Karosta - pārsteidzošs un unikāls rajons Liepājā

Karosta, ko ne-liepājnieki bieži sauc arī par Karaostu vai Kara ostu ir ļoti, ļoti īpašs rajons manā dzintara pilsētā. Karosta pārsteidz ar savu ārkārtīgo atšķirību no citām vietām gan pozitīvā, gan arī dažos aspektos ne tik labā nozīmē. Šeit valda īpaša atmosfēra, ko rada skaistā daba, daudzie kultūrvēsturiskie un tūrisma objekti, jūras skarbie krasti un cilvēki, kas šeit mīt un kas viesojas. Pastāstīšu kaut cik īsi, ko Karostā var apskatīt, bet ja kādam interesē konkrētāk, droši jautājiet man, jo esmu Karostas tūrisma entuziasts un fanāts. :) Tātad - nedaudz vēstures. Karosta radās vairāk kā 100 gadus senā pagātnē, kad Krievijas impērijas cars nolēma tur ierīkot kara pilsētu un izbūvēt Liepājas cietoksni jeb fortus (vēl šobaltdien visapkārt Liepājai izvietoti 8 galvenie fortifikācijas būvju kompleksi ar aizraujošiem pazemes tuneļiem, un trīs no šiem fortiem atrodas Karostas teritorijā). Padomju gados Karostā bija zemūdeņu bāze un tika sabūvētas bloku mājas. Nesen Karostas vārds izskanēja sakarā ar kuģi, kas ietriecās Karostas izgriežamajā tiltā un sagrāva to. Tas notika tieši tilta simtgadē... Vēl aizvien tiltu var apskatīt no abiem krastiem, un vēl aizvien VAR nokļūt Karostā, tikai pa citu, garāku ceļu - jo kā gan citādi Karostā nokļūtu tās pašreizējie apmēram 7000 iedzīvotāju un daudzie tūristi, kas tur dodas ik dienu. Karostas iedzīvotāju skaits padomju armijas gados gan bija krietni lielāks - ap 25 - 30 tūkstošiem. 1994. gadā armijai aizejot, palika daudz tukšu ēku, kuras piedzīvoja nežēlīgu izlaupīšanu, izdemolēšanu un noārdīšanu, kā rezultātā Karostā vēl šodien daudzviet izskatās kā pēc kara. Karostā tagad var nokļūt caur Tosmari. Vispirms skatam paveras neliela kapsēta - tie ir Garnizona kapi ar vairākiem padomju laika pieminekļiem ar sirpja un āmura attēlu. Otrā ielas pusē aiz žoga ostas teritorijā, kur diemžēl Liepājas dome plāno kārtējo reizi nodarīt pāri Karostai būvējot tur cementa pārkraušanas un naftas terminālus, atrodas zemūdeņu angārs . Diemžēl visas zemūdenes jau sen sagrieztas lūžņos, nevienam tolaik neienāca prātā kaut vienu saglabāt kā vēstures liecību. Nogriežoties pa kreisi Zemgales ielā, iebrauksiet mirušajā pilsētā - visas skaistās, vēsturiskās ēkas ir tukšas. Labajā pusē drīz vien ieraudzīsiet skaistu, garu ēku bez jumta - tā ir manēža , kas tikusi izmantota zirgu izjāžu apmācībai, kā arī banketiem līdz 4000 cilv., un jumts bijis no stikla dakstiņu konstrukcijām, un logi arī, protams, no stikla, tātad iekšā reiz bijis ļoti gaišs. Pirms dažiem gadiem vasarā te notika Liepājas simfoniskā orķestra koncerts, kas gan diemžēl nav ieviesies par tradīciju. Pretējā ielas pusē - skaistas, garas sarkano ķieģeļu ēkas - bijušās kazarmas . Zemgales un Turaidas ielu krustojumā atrodas pelēks žogs, kurš būvēts no zemūdeņu akumulatoriem! Turaidas ielai ir tipisks militāro bāžu segums - betona plāksnes. Pa to braucot, drīz vien sasniegsiet Invalīdu ielu un nu jau leģendāro, slaveno, lielisko tūrisma objektu - Karostas cietumu jeb pareizāk sakot virssardzi - militāro cietumu, kur vēl līdz pat 1997. gadam bija īsts militārais cietums, bet nu jau vairākus gadus tas ir Kurzemes populārākais tūrisma objekts, kas piedāvā iejusties cietumnieka ādā un izjust vēsturi ļoti reālā formā, apskatīt Padomju muzeju, Padomju laika bufeti, drosmīgākie var pat pārnakšņot cietumā... Tālāk pa Turaidas ielu braucot, garām baložu pasta stacijai Pulkv. Brieža ielā, paskatieties pa labi tieši pirms parka , un ielas galā redzēsiet Sv. Nikolaja jūras katedrāli . Tā ir īsta arhitektūras pērle, bet pie tās nokļūsiet vēlāk, turklāt jau pavisam citā skatu punktā. Tālāk pa Turaidas ielu brauciet līdz galam un nogriezieties pa kreisi Atmodas bulvārī. Drīz vien nāksies apstāties, jo esat nonākuši pie sadragātā Kalpaka tilta , kurš vēl līdz liktenīgajam 12. jūlijam 2006.g. katru dienu vairākas reizes tika izgriezts paralēli krastam, lai ielaistu kuģus Karostas kanālā vai izlaistu no tā. Tagad tas tā arī palicis izgrieztā stāvoklī un ziemeļu laidums ir sadragāts. Teju teju sāksies atjaunošanas darbi un ap 2009. gadu tilts atkal darbosies, un ceļš no Karostas līdz Liepājas centram būs krietni īsāks. Lielajiem autobusiem gan nē, jo tilta celtspēja bija un būs ierobežota. Jūras pusē pie tilta varat apskatīt Baltijas ūdenslīdēju skolu, kas ir militārs NATO objekts un mācības tur notiek angliski. Tuvākā ēka ir kojas, tuvāk jūrai - pati skola ar mācību baseinu. Šīs iestādes absolventi meklē, atrod un iznīcina kara laika spridzekļus, kas vēl aizvien lielā daudzumā atrodas jūras dzelmē. Dodoties atpakaļ pa Atmodas bulvāri, piestājiet pie 6. nama, kur atrodas viens no starptautiski pazīstāmā Karostas kultūras un informācijas centra K@2 objektiem - laicīgās mākslas galerija K.Māksla. Te vienmēr skatāmas ļoti oriģinālas, interesantas izstādes, bez maksas. Otrā ielas pusē ir skumjš stāsts - aiz žoga, militāristu teritorijā atrodas Karostas pils jwb Virsnieku saieta nams. Diemžēl tā ir Aizsardzības ministrijas īpašums, un ministrija to ir nolaidusi līdz tādam stāvoklim, ka iekšā iet ir bīstami... Pilī ir marmora kāpnes, griestu gleznojumi utt. Ceru, ka ministrija beigs tēlot suni uz siena kaudzes un pārdos pili kādam uzņēmējam, kurš to spētu izveidot par augstas klases viesnīcu vai ko tamlīdzīgu, jo armijniekiem šī unikālā ēka nudien nav vajadzīga (ja reiz stāv tukša). Tālāk gabaliņu uz priekšu pa Atmodas bulvāri, nonāksiet krustojumā ar Katedrāles ielu, kuras viens gals iziet uz ostas akvatoriju un sērfošanas klubu rietumkrasts , bet otrā galā, tieši blakus bloku mājām, veidojot ārkārtīgu spēcīgus arhitektūras kontrastus, atrodas Karostas katedrāle . Padomju gados tā izmantota kā sporta zāle, klubs un kino zaldātiem, bet tagad atkal darbojas kā baznīca. Iekšā ir neliels suvenīru un kā jau pareizticīgajiem pieņemts - sveču un svēto bildīšu veikaliņš. Katedrāle ir lielākā Baltijā un tās zvanu skaņas dzirdamas iztālēm. Turpinot atkal ceļu pa Atmodas bulvāri, nonāksiet pie mikroautobusu galapunkta, kur atzarojas ceļš uz garāko no Liepājas moliem - Ziemeļu molu. Tas ir 1,8 km garš un gandrīz līdz pusei var uzbraukt virsū pat ar automašīnu. Vētras laikā to gan labāk nedarīt, jo ir bijuši gadījumi, kad auto ieskalo jūrā. Vēl tālāk pa Atmodas bulvāri, līkumojot pa izcili bedraino ielu, sasniegsiet Krasta ielu (norāžu nav) - mazu celiņu, kas ved uz jūru cauri mežam. Te atrodas Tuvējie Krasta ielas forti jeb Baterija Nr3 - tie ir ārēji visiespaidīgākie Liepājas forti, kas tikuši saspridzināti krieviem atkāpjoties vāciešu dēļ un tagad veido ārkārtīgi mežonīgu un skaistu ainavu. Šī objekta apskate visskaistākā ir saulainā, bet vējainā laikā, kad viļņi sašķīst pret fortu drupām kā pret klintīm. Pirms pāris gadiem te notika brīvdabas izrāde Bēgšana no Trojas. Tālumā ziemeļu pusē redzams vēja ģenerators - tieši tur atrodas Ziemeļu forti, kas savukārt nav tik iespaidīgi no ārpuses, toties ir lielāki, daudz labāk saglabājušies jo nav saspridzināti, līdz ar to tajos ir daudz vairāk pazemes labirintu vairākos līmeņos. Vispār Karostas pludmales ļoti atšķiras no Vecliepājas pussalas maigajām, baltajām smiltiņām. Karostā smiltis ir mazliet raupjākas, krasti - daudzviet stāvi, ir arī oļi, īpaši daudz Krasta ielas fortu līcīšos. Šie olīši ir jauks suvenīrs no Karostas un jūras. Tālāk atkal nav norāžu, bet vārdsakot būtu vēlams tikt uz Lībiešu ielas, ko var izdarīt pa mazu asfaltētu celiņu pa labi, tieši pirms balta betona žoga. Pa Lībiešu ielu jeb Šķēdes šoseju var aizbraukt uz Ziemeļu fortiem, kā arī vēl tālāk uz Ebreju memoriālu Šķēdes kāpās, pie attīrīšanas iekārtām. Mežos, ja vien būtu norādes, tūristi varētu apskatīt arī pazemes pulvera pagrabus ar fantastisku akustiku un sikspārņiem. Mežā atrodas arī Beberliņu ezers - iecienīta atpūtas vieta, kempings un dabas taka. Braucot atpakaļ uz Karostas centra pusi, atkal pavērsies skaists skats uz Katedrāli - šoreiz tā slēpjas aiz bloku mājas, radot iespaidu, ka šim padomijas klucītim ir skaisti, zeltīti kupoli. Tepat arī redzamas pamestas (un nevis nepabeigtas!) bloku mājas, kas ir tukšas un izlaupītas līdz pēdējam, lai gan 1994. gadā tika pamestas ar visiem logiem, durvīm un radiatoriem savās vietās... Braucot tālāk pa Pulkveža Brieža ielu, nogriezieties pa kreisi krustojumā ar Ģenerāļa Baloža ielu, un pa to, garām tā saucamajiem Černobiļas kvartāliem (tukšās 5stāvenes, no kurām vairākas jau nograutas ar speciālu mājgrauzi) un Karostas ūdenstornim atkal nonāksiet Tosmarē... Karosta nudien IR īpaša. Daudzu cilvēku prātos vēl aizvien mājo aizspriedumi par Karostu kā bīstamu, kriminālu rajonu, un nav jau dūmu bez uguns, un tomēr situāciju ir krietni uzlabojusies, un tāpat kā Astronauti dzied par Maskačku - `tur sen jau nav kā 10 gadus atpakaļ`. :) Laipni lūdzu Karostā!!! Bildes skat. albumā vai prasīt individuāli. Skat. arī video www.youtube.com/watch?v=n_zblSwhK5U Jautājumi?! :)