Merfija likumu adaptējumi piedzīvojumu meklētājiem

  • 5 min lasīšanai
Ne viens vien ceļotājs un piedzīvojumu meklētājs ir saskāries ar to, ka ne viss notiek tā, kā mums gribētos, pie tam, ja kaut kas notiek, tad bieži vien pretēji iecerētajam... :) Ja būs iespēja kaut ko izdarīt nepareizi, tad tā arī notiks savulaik, pagājušā gadsimta vidū esot teicis amerikāņu gaisa karaspēka kapteinis, lidmašīnu laboratorijas inženieris - konstruktors Ed. Merfijs. Neatlaidīgas pūles pārvarēt nenovēršamo aizvien padara dzīvi interesantu. Liek aizdomāties. Par to, kādas ir likumsakarības starp mūsu rīcību un tām sekām, kas no tās izriet. Par to, ko varējām darīt, vai gluži otrādi – nedarīt. Un par to, ka ne vienmēr viss atkarīgs no tā, vai kaut ko darām, vai nē... :) Jo kurš gan no mums nav saskāries ar neparedzētām nejaušībām, kas visus plānotos notikumus sagriež ar kājām gaisā vai vismaz liek mums nemitīgi spļaudīties, ja ir iespēja nogriezties vienā no diviem ceļiem, tad noteikti aizej pa nepareizo, esi aizmirsis velosipēdam uzlikt dubļusargus tieši tajās sacīkstēs, kuras distancē ir visvairāk dubļainu ceļu, dzeršanas sistēmas rezervuārs somā saplīst tikai nelielu brīdi pēc sacensību starta, kontrolkartiņa pazūd brīdī, kad komanda ir līderpozīcijās vai tuvu finišam... Laikam jau tieši šo iemeslu dēļ galvenais (pirmais) Merfija likums, kuram tieši vai netieši pakļauti visi no tā izrietošie likumi ir tik pazīstams ikvienam no mums. Vai ne tā? Iespējams, kāds tikai nav mācējis atpazīt šīs likumsakarības, bet kā rakstīts kādā citu likumu apkopojumā: Likuma nezināšana neatbrīvo no atbildības... Lai ļautu jums atpazīt Merfija likumu ietekmi uz piedzīvojumu sacensībām un cilvēkiem, kas tajās piedalās, sniedzam jums dažus Merfija (Merfoloģijas) likumus oriģinālā redakcijā* un virkni nedaudz adaptētu likumu, kas lieliski pierādījušies arī Latvijas piedzīvojumu sportā. *Merfija likuma secinājums Nekas nav tik vienkārši kā izliekas. *Čisholma otrais likums Ja kaut kas iet labi, drīz kaut kas ies slikti. *Bolinga postulāts Ja jūties labi, neraizējies, tu tiksi tam pāri. *Isso progresa takas likums Taisnākais ceļš ir visilgākais attālums starp diviem punktiem. *Hava likums Ikvienam ir plāns, ko nevar realizēt. *Neatbilstošu izredžu likums Negatīvas cerības dod negatīvus rezultātus. Pozitīvas cerības arī dod negatīvus rezultātus. *Fineigla sestais likums Netici brīnumiem – paļaujies uz tiem! * * * Vai jūtiet? Ir taču tā, ne? Nu tad lūdzu, kā savulaik teica Ivars Godmanis – ejam tālāk! Sacensību kalendāra blīvuma likums Ja vasaras laikā būs trīs sacensības, kurās ir vēlme piedalīties, tās visas izrādīsies vienā nedēļas nogalē, vai, maksimums, ar vienas nedēļas starplaiku. Komandas komplektēšanas likums Nekad nestartē vienā komandā ar cilvēkiem, kas vairāk jukuši par tevi. Papildinājums komandas komplektēšanas likumam Nekad nestartē vienā komandā arī ar tiem, kas tev šķiet normālāki par tevi. Uzvarošās komandas sastāva likums Ja vēlies, lai tieši tava komanda uzvar sacensībās, atrodi potenciāli vislabākos dalībniekus, iepazīstini tos kopējos treniņos un nopietni apsver iespēju pašam sacensībās nepiedalīties. Komandu limita likums Tavas komandas pieteikums noteikti aizkavēsies par stundu salīdzinot ar pēdējās reģistrētās komandas pieteikumu. Sacensību vadītāja likums Prasme mainīt sacensību nolikumu atbilstoši situācijai ir sacensību vadītāja galvenā pazīme. Bet mainīt gan sacensību nolikumu, gan sacensību distances sacensību gaitā – radoša sacensību vadītāja pazīme. Sacensību organizatoru pieļautās kļūdas likums Vienīgā nepilnība sacīkstēs, vienīgā sacensību organizatoru pieļautā kļūda ir neattapīgu un nesagatavotu sacensību dalībnieku reģistrācija sacensībām. Komandas kapteiņa likums Personai, kura tiek deleģēta par komandas kapteini, ir tieksme visu atbildīgo lēmumu pieņemšanu uzvelt citiem komandas biedriem. Komandu pārstāvju sanāksmes likums Komandu pārstāvju sanāksmes efektivitāte ir apgriezti proporcionāla dalībnieku skaitam un patērētajam laikam. "Horvātijas pieredzes" secinājums Uz nenozīmīgiem jautājumiem sacensību organizatori atbild plaši un nevilcinoties, uz nozīmīgajiem atbild pēc sacīkstēm, vai neatbild vispār. Mantu kravāšanas postulāti 1. Par to, ka esi aizmirsis ielikt somā sacensībās nepieciešamu lietu tu atcerēsies tikai tad, kad atgriezties pēc tās vairs nebūs laika. 2. Visnepieciešamāko mantu atradīsi tad, kad pārējās būs jau no mugursomas izrautas vismaz divreiz. 3. Mugursomas kabatu un nodalījumu daudzums ir apgriezti proporcionāls tam sīku priekšmetu daudzumam, kurus ir vēlme ielikt atsevišķā kabatā. 4. Ja somā esošā dzeršanas sistēma (ūdens rezervuārs) plīsīs, tajā esošais šķidrums saslapinās vismaz 95% no tā, ko saslapināt nevajadzētu. 5. Iespējamība atrast kādu sīku priekšmetu starpfiniša ekipējuma kastē ir tieši proporcionāla tā izmēram, bet apgriezti proporcionāla tā nozīmībai nākošajā posmā. Navigatora likums Vienmēr ir kāds taisnāks un vieglāks ceļš, kas ved uz finišu. Secinājumi: 1. Skatoties kartē uz vieglāko un īsāko ceļu, īpaši ja pārrēķināsi iespējamos variantus vismaz pāris reizes, tu to neredzēsi. 2. To neredzēs arī komandas otrais navigators. 3. Navigatora izvēlēto ceļu citi komandas biedri vērtē savādāk, nekā pats navigators. Navigatora otrais likums Taisnāko un vieglāko ceļu iespējams atrast tikai tad, ja visas citas iespējas jau izsmeltas. Navigatora trešais likums Tā ir likumsakarība, ja vari aizvest komandu līdz starpfinišam, kurā sākas peldēšanas posms, bet ja tajā komanda uzrādīs labāko laiku, tas jau būs sasniegums. Kartes izpētes likums Ja komanda sacensību distancē var pa ceļam nopirkt pārtiku veikalā, maksā par to tie, kuri nav navigatori. Atpaliekošā secinājums Nav svarīgi, kurā distances kilometrā bija veikals, cik komandas dalībnieki tajā iepirkās, kas par to maksāja, bet nopirktās pārtikas daudzums jau pēc trīs kilometriem šķiet nepietiekošs. Virziena norādījuma likums Jebkuras konkurējošas komandas norādījuma uz meklējamā kontrolpunkta atrašanās vietu patiesumam nav nekāda sakara ar absolūtu ticamību līdz brīdim, kamēr šī komanda nav diskvalificēta. Papildinājums virziena norādījuma likumam Ja komandai rodas vēlme kādam jautāt pēc pareizā ceļa, tad visvairāk komandai vēlas palīdzēt tie, kas paši ir apmaldījušies. Ūdens šķēršļa šķērsošanas likums Ūdens šķēršļa dziļums komandas izvēlētajā tā šķērsošanas vietā ir apgriezti proporcionāls laikam, ko komanda patērē gatavojoties to šķērsot. Pareizās laivas likums Ja komandai ir iespēja izvēlēties laivu, tad neatkarīgi no izvēlei patērētā laika, tiks paņemta tā, kurai ir vislielākās problēmas. Trīs airu likums Ceturtais komandas dalībnieks laivā bez aira jūtās kā zivs bez velosipēda. Kārtējā (secīgā) posma likums Daudzmaz ciešams plāns, kā pabeigt patreizējo posmu ir labāks par ideālu plānu nākošajam posmam. Kontrolpunkta likums Kontrolpunkts tuvumā nekad neizskatās tik labi, kā tas atklājas ieraudzīts no tāluma. Papildinājums kontrolpunkta likumam Kontrolpunkts, kuru komanda meklē visilgāk, tiek atrasts nejauši, pēdējā iespējamā vietā. Velosipēda komplektācijas likums Viss, kas salikts kopā no atsevišķām detaļām, agri vai vēlu izjūk. Velomehāniķa komentārs velosipēda komplektācijas likumam Tehnisku problēmu gadījumā sacensību gaitā aizvien tiek veiktas tādas darbības, kas nodara tehnikai vislielāko skādi, kuras labošana pēcāk izrādās visdārgākā. Pārdurtas velo kameras postulāts Salīmēta velo kamera nolaidīs gaisu uzreiz pēc tam, kad komanda būs atkal uzsākusi kustību. Ķēdes spriegotāja likums Ja ķēdes spriegotājs iesprūdis – pielieto spēku! Ja tas nolūst – nekas, tik un tā tas bija nolietots un to vajadzēja mainīt! Velosipēda nezūdamības likums Velosipēds nevar pazust pilnībā, tas var tikai kļūt nepieejams tā iepriekšējam saimniekam. Papildinājums velosipēda nezūdamības likumam Iespēja noslīcināt velosipēdu komandai pārceļoties pāri ūdens šķērslim ir tieši proporcionāla velosipēda cenai. Koastīringa likums Lai arī kuru upes krastu tu izvēlētos iešanai, otrs krasts vienmēr būs lēzenāks un ar mazākiem koku sagāzumiem. Pārpurvotas vietas likums Par pārpurvotas vietas dziļumu secinājumus var izdarīt tikai pēc tās šķērsošanas. Radikālu (ekstrēmu) speciālo uzdevumu likumsakarība Sacensību dalībnieku reakcija uz radikāliem (ekstrēmiem) speciālajiem uzdevumiem klasificējama trijās secīgās pakāpēs, kas tiek izteikta sekojošos vārdos: 1. "Tas ir neiespējami, mēs to nedarīsim." 2. "To var izdarīt, bet tas ir ļoti bīstami." 3. "Tas bija labākais līdz šim pildītais speciālais uzdevums." Speciālā uzdevuma izpildes vilcināšanās likums Laiks, kurš patērēts vilcinoties izpildīt riskantu speciālo uzdevumu, proporcionāli uzlabo komandas dalībnieka stāvokli savās un citu acīs (kas kliedz visskaļāk, iekļūst sacensību video filmā). Virvju trases pirmais likums Nav svarīgi tas, ka virvju trasē kaut kas notiek ne pārāk droši, galvenais lai tas ļoti labi izskatās bildēs. Virvju trases otrais likums Ja virvju trases pārvarēšana nesagādā problēmas sacīkšu dalībniekiem, kaut kas nav kārtībā. Virvju trases trešais likums Virvju trases izveidē ieguldītais darbs ir tieši proporcionāls laikam, ko virvju trasē pavadīs komanda, kuras sastāvā nav neviena, kas būtu bijis uz virvju treniņiem. ... Turpinājums šim rakstam saktāms p.p.a lapas (www.adventurerace.lv vai www.vx.lv) Arhīvā. Tiekamies Piedzīvojumos! :)


Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem

Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais