Brīvam brīdim Tallinā

Tad, kad liekas, ka pilsētas svarīgākie tradicionālie tūrisma objekti jau sen ir apskatīti, un kad pilsētā jūties jau kā "savējais", nevis iebraucējs, tad var pāriet nākamajā līmenī un izklaidēt sevi, apmeklējot dažādus muzejus. Vienkārši tāpat. Bez mērķa "par katru cenu" atcerēties daudzos faktus, gada skaitļus un slaveno cilvēku vārdus. Tā nu vienā sestdienā iepriekš minēto iemeslu dēļ devos aplūkot, ko tad piedāvā Tallinas muzeju pasaule. Iepriekšēja sagatavošanās - tik vien kā karte, kurā atzīmēti iepriekšējā vakarā internetā atrastie muzeji. 1.Muuseum Kiek in de Kok. Šis muzejs ir ierīkots vecpilsētas ārējā nocietinājuma valnī - vienā no torņiem. Muzeja iekšienē iespējams aplūkot, kā tad pirms vairākiem gadu simtiem izskatījās pilsētas nocietinājuma valnis, kā bija iekārtoti torņi, kādas slepenās ejas tika būvētas un cik daudz mazu nišu, slepenu kāpnīšu un tuneļu tur bija ierīkots. Torņa vairākos stāvos apskatāmas arī ekspozīcijas. Piemēram, Tallinas vecpilsētas makets un viduslaiku sodīšanas rīki. Vienā no stāviem iespējams noskatīties video materiālu angļu valodā par Tallinu Viduslaikos. Atsevišķs stāvs veltīts Tallinai un kariem, kas tajā plosījušies. Ieejas biļetes cena - EUR 4.47, studentiem, bērniem un pensionāriem - EUR 2.56. Mājas lapa: http://linnamuuseum.ee/kok/en/ Kļūdas pēc mājas lapā un vairākos citos materiālos nepareizi ir norādīta muzeja adrese. Tas neatrodas Vene 17. Pilsētas valnis, kurā atrodas muzejs, ir vērsts uz Komandandi ielas pusi. Netālu atrodas Tallinas Brīvības laukums. 2.Tallinas Pilsētas muzejs Muzeja adrese - Vene 17. Tas ir netālu no Rātslaukuma, līdz ar to - tieši pa ceļam, apskatot vecpilsētu. Muzejs iekārtots ēkā, kuras pamati saglabājušies no 14.gadsimta. Līdz ar to arī ēka ir ļoti veclaicīga, un muzeja apmeklējums ir lieliska iespēja iepazīt tipiskas Viduslaiku/Jauno laiku Tallinas vecpilsētas ēkas uzbūvi. Muzeja vairākos stāvos apskatāmas ekspozīcijas, kas vēsta par Tallinas vēsturi dažādos laikos. Piemēram, 2.stāvā apskatāmi eksponāti, kas saistīti ar Tallinu kā nozīmīgu ostas pilsētu. Tāpat arī izlikti dažādi Viduslaiku priekšmeti. Noskaņu un sajūtas pastiprina laikmetam atbilstoša mūzika. Nākamajos stāvos ir ekspozīcijas atbilstoši Jauno un Jaunāko laiku vēsturei. Tāpat arī ir iespējams aplūkot dažādas gleznas un holandiešu traukus. Ieejas biļetes cena - EUR 3.20. Studentiem, bērniem un pensionāriem - EUR 1.92. Muzeju apmeklēt iesaku tieši senās ēkas dēļ. P.s. Ja ārdurvis pirmajā brīdī neveras vaļā, tad nevajag satraukties. Kā jau tipiskas senlaicīgās durvis - tās ir smagas. :) 3.Jūrniecības muzejs Šis muzejs atrodas vecpilsētas "otrā galā", netālu no piemiņas vietas prāmja "Estonia" avārijā bojā gājušajiem. Muzejs piemērots jūras un kuģu cienītājiem. Vairākos stāvos (manuprāt, kopā četri) plaši un detalizēti izklāstīta Igaunijas jūrniecības nozares attīstība. Apskatāmi daudzi visdažādāko kuģu modeļi - sākot ar parastām laivām, turpinot ar smalkajiem, romantiskajiem viduslaiku buriniekiem un beidzot ar mūsdienu modernajiem peldlīdzekļiem. Tāpat arī ir iespējams noskatīties filmu par zivju rūpniecības nozares attīstību. Jāpiebilst gan, ka neesmu pārliecināta, ka filma ir pieejama arī angļu valodā, jo, kamēr es tur biju, skaņa bija tikai igauņu valodā. Bet tas nekas - arī attēls ir interesants. Atsevišķa muzeja daļa veltīta notikumiem 1943.-1944.gadā, kad tūkstošiem cilvēku primitīvās laivās centās sasniegt Zviedrijas krastus. Apskatāms viens šādas laivas oriģināls. Ieejas biļetes cena EUR 1.60. 4.Medicīnas muzejs Medicīnas muzejs atrodas Lai ielā. Tas nav vecpilsētas centrs, un šis muzejs noteikti neatrodas tūristu plūsmas ceļā, bet ir vērts to sameklēt. Muzejs ir piemērots ģimenēm ar maziem bērniem, jo tiem ir iespējams praktiski izmēģināt dažādus medicīniskus "eksperimentus". Lai gan muzejs varbūt arī nav ļoti bagāts ar dažādiem eksponātiem, tomēr tas ir interesants. Proti, cilvēkam bez medicīniskām zināšanām ir iespējams kaut nedaudz uzzināt kaut ko vairāk par cilvēka organismu un to, kā tas funkcionē. Tur nav atrodami cilvēku orgāni, kas savietoti burkās, bet tur ir iespējams ieraudzīt zobārsta kabineta evolūciju un uztura piramīdas milzīgu versiju. Atsevišķs stāvs veltīts atkarību izraisošām vielām. Ieejas biļetes cena - EUR 2.00. 5.Kadriorgu pils Kadriorgu pils nav atrodama vecpilsētā. Tā atrodas Kadriorgu parkā, netālu no pilsētas centra. Lai gan līdz turienei izturīgākie var aiziet ar kājām, tomēr pēc iepriekšējo četru muzeju apmeklējuma labāk būs izmantot tramvaju. Uz turieni var nokļūt ar tramvajiem Nr.1 un Nr.3. Tramvajs Nr.1 atrodams pieturā, kas ir pretī tirdziņam pie ieejas vecpilsētā. Savukārt tramvajs Nr.3 atrodams pieturā "Viru" Parnu Mnt.ielā. Taču es iesaku uzreiz doties uz tramvaju Nr.1, jo tramvajs Nr.3 laikam brīvdienās nekursē vispār. No tramvaja jākāpj ārā gala punktā un tad jāseko norādēm uz pili. Kadriorgu pils ir tipiska barokāla celtne. Ļoti līdzīga Mežotnes pilij, līdz ar to varat iedomāties, kā tur iekšā izskatās. Vispār jau skaisti. Papildus apskatāmas ir dažādu mākslinieku 18.un 19.gadsimta gleznas. Pils joprojām tiek atjaunota, līdz ar to, iespējams, jau vasarā tur būs vēl vairāk apskatāmu telpu. Ieejas biļetes cena - EUR 2.20. Pilī ir atsevišķa telpa, kur atstāt bērnus auklīšu uzraudzībā. Tā, lūk. Apmeklējot šos muzejus, var aizpildīt brīvu brīdi Tallinā. Protams, ir vēl daudzi citi muzeji, bet pagaidām man vēl nav sanācis tur būt. :)