HORVĀTIJA - zeme, kas radīta no asarām, zvaigznēm un dvesmas...

2010.g. 1.-10.augusts. Tā par Horvātijas teritorijā esošajām Kornati salām ir teicis Dž.B.Šovs, bet, manuprāt, to pašu var teikt par visu Horvātiju. Bet...visu pēc kārtas. 1.diena. Izbraucam ļoti precīzi paredzētajā laikā, mūsu busiņš ir mazs, par ko bijām jau brīdinātas, bet tik un tā tas ir pārsteigums. Tāpēc priecājamies, kad uzzinām, ka mājupceļā pēdējā nakts mums tomēr nebūs jāpavada autobusā, mēs varēsim nakšņot Polijas pilsētiņā Ržešovā. Lai arī mazs, mūsu busiņš ir ļoti ātrs un veikls un Lietuvai cauri izbraucam vai vienā elpas vilcienā. Polija sagaida ar tikpat siltu laiku, kā Latvijā. Krakovā esam jau laikus, lai vēl pie gaismas, iekārtotos viesnīcā Felix. Tā mums ir pazīstama jau no iepriekšējā gada ceļojuma uz Budapeštu. 2.diena. Ceļš uz Budapeštu. Tikpat raiti, kā vakar, turpinās mūsu ceļš cauri Polijai un Slovākijai. Pamazām un neatlaidīgi ainava kļūst arvien kalnaināka, atpazīstam dažas vietas Tatros, kurām cauri braucām pirms gada. Ap 15.00 šķērsojam Ungārijas robežu...Parādās saulespuķu lauki, tik tajos gan saulespuķes jau ir noliekušas savas koši dzeltenās galvas, jo sēklas jau ir krietni ienākušās. Ap 16tiem esam jau Budapeštā. Apmeklējam Varoņu laukumu, tuvumā esošo parku, Daži pilsētas pārzinātāji un peldes kārotāji uzreiz dodas uz Sečeni termālajiem baseiniem. Citi dodas pastaigā pa Vaci ieliņu, bet visi tiekamies 20.00 krastmalā, kur kāpjam uz kuģīša, lai dotos braucienā pa Donavu. Vēl nav satumsis, tāpēc pirmā brauciena daļa nespēj skaistumā sacensties ar atmiņā palikušo pirmo šādu braucienu, kurš noritēja vēlākā laikā, kad visa pilsēta un tilti bija krāšņi izgaismoti. Kuģītis apstājas Margitas salā, uzņem pasažierus un dodas atpakaļceļā, mums par prieku, pilsēta sāk iegaismoties – gan parlamenta grandiozā ēka, gan tilti iemirdzas arvien košākos uguņos. Ap 21niem brauciens ir beidzies, mēs dodamies uz viesnīcu un iekārtojamies istabiņās. 3.diena Beidzot sāksies ceļojuma posms pa ceļiem un vietām, kur būšu pirmoreiz. URRĀ! Ar pavisam citu interesi veros pa autobusa logu, mūsu šī rīta mērķis ir Balatons! To sauc arī par Ungārijas jūru, jo ungāriem nav robežas ar jūru. Gide stāsta mums par ungāri sadzīvi un saka, ka ungāru virtuvē karalis ir paprika, bet karaliene krējums. Ap 11tiem esam jau pie Balatona ezera, mums tiek dotas 2 stundas peldēm pastaigām un atpūtai, kādu nu katrs izvēlas. Protams, uzreiz izvēlamies vispirms nopeldēties...tik neparasti bija brist pa ezera mīksto grunti, pie tam pamatīgā attālumā, lai tiktu pie kaut cik sakarīga peldēšanas prieka. Toties ar prieku varēja vērot daudzos bērnus, kuri tik droši plunčājās seklajā ūdenī. Ūdens ir silts un maigs un ir tik patīkami ļauties ūdenspriekiem. Laiks paiet negaidīti ātri, top daži foto, mazliet žēl, ka pretējā krasta kalni ir dūmakā tīti, tiek apēsts pa gardam saldējumam un jau jāsēžas autobusā, lai dotos Slovēnijas un Ļubļanas virzienā. Līdz Slovēnijas galvaspilsētai ir apm. 300 km. Debesīs samilzt pamatīgi mākoņi un drīz visapkārt plosās pamatīgs negaiss, sajūtas ir visai grandiozas. Ap 14tiem jau šķērsojam Ungārijas/Slovēnijas robežu, pat īsti to nepamanot. Slovēniju visai pamatoti sauc par Eiropas zaļo dārgakmeni, jo tā, lai arī ir kalnaina, ir ļoti sakopta, ar ļoti saudzīgu attieksmi pret dabu un vidi. Ceļā uz Ļubļanu nākas braukt cauri kalniem, kurus sauc par Jūlija Alpiem – cauri dažāda garuma tuneļiem. Apstājamies jaukā, mazā pieturvietā pavisam nomaļā vietā – apkārt tik lauki, tālumā vīd kalni, lai izmantotu labierīcības un pārsteigti konstatējam, ka mazajā WC mājiņā ir pat siltais ūdens. Jūras robeža Slovēnijai ir ļoti īsa, ir pat izrēķināts, ka katram slovēnim pieder 2 cm. jūras malas... Tuvojamies baroka pērlei – Ļubļanai, cītīgi mūs pavada arī negaisa mākoņi...mēs gan ceram, ka tie aizķersies aiz kādas no kalnu virsotnēm... Gide mūs informē, ka arī ziemas sporta veidi Slovēnijā ir ļoti populāri – slēpošana, biatlons. Netālu atrodoties slavenā Pokļukas trase, kuru zina ikviens biatlona fans. Slovēnijā esot ap 2000 st gadā saulains laiks...mūs šī ziņa uzmundrina, jo ir cerības, ka negaisa mākoņus esam apsteiguši. Lauku saimniecībās pamanām interesantas ēkas – tādus kā šķūņus bez sienām, kuros tiek glabātas dažādas saimniecībai noderīgas lietas, tās saucot par kozeļciem. Ap 17tiem iebraucam Ļubļanā, dodamies nelielā ekskursijā pa pilsētu, kuru dēvē arī par mazo Florenci, jo arhitektūrā skaidri var redzēt Itālijas iezīmes – gaišas sienas, dakstiņu jumti, balkoniņi, ziedi, arkas, kāpnes, tilti pār Ļubļanicas upi ar koši zaļu ūdeni...Daudz skulptūru, strūklaku, ejam pār Pūķu tiltu, kuru grezno 4 pūķi, kurus šeit sauc par vilcēm. Pieskaršanās vilces nagam dāvā laimi un naudu turpmākā dzīvē. Netālu no tirgus mūs noķer draudīgais negaisa mākonis: zibeņi, pērkoni trokšņo cik spēka, bet mēs esam drošībā – paslēpušies ar jumtu segtā kolonādē...Kad lietus rimstas, ejam vēl nelielā pastaigā pa pilsētu, fotografējam un lēkājam pār peļķēm, iegādājamies pirmos suvenīrus, arī slovēņiem tik populāro ķirbju eļļu. Tālākais mūsu ceļš ved uz Postojnu un kempingu Pivka Jama tās tuvumā, kurš 2 dienas būs mūsu mājas. Ik pa brīdim ar sajūsmu vērojam grandiozos, tumšo kalnu siluetus, kalnu pļavas. Negaiss atkal mūs noķer un no debesīm gāžas balta ūdens siena, virs kalniem zibeņo. Pabraucam garām Postojnas pilsētiņai, kempings esot tepat – tuvu. Ceļš vijas kalnā augšu, tad lejup, aiz loga krēslo, sajūtas top arvien noslēpumainākas. Bet, pateicoties mūsu šoferīšu veiklībai, drīz vien esam kempingā un izmitināmies mājiņās. Apmetamies mājiņas otrajā stāvā, kur var nokļūt pa vītņu kāpnēm...Njā, bet čemodāni? Tie gan paliek pirmajā stāvā, jo, ja arī mēs tos spētu uzstiept otrajā stāvā, tad lejā tos dabūt, būtu krietni vien grūtāk. Laukā aiz loga pamatīgi gāž lietus, bet mēs omulīgi vakariņojam. Izrādās šai kempingā mēs šogad esam pirmā grupa no Latvijas, citos gados latvieši te bijuši visai bieži viesi. 4.diena No rīta uzreiz skatiens uz loga pusi, lai saprastu – negaiss ir mitējies un vai saule šodien būs? No rīta debesis ir vēl iepelēkas, bet mazie, zilie debesu laukumiņi starp mākoņiem kļūst arvien lielāki un vairāk. Brokastojam kafejnīcā, par to maksājot katrs individuāli 4eiro. Brokastis ir gardas un sātīgas, tiem, kuri vēlas, tiek piedāvāta pat tikko cepta vēršacs. Arvien zilākas top debesis, un, izbraucot no kempinga, mums uzsmaida jau SAULE! Diena solās būs skaista un saulaina! Dodamies uz Slovēnijas skaistāko pili – Predjamskij Grad, kura iebūvēta kalnā, tajā esot mitinājies laupītājs Erazms un ar to saistās daudzas leģendas. Pils ir iespaidīga gan no attāluma, gan tuvumā, gan no iekšpuses. Cītīgi meklējam zvanu, kuru sauc par veiksmes zvanu, kuru 3 reizes ieskandinot, cilvēks nodrošina sev veiksmi nākotnē. Pēc pils dodamies uz Postojnas alām– pavisam esot saskaitītas ap 110 apskatāmām alām, tās veido ap 20km garus labirintus. Alas izveidojusi Pivkas upe un lietusūdeņi, tajās ir ap 50 tūkstoš gadu veci stalaktīti un stalagmīti, kuri gada laikā pieaug tikai par 0,1 mm. Apmeklētāji šais alās ir ap 6-10 tūkstoši dienā. Mums tas liekas mazliet neticami, bet, kad nonākam pie alas ieejas, saprotam, ka tā varētu būt taisnība, jo rindā stāv nu ĻOTI daudzi. Rekords esot bijis 1978.gadā, kad alas 1 dienā apmeklējuši 12225 cilvēki. Iesēžamies vilcieniņā, kurš mūs visai straujā tempā ved caur alām 4km garā maršrutā...un jau ar pirmajiem metriem sākas BRĪNUMI!!! Njā...visapkārt fantastiski skati – veidojumi visneparastākajās formās, krāsās, faktūrās...Alās ir visai vēss tikai +8 grādi, labi, ka bijām par to brīdināti, daži pie ieejas bija izmantojuši izdevību par dažiem eiro tikt pie siltiem, bet smagiem apmetņiem, kuri pie izejas atkal ir jāatdod. Braucot vējš svilpo gar ausīm, reizēm tīri instinktīvi pieliecam galvas, aiz apkakles vai degungala tiek pa ūdens pilienam – oij! Vēsums gan ir pat visai patīkams pēc karstās dienas tur – laukā. Izkāpjam no vilcieniņa, izvēlamies gidu pēc valodas, kuru saprot lielākā mūsu grupas daļa, un dodamies 1,5 st garā pastaigā pa alām...Kas tik tur nav – Spageti zāle, Sarkanā zāle, Baltā zāle, Krievu tiltiņš, Balles zāle, kurā ir laba akustika un mēs dziedam ar, protams, tie ir „Pūt, vējiņi”, kuri šai vietā skan plaši un skaļi pat mūsu mazajai grupai. Žēl, ka alās nedrīkst fotografēt, kaut gan tad ekskursija būtu ievilkusies daudz ilgāk.Pa ceļam akvārijā apskatām arī Drakonzivi, vai Cilvēkzivi – mazu, bālu radījumu, līdzīgu tritonam vai ķirzaciņai. Tas esot kā mūžīgās dzīvības simbols un uz zemeslodes mīt tikai 2 vietās – viena no tām ir Ziemeļamerika, otra šīs Slovēnijas alas. Mazais baltais radījums gan no gaismas liekas visai apjucis un man top viņa žēl...Kad tiekam laukā, mums tiek dots brīvais laiks pusdienām un suvenīru iegādei un, protams, fotografēšanai, ko arī cītīgi darām. p 14.30 dodamies uz Bledas ezeru, kurā atrodas vienīgā sala Slovēnijā. Braucam uz Slovēnijas simbola Triglava kalna vārdā nosaukto nacionālo parku. Parks aizņem 4% no valsts teritorijas. Triglava kalns savu nosaukumu saņēmis no savām 3 galvām-virsotnēm. Kalnos esot ēdelveisu, zvaniņu un dzelteno magoņu pļavas, kuras uzzied pavasarī un tad kalnos esot pasakaini skati un ziedu aromāts. Gide mums stāsta leģendu par kalniem: Kad Dievs radīja cilvēku, viņš gribēja dot tam arī spārnus. Bet Dabas māte viņam teica – labāk dod cilvēkam kalnus. Spārnus dot būtu par agru. Tā nu kalni cilvēkam ir spārnu vietā. Un tā arī jūtamies – spārnoti, kad nonākam skatu laukumiņā kalnos un ieraugām Bledas ezeru, tas mirdz, kā koši zaļganzils dārgakmens. Lai cik nodrāzts būtu šis teiciens, neko precīzāk par šo ezeru nevar pateikt. Pašā ezera vidu, kā mazs brīnums mirdz saliņa ar baznīcu. Mani pašu, ieraugot Bledas ezeru, pārņem tik liels saviļņojums, ka jāļaujas asarām, priekam par to cik bezgala, cik dievišķi skaistā vietā esmu nonākusi un šo pasaku ieraudzījusi. Rokas dreb un kādu laiku nav iespējams pat fotografēt. Tālāk dodamies lejā uz vietu pretējā ezera krastā, kur mums būs iespēja ar gondolu tipa laivām, kuras šeit sauc par pletnām, doties uz Bledas salu. Brašs laivinieks mūs sasēdina laivā, airē un, protams, ka atskan dziesma, ūdens ir brīnumaini zaļā krāsā un patīkami silts. Uz salas priecājamies par skatiem un drīz dodamies atpakaļ uz krastu. Mājupceļā iepērkamies LIDL lielveikalā, vakariņojam savā mājiņā. Pēc vakariņām izejam pastaigā pa kempingu un priecājamies par tā lielumu, komfortu – apgaismotām mazām ieliņām, telšu vietām, kur daudz tūristu, uzcēluši teltis, vakariņo pie galdiem, sveču gaismā. Tas ir tik jauki ģimeniski – visi kopā – bērni, vecāki. Sporta laukumā rit basketbola spēle, arī riteņbraucējiem te ir, ko darīt. Jau tumsā paspējam ar foto aparātu „nomedīt” alpu vijolītes.

5.diena.

Agras brokastis un paliec sveika, skaistā Slovēnija! Paldies par viesmīlību un skaistumu, zinu, ka šai zemē es ļoti gribu atgriezties un pabūt te ilgāku laiku. odamies Horvātijas virzienā un ap 9.30 jau esam uz robežas! Te nu steidzamies iemainīt horvātu naudiņas un pārsteigti atklājam, ka tas kurss, pēc kāda latus mainījām pret horvātu kūnām Rīgā, ir nu ļoti, ļoti neizdevīgs... nolemjam, ka turpmāk gan vairs tā nedarīsim, Latvijā mainīsim tikai eiro, kuru tad uz katras zemes naudiņu mainīsim, iebraucot valsts teritorijā... Protams, pasapņojam arī par tādu iespēju – ak cik labi, ja visā Eiropā būtu vienota naudiņa! Tūristiem tad būtu tik ērti ceļot . Gide iepazīstina ar Horvātijas bagātībām: * Laba augsne, kura maina krāsu, jo tajā ir augsts dzelzs sastāvs, tā piemērota vīnogu un olīvu audzēšanai; * Tiek audzēta lavanda, kuras ziedi ir koši zilā krāsā un skaisti iekrāso ainavu(diemžēl, mēs lavandas laukus neredzam, pie dažas mājas pilsētās tik pamanām pa nelielai apziedējušas lavandas dobītei) * Adrijas jūra – viena no tīrākajām jūrām uz zemeslodes, kuras piekraste ir ap 1700 km gara, gar to izvietoti neskaitāmi kūrorti. * 1185 salas, kuras veido pārsvarā klintis; * Pilsētās Venēcijas tipa arhitektūra; * 7 dabas parki; * Dināru kalni – pāreja no Alpu kalniem uz Balkānu; * 2600 stundu gadā SAULE! Ne par velti horvāti ļoti mīl savu zemi un par to saka – mūsu skaistule. Tātad Horvātija, kuras teritorija ir vienāda ar Latviju, ir maza valsts lieliskai atpūtai. Horvātija ir 4.vietā pasaulē starp tūrisma vietām. Esam izvēlējušies ceļu gar Adrijas jūru un pavisam drīz to jau redzam labajā pusē...Mūsu ceļš gar to vedīs 5 stundu garumā, tā sola gide, izdzirdot mūsu sajūsmas saucienus. Ik pa mirklim mūsu acīm paveras pati koši jo koši zilā jūra, mazas piejūras pilsētiņas un ciemati, kalni, klintis, tuvējās salas, kuras ir gan lielas, gan maziņas – cita klinšaina, cita smilšaina, mazi līcīši, kur peldas gan bērni, gan pieaugušie, noenkurotas lielākas un mazākas jahtas un laivas... Mūsu pirmā pilsētiņa, kuru iepazīsim, ir Zadara– senās Romas laikā saukta par Ilīriju. Tieši romieši bija tie, kuri uzsāka celt pirmās celtnes, pilsētas centrā bija forums. Mūsdienās pilsētiņa ir visai svarīga ostas pilsēta, kurā notiek kuģu būve. Autobusu atstājam piejūras promenādē stāvlaukumā, paši pa baltiem un gludiem un tātad arī slideniem akmeņiem klātām ieliņām dodamies iekšā vecpilsētā. Apskatām laukumu ar 3 akām, no kurām senos laikos pilsētnieki ņēma saldūdeni, romiešu kolonādes drupas, baznīcas, gaišas ēkas ar koka slēģiem, kuri šai karstajā vasaras dienā, protams, ir aizvērti. Un tad jau mūs gaida ceļš uz Vodici – līdz tai vairs esot nieka 60km. Un tad jau drīz esam uz lielā bāņa un braukšana norit daudz ātrāk, toties acis vairs nepriecē Adrijas jūra... Paldies mūsu šoferīšiem, kuri uzņēmās mūs izvest pa grūtāk izbraucamajiem līkumotajiem mazajiem ceļiem tā, lai mēs varētu priecāties par gleznainajiem Horvātijas un Adrijas jūras skatiem! Ap 18tiem esam jau Vodicē un dodamies uz laukumu, kur mūs gaidīs mūsu māju saimnieki un šoferīši, kuri mūs un mūsu čemodānus nogādās mūsu naktsmītnēs. Mēs tiekam pie sava šoferīša – grieķiska izskata apaļīga kunga vārdā Niko, viņš laipni ieceļ mūsu mantas savā auto un AIZIET! Ātri izlīkumojam pa mazajām ieliņām un esam klāt. Tiekam izmitinātas mājas 2.stāvā, mūsu stāvs ir ļoti mājīgs, esam apgādātas ar visu nepieciešamo ēdiena pagatavošanai. Mūsu istabiņa mūs sagaida maza, tīra, ar izšūtām spilvendrānām un virspalagu. Esam nepacietīgas, ātri noliekam mantas, pie saimnieka apjautājamies, kurā virzienā ir pilsētas centrs un dodamies to iepazīt. Ieraugām arī ceļa zīmes ar uzrakstu CENTER un saprotam, ka ejam pareizā virzienā. Drīz jau esam krastmalā, promenādē un varam iejusties kūrortpilsētiņas atmosfērā. Pa ceļam esam jau ieraudzījušas un sasmaržojušas vairākas maiznīcas, kuru darba laiki ir 00-24. Tas nozīmē, ka svaigu, tikko ceptu maizi tajās var nopirkt visu diennakti. Maizes ceptuvītē iegādājam horvātu gardumus – strūdeles ar biezpienu un āboliem, tās ir ļoti gardas un sātīgas. Staigājam gar krastmalu, pa molu, redzam, kā pamazām iedegas ugunis un krodziņi pildās ar cilvēkiem...krodziņi ir daudz dažādi – katrai gaumei un iespējām. Par spīti ātri uznākušajai tumsai, savu māju atrodam ātri, jo mūsu ceļā ir ļoti zīmīgs – grezns un puķots balkons, liekas, ka visskaistākais visā Vodicē. Mājās mazgājoties gan ātri iztērējam karsto ūdeni, bet siltā vasaras vakarā dienvidu pilsētiņā ļoti patīkami ir mazgāties arī aukstā ūdenī ... 6.diena. Ceļojums ar kuģi uz Kornati salām ...šī diena paiet kā viens elpas vilciens – pastāvīgā sajūsmā par visu, ko redzam, kur esam, ko darām un jūtam. Plkst.. 9.00 esam krastmalā un ar kuģi INA dodamies braucienā(jeb peldējumā?) uz Kornati salām, ceļš vienā virzienā ilgst 3 stundas un tas patiešām ir to vērts! Naktī bija negaiss, debesis no paša rīta vēl iepelēkas un apmākušās, brīdi pa brīdim nolīst arī lietus, bet tas netraucē mums priecāties par dažādajām salām, kurām peldam garām. Pamazām mākoņi izklīst un saule sāk aplaimot mūs arvien neatlaidīgāk. Turpceļa pēdējā stundā tiekam cienāti ar kāpostu salātiem un grilētu zivi vai gaļu, vīnu un ūdeni, kuģa muzikanti mūs izklaidē gan ar horvātu, gan itāļu dziesmām. Piestājam pie nelielas saliņas, kur mūs sagaida mazi, melni ēzelīši, kuri ziņkārīgi aposta jebko, kas tiek nolikts zemē. Dodamies dziļāk salā uz sālsezeru. Tā ūdens ir silts ļoti, ļoti sāļš un mazliet pat dzeldē saules un vēja appūsto ādu, bet peldēt tajā ir patīkami, jo ūdens neļauj nogrimt... Pēc peldes sālsezerā dodamies atpakaļ uz mūsu ostiņu, kur peldamies jūrā – visapkārt skati kā filmās par okeānu lagūnām – koši zils ūdens, vēl košākas debesis un saule, zaļi koki, klintis, akmeņi... Mani nepamet nereāla sajūta, ka esmu nonākusi filmā vai pasakā Uzkāpjam salas centrā esošā paugura virsotnē, lai paskatītos uz otru salas malu, kura ir krauji klinšaina. Un tā mūsu 2,5 stundas paiet, ar kuģīti atkal dodamies uz Vodici. Ļaujamies saules stariem, bet, kad jūtam, ka ādu sāk svilināt, glābjamies no saules iekšā. Vienā mirklī mani uzveic nogurums un es apguļos uz garā, polsterētā sola, tik patīkami snauduļot un sajust kā zem kuģa klāja elpo Adrijas jūra. Ap plkst 18tiem esam atpakaļ Vodices ostā, dodamies iepazīties ar pilsētiņas tirgu, nopērkam augļus, dārzeņus vakariņām, pa kādam suvenīram mājāspalicējiem. Pie jauna puiša tirgū iegādājamies žāvētas lavandas maisiņus, sakām viņam – HVALA!, kas horvātu valodā ir PALDIES, bet puisis mums atbild latviski – PALDIES! Izrādās latvieši tik bieži pie viņa iepērkas, ka šo vārdu viņš ir iemācījies. Kad nonākam mājās, steidzamies noskaloties dušā, pavakariņot, sakopt saules svilstošos nedarbus uz ādas un dodamies atpakaļ uz pilsētu. 7.diena. Jau 9.00 esam busiņā, pēc kura jau esam noilgojušies un tagad tas mums vairs neliekas ne pārāk mazs, ne šaurs. :) un dodamies ceļā – šoreiz uz pilsētiņu uz salas – Trogiru . Ceļš vijas uz mūsu ceļojuma tālāko dienvidu punktu Horvātijā. Un atkal gar jūras krastu – skati joprojām brīnumskaisti – kalni, zilas debesis, saule, smaragdzaļa jūra, salas, pilsētiņas, ciemati. Dārzi gan mazliet jau svelmes papostīti un izdeguši, toties košās krāsās pie mājām zied bugenvilijas un oleandri. Trogiru sauc arī par Venēciju miniatūrā, jo tai apkārt ir ūdens un mājiņas celtas venēciešu stilā. Izkāpjam no autobusa un saprotam, ka viss, par ko mums stāstīja gide, tieši tā arī ir – baltas ēkas, rozā dakstiņi, krāsaini logu slēģi, baznīcu torņi, cietoksnis, mazas, šauras ieliņas, tilti, apkārt ūdens, trūkst tikai Venēcijas gondolu un itāļu valodas. Pārejam pāri tiltiņam un ienirstam šai gaismas pilnajā pilsētiņā. Negaisa mākonis tā arī paliek visas 2,5 stundas aizķēries aiz tuvāko kalnu virsotnēm un mūs nepatraucē. Njā...pilsēta ir žilbinoša – gan ar savu ēku baltumu, gan jahtām un kuģiem, kuri neatpaliek baltumā, piestātnē. Pat promenāde ir klāta ar baltiem akmeņiem...laiks, kā parasti rit ātri, vēl neliela pastaiga pa tirdziņu, kur paspējam nopirkt Trogiras suvenīrus un esam atpakaļ autobusā. Mūsu ceļš ved uz KRKAS nacionālo dabas parku. Krkas nacionālais parks ir dibināts 1985.gadā. 142 kvadrātmetru lielais parks seko Krka upes plūsmai no tās iztekas Dināru kalnu pakājē tās īsajā ceļojumā cauri dramatiskajai kaļķakmens ainavai līdz ietekai Adrijas jūrā. Upe plūst cauri kaļķakmens aizai, ar vairāk nekā 220 m lielu kritumu 50 km garumā ar astoņām krācēm. Tikai divi ūdenskritumi – Skradinski buk un Roski slap – atrodas pašā parkā, lai gan pirmais ir visiespaidīgākais no visiem ar 46 m kritumu pāri septiņpadsmit kaļķakmens pakāpieniem. Kāpjam Dabas parka autobusā, kurš mūs, līkumodams pa kalnu ceļu leju, aizved uz ieleju starp kalniem, to var saukt arī par kanjonu. Kas par skatiem jau no busa loga!!! Izkāpjam ārā un mūs apņem svaiga ūdens smarža, tālumā dzirdams ūdenskritumu troksnis. Pa laipām dodamies nelielā pastaigā – tā, protams, sākas ar pieticīgiem ūdenskritumiem, pašu grandiozāko kaskādi pietaupot pastaigas noslēgumam. Tas patiešām IR KAUT KAS!!! Vārdiem neaprakstāms, tikai redzams, brīnāms, sasmaržojams un izjūtams! Par laimi lielā ūdenskrituma tuvumā ir plaša peldētava, kurā katrs dodas, izvērtējot savu peldētprasmi un drosmi un spēku – cik tuvu katrs spēj doties ūdenskrituma šļakatām. Pavisam tuvu gan tam netiek, jo ir bojas, kuras norāda cik tuvu atrasties ir droši. Ūdens atkal ir koši smaragdzaļš – šoreiz tas ir saldūdens, gultne klāta milzīgiem kaļķakmens akmeņiem, tāpēc vietām ir sekls, vietām pat ļoti dziļš, straume, kura nes prom no ūdenskrituma, ir spēcīga, nav nemaz tik viegli peldētājam visu sajust un noturēties uz glumajiem akmeņiem. Bet katrs bauda ūdenspriekus cik spēj. Pēc tam seko gan sauļošanās, gan fotografēšanās un maltīte netālu esošajās ēstuvītēs. Pamazām tuvojas prombraukšanas laiks, dodamies atkal pāri tiltam garām lielajam ūdenskritumam, kāpjam kalnā vēl reizi pa reizei atskatoties uz grandiozo skatu... Un tad jau atkal KRKAS buss, tad mūsu buss un esam atpakaļ Vodicē, kurā katrs pēdējo pēcpusdienu un vakaru pavada, kā vien vēlas – peldas, iepērkas, apmeklē krodziņus, vai pasēž ostmalā. Mēs dodamies uz jūru, daža laba peldētāja, sperot pēdējo soli no pakāpieniem, paslīd un ienirst pavisam negaidīti jūras ūdeņos, sagādājot nelielu šoku(vai tad tur ir tik dziļš, ka pāri galvai???) tai, kura vēl nav tikusi līdz peldēšanai, bet viss, par laimi, beidzas ar pamatīgu izsmiešanos :) :D Izejam vēl pastaigā pa promenādi, ēdam saldējumu, piesēstam uz soliņa un baudām jauko atmosfēru – dienvidzemes cilvēku sirsnību, mieru, prieku, atvērtību un laipnību. 8.diena. Nu ko? Šī būs pēdējā diena Horvātijā...un tās kroņa numurs būs Plitvices dabas parks. Izbraucam jau 8.00, protams, ar visiem čemodāniem. Pirms tam sirsnīgi esam atvadījušies no mājiņas saimniekiem. PALIEC SVEIKA, ADRIJAS JŪRA! Pametam skumju skatu vēl koši zilā ūdensklaja virzienā... un dodamies prom – dziļāk kontinentā – mazliet jau Zagrebas virzienā. Braucam apmēram 30 min., kad pēkšņi viena no ekskursantēm sauc, ka jāatgriežas Vodicē, jo tur palikusi viņas pase...Ekskursantes piedzīvojumi ar pasi turpinās visu dienu, tie neļauj viņai apmeklēt Dabas parku, bet beigu beigās viss atrisinās veiksmīgi...visiem mums gan tas vēlreiz atgādina, ka, dodoties ceļojumos, līdzi jābūt pases kopijai, kuru nekādā gadījumā nedrīkst turēt kopā ar pasi! Gide stāsta, ka Plitvices dabas parks ir dibināts 1949.gadā un iekļauts UNESCO pasaules dabas mantojuma sarakstā, tā platība ir 295 haun tas radies vietā, kur upe Korāna veido 16 savienotus ezerus. Plitvices ūdenskritumus ir veidojuši dabīgas šūnakmens nogulsnes. Nacionālais parks ir teritorija, ko iekļauj biezi dižskābaržu un egļu meži, ko apskalo Korāna upes daudzie avoti. Plitvices Nacionālo parku izrotā vairākas alas un puķu pļavas, kuras augustā gan vairs nerotājās košās krāsās. Ezeru teritorijā savu mājvietu ir atraduši pat brūnie lāči. Katrā no ezeriem ūdens krāsa ir atšķirīgas intensitātes zilganzaļā krāsā, krāsu nodrošina vara sulfāts, saule un pat dienas laiks. Ezeros ietek dažāda lieluma ūdenskritumi, augstākais no tiem ir 70m augsts. Ezeros peld foreles, kuras atļauts barot, bet ne zvejot. Ezeros, diemžēl, nedrīkst peldēt. Mūsu ceļš uz Plitvices dabas parku ved cauri mazām pilsētiņām, ciematiem, tālumā kalni... Ap 13tiem esam klāt. Un dodamies pastaigā pa maršrutu, kurš iekļauj gan iešanu ar kājām, gan peldēšanu ar kuģīti, gan braukšanu ar elektromobili. Viss ir tieši tā, kā gide stāstīja – visžilbinošākās krāsas ezeri – koši jo koši un vēl košāk zili, ūdens skaidrs un tīrs, tajā var redzēt foreles, mēs, protams, tās pabarojam un vērojam kādu prieku šī zivtiņu barošana sagādā bērniem. Daži drosminieki atļaujas noglāstīt pat zivtiņu muguras. Ik pa brīdim kāds atpaliek no grupas, jo aizraujas ar ūdenskritumu un ezeru fotografēšanu, bet tad atkal visi esam kopā. Takas, pa kurām ejam, ir izklātas gan akmens plāksnēm, gan apaļiem koku stumbriem, dēļiem, zariem, vietām takas vijas gar aizas malu, vietām gar pašu ezermalu, tūristu ir daudz, bet visi smaidoši, laipni, izpalīdzīgi. Nonākam pie liela ezera un gaidām kuģīti, stāvot visai pagarā rindā. Par laimi kuģīši ir vairāki...palaiduši garām 2 vai 3, kuros mums nav vietas, jo uz katra kuģīša kāpt ļauj tikai 100 cilvēkiem – viss notiek stingri pēc skaita, beidzot arī mēs tiekam uz sava kuģīša un aizslīdam pa ūdens virsmu, sajūta ir it kā mēs slīdētu pa ledu – tik līdzsvarota ir kuģīša gaita, jo ezerā jau viļņu nav. Drīz kāpjam vēl uz nākošā kuģīša, jo mums jānokļūst elektromobiļa pieturā. Līdz tai vēl ejam nelielu ceļa gabalu pa mežu. Arī elektromobilis pienāk ātri un drīz mūs aizvizina turp, kur sākās mūsu ceļojums pa dabas parku. Vēlreiz uzmetam skatu brīnumskaistajiem ezeriem un esam FINIŠĒJUŠI! Ieturam vēl nelielu maltīti, iegādājamies suvenīrus un pārtiku, lai iztērētu pēdējās horvātu naudiņas. Un ap 17.30 dodamies Zagrebas, bet aiz tās jau Ungārijas un Balatona virzienā. Ap 20.40 šķērsojam Horvātijas-Ungārijas robežu. Iznāk gan neliela aizķeršanās ar autobusa dokumentāciju, tās laikā ar līdzjūtību vērojam, kā tiek pārbaudīts autobuss no Ukrainas. Ukraina nav ES sastāvā un, ukraiņiem iebraucot ES, notiek pamatīga pārbaude – čemodānus izskata līdz pēdējam kaktiņam. Bet mums nekas, mēs drīz jau ripojam pa Eiropas Savienības teritoriju. Precīzi 22.50 esam kempingā pie Balatona, mums ir paveicies, jo mūsu šoferīšu likumīgais braukšanas laiks beidzas 23.00. Esam paspējuši! ;) 9.diena Rīts kempingā ar pašu gatavotām brokastiņām – ai, kā noder tas, kas vēl aizķēries somās – ij Lāču maize, ij aplejamās biezputras... daža laba pirms brokastīm ir paspējusi tikt līdz ezeram un lepnā vientulībā – esmu vienīgā peldētāja pa visu Balatonu!!!– nopeldēties...izrādās, pa tumsu iebraucot kempingā, nebijām pamanījuši, ka Balatons tepat netālu vien ir. Nakts pavadīta visai dažādi – daži kaujoties ar odiem, citi ar sajūtu, ka guļ 1m attālumā no vilciena sliedēm...bet pie visa pierod, ja nāk miegs :) Izbaucam 9.30 jau Egeras virzienā – 200km mums jānobrauc lai tiktu Egeras baseinos. Ceļotāji apmainās iespaidiem par iepriekšējo Egeras apmeklējumu – dažs labs pilsētiņā pabija pavisam nesen - pirms gada. Ap 11tiem braucam cauri Budapeštai un paspējam ieraudzīt Arēnu, netālu no kuras dzīvojām pagājušajā gadā. Ap pusdienlaiku iebraucam Egerā. Ekskursantu grupa sadalās vairākos pulciņos, tie, kuri pirmoreiz šai pilsētiņā – dodas ekskursijā, kuri otrreiz vai trešo – dodas, kur nu kurais – vieni uzreiz uz minerālūdens baseiniem, citi uz tirgu vai pilsētas centru...Daži paspēj gan vienu, gan otru. Nevar taču nenopirkt Gulašpastu, kura labi noder virtuvē gatavojot ēdienus – mērces, zupas, sautējumus un nevar laist garām izdevību nopeldēties baseinos. Pēcpusdienā paspējam paviesoties Skaisto sieviešu ielejas vīna pagrabā, nogaršot vīnus, pacienāties ar gardu gulašzupu ar pupiņām. Te tiek iztērētas pēdējās ungāru naudiņas – gan vīnos, gan augļos, jo pie mūsu autobusa piestāj kāds tirgotājs ar persikiem...tie ir ļoti gardi un sulīgi(pat tie, kuri nav pavisam sārti) un tiek ātri izpirkti. Ap 16.30 dodamies ceļā –līdz Polijas pilsētai Ržešovai vēl esot 8st ceļš. Paliec sveika skaistā ungāru zeme, kurā izdevās atgriezties negaidīti ātri! Tuvojamies Ungārijas-Slovākijas robežai, var redzēt, ka pavisam nesen šajos apgabalos ir bijis pamatīgs lietus un vējš – grāvjos, laukos, pļavās guļ ūdens, daudzviet ar saknēm izgāzti koki, veldre pievārējusi pat staltos saulespuķu laukus.Ap 18tiem šķērsojam Slovākijas robežu. Braucam garām Košicei un Prešovai un gide stāsta, ka šajos apgabalos ir daudz ukraiņu, kuri šeit imigrējuši pēc Otrā pasaules kara.Pamazām aiz loga satumst, ceļas migla, braucam pa līkumotiem, pat ļoti līkumotiem kalnu ceļiem – pa serpentīnu kalnā augšā un atkal lejā un tā vēl un vēl...sajūtas ir pat mazliet spocīgas, jo mazajos ciematiņos ir ēkas, bet tikpat kā neredz gaismu logos... Ap 20.30 veiksmīgi šķērsojam Polijas robežu un ap 22iem esam Ržešovā un, cītīgi apļojot pa pilsētu, meklējam viesnīcu. Apļot mums izdodas pat vairākas reizes, beigubeigās izrādās, ka viesnīca tepat netālu vien ir... 10.diena. Paēdam brokastis, atkal ceļam čemodānus mūsu busiņa piekabē un dodamies ceļā. Nakts daudziem, kuriem gadījušās istabiņas uz ielas pusi, bijusi jautra, jo pilsēta trokšņojusi visu nakti, bez tam mūsu viesnīca atrodas pavisam netālu no autoostas un dzelzceļa. Ap pulksten 13tiem braucam cauri Varšavas piepilsētām, šis brauciens gan ilgst veselu stundu, bet arī tas reiz beidzas, turpinām ceļu Lietuvas virzienā, meklējam ceļazīmes, lai saprastu cik tālu ir līdz Lietuvas robežai. Ap 17tiem apstājamies ēstuvītē „U Delfina”, lai pavakariņotu un izlocītu kājas. Ik pa laikam telefonos atskan sms pīkstieni, mājinieki gaida mūs atgriežamies...kad brīdinu savējos, ka būšu ļoti, ļoti vēlu, man atbild – tas nekas, tik un tā gaidīšot :) Īsinot laiku, gide aptaujā mūs par ceļojumu, lai katrs uzraksta 3 lietas, kuras ceļojumā patikušas vislabāk...Skaļi novaidamies, ka tas ir tik grūti, ka varētu 3 x3 lietas un ij tad paliktu vēl pāri. Rezultāti tiek apkopoti un mūsu ekskursantu TOPS ir: 1.v. Postojnas alas; 2.v. un 3.v. dala KRKAS dabas parks un Bledas ezers un pils; 4.v. Brauciens ar kuģīti uz Kornati salām. Ap 20tiem šķērsojam Polijas-Lietuvas robežu. Aiz loga pamazām satumst...un ap pusnakti šķērsojam Latvijas robežu! ESAM MĀJĀS! Jā, patiešām esam atgriezušies Latvijā, bet sirdis, liela daļa no mūsu sirdīm ir palikušas tur – Horvātijā un Slovēnijā – pasakām līdzīgajās dienvidu zemēs!