Ūzedomas mūzikas festivāls

Pavisam necerēti iznāca būt ļoti iespaidīgā pasākumā, par ko šobrīd diezgan daudz runā mediji - Ūzedomas mūzikas festivālā. Ūzedoma ir sala Baltijas jūrā. Tāda jocīga sala, ko no kontinenta atdala tikai pašaurs kanāls ar mazu, tam pārmestu tiltiņu. Esmu tur jau reiz bijusi vienas dienas ekskursijā, šoreiz iznāca padzīvot vairākas dienas. Šajā vietā ir kaut kas maģisks. Es pat īsti nezinu kas un nevaru to izskaidrot. Pārsvarā tur visur plakans līdzenums ar zaļām pļavām un šur tur pa lapu koku birzītei, tad piepeši reljefs mainās un parādās kas līdzīgs kāpām ar jauktu koku mežu. Kad nonākat piekrastē, jūs sagaida tas, kas visur Vācijā - priekšzīmīga kārtība un nofrizēti zālāji. Bet, Heringsdorfā, Ālbekā un Cinnovitcē arī burvīga vasarnīcu arhitektūra ar historismu, Heimat, Jugend un visādiem citiem jaukumiem. Kas tad mani tur tā apbūra? Priedes, kas ir gluži citādas kā pie mums - zemas un mezglainas. Trakie vēji un milzu viļņi. Muļķīgie peldu grozi, kas mums šķiet kā eksotika.. un, protams, vācu pensionāri. Visi šie kūrorti pilni ar kungiem un dāmām, kas, sportiski tērpti, vai nu nūjo pa pludmali vai promenādi, vai brauc ar riteņiem, mīļoto suņuku iesēdinājuši groziņā uz bagāžnieka. Vai arī mierīgi un dīki pastaigājas, sadevušies rokās. Mani bezgala aizkustināja šis skats - divi sirmgalvji, kas maigi tur viens otra plaukstu, staigā pa promenādi, saskatās, uzsmaida viens otram.... Nekautrējas izrādīt pieķeršanos, jūtas, simpātijas... Viņi uzsmaida arī katram pretimnācējam un ir sajūta, ka atgadījies kas labs un jauks, tāds siltums staro no šiem cilvēkiem... ( Jāpiebilst, ka pāris dienās es redzēju ļoti daudz šādu pāru). Ūzedoma ir līdzīga Kuršu kāpai, tikai drusku lielāka un platāka. Gar piekrasti izkaisītas mazas pilsētiņas, kuras brīžiem pāriet viena otrā tikpat nemanāmi kā Jūrmalas rajoni - Dzintari , Majori, Dubulti.... Festivāls ir ikgadējs pasākums un ilgst mēnesi. Šogad tas veltīts Latvijas kultūrai un mūzikai. Atklāšanas koncerts notika Pēnemindē. Otrā Pasaules kara laikā te bija rūpnīca, kur ražoja visādu kara tehniku un pazemē - tālnesējraķetes. Sabiedrotie nobumboja to visu ( kā visu Vāciju kopumā, starp citu) un mūsdienās rūpnīcas ēka saslieta no drupām par jaunu, tur iekšā muzejs un koncertzāle. Diezgan pašausmīga atmosfēra. Un, kad vācu koris dziedāja " Gaismas pili" latviešu valodā.... tad man bija ļoti sirreāla sajūta. Ja Jāzeps Vītols uz mākoņa malas sēdot, to klausījās, domāju viņam nobira asara... Mani patiesi fascinēja vācu publika. Pirmkārt, ar stilu. Te nebija greznības un naudas maka izrādīšanas. Te bija gaume ar pašcieņu. Pat jaunieši nebija džinsās. Bez tam, man sen nebija nācies redzēt tik iejūtīgus, inteliģentus un saprotošus klausītājus. Vācu publika neplaukšķina pauzēs starp skaņdarba daļām, viņa zina, kad gabals ir beidzies. Un tad viņi izrāda atzinību no sirds - ceļas kājās un sauc " bravo!" . Tā viņi sumināja Baibu Skridi, Pēteri Vasku un Nēmi Jarvi, kas bija pie diriģenta pults. Nākamā ir mana - lielā diena, jo es atklāju savu izstādi ( kas tapusi sadarbībā ar manu meitu Zani Emīliju un dēlu Kārli) Heringsdorfā. Ļoti atbildīgi, jo atklāšanas pasākumā piedalās mūsu Kultūras ministrs, Ministru prezidents, Meklenburgas - Pomerānijas zemes augstākās amatpersonas, festivāla intendants Tomas Hummels. Viss, paldies Dievam, notiek gludi, kaut esmu pagalam slima, jo " Anšluss" Pēnemindes vēsajās telpās ir mani piebeidzis... Kad visi uztraukumi garām, var paklaiņot pa Heringsdorfu. Pie katras ēkas, ar ko saistās kādas prominences vārds, vai arī tā ir arhitektūras paraugs ir tāfelīte ( necila metāla plāksnīte) , kas norāda, kas te viesojies, dzīvojis, atpūties. Piemēram , kafejnīca, kuras vairs nav, bet tās vietā ir moderns restorāns, tāpat novietojusi plāksnīti par to, ka rakstnieks Tomass Manns un kompionists Humperdinks te dzēruši kafiju 1920.jos. Vācija, lai arī liela un bagāta, ir pluinīta, dalīta, pazemota, bet... tā nekad nav zaudējusi pašcieņu, jo ciena savu kultūru. Tā nezaudē dzivessparu un dzīvotprieku, jo sirmgalvji joprojām prot mīlēt un priecāties par dzīvi.