas, jo esot pārāk vulgāri un neatbilstoši padomju bezseksa dzīves standartiem. Tie at(iz)nākuši uz ielas jaunlaikos līdz ar ticējumu – ja paberzē ,,krāniņu,, jaunākajam, tad esot piekrišana pie jauniem vīriešiem, ja vecākajam – tad pie vecākiem un bagātākiem... :) ja bāzējamies uz jaunākajiem kvantu fizikas atklājumiem, efekts varētu būt tieši tāds pats, ja izdrukājam bildi ar printeri uz papīra un veicam tos pašu rituālu, kuru ar metāla vīriņiem, tikai neklātienē... :)

Vēl interesanta ir Barklaja de Tolli būvētā jeb īpašumā bijusī šķībā māja, kas patiesi ir apzināti uzbūvēta šķība J Skaties un brīnies J

Vispār maza un jauka pilsētiņa, kuras jaukumus var aplūkot pāris stundu laikā!

Tallina ir jauka un skaista visos gadalaikos, tāpēc gari neizpaudīšos. Divas lietas, kas patiesi bija jaunas un interesantas – Pazemes eju komplekss, kas sākas Artilērijas muzejā un kurā ieeja ir pie viena aizsargsienas torņa pagrabā. Ejas atraktas un restaurētas nesen. Tur Tallinas iedzīvotāji slēpušies 2PK laikā no aviācijas uzlidojumiem un bumbošanas, kad krievu aviācija uzbrūkot nežēlīgi bombardējusi pilsētu. Var apskatīties filmas un hronikas par šo laiku ar iespaidīgiem skaņu efektiem. Vēl šajos kazemātos bijis cietums un vēl citas izklaides senos laikos. Izveidota interesanta ekspozīcija, kuru vērts apskatīt. Izrakumi un eju paplašināšana turpinās. Pusdienas ēdām Lido, gribējām paskatīt, ar ko tas atšķiras Igaunijā. Ir daži interesanti un garšīgi ēdieni. Var apmeklēt, turpat blakus vecpilsētai vien ir. Ir dabonams Užavs als J

Saku alum ar nav ne vainas! :)

Ar mazu kuģīti var aizbraukt uz Naisāri – tā ir neliela sala pie ieejas Tallinas ostā . PSRS laikos tur bijusi jūras mīnu rūpnīca un kara bāze. Var izmēģināt braucienu militāro auto kravas kastē un ar aizvēsturisku krievu laiku mazbānīti pa šaursliežu dzelzceļu. Pa to pārvadāja mīnas. Izbrauciens patiktu tiem, kas interesējas par militārām lietām un to, kas palicis pāri pēc PSRS laikiem.

Vēl Tallinas ostas dienvidu daļā igauņi attīsta jūras muzeju. Tur atrodas viņu vecais tvaika ledlauzis Lielais Tils un zemūdene Lembit. Interesanti apskates objekti – kur vēl redzēsiet īstu zemūdeni un varēsiet nokāpt tās vēderā? Kur vēl var apskatīt tvaika dzinēja dzītu kuģi?:)Vispār igauņi malači – domā, kā attīstīt tūrismu savā zemē! Mums ar tak bija pamestas vecās krievu zemūdenes, bet tās tika visas sagrieztas lūžņos un nopārdotas. Būtu izcili tūrisma objekti, tie paši zviedri ar lielu interesi apskatītu zemūdenes, kas aukstā kara laikā ložņājušas gar viņu krastiem J Bet mums jau – alkatība un tūlītēja nauda, nekādu domu par ilglaicīgu perspektīvu!