Piedzivojumi Z-sala 15 menesu garuma!

Tatad maza atkape pirms celojuma (drizak iedzivosanaas Jaunzelandee) apraksta. Es neesmu nekad rakstijis neko tadu un neesmu ne rakstnieks nedz zurnalists, drizak aculiecinieks, kas meginas jus iepazistinat ar faktiem un realitati talaja Jaunzelande.Sis raksts nebus par kulturvesturikiem pieminekliem un arhitekturu. Par gramatiku un satura pareizumu neatbildu. Un nepretendeju un kolosalam atsauksmem un bestselleri, tikai ceru, ka kadam sis tas noderes pirms dosanas piedzivojumos uz Jaunzelandi.

Lemums.

Sakara ar radusos ekonomisko krizi Latvija es un vel 4 mani draugi nolemaam doties pasaulee. Merkis bija Australija, bet sakara ar gruto papiru noformesanu un sarezgito procesu un augstajam prasibam pret LV iedzivotajiem izvele nejausi krita uz Jaunzelandi. Kapec Jaunzelande? Tapec ka ta bija tuvaka civilizeta vieta Australijai ar domu, ka esot tur tuvuma, varesim viegli parmigret uz Australiju, bet par to mazliet velak. Bet mazliet pirms tam musu celjabiedrs Karlis izteica minejumu par Jaunzelandi...hmm...esot skaisti un silti. Notika apspriede + un - analize (ka saka). Nejausi buroties interneta Jaunzelandes (turpmak NZ - saisinajums no New Zealand) Imigracijas majaslapaa (http://www.immigration.govt.nz/) atklaajaam, ka mes varam turp doties ar Working Holiday programmmu jauniesiem lidz 30 gadiem ieskaitot, kas savukart lauj legali stradat un celjot pa valsti veselu gadu.

Working Holiday Scheme.

Ar so programmu jaunietis var stradat ne vairak ka 3 menesus pie viena darba deveja. Vasaras sezona kas viniem sakas no Novembra un ilgst pat lidz Aprilim. Viens no vis vienkarsakajiem darbiem un ir stradat sezonas darbus - kivi, mandarinu, abolu, kirsu, vinogu u.c. brinumu novaksana, tadu vietu ir pa pilnam, vis atkarigs no ta cik laba ir sezona t.i. razigums. Pastrada pie viena darba deveja, pec 3 menesiem dodies citur utt. Sada veida darbus ir viegli dabut un nevajag ipasas prasmes, vienigi kadam no jusus kompanijas ir kautcik jaruna angliski. Ka man pastasstija musu celojuma biedri, kas atdalijas no musu grupejuma un devas pasi savos piedzivojumos, ka neesot grutibas ari stradat nelegali - lasit kirsus, abolus u.c augstak minetos brinumus. Sakuma uz to gan nevajadzetu risket, tas nak ar laiku, tur jus varat satikt cilvekus no visas psaules un kads noteikti zinas kadu kas zina kadu kam ir kontakti tur un tur. Tad ari izpetot gaisotni un sapazistoties ar citiem noteikti pavides iespeja stradat nelegali, ja tas nepieciesams. Iesaku iepazities ar so interneta adresi www.picknz.co.nz pirms domajat par sada veida darbiem. Ta ir sezonas darba atlaujas majas lapa kur jus varat noformet ipasu darba atlauju tiesi sezonas darbiem tikai un vienigi. Vairak par siem sezonas darbiem pastastit neko nevaru jo pats ar to nenodarbojos, stradaju cita vaieda darbus, izmantojot ari darba iekartosanas agenturas pakalpojumus.

Tatad paskaidroju precizak - jums ir dazadas opcijas iespejas. Piemeram 1. braucat uz NZ ka turisti un kartojat Working Holiday vizu tur uz vietas un stradajat jebkurus citus darbus iznemot sezonas darbus (auglu novaksana). Bet tas ir zinams risks, piemeram vizu skaists ir ierobezots un varbut jau visu vizu limits ir izsmelts. Tad atlternativa ir kartot sezonas darba atlauju un pec 3 nostradatiem menesiem braukt majas, jo sezonas viza darbojas ja nemaldos uz 3 menesiem tas ir tikpat ilgi cik turistu viza, tatad ar so visu varat tur uztureties 3 menesus legali vai turpinat stradat nelegali. Nekas traks nenotiks ja busat uzturejies piemeram 1 menesi ilgak neka atlauts, uz robezas kads oficieris var jus paterorizet kapec tik ilgi utt. Mes piemeram uzturejamies 2 menesu vel pec vizas beigsanas, viens oficieris piesejas, bet laikam bija parak noguris lai saktu kratisanu. 2. variants nokatojat Working holiday vizu jau Latvija un tad problemu bus mazak. Pec tam ierodoties NZ ar Working holiday vizu uz rokas varat jau sakt uzreiz meklet darbu caur darba iekartosanas agenturam, vai baros un restoranos utt. Pec tam ja nekas neizdodas ar normaliem darbiem vai ari neapmierina vai kadi citi iemesli kapec negriba vai nevarat stradat normalus darbus, varat griezties PickNZ punktos un nokartot sezonas darbu atlaujas un sakt medibas pec abolu, kivi un citu brinumu razas novaksanas vietam.

Working holiday vizu kartot NZ uz vietas izmaksas apmeram ap 500 NZD, tas ir maksimalaas izmaksas, paarrekinot latos apmeram 200 lvl, Latvija kartojot so vizu izmaksas varetu but stipri mazakas, jo arstu komisija NZ ir stipri dargaka neka LV. Latvija so arstu komisiju var iziet tikai pie attiecigajiem arstiem kuri ir noraditi NZ imigracijas majaslapaa. Working holiday vizai jaaizpilda bus diezgan daudz dokumentu un jaiziet vietej arstu komisija, par labu speles tas ja busat veseligs un bez kaitigiem ieradumiem, ja esat no dabas jau tad tad apsveicu - aizpildodt veidlapas nebus jamelo, ja patik sad tad iedzert gradigos un uzsmeket, tad labak neatzities cik patiesiba nosmekejat nedelja un cik biezi dzerat un cik daudz. Jo mazak kaitigo ieradumu un veseligaks jo labak. PickNZ - sezonas darbu viza maksa apmeram 140 NZD = 50 lvl, saja gadijuma arstu komisija nav jaiet.

Uz robezas.

Sii atkape vairak attiecas uz tiem kas taisas lidot uz NZ uz aklo bez Working hilday vizas uz rokas. Sada gadijuma vajag rezervet biletes turp un atpakal apmeram ar menesa intervalu, lai pieraditu ka jus velaties tikai pacelot un braukt majas jau pec menesa. Pec ielidosanas NZ ja esat vairak par 3 cilvekiem vajadzetu sadatilties, tas neaatiecas uz tiem kas brauc celojuma ar gimeni vai tamlidzigi. Jo mazak uzkritosi esat jo labak, pavisam labi ir ja izskatisaties pec tipiskiem turistiem ar lielam mugursomam un celotaju drebes (es nezinu ka tas ir jo pasi bijam pilnigs pretstats turista izskatam). Mes kopa bijam 5 cilveki, atdalijamies jau Australijaa, paaris aizlidoja uz Auklandu, mees 3 aizlidojam uz Velingtonu. Mes nelidzinajamies nekadiem turistiem tapec mus izkratija uz robezas pec pilnas programmas un tapec sados gadijumos ir nepieciesama skaidra nauda ko uzradit robezsargam un pieradit ka tu tikai celjosi menesi un tev ir apmeram 1000 usd katram kabata ko paest un uztureties valstii. Velams ari veikt sagatavosanas darbus, ja tiksiet pratinati tad jamak atbildet uz kurieni braucat, kads ir celojuma merkis, vai jus kadu pazistat NZ, vai jau zinat pielsetas un vietas ko velaties apskatit NZ, vai ir jums plaans ko darisiet un ar ko parvietosaties. Tadam un lidzigam lietam vajag sagatavoties lai izklausitos nevainigi turisti un loti ticami. Izzondejat interneta popularakos turisma objektus, pilsetas un nodarbosanas piemeram ,skaidaivings kajaks u.c. extreem pasakumus. Papildus tam vajag norezervet kadu leetu hosteli vismaz uz paaris diennaktim, lai jums butu pieradijums ka ir kur palikt utt.

P.S. nemeginat nekadu partiku vai augus vai dzivniekus vest paar robezu, uz vietas apturees. Jo NZ valdiba velas saglabat tiru NZ kulturu, nevelas lai ievazaa citus dzivniekus un augus, vai pat slimibas un bakterijas utt.

Celojuma saakums.

Musu celojums sakas tiesi taa, uz pilnigu aklo nezinot gandriz neko par so zemi tiaki nostastus no daziem draugiem kas pirms mums jau tur bija pabijusi. Parasti teorija no prakseas atsikras loti un ari musu gadimumaa taa bija. Jo katrs gadijums ir ideals un nav identisks. Protams mees izbuuraamies cauri NZ kartei, atzimejam karstos punktus un pludmales kuras apmeklet utt. Paskatijamies bildes un palasijamies info par NZ, bet kad esi uz vietas tev liekas ka vairs neka nezini un nemaki, jo vis liekas svesh un pilnigi savadaks.

Piedzivojumi sakas kad ielijodajm NZ galvaspilseetaa Velingtonaa, robezsargi uzreiz pamanija ,ka mes neizsikatamies pec turistiem, mums bija lieli cemodani un izskatijamies ka taisamie parvakties uz dzivi jaunzelandee. Nu neko darit shis saak muus kratinat ko mes te daram un kapec, kadi merkji un visus cemodanus izkratiija. Nebija viegli cinities ar vinu, parejie abi mani celjabiedri angliski praktiski nerunaja un man ari nacas vinju vietas atbildet un tulkot, vienvard sakot, cikrs. Bet nu beigu beigas izdevas parleicinat ar skaidru naudu kabata un ar celotaju garu kruutiis, ka mees esam nevainigi celotaji un brauksim pec menesa jau maajaas.

Taa kaa robezu mums beidzot izdevas skersot,uzreiz sazvanijos ar otru celojuma komandu kura skersoja robezu Jaunzelandes lielakaja pilsetaa Auklanda, shiem vis izgajis bez starpgadijumiem. Nakamais solis bij jasamaina nauda.

Nauda.

Tobriid (2009.g. vasaraa) valuutas kurss bija apmeram 1 NZD (NZD-jaunzelandes dolars) = 0.30 Ls, veelaak ap 2010.g. pavasari kurss bija pacelies lidz 1 nzd=0.40Ls. Banknotes visnotalj interesantas, nevis papiira kaa mees esam pieradusi, bet gan plastikas, tadi ka plani plastikas papirisi, udenii nemirks un gruuti saburziit un caurspidiga udensziime saanos. Australijai ar naudu ir lidzigi. Moneetas kaa jau moneetas, mazliet lidziba ar anglijas moneetaam.

Pirmaas dienas Jaunzeelandee.

Pec veiksmigas robezas skersosanas sagaidijam otru celojuma komandu un bija jadodas uz rezerveto viesnicu galvaspilsetas Velingtonas centra. Tobrid bijam izvelejusies letako hosteli YHA jauniesu hostelis http://www.yha.co.nz/Hostels/North+Island+Hostels/Wellington/. Patiesiibaa jebkurs hostelis Velingtonas centraa buus varda tiesaja noziime centraa, jo pilseeta ir kaa maza lielpilseeta, viss atrodas ieshanas attaalumaa. Pilseeta ir loti kompakta, uz vienas ielas principaa atrodas visa nakts uzdziive - baari, klubi, eestuves, kino utt. Shopings ir mazliet savadak neka mums pienemts, viniem tadi kaa lielveikali nav ipasi populaari, protams paartikas lielveikalu ur pietiekami un izveele liela, bet lai dotos apgerbu u.c. sadzives lietu shopinga bus tomer javelta vairaak laika un japastaigajas pa pilseetu jo katrs veikals atrodas citaa vieta, tie pat nav uz vienas ielas. Pilseeta ir viss nepieciesamais, bankas, internets, sporta zaales, estuves, pat nezinu ko vel nosaukt jo viss tur tiesaam ir taka normaalas valstiis tam vajadzeetu buut. Vellingtona izbuuveeta apkart taadam kaa liicim, ari mazliet nost no pilsetas centra ir pasiem sava pludmale kur vasaraa var nopeldeeties un pasauloties, cilveeku tur netruukst un garlaiciigi nav. Tiesa gan Jaunzeelandee uudens ir loti loti saaljsh. Atceroties dienas kad paardegaam saulee, skita ka uudens pat mazliet taakaa kozh vai grauzh.

Tatad atpakalj pie celojuma izklaasta. Lidostaa nokeeraam taksi, kas mums izmaksaja ap 20 NZD lai nogadatu muus lidz hostelim. Cena pienemama, takha izmakasas pilsetas robezaas ir apmeram 20 NZD. Lidosta skiet ir mazaaka par muusu Riigas lidostu. Patikami un viegli orienteties.

TURPINAJUMS SEKOS JO TAGAD EJU GULET, MAN NAK MIEGS!!!