Norge

  • 4 min lasīšanai
  • 48 foto

16.augusts:

prāmis Rīga - Stokholma

Rīga pavada ar labu sauli, +30 grādiem un vairāk. Vairums auto uz kuģa uzbrauc ir LT numuru zīmēm. Sajūta, ka lietuvieši ir lielāki ceļotāji uz Skandināviju nekā latvieši. Patīkams laiks un vakars uz „Silja Festival”.

17.augusts:

Stokholma – Norge (Norvēģija)

Stokholma sagaida ar apmākušos un vēsu laiku (+21). Jāpārkārto apģērba programma, jo arī Norge nesola Latvijas karstumus. Nobraukšana no prāmja norit gausi. Tad sākas pats galvenais – trāpīt uz vajadzīgā ceļu (E 20) pareizajā virzienā. Pēc pieredzes 2006.gadā, kad vajadzēja tikt uz Upsalu, aizbraucām pa vajadzīgo ceļu citā virzienā. Līkumošana pa Stokholmu nav gara, tikai jāskatās uzmanīgi zīmes un jāturas attiecīgajā braukšanas joslā. Kad parādās norādes Gēteborga, Helsingborga, saprotam, ka esam tikuši pareizā virzienā. Kā ceļvedi teorētiski var izmantot interneta (www.viamichelin.com) norādes un kartes. Tālākais ir tikai braukšanas lieta. Atļautais ātrums pietiekošs, bieži drošības nolūkos pretējā braukšanas josla atdalīta ar barjeru un braukšanas joslu skaits periodiski (1,5 – 2 km) mainās 1-2. Izmantojam ceļa tuvumā esoša lielveikala pakalpojumus, lai nopirktu kartupeļu salātus (potatis salad), kurus atklājām iepriekšējā braucienā pa Zviedriju. Uzreiz jāsaka, ka arī Norge šo tradīciju turpinājam, jo cena mums pieņemama gan tur, gan tur. Uz maģistrāles vairums automašīnas ar zviedru (S) un norvēģu (N) numuru zīmēm. No citu valstu auto numuru zīmēm mana poļus, lietuviešus, igauņus. Pēc pāris stundām parādās norāde E 18 Oslo. Sverige - Norge (tomēr izbraucam no ES) robežu veicam bez apstāšanās. Tur bija pieturēts auto ar Ukrainas numuru. Reljefs kļūst izteikti kalnaināks. Pēc nelielas pariņķošanas sasniedzam mūsu ceļamērķi nelielo pilsētiņu Mosa.

Mosa atrodas Oslo fjorda krastā, tuvu E 6 maģistrālei, kas savieno Gēteborgu Zviedrijā (235 km no Mosas) un Oslo (60 km). Līdz Zviedrijas robežai no Mosas 55 km, tāpēc norvēģi lielā skaitā brīvdienās dodas uz Zviedriju(Svinesund) iepirkties (cenas par 1/3 zemākas).

Jāmin lielais skaits tuneļu. Tas bija kas jauns braucot pa Norge. Dažreiz ir speciāla maksa par tuneļa šķērsošanu vai ceļa posmu: parasti robežās 20-55 NOK. Lai nebūtu lieka kavēšanās ieteicams jau iebraucot Norge turēt pa rokai metāla monētas -1;5;10 vai 20 NOK nominālu vērtībā, kuras jāiemet piltuves tipa kasē. Ir arī citi maksāšanas varianti, bet laikietilpīgāki. Mēs metāla NOK monētas iegādājām Rīgā.

18. augusts:

Mosa - Oslo

Rīta puse bija apmākusies, mazliet līņāja, tāpēc tikšanās ar Oslo notika palēnām. Vispirms izbraucam pilsētas centru ar autu, tad sameklējām auto stāvvietu pie Vigelanda skulptūru parka. Interesanti, ka stāvvietā bija paredzēta arī „uztankošanās” vietas eko (elektro) automobiļiem, kuri lielā skaitā redzami Oslo ielās. Labi izstaigājuši Vigelanda parku ar kājām aizgājam līdz pilsētas centram, krastmalai. Tur pasēdējam kafejnīcā „Fridays” un secinājam, ka Oslo ir jaukāka nekā par to stāsta. Muzejus atstājot citiem, devāmies uz Holmenkollenu, kas paceļas virs Oslo. Holmenkollena ir slavens ziemas sporta centrs, kur 2011.gadā risināsies pasaules čempionāts slēpošanā. TV ekrānos daudz redzētā vieta tomēr pārsteidza arsavu varenumu, augstumu. Ievērības vērts ir slēpošanas muzeju un daudzie suvenīri. Līdz lielā tramplīna pakājei (arī biatlona stadionam) iespējams uzbraukt ar auto. Ar liftu un NOK 90 personai tikām līdz tramplīna pašai augšai, tornim (60 m no zemes vai 417 m v.j.l.) - no kurienes savu startu sāk „lidojošie” slēpotāji. Vairāk nekā iespaidīgi – visa Oslo un apkaime zem kājām.

19.augusts:

Mosa – Geilo

Uzsākam 3 dienu ceļojumu pa Norge. Projektu un padomu 3 dienām bija daudz, taču dzīves realitāte izdara savas korekcijas. Kāds novīpsnās 3 dienas, kas tas ir? Iesildīšanās ir notikusi Oslo, tagad pie lietas. Vēlreiz veicam ½ ceļu uz Oslo - līdz Drobak. Tad pirmā ekstra: 12 km tunelis zem Oslo fjorda tikai par NOK 55. Pabraucam Drammen, Kongsberg. Tagad ceļš ved gar fjordu krastu, kuru ieskauj kalni (1100-1300 m). Vienā otrā vietā pa serpentīnu mēģinām uzbraukt šajos kalnos. Tas arī izdodas, taču pilnai baudai traucē lietus un migla. Interesanta ir no koka veidotā apdzīvoto vietu ēku, baznīcu arhitektūra. Arī žogi agrāk neredzēti. Braucot Geilo virzienā, kalni atkāpjas un paveras tundras panorāma. Geilo tuvumā kalni atgriežas, jo tas viens no lielākiem Norge slēpošanas centriem Oslo tuvumā, ja 280 km var uzskatīt par nelielu attālumu. Taču fakts ir tāds, ka šeit slēpo līdz maijam un attālums nav šķērslis, lai brīvdienās uz šejieni brauktu ģimenes un entuziasti no Oslo. Šobrīd Geilo klusā sezona. Pacēlāji stāv, cilvēkiem vasaras atvaļinājumi tikko beigušies. Tāpēc kempingā brīvu vietu (mājiņu) gana. Bijām pa tālruni mājiņu iepriekš pasūtījuši, taču izmantojām iespēju izvēlēties lielāku un labāku. Īpaši priecēja virtuves sadaļa. Arī cena izrādījās runājama. Geilo ir neliela, izstiepta R-A virzienā pilsētiņa kalnu pakājē pie 7 ceļa, kas savieno Bergenu ar Oslo. Pilsētas zaļajā zonā aug baravikas, kas nevienam nav vajadzīgas...

20.augusts:

Geilo – Bergena – Vosa – Geilo

Saulaina, patīkama, iespaidiem bagāta diena. Neesam vientuļi, jo šis posms ir tūristu labi apmeklēts. Ceļš 7 Bergenas virzienā vijas pa plato ar tundras veģetāciju, ceļaaugstāki kalni labajā pusē ir kalni ar ledājiem. Izbrīnu rada nelieli (līdz 80 cm augstumam) akmeņu krāvumi. Izrādās šīs nelielās skulptūras veido tūristi, lai atgrieztos te vēlreiz...

Iespaidīgs ar savu augstumu un skaistumu ir Voringsfossen (ūdenskritums). Daudz tuneļu un vietu kur var apstāties un ieturēt maltīti brīvā dabā. Lielisks ir brauciens ar prāmi pāri fjordam (Brimnes-Bruravik) un mazliet kutelīgs tālākais brauciens pa šauru ceļu gar fjorda malu. Bergenas tuvumā ir satiksmes korķi (ir piektdienas pēcpusdiena). Satiksmes kontrole Norge visur notiek ar videokameru palīdzību, tāpēc policijas kā tādas ielās, uz ceļiem neredzējām. Tuneļos uzstādīti radari, kas fotografē „skrējējus”. Norge ir divu krāsu auto numuru zīmes – baltas uz zaļas. Baltās ir privātajam transportam, bet zaļās dienesta. Interesanti, ka dienesta transportam: vieglajiem, džipiem, nelieliem busiem salonā ir tikai divas sēdvietas. Un tā nav pašdarbība, bet izvākts (vai nav ielikts) jau rūpnīcā. Bergena ir ne tikai otra lielākā Norge pilsēta, bet noteikti tūristu visvairāk apmeklētākā. Zivju tirgus okeāna krastā, vecpilsēta, funikulieris Fleijenas kalnā ar Bergenas panorāmu un daudz, daudz tūristu. Noguruši, bet laimīgi vēlā vakara stundā atgriežamies Geilo

21.augusts:

Geilo – Langedragas dabas parks - Oslo – Mosa

Ideja par Langedrag natur-park apmeklējumu radās Geilā nejauši ieraugot prospektu.

Tūrisma firmu maršrutos šo objektu neiekļauj, manuprāt, divu apsvērumu dēļ: atrodas nost no lieliem ceļiem un parka apmeklējuma biļetes cena Nok 180. Taču ģimenēm, īpaši bērniem skatīt vienuviet visus Norge savvaļas dzīvniekus ir ko vērts. Un galvenais šeit vienlīdz labi jūtas gan apmeklētāji, gan dzīvnieki. Arī laiks bija ideāls.

Ar labi pavadīta laika apziņu atgriežamies Mosā.

Jā, nav apmeklēto objektu sarakstā Lofotu salas, Troļļu ceļš, Nordkapp u.c. vietas, bet ir gandarījums par redzēto mazumiņu, kas varbūt nemaz nav tik maz. Paldies Mosas tautiešiem (Velta&Co), Irinai no Latvia Tours, draugiem.lv (Kira u.c.)



Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem

Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais