arii taada var buut ekzotika.

Daudziem cilveekiem ir priekshstats, ka shajaa zemee cilveeki brauc uz kamieljiem, eed shashliku un virpina uusas savaas jurtaas. Nu galiigi nee, no aarpuses taa izskataas peec attiistiitas padomju valsts – uz ielaam daudzkaart redzami krievu auto, ieejot soliidaas telpaas, visur veel palikusi padomju smaka, kaut vai skatoties uz taam “gastronoma” griidaam un antiikajiem liftiem, Latvijaa shaads piesitiens ir manaams tikai kaut kur aarpus Riigas. Tachu dziives liimenis tur nav sliktaaks kaa Latvijaa, algas tur ir nedaudz zemaakas, tachu reizee arii cenas tur ir zemaakas, tai skaitaa arii benziins, kaa jau naftas valstij. Prieksh tuurisma Almatas centrs vizuaali nav baudaams, turklaat tas ir ljoti nogurdinoshs, jo ir nenormaali izmeetaats – visi objekti un eekas atrodas ljoti taalu viena no otras. Tachu, ja neinteresee pilseeta – daba sheit ir ljoti baudaama, gan aarpus pilseetas, gan arii kaut vai raugoties no viesniicas loga, jo visu pilseetu ieskauj milziigi kalni. Shii gjeograafiskaa izvietojuma deelj klimats Almataa ir absoluuti neprognozeejams, temperatuura vienas dienas laikaa var mainiities par 15 graadiem, vai arii pilniigi saulainas debesis 15minuushu laikaa var nosegt ljoti bieza migla. Deelj kalnainaa apvidus zemestriices sheit ir ljoti biezha paraadiiba (apm. reizi pusgadaa), bet peedeejos paardesmit gadus noziimiigu skaitu upurus tas nav prasiijis, jo parasti taas nepaarsniedz 6balles, piem. dienu peec manas aizlidoshanas Almatu kaareiz piemekleeja 5balles. Pateicoties shiim zemestriiceem, pilseeta arii nav veesturiski vizuaali baudaama, jo pirms kaadiem 100 gadiem tika absoluuti noslauciita. Ja kaadam interesee shoppings Kazahstaanaa (par ko es baigi shaubos), tad ar to te ir baigi shvaki, lielaakais lielveikals, ko es atradu bija tikpat liels, cik apmeeram Rimi Olympia, ja ne mazaaks. Svariigi buutu piemineet veel 2 lietas. Pirmkaart, Latvijaa shkjiet nekad nebuus taads apkalposhanas serviss kaa pie kazahiem – paaraak liela etniskaa atshkjiriiba. Shiem cilveekiem var redzeet ir citas veertiibas, vieglpraatiigaaka attieksme pret naudu un manaama cienjpilna audzinaashana, kas izpauzhas ljoti dabiskaa manieree. Tas smaids un nudien sirsniigais laba veelejums, ko sheit pasniedz, tieshaam kaut kaa aizskar un liekas ticams, atshkjiriibaa no taa, ko var sanjemt piem. pragmatiski atsaldeetajaas Skandinaavu valstiis, kuru shie pasniedz peec vajadziibas un etikjetes noteikumu vadiiti. Latvijaa shaadu attieksmi nesanjemt deelj milziigaa stresa, kura pamataa ir galvenaa veertiiba – ienaakumi, kaa arii mees esam paaraak juutiigi attieciibaa uz savu pashcienju, pazemiiga pakalposhana (kas ir tavs darbs) tiek uztverts paaraak personiigi. Otrkaart, apsveicama ir kazahu satiksme – pilniiga visatljautiiba. Ja uz celja ir atveeleetas 2 joslas vienaa un 2 otraa virzienaa, tas nevienam neliedz braukt pa visaam 4 vienaa virzienaa, preteejaa virziena mashiinas vienkaarshi pagaida, kameer shie iespraucas atpakalj saveejaa. Saprotams, ka aatruma ierobezhoshana ir uz katra pasha sirdsapzinjas, jo peec nostaastiem, paarsniedzot aatrumu liidz 30km/h no CP var atpirkties par 2dolaariem un neapbriinojamaa kaartaa visiem tas patiik. Atshkjiriibaa kaa tas ir pie mums, Almataa no punkta A liidz B es varu nonaakt 3x aatraak, lai gan mashiinu bliivums neizskatiijaas retaaks kaa Riigaa, par ko vinji maksaa ar savaam sastistajaam mashiinaam (nu vismaz es katru dienu krustojumos redzeeju vismaz 3 avaarijas). Tachu, kas ir pats galvenais - visi ir apmierinaati, neizskataas, ka vinjiem remonta izdevumi ir pasaules gals, tas noved liidz mana atkaartota secinaajuma – sheit attieksme pret naudu ir ideaalais viduscelsh starp absoluutu padomju laika vienaldziibu un kapitaalistisku atkariibu. Protams izmantoju iespeeju aizbraukt uz kalniem pasleepot, kas vareetu arii buut primaarais iemesls, lai brauktu uz shejieni. Manupraat nekaadi Alpi nav vajadziigi, sleeposhanas trase ir 3000m augstumaa, sniegs ideaalaa kvalitaatee neatkariigi no temperatuuras. Prieks uz shejieni atlidot gan ir taads pasaaliits, teiksim uz ASV aizlidot liekas ir leetaak, bet, ar mashiinu doties var vieniigi mazohists, tas buutu vismaz nedeelju nonstopaa bez guleeshanas jaabrauc 4.5 tuukst. km. Gribaas veel daudz ko piemineet, bet sanaaca baigi gari. Visaa visumaa bija interesanti apciemot muusdienaas jau tik ekzotisko valsti un preciizaak bijusho galvaspilseetu, kas izskatiijaas peec nesapludinaatas Padomijas (ne Krievijas) un Eiropas, it sevishkji veerojot pilniigi nabadziigiem objektiem blakus staavam ljoti diivainas arhitektuuras jaunceltnes (kuraas ljoti dominee Kazahu karoga specifiskaa zilaa kraasa); vienaa krustojumaa staavam 3 volgas un 3 2004.g. gada dzhipus; uz ielas pretiim naakot 2/3daljas shkjiibacainu un 1/3 izteiktu slaavu seju, kuri starp citu visi briivi runaa krieviski.