Vjetnamas Dienvidi ar mopēdu.

Godīgi sakot, manas zināšanas par Vjetnamu, pirms došanās ceļā, bija niecīgas, lai neteiktu vairāk. Vienīgās asociācijas - konusveida cepurītes un Vjetnamas karš. Jā, un vēl laba virtuve, jo, dzīvojot Sidnejā, kāds draugs mūs vienreiz aizveda uz vjetnamiešu restorānu, par ko bijām sajūsmā. Ļoti iespējams tieši virtuve arī bija viens no galvenajiem iemesliem, kapēc iekļāvām šo valsti savā "Apkārt pasaulei" maršrutā.

Šodien pēc 18 uz mopēda pavadītām dienām Vjetnamas Dienvidos, ir pavisam citāda sajūta, nekā tad, kad ieradāmies. Esam kļuvuši par mazliet "savējiem" Vjetnamas pilsētās, ciemos, tirgos, uz ceļiem, pludmalēs un kalnos. Daba vienreizēji skaista un necerēti dažāda, bet vislielākais prieks par cilvēkiem, ko esam šeit sastapuši. Par to kā mums gāja, var lasīt blogā World News:

Bet šajā aprakstā mēģināšu apkopot praktisku info, kas varētu noderēt citiem ceļotājiem, dodoties uz Vjetnamu. Tātad, par visu pēc kārtas..

Vīzas.

Iepriekš pasūtot internetā, vīza maksā 25 USD vienam cilvēkam. Uz robežas būs vajadzīgs izprintēts vīzas pieteikums un 2 fotogrāfijas.

Laiks.

Vjetnamā bijām no 4. līdz 22. februārim, 2011 - 18 pilnas dienas. Maršrutam, ko izvēlējāmies, laiks bija pietiekami, bet pāris papildus dienas noteikti nenāktu par ļaunu.

Maršruts.

Plānojot maršrutu 2-3 nedēļu ceļojumam, ir 3 varianti - Ziemeļi, Dienvidi vai krasta līnija starp abām lielajām pilsētām - Hanoju un HCMC. Piemērotāko izvēlēties palīdz attiecīgais gadalaiks un klimats. Lai arī ļooooooti gribējām redzēt Sapa reģionu Vjetnamas Ziemeļos, izrādījās, ka februāris ir vislabākais mēnesis, lai apceļotu tieši Dienvidus, kur šajā laikā ir silts un lietus sezona vēl nav sākusies.

Īsumā par ceļojuma plānu - ielidojām HCMC, kur pavadījām 2 dienas. Nākamās 4 dienas atvēlējām Mekongas Deltai (My Tho - Ben Tre - Cai Mon - Vin Long - Can Tho un atpakaļ). Pec tam atpakaļ uz HCMC un tālāk lielais 12 dienu aplis uz Mui Ne un Dalat, iekļaujot maršrutā gan pludmales, gan Vjetnamas kalnus (HCMC - Vung Tau - Long Hai - Phan Thien - Mui Ne - Dalat - Tan Phu - Bien Hoa un atpakaļ HCMC).

Kopā Vjetnamā ar mopēdu pievarējām 1400km, max ātrums 90km/h, bet bedres, smiltis, suņi, vistas un bērni lika mums piebremzēt, tādēļ vidējais ātrums ap 30km/h :)

Cenas.

Vjetnama ir salīdzinoši lēta valsts, bet, ja ir vēlēšanās, te var uzdzīvot arī pa dārgo.

- Normālu naktsmītni var sarunāt par 10-25USD, taču ir redzēti varianti arī par 3USD.

- Ēdiens uz ielas maksā santīmus, bet par vakariņām jaukā restorānā būs jāatstāj apmēram tik pat cik Latvijā.

- Mocīša īre 3-15 USD/ dienā. Kaulējieties! Moča tiesības mums neprasīja un policiju visa ceļojuma laikā redzējām tikai vienreiz, turklāt pa gabalu.

- Braucot ar taksi īsos gabalus, noteikti sakiet, lai rēķina pēc skaitītāja. Tā būs daudz izdevīgāk.

- Organizētu tūrisma izbraucienu cenas ir nepamatoti uzpūstas un rada konveijera sajūtu. Vāciešu pāris, ko satikām, ilgi spļaudījās, uzzinot, ka par laivas izbraucienu Halong Bay, citi bija maksājuši 35 USD, bet no viņiem noplēsti 83 USD. Tiešām silti iesaku, dariet visu paši un izvairieties no "stupido turisto aktivitātēm". Arī bez vietējo gidu pakalpojumiem mierīgi var iztikt, galvenais, lai līdzi ir vārdnīca. Pēc iespējas vairāk komunicējiet ar vietējiem... uz ielas, autobusos, kafejnīcās. Būs piedzīvojumi ;)

Naktsmītnes.

Kaut arī ietrāpījām Jaungada brīvdienās, nebija nekādu problēmu ar nakstmītņu atrašanu. Neko iepriekš nerezervējām, apskatījām pāris variantus un izvēlējāmies uz vietas. Vienīgais mīnus - cenas, kas Jaungada brīvdienās visur paceltas vismaz par 30%.

Ielidojot HCMC, ieteiktu prasīt taksistam, lai aizved uz Pham Ngu Lao area, te iekārtojušies simtiem foršu budžeta hoteļu un istabu. Lonely Planet padomus vērts izmantot tikai tad, ja ir iespēja rezervēt izvēlēto viesnīcu vismaz mēnesi iepriekš, citādi citi Lonely Planētisti 100 punkti būs pasteigušies Tev priekšā.

Paši pārbaudījām un no sirds iesakām.

- Acoustic Bar HCMC - 4dienu, 5dienu un 6dienu vakaros te dzīvajā spēlē vietējās grupas. Atmosfēra vairāk kā lieliska.

- Elephant Waterfal, Dalat - ar nokāpšanu pie ūdenskrituma nepietiek, atrodiet plaisu starp klintīm, caur kuru var tikt aiz ūdenskrituma. Būsiet pilnīgi slapji, bet sajūsmā :)

- Moto maršruts mekongas Deltā - My Tho - Ben Tre - Cai Mon - Vin Long - Can Tho un atpakaļ. Cai Mon ir augļu dārzu reģions, kur pomelo, ličijas un citus tropu augļus var nopirkt "no koka".

- Crazy House, Dalat - pilnīgi traka māja. Trepes, tuneļi, līkloči un 9 smieklīgi viesnīcas numuriņi. Mums kaut kā nesanāca, bet ja ir iespēja, iesaku palikt uz vienu nakti. Istabu cenas no 35-70 USD.

- Stop and Go cafe, Dalat - kafejnīca, ko savas mājas viesistabā ierīkojis vjetnamiešu dzejnieks. Katrai meitenei, kas ciemojas, viņš aiz auss aizsprauž puķi un deklamējot dzeju franču valodā, viesus cienā ar ķiršu tēju un sievas ceptu šokolādes kūku.

- Kalnu ceļš Mui Ne - Dalat, ko nosaucām par Vjetnamas kardiogrammu. Ar autobusu būtu grūti, bet ar mocīti līkumos - kaifs :) Skati neaprakstāmi - kalni, meži un ziedošas kafijas plantācijas, kas smaržo tik pat patīkami kā jasmīns.

- Mui Ne, pūķotāju paradīze, kur čilojām vienkārši fantastiskā vietā. Saucas Full Moon Resort. Numuriņi dizainiski, pagalmā, dārza vidū glīts baseins, atsaucīgs personāls un izcilas brokastis. Ja ir iespēja, ieteiktu norezervēt 23. numuriņu vai kādu no beach front apartamentiem jau iepriekš. Cenas no 50 -100 USD par nakti. Padārgi, bet ir tā vērts.

- White Villa, Vung Tau pilsētā - koloniālā laika Francijas gubernātora brīvdienu māja, ko kalnā tieši virs Vung Tau līča iekļauj milzīgs, smaržojošu plumēriju dārzs. Par brīnumu maza, superdārga boutique viesnīca tur pagadām nav ierīkota un par 40 000 ding dongu :) pēcpusdienu šajā paradīzē var pavadīt ik viens.

- Anoasis Beach Resort, Long Hai - Pavadījām tur vienu dienu pa ceļam uz Mui Ne. Ja gribas sevi palutināt, Anoasis Beach Resort ir vieta, ko pavism noteikti ieteiktu. Brokastis numuriņā netiek piedāvātas, bet ja labi grib, var sarunāt. Ja reiz pa skaisto, tad pa skaisto :) Ja var norezervēt iepriekš, tad, bez superdārgajām villām, labākais variants varētu būt bungalow 14B vai 15B pašā kalna galā ar ideālu skatu uz jūru.

- Lielā Baltā kāpa netālu no Mui ne. Ja apnikusi jūra, ciemā vairāki desmiti tūroperātoru piedāvā kultūrprogrammu - sarkanā kāpa, baltā kāpa, mazais, sarkanais kanjons, drupas un citi brīnumi. Bet tā kā izvēlējāmies rītu pavadīt pludmalē, nevis celties 6, lai ar grupu dotos džipu tūrē, tad no visiem galamērķiem izvēlējāmies tikai dažus tuvākos un pēcpusdienā uz turieni braucām paši ar savu mocīti. Kā novērojām, džipu turēs ir viens "uzmetiens" - nosaukums saulrieta tūre, bet visi tūristi tiek vesti no kāpas prom, nesagaidot saulrietu.

- Melna kafija ar ledu šūpuļtīklā, šosejas malā ir obligāts pasākums pat kafijas nedzērājiem, jo Vjetnamas pupiņas garšo pavisam citādāk. Un tā sajūta, kad pēc tālāka parbrauciena nokāp no mopēda un iekrīti šūpuļtīklā turpat ceļa malā , ir neaprakstāma.

Must NOT see vietas.

- Cai Be floating market netālu no Vin Long ir pilnīga izgāšanās - sekojām visiem ceļvežu ieteikumiem un cēlāmies pus sešos, bet 7 lieltirgotāju laivas bija viss, ko redzējām.

- Bin Chau hot springs paceļam uz Mui Ne - neadekvāti dārgs padomju stila valsts kūrorts, kas parazitē uz karstajiem avotiem savā teritorijā.

Transports.

Mums šķita, ka visideālākais pārvietošanās līdzeklis Vjetnamā ir mopēds. Tālos gabalus grūti nosēdēt, bet neatkarības sajūta atsver visu. Pie jaudīgāka moča ceļotāji netiek drošības apsvērumu dēļ. Arī mašīnu, kā sapratām, ārzemnieks Vjetnamā bez Vjetnamas tiesībām noīrēt nevar. Runājot par satiksmi, te nevienam nav nekāda stresa. Visi tikai taurē vienā laidā un brauc jebkurā virzienā, jebkurā brīdī. Pat sarkanā gaisma "neskaitās", ja ļoti gribi braukt. Piemēram, lai šķērsotu krustojumu, vislabākais variants ir sagaidīt kādu smagsvaru - fūri vai autobusu un braukt aizsegā. Par galvenā ceļa, apļa vai labās rokas principiem var aizmirst, te taisnība tam, kas brauc taisni. Galvenais, pīpini un no stress.. ;)

Ja personīga piedalīšanās satiksmē tomēr šķiet pārāk ekstrēma, tālajiem gabaliem var izmantot arī autobusus un vilcienus - http://www.seat61.com/Vietnam.htm

Navigācija.

Lielākā daļa navigācijas programmu Āzijas valstīm ir nepilnīgas. Mēs izmantojām GPS MotionX, kas optimizēta Iphone4 un ļauj lejupielādēt dažādas kartes no interneta. Līdz ar to var atrast precīzāko karti konkrētam reģionam. Programma ieraksta arī POI un ceļus, kur esam bijuši, un parāda tos uz kartes, tāpēc ir viegli orientēties.

Izdevīgi.

- Skaistumkopšanas procedūras Vjetnamā ir superlētas, piemēram, ķīmiskā matu taisnošana labā salonā man izmaksāja 16 USD! :) Arī manikīrs, pedikīrs un masāžas maksā smieklīgas naudiņas, vienīgi jārēķinās, ka kvalitāte nebūs tāda kā Latvijā. Un kāda gan var būt kvalitāte, ja viens un tas pats meistars tev griež matus, masē ar karstajiem akmeņiem, taisa vaksāciju un manikīru.

- Jūras veltes ielu BBQ maksā 3 reiz lētāk, bet garšo tieši tā pat kā restorānos.