Stambulas labumi

Brauciens uz vienu no Turcijas apmekleetaakajaam pilseetaam noteikti nebija mans karotakais merkis (kaut kaa ar dazaam vietaam sajuuta, ka tur vajadzetu pec iespejas atrak nokluut, nav atrodama), bet taa kaa mans draugs so celojuma merki uzskatija par vienu no karstakajiem - tad nu piekapsanas rezultaataa nolemam turp doties uz nedeljas nogali. Pirmais iespaids, kas man vienmer ir bijis par Turciju - tur jaamaak buut ar lielu muti un neiekrist uz visadam vinu runasanas viltibaam. Un ne velti!!! lielakoties tas attiecas uz taksistiem, bet tikpat daudz uz tirgotajiem un dazadu citu pakalpojumu piedavatajiem. bet par visu pec kartas. 1.diena tatad pirmais pastaastins: iznakot no lidostas mums klat pienak virietis un jautaa - taksi?? mes sakam, ka butu labi gan - vins mus pavad lidz masinai un saka, ka luudzu maksaajiet. Kad tiek uzdots jautajums - bet par ko - nu bet par to, ka es jus lidz taksim aizvedu... bet ar mums sitaas speeliites negaaja cauri - runigajam virinam durvis tika aizveertas deguna prieksaa un vina runa aiz aizveertaam durvim vinam neko nedeva. taksistam (-iem) savukart anglu valoda nav stipraa puse un muusu turku valodas prasmes ir tieshi miinusu liimeni. iedodam vinam uzrakstitu adresi un dodamies celaa. viesnica mums ir pie Zilas mosejas un kaa reizi tur vinam ari izdodas nomaldiities. pec 15 minutem viena kvartala tomer nonakam galamerki. un pat ne par parak lielu naudas summu (tomer salidzinosi letak viss tur pieejams). Pec mantu noliksanas aizejam lidz tuvejai mosejai un vina pat 8 vakara vel atverta - sargs mus izvada pa visurieni, bet galu beigas ari vins saka, ka gribot naudu, uz ko mes sakam - ka, mes jau nu gan zinam, ka ieeja mosejas ir bezmaksas. paris reizes bija japasaka, bet galvenais jau, ka vins tomer saprata. 2.diena Sodien nolemam pilnu kulturas programmu ieklaut savos dienas planos. Pirmais pieturas punkts - Topkapi pils. Ka rakstits turisma gramata - ieverojamaka vieta tur ir harems, ko par papildus samaksu varam redzet. gida pavadiba (un ari sargu pavadiba) mus izvada pa harema vietam. gide stasta, ka harema ir bijis no 300 lidz 800 sievietem un vinas ir cinijusas par to, lai butu viena no milakajam sievam. Domajams, ka intrigas ir bijusas visa vinu dziive. un te es neredzeju nekadus pieradijumus tam, ka vinas savu ikdienu ir pavadijusas skaistaa videe - drizak jau saspiestiibaa un muziga cina, kura tiks izveeleeta, lai buutu tuvaak viena viiriesa saaniem. Kopejais iespaids - strikti viniem bija nodalits, kas ko dara, hierarhija netika apieta un visiem bija skaidrs, ka virietis ir varens. nakamais pieturas punkts - Sofijas katedrale, kas nu parveidota par moseju. It ka viena no iespaidigakajam mosejam Stambula inerjera zina. Ta ka paslaik tur notiek remontdarbi, gruti teikt par iespaidiguma iespejam. manuprat, vini ir pamanijusies loti daudz lietas nolietot, neatjaunojot un tikai tagad sak nedaudz kerties pie ta, lai viss neaiziet nebutiba. princips - labak velak neka nekad. talak mes dodamies uz lielo tirgu. un goda vards - ir iespaidiigs. un ari garsvielu tirgus. principaa es pilniba varetu saprast, ka var aizbraukt uz Stambulu un pavadit 2 vai 3 dienas tirdzinos ieperkot visko. un tiesam - pilnigi visu man liekas, ka tur var atrast. protams, ir jasagatavojas uz kaulesanos, uz runasanu - viena veikalina, kas ir tik liels kaa tava vannasistaba tu vari pavadit pusstundu, dzerot abolu teeju (mmmmmm) un kauleejoties. galu beigas vienmer var nonakt pie tev un pardevejam labveliga rezultata. vel ari, ja gribas braukt iepirksanas ture, tad noteikti jabrauc ne-turistu sezona, jo tad pati sakuma cena jau ir zemaka un tad no taas vel turpini iet uz mazaaku summu. taa kaa visa diena ir pavadiita eiropas daljaa, nolemjam, ka vajag tachu arii lidz azijas daljai aiziet. Pa celjam mans draugs iegadajas zivju kebabu, kas mana skatijuma izdala neiedomajamu smaku, bet nu vins apgalvo, ka nekad kaut ko tik loti garsiigu neesot eedis. nu ticeesim. azijas daljaa nav citaadaaku izjuutu un nav citadaka izskata, bet... vismaz es pirmo reizi veicu pargajienu no eiropas uz aziju:) 3.diena sodien nolemts, ka vajadzigs izbrauciens ar kugiiti. nu ja - jaaredz tachu, kaa Stambula no abiem krastiem izskatas. Brauciens ir pusotru stundu, no kuras es kaut kaa pamanos 40 minutes nogulet. toties pec tam - redz kur tagad mes dodamies uz tirgu iepirkties. un jaatziist, ka manaa skatijuma LOTI labi pirkumi tika izdariti - gan garsvielas, gan abolu tejas, gan ari mugursoma celojumiem par arkartigi sapratigam cenam. Ne, es pat teiktu, ka leeti! protams, protams, visplasakais piedavajumu klasts ir lielo zimolu kopesana - Dolce&Gabana, Armani utt. utjp., bet - kas meklee, tas atrod. Tatad, jebkurs var atrast to, ko vinam gribas. Pec tirgus apmeklejuma, ieraugam, ka sovakar piedavajuma ir turku nacionalas dejas. nevienam no mums nav nojautas, kas tas ir, un ta ka vakarinas ieplanotas ap desmitiem, - kapec gan ne? Noliktaja laika ierodamies noliktaja vieta, kas ir dzelzcelja stacija, un ienemam savas vietas. Un tad sakas musu pieredze turku senatnigaja pasaule. Pusstundu mazs orkestritis speleja meditativu muziku un tad otro pusstundu sis muzikas pavadijuma dejoja dejotaaji. dejas princips ir taads: dejotaaji griezas uz rinki. pusstundu. apbriinojami. vinus pasus tas noved zinaamaa transaa, bet skatitajiem, manuprat, bija tikai viena doma prata - ko vini daris, kad apstasies. ka jau profesionali, vini paklanijas un aizgaja prom. bez starpgadijumiem. 4.diena Sodien pecpusdiena braucam prom, bet pirms tam aizdodamies uz pili, no kuras ir valdijusi pieci pedejie sultaani. Tur ir jutama varen speciga Eiropas ietekme - kresli un dazadas citas mebeles no Francijas, stikls no Venecijas utt. Viena lieta, kas bija visa pili - bija kristali. Jaatziist, ka varen gliiti izskatas. Daudz labak par zeltu, kas visur redzets. Kristals kaut kaa deva... tadu pasaki liidziigaaku sajutu. Dazas praktiskas lietas: 1) taksometros vienmer paskaties, vai ir ieslegts skaititajs. ja nav, tad saki, lai iesledz, un ja vins atsakas, vai izliekas nesaprotam, drosi kap ara un ej prom 2) ieeja mosejas ir bezmaksas 3) videja ieeja katraa vietaa, kur ir ieejas maksa ir 10 liras, dazkart vini tomer pamanas uzlikt papildus maksu - piemeram, par fotokameras izmantosanu. Kopuma es varu teikt, ka cilveki Turcija ir jauki un atverti (nu, iznemot taksometru vaditajus). un noteikti, ka uz turciju ir jaaizbrauc. Kaut vai, lai redzeetu, vai mes esam gatavi vinus saprast. galvenokart gan - lai butu citadak!