Laukos (1.08.2010)

Lauki. Jā, te skaisti. Lauki ir vieta, kur cilvēks var dzīvot līdzsvarā ar dabu. Mans pirmais iespaids ir siens, uz kura sāku gulēt no pašas pirmās nakts. Tam ir dievišķīga smarža. Guļu ļoti augstu gandrīz pie paša jumta. Tur ir vairākas bezdelīgu saimītes. No rītiem viņas aktīvi baro savus mazos. Un es turpat blakus esmu. Redzu, kā pavisam mazie (jau otrais metiens šajā vasarā) savas galviņas uz šauriem kā diegs kakliem stiepj pretī barībai. Vēl pat pīkstēt īsti nemaz nemāk. Tādi ļoti sīciņi. Bezdelīgas lidinās arī pa šķūni, ķerot mušas - ļoti interesanti. Dzied. Var dzirdēt, kā otrpus jumtam baltās cielavas lēkā un alējās. Var dzirdēt spārnu švīkstoņu gan bezdelīgām, gan cielavām. Sienā dažādi grauzēji rosās un viņiem arī ir mazie. Naktī, guļot uz siena, ārā aiz sienas sisinātāju orķestris uzstājas. Dažreiz pērkons uznāk. Draugs mani aizveda uz lielu meža kalnu un citiem kalniem. Kalns bija ļoti augsts, bet apaudzis ar mežu, un tapēc nekāds dižs skats no tā nepaverās. Bija rīts. Tur bija daudz odu, bet tas nekas. Es jau biju gatavs iet prom, bet draugs nelikās mierā un uzstāja, lai mēs uzkāpjam kokā. Ceļā ar velosipēdu bija nobraukti gandrīz 20 km, pavadītas 4 stundas, vienā kalnā jau bijām uzkāpuši, un tagad bijām mūsu ceļojuma mērķī. Bija pusdesmit no rīta, Saule jau bija uzņemusi debesīs augstumu, sāka kļūt karsts, bija mitrs, un es biju slapjš no sviedriem, dzeramais ūdens gāja uz beigām, un mēs vēl neko nebijām šodien ēduši. Es agrāk aktīvi kāpu kokos pēc dabas skatiem no liela augstuma, bet jau labu laiku esmu atteicies no šīs kapelēšanas, jo kāpjot kokam gadās nolauzt kādu zaru vai vēl kā savainot koku. Esmu nonācis pie secinājuma, ka tie dabas skati gandrīz vienmēr nav tā verti, lai bojātu koku. Bet tagad likās - bija īpašs gadījums. Es palūdzu kokiem piedošanu un palūdzu viņiem arī svētību. Draugs kāpa pirmais, es kāpu uzreiz aiz viņa. Kāpjot jutu spēku trūkumu, jo vēl arvien mēs ar draugu nebijām ēduši. Kas bija, kad mēs bijām 30 metrīgas egles pašā galotnē? Tik tiešām skats, kas pavērās, bija ļoti parsteidzošs. Tālu, tālu varēja redzēt. Mēži, lauki, ezeri, kalni. Es neatcerējos Latvijā nevienu kalnu, no kura man pavērtos skats tādā leņķī pret zemi. Gluži kā no putna lidojuma. Es, mans draugs un šī virsotne. Nekad nebiju juties tik labi. Tās grūtības, kurām nācās tikt cauri, bija to vērtas. Kad nokapām un izgajām no šiem džungļiem, tad beidzot iekodām brokastis. Tad devāmies pie lielā ezera. Pie ezera bija viens cits kalns, kur bijām kāpuši pirms dažiem gadiem. Ezers liels, dzirdrs un ainaviskā mežu un pauguru ieskautā vietā. Ūdens, meži, debesis. Beidzās ūdens krājumi, nopirkām vienā vietējā veikalā papildinājumu. Pēcpusdienā bijām atpakaļ laukos. Todien karstumā es biju izdzēris kādus 4 litrus pa visu dienu, un man tāpat likās par maz. Vēroju Mēness atspulgu dīķa ūdenī, pa kuru pat naktī aktīvi skraida ūdensmērītāji. Tie saviļņo ūdeni un liekas, ka Mēness peld tajā. Gaisu piepilda sisinātāju orķestris. Sisinatāji ir ļoti dažādi. Pa dienu dzied vieni, naktī - citi. Manā uzskaitē ir vismaz 6 dažadas sisinātāju melodijas. Tagad laukos lidinās baloži. Govju izelpotam gaisam ir salda smarža. Pļavā zied dažadi ziedi. Debesis rotā dažadi mākoņi. Pa dienu - gubu makoņi, bet naktī - sudrabainie. Naktī debesis rotā Mēness. Pa dienu debesīs spīd Saule - visa centrs. Man vislabāk patīk, kad gaisa temperatūra ir +20 C. Lai arī ir karsts (+30 gandrīz katru dienu), bet ir labi. Kad uznāk mākoņi, tad Saule un mākoņi veido neparastu šovu. Daudz dažādu krāsu toņu, dažādas mākoņu ēnas, lietus veidoti stabi. Dažreiz trāpa arī mūsu dārzam, tad vakarā var atļauties nelaistīt. Zibeņi šaudās visapkārt. Vienreiz naktī spēcīgs pērkons mazliet garām pagāja, bet varēja ļoti labi vērot zibināšanu, pūta spēcīgs vējš, kukaiņi mežonīgi sisināja, un es izskrēju laukā pilnīgā tumsā ķert kadrus. Cilvēks un dabas spēks. Sajūtas ir neaprakstāmas. Ir dienas, kad vairāki negaisi pēc kārtas. Kad trūkst malkas, ūdeni pirtij var atļauties sildīt Saulē. Pareizi ir - nav ko tos mežus dedzināt. Vajadzētu kādu efektīvu projektu vai metodi, kā parvērst atmosfēras ogļskābo gāzi par skābekli, atkritumus par lietderīgām lietām. Kaķi vienlīdz labi ķer ne tikai peles, bet arī putnus. Daba - dievišķā radība, svētnīca, patiesības iemiesojums. Ja ir kāds jautājums uz sirds, tad jautājiet dabai. Dabai ir atbildes uz visiem jautājumiem. Daba ir vienīgais glābiņš cilvēkam. Saudzējiet dabu, cieniet dabu, pavairojiet dabu. Paldies!