Mežonīgākie plūdi 2011.gada janvārī

Austrālijas Kvīnslendas štatu šobrīd ir piemeklējuši mežonīgākie plūdi, vismaz Vācijas un Francijas teritorijas lielumā, un to apjoms turpina pieaugt. Pirmdien, 10.janvārī lielākās šausmas piemeklēja Tuvumbas (Toowoomba) pilsētu, kas atrodas 130 km iekšzemes virzienā no Brisbenas. Burtiski desmit minūšu laikā pēc spēcīgākās lietus gāzes cauri pilsētas centram izlauzās spēcīga plūdu straume, savā ceļā netaupot mājas, mašīnas un diemžēl arī cilvēku dzīvības. Cilvēki saka, ka tā bija astoņus metrus augsta ūdens siena, kas izauga viņu priekšā un burtiski no zemes virsmas noskaloja pilsētas centru. Tuvumbas apkaimē, kā tai dienā ziņoja, 8 gājuši bojā, tai skaitā četri bērni, un 72 cilvēku atrašanās vieta bija nezināma (šobrīd, 13.janvārī ir apstiprināts, ka plūdos bojā gājuši 15 cilvēki, par vairāk kā 60 cilvēkiem ziņu nav). Tas bija traģisks katastrofas sākums, patiesībā sākums 2.cēlienam, jo pirms divām nedēļām zem ūdens gandrīz pazuda divas pilsētas, daudzas apkaimes applūda. Daudzām no šīm teritorijām šis ir otrais plūdu vilnis. Taču kāpēc traģēdija piemeklēja Tuvumbu? Pilsēta atrodas 700 m virs jūras līmeņa, tn milzīgā lietus gāze (ar nokrišņiem vairāk kā 100 ml nepilnā stundā) īsā brīdī ar ūdeņiem, kas gāzās lejup no kalniem, piepildīja vietējo upi un tā pārplūda. Turklāt tas viss pateicoties tam, ka pēdējās dienās lija nemitīgi. Iedzīvotāji nesaņēma nekādus brīdinājumus par tuvojošamies briesmām, meterologi savās kartēs negaisu nesaredzēja. Pilsētu piemeklēja šoks. Lietus turpināja gāzt. Tiem trakojošajiem ūdeņiem bija kaut kur jānoskrien. Ceļā uz Kluso okeānu tie lauzās uz Brisbenas upi, kuras krastos stāv pilsēta Brisbena. Tajā dzīvo 2,3 miljoni iedzīvotāji. Tāda maza Latvija. Atšķirībā no Tuvumbas traģēdijas, Brisbenai bija laiks sagatavoties. Iedzīvotājiem tika pavēlēts doties uz rajoniem, kas būvēti augstienēs, taču arī bez visas apraides un mediju darbības visu nevarēja saglābt. Brisbenas upe pārgājusi tās krastus. Pilsētas tuvumā esošais dambis, kas tika uzbūvēts pēc iepriekšējiem katastrofāla izmēra plūdiem 1974.gadā, pārpildīts par 200%. Vietējās varas iestādes ir spiestas to regulāri tukšot, tāpēc papildus Tuvumbas dubļu straumēm upē gāžas arī ūdens no dambja. Turklāt lietus nemitīgi turpinājis gāzt pirmo nedēļas pusi. Šobrīd (ceturtdien, 13.janvārī) pilsēta ir plūdu priekšā uz ceļiem, bet daudzviet - ūdens tai ir pāri galvai. Šopēcpusdien gaidāmais paisums, kas radīja briesmas, ūdens līmeni nav ietekmējis, taču tas joprojām ir katastrofāli augsts - vairāk kā četri metri. Metru zem iepriekš piedzīvoto 1974.gada plūdu līmeņa. Pat iedomāties nespēju, kas notiktu ar pilsētu, ja dambis netiktu uzbūvēts! Pilsētas centrs ar muzejiem un daudzstāvu biroju ēkām šobrīd ir padots liktenim. Tūkstošiem īpašumu ir zem brūnā dubļu ūdens, pilsētas centrālais stadions atgādina milzīgu baseinu, pa straujo Brisbenas upi lejup dodas kuteri un laivas, kuras reiz bija piesietas, taču mežonīgās straumes dēļ atsietas savā ceļā netaupa tiltu balstus un piekrasti. Vakar valsts iestādes mēģināja lielākos objektus - restorānus uz pontoniem - noķert ar virvēm un helikopteriem, lai vismaz paglābtu tiltus. Lai vismaz tos nevajadzētu būvēt par jaunu. Bez elektrības Brisbenā šobrīd ir vairāk kā 120 000 mājas, vairāk kā 4000 iedzīvotāju atrodas evakuācijas centros, cik vēl vairāk ir to, kas apmetušies pie saviem draugiem. Ūdens ieskauti ir vairāk kā 30 mikrorajoni. "Plūdi var lauzt mūsu sirdis, taču tie nesalauzīs mūsu gribu," ar asarām acīs teic Kvīnslendas premjere Anna Bleja (Anna Bligh). Arī cilvēki citos štatos - Jaundienvidvelsā un Viktorijā, uz kuriem milzīgā ūdens masa devās lejup, redzot, kā applūst viņu mājas, teic, ka viss būs labi. Viņi var pazaudēt mājas, iedzīvi un mašīnas, taču var saglabāt ģimenes. "Salīdzinājumā ar Tuvumbu, mums tik traki nebūs, " teic viņi. Lai arī es dzīvoju 130 kilometrus uz ziemeļiem no Brisbenas, varu teikt, ka manai ģimenei ir ļoti paveicies. Otrdien, kad plūdi gāzās pār Tuvumbu, pie mums Sunshine Coast zibeņoja un bija pērkons sešas stundas no vietas. Vakarā, dodoties uz tuvējo veikalu (apmēram Rīgas Centrālstacijas RIMI lielumā), secinājām, ka maizes plaukti ir izpirkti, cilvēki masveidā pirkuši gaļu, margarīnu un kartupeļus. Ja nu mājās jāaizbarikādējas uz pāris dienām. Šodien Sunshine Coast apkaimē, kas gluži kā Rīgas Jūrmala izstiepusies vairāk kā 50 km garumā gar okeāna krastu, kursē tikai četras autobusu līnijas. Vēl dažas kursē reizi divās stundās. Degviela Brisbenā izsīkst, tāpēc ar šo pilsētu saistītā autobusu kompānija taupa braucienus. Te šodien spīd saule, taču uz sirds ir bezgala smagi. Mēs varam tikai gaidīt, kamēr ūdeņi noskries un no pārējās pasaules izolētās un plūdu smagi piemeklētās pilsētas - Tuvumba, Graftona, Brisbena un pārējās - būs pieejamas kravas mašīnām ar pārtiku, ūdeni, medikamentiem un degvielu. Vakar saņēmu īsziņu no savas darba devējas - arīdzan viņu ar vīru šobrīd ūdens ir nošķīris no pārējiem, kā nekā viņi ir brisbenieši. "Mēs esam izolēti, vīram ir slikti ar veselību, tas uztrauc," viņa rakstīja. Savā galvā jau kaļu plānus, kam piebiedroties, lai dotos palīgā plūdu piemeklētajiem. Līdz atspirgšanai Kvīnslendai šobrīd vēl tālu. Pāris vietās paies mēneši, līdz ūdeņi noskries, tiks atjaunoti sagrautie ceļi un tilti, un iedzīvotāji varēs doties atpakaļ uz saviem īpašumiem. Dabas dusmu ūdeņi te vēl ir augsti. Turiet īkšķus, lai tik mūsu gars nesaplok.