Margaritas sala

“Tā kā esmu atpūties gan Kanāriju salās, gan Margaritā, varu atļauties salīdzināt. Un priekšroku es noteikti atdotu Margaritai,” – saka K.Ļutkus. “Jo, pirmkārt, šajā salā laiks vienmēr ir labs, turklāt gaisa temperatūra dienā un naktī ir vienāda – aptuveni 26-28 grādi. Kanāriju salās gan ziemā reti ir siltāks par 24 grādiem, bet naktīs tur kļūst pavēsi. Otrkārt, Margaritas salā arī jūra allaž ir silta – ūdens temperatūra nenokrītas zemāk par 28 grādiem. Bet diemžēl Kanārijās Tenerifes salā man izdevās nopeldēties tikai pāris reižu –ūdens temperatūra bija tikai kādi 20 grādi. Un bērniem Tenerifē peldēties vispār nav ieteicams, jo stipro okeāna viļņu un strauja padziļinājuma dēļ tas var būt bīstami. Tikmēr Margaritas salā to var darīt bez problēmām – ūdens ir ļoti silts, tīrs un jūra iet dziļumā ļoti pakāpeniski, gluži kā mūsu Baltijas pludmalēs. Arī smiltis liedagā tur ir tikpat baltas un smalkas kā mūsu jūrmalā, bet vislielākā peldvieta Margaritas salā ir Playa del Agua – īsta sliņķu paradīze. Tur jūras brīzes šūpoto slaidu palmu milzīgo lapu ņirbošajā paēnā tieši pašā pludmalē mājīgi iekārtojušies restorāni un viesnīcas, atpūtnieki laiski defilē pa promenādi, malko kokteiļus, mielo acis ar apburošajām venecuēliešu meitenēm un, protams, gozējas saulē. Savukārt aktīvākas atpūtas piekritēji dod priekšroku mazāk ļaužu un daždažādu ērtību piebāztajai Playa el Cardon pludmalei, kas gan ir tikai 15 metru plata, toties stiepjas veselu 2 kilometru garumā. Tajā pat laikā jaunieši ir blīvi okupējuši Parguito – 900 metrus garu un 20 metrus platu liedagu ar zeltainām smiltīm. Tā dienvidrietumu daļa slēpjas vēsā palmu ēnā, te pastāvīgi skan skaļa mūzika un jautrais tusiņš nenorimst visu vasaru. Viesnīcas Starp citām Margaritas salas priekšrocībām “Shark media” vadītājs izcēla arī viesnīcas, kuru lielākā daļa strādā pēc “all inclusive” principa. Ja Tenerifē pārsvarā atrodamas ļoti lielas daudzstāvu vesnīcas, tad Margaritas salā vairākumā ir nelieli mājīgi hoteļi, kas nav augstāki par trijiem stāviem. “Īpaši mani pārsteidza tas, ka Margaritas salā pat trīszvaigžņu viesnīcās tiek rīkoti izklaides pasākumu vakari un strādā animatoru komandas, kas izklaidē tūristus. Turklāt tas viss notiek patiešām augstā līmenī”, saka K.Ļutkus. Tajā pat laikā Tenerifē trīszvaigžņu viesnīcas liekot vēlēties ko labāku... Ēdināšana Ēdināšanas ziņā viesnīcas gan Margaritas salā, gan Tenerifē vērtējamas aptuveni līdzīgi, jo arī Venecuēlas kūrorts dod prieksroku eiropiešu virtuvei. “Jūras velšu cienītajiem gan es ieteiktu doties uz Margaritu, bet Tenerife šajā ziņā viņiem liks vilties,” apgalvo K.Ļutkus. Viņš arī piebilst, ka Karību jūra ir fantastiski bagāta ar zivīm, ko būtu grēks neizmantot. Tāpēc Margaritas salā gardēžiem būs kur izvērsties. Bet, ja neesat sevišķi kaislīgs eksotisku gastronomisko baudu cienītājs, mierīgi varēsiet pārtikt no ierastajām eiropiešu maltītēm vai izvēlēties arīdzan ķīniešu, tajiešu vai vietējos ēdienus. Pateicoties venecuēliešu zvejniekiem, bezgaldaudzajās tavernās un restorānos nekad neizsīkst svaigu omāru, vēžu, tunču, astoņkāju, rifu asaru un krevešu krājumi. Noteikti pamēģiniet arī venecuēliešu nacionālo ēdienu pabellon criollo, ko gatavo no gaļas, melnajām pupām, rīsa un ceptiem banāniem. Arī vietējais gardums empanada kļuvis par teju vai etnogrāfisku vērtību: tā ir kukurūzas maize ar dažādiem - siera, gaļas, pupiņu un olu – pildījumiem. Vai uz katra soļa var nopirkt tikko svaigi spiestas sulas vai kārdinošus tropiskos augļus – kokosriekstus, mango, melones, papaijas, pasifloras. Īpaši garšīgs ir cocada dzēriens, ko gatavo no kokosriekstu piena un augļu sulām. Salīdzinājumam: Tenerifes virtuves firmas ēdiens ir vienkāršs cepts cālis ar kartupeļiem. Izpriecas Tenerife, Grankanārija un pārējās Kanāriju salas atrodas Atlantijas okeānā. Tādējādi zemūdens peldēšanas cienītāji tur sajutīsies visai garlaikoti, jo stāvo krastu un vulkāniskās arhipelāga pamatnes dēļ jūras fauna un flora šajā apkaimē ir visai nabadzīga. Turpretī Margaritas salā jums pavērsies daudz plašākas iespējas iepazīties ar dažādās jūras radībām. Pat vienkāršā pastaigā pa liedagu jūs ieraudzīsiet krabjus un jūras zirdziņus. Zemūdens pasaules bagātības ziņā Karību jūru noteikti var salīdzinat ar Sarkano jūru – ikvienam, kam patīk vērot apbrīnojamo rifu krāšņumu, tas atklāsies, kaut vai tikai peldot ar masku. Cita aizraujoša izklaide ir iespēja doties zvejā. Agrā rīta stundā līdz ar pirmajiem saules stariem stoiski klusējošs zvejnieks jūs aizvedīs jūrā pēc mūža varenākā loma... Kā Hemingveja romānos! Taču Margaritas salā tā ir patiesība. Šo vietu ikdienišķā jūras trofejas: tuncis, vahu, karanga, bonita, karaliskā skumbrija, barakuda un citas lielas zivis. Bet visi vajadzīgie makšķerēšanas rīki nopērkami turpat uz vietas. Tikmēr Tenerife un citi Kanāriju kūrorti visvairāk pazīstami kā cienījamu britu pensionāru iemīļota atpūtas vieta – bet šā iemesla dēļ naktsdzīve tur beidzas, tā arī lāgā nesākusies. Taču Margaritas salā, tieši pretēji, tā mutuļot mutuļo – bāros, restorānos un diskotēkās katrs var izpriecāties pēc sirds patikas. Piano-bāri romantikas cienītājiem, jautras ballītes tropu stilā jauniešiem, koši lāzeršovi visas nakts garumā džungļu zvaigžņotajās debesīs...Un pirms Lieldienu gavēņa notiek nepārspējami krāšņs latīņamerikāņu karnevāls. Piedevām jūs gaida arī akvaparks un Venecuēlas disnejlenda – Diver land, labiekārtoti gofa laukmi, izjādes trases un visi iespējamie ūdenssporta veidi. Daba un ekskursijas “Kad es atpūtos Tenerifā, tad vienīgais, kas patiešām mani aizrāva, bija varenais Teides vulkāns un skaistā daba. Pārējās ekskursijas – pie tūkstosgadīgā pūķkoka, Guimaras piramīdām, Los Gigantes klintīm – likās, ja ta var teikt, aiz ausīm pievilktas,” stāsta K.Ļutkus. Pat salas simbolu kanārijputniņu viņam izdevies ieraudzīt tikai zoodārzā. Turpretī Margaritas salā viskošākie papagaiļi arī brīvā dabā sastopami vai ik uz soļa. K.Ļutkus:”Kanārijās noteikti iesaku aizlidot uz Lansarotes salu, kurā iespaidīgi izskatās tās vairāk nekā 400 vulkāni un sastingušas lavas lauki. Taču Margaritas salā ko redzēt būs vairāk – Venecuēlas eksotika pārsteigs pat vispiekasīgāko ceļotāju.” Tātad, pirmkārt, vajagot aizlidot uz Kanaimas nacionālo parku,lai apbrīnotu Anhela ūdenskritumu, kurā straume gāžas no 1002 metru augstuma. Kā nekā visaugstākais ūdenskritums visā pasaulē! Arī pārējie Kanaimas ūdenskritumi ir burtiski vai satriecoši – ik sekundi lejup krīt 18 miljoni kubikmetru vērpetēs sakulta ūdens. Te redzēto aizmirst nav iespējams. “Visinteresantākais piedzīvojums ir iespēja iziet pa viena ūdenskrituma apakšā izveidotu īpašu taku,” atceras K.Ļutkus. Kanaima plašu slavu ieguvusi arī saviem milzīgajiem plato (tepuijām), kas slienas augstu virs pārējiem džungļiem. Visugstākais, Roraimas plato savulaik iedvesmojis seru Artūru Konanu Doilu sarakstīt slaveno piedzīvojumu romānu “Pazudusī pasaule”. Otrkārt, obligāti jāpaciemojas pie Warao cilts indiāņiem Orinoko upes deltā. «Šis ceļojums ļāva burtiski vai ienirt neskartajā tropu dabā, kas saglabāti dižās Orinoko upes deltas nacionālajos parkos. “Pārnakšņojot romantiskos bungalo tropu meža malā, kur starp namiņiem pastaigājas piejaucēts tapirs, no mūžameža skanošā putnu dziedāšana, zvēru kliedzieni un citi pavisam noslēpumaini trokšņi liek sajūsmas tirpām skriet pa muguru! Turpat man izdevās pavizināties pa džungļu upi indiāņu kanoe laivā, pašrocīgi izmakšķerēt baiso piranju un paviesotes Warao cilts ciemā», -- atmiņās dalās «Shark media” vadītājs. Arī pašā Margaritas salā La Restinjas nacionālajā parkā (La Restinga) mangrovju audzēs un neskartajos džungļos var sastapt dažādus zvērus un putnus, atrast krastā izskalotas austeres un jūras zirdziņus. Un, visbeidzot, pati Margaritas sala ceļotāju mīlestību izpelnījusies ne tikai ar gleznaino tropu dabu, bet arī ar lielisku koloniālā stila arhitektūru: šajā laikā spāņu celtās lepnās villas tiek apdzīvotas līdz pat mūsu dienām. Arī katoļu dievnami ir patiešām skaisti, un slavenākais no tiem pelnīti ir “Virgin of El Pilar” Robleras ciemā ar tīrā zeltā lietu Dievmātes tēlu un vecumvecu zvanu. Leģenda vēstī, ka tos dāvinājusi pašas Spānijas karalienes Kastīlijas Izabellas meita Huana Neprātīgā (Juana La Loca). Cenas Ceļojumu izmaksas uz Margaritas salu un Kanāriju salām ir aptuveni līdzīgas, lai gan Venecuēlas kūrorts atrodas krietni tālāk – turp jālido ap 10 stundām, kamēr, teiksim, Tenerifē var nokļūt nepilnās 7 stundās. Taču galvenā Margaritas salas priekšrocība ir zemākas izklaides pasākumu un ēdināšanas cenas. Tās Margaritas salā ir mazākas nekā jebkur citur Karību reģionā, jo Margarita nav atsevišķa valstiņa kā blakus salas, bet gan samēra lielās un attīstītās Venecuēlas daļa. Piemēram, lieliskā “Cacique” ruma pudele maksā nieka 3 dolārus, garda maltīte zivju restorānā pludmalē 8-9 dolārus, un vistas gaļa ar pastu pat vēl lētāk. Un benzīna litra cena liek vien sajūsmā ieplest acis: 0,04 ASV dolāri jeb 2 santīmi! Tam ir gauži vienkāršs izskaidrojums – Venecuēla ir viena no lielākajām naftas ieguves valstīm pasaulē. «Naftu gan uz mājām neviens tūrists neved, taču pasakaini skaistās Margaritas pērles gan! Un, tā kā tās iegūst turpat pie salas krastiem, šeit nopērkamas apmēram trīsreiz lētāk nekā Rīgā,” uzsver K.Ļutkus. Uzziņai par Margaritas salu: Sala nav liela, tās platība ir tikai 934 kvadrātkilometri. Garākajā vietā Margaritas sala ir 62 kilometrus plata un 32 kilometrus gara un to, kā jau šajos platuma grādos mēdz gadīties, atklājis pats diženais Kristofors Kolumbs. Viņš te pirmoreiz ieradās tālajā 1498. gadā, lai pievienotu šo salu spāņu karaļnama valdījumiem. Sākoties venecuēliešu cīņām par neatkarību no Spānijas, tieši Margaritas sala kļuva par tās pirmo no kolonizatoriem brīvo daļu. Te leģendārais venecuēliešu vadonis Simons Bolivars, iesaukts par Libertadoru jeb Atbrīvotāju, proklamēja neatkarīgo Venecuēlas valsti. Tagad, lai arī dzīves līmenis nav īpaši augsts un vidējā izpeļņa ir ap 200 dolāriem, salinieki ir draudzīgi, sirsnīgi, laipni un uzmanīgi pret tūristiem. Tūrisma bums šeit sācies aptuveni pirms 10 gadiem, kad pie varas Venecuēlā nāca tagadējais prezidents Ugo Čavess. Pašlaik Margaritas salu visvairāk iecienījuši vācu, holandiešu un angļu tūristi. Ārlietu ministrija informē: Latvija iekļauta to valstu skaitā, kuru pilsoņiem iebraukšana Venecuēlā uz 90 dienām atļauta bez vīzas. Uz robežas jāuzrāda derīga Latvijas pase un DEX-2 tūristu karte. Ko atvest no Margaritas: Unikālus vietējo juvelieru darinājumus no zelta tīrradņiem un pērlēm; Rumu (kas te gandrīz tikai maizes cenā): Karību jūras trofejas (ja sarunāsiet, lai vietējie tās attiecīgi sagatavo) Noteikti: Jāaizlido uz Anhela ūdenskritumu; Jāaizlido uz Orinoko deltu pie indiāņiem; Jāizbauda Karību jūras zvaigžņotās nakts burvīgums.