Ceļojums ar auto 2008
Ķēros pie Islandes ceļojuma apraksta galvenokārt tādēļ, ka gatavojoties neko daudz noderīgas praktiskas informācijas neatradu. Izstudēju dažādus ceļvežus, kuri bija labi un izsmeļoši, bet vienalga paliek neatbildēti jautājumi. Nemaz nerunājot par to, ka katram ceļotājam ir savas intereses, attieksme pret lietām un ceļojuma kārtība kļūst skaidrāka tikai paša ceļojuma laikā. Centīšos vairāk uzrakstīt par lietām, kuras mazāk aprakstītas ceļvežos. Personīgi mani pirms ceļojuma interesēja divas lietas: 1) Kā nokļūt Islandē, 2)Izmakasas, precīzāk, kā tās samazināt. Lielākajai daļai cilvēku pirmais punkts liekas acīmredzami – ar lidmašīnu, man – nē. Esmu pieradis braukāt uz Eiropu ar savu auto Škoda Superb, uz vietas Islandē ir gari pārbraucieni un tamdēļ meklēju variantus, kā nokļūt ar auto uz galamērķi. Tāda iespēja ar regulāru prāmi ir tikai viena: http://www.smyril-line.com/ . Citu prāmju uz Islandi nav. Prāmim ir jocīgs maršruts – nedēļas laikā tiek veikts saraustīts aplis: Bergena – Skotijas ziemeļu gals - Fēru salas – Islande – Fēru salas - Skotijas ziemeļu gals – Dānijas rietumu piekraste – atkal Fēru salas – Bergena. Tādejādi sanāk ka, ja no Islandes gribi atgriezties Bergenā, nevis kāpt ārā Dānijā, ir jāpavada dažas dienas Fēru salās (obligāti, uz prāmja nevar palikt). Biļetes ir dārgas un vienalga jāpērk laicīgi. Pirku janvārī uz jūliju un atsevišķi kajīšu veidi jau nebija pieejami. Izvēlējos „4-bedded cabin” un arī tagad man tas liekas labākais kompromiss starp cenu un servisu. Ja pareizi sapratu, tad „couchettes” ir ļoti šauras un neērtas. Tajās brauc studenti utml. Ceļojuma laikā viņi lielākoties uzturējās uz klāja, jo laikam bija patīkamāk nekā dirnēt kastēs. „4-bedded cabin” man likās ērta pat neskatoties uz savu augumu (1.95 m), kajītē ir arī duša, gultas (kojas?) lielas, ko elpot bija. Sievietēm un vīriešiem ir atsevišķas kajītes, ja vien neizpērk visu kabīni! Ceļā Norvēģija – Islande (Islande – Dānija) paiet divas diennaktis. Izklaižu uz prāmja īpašu nav. Ednīcā ir zviedru brokastis (100 DKK=10 Ls) un zviedru pusdienas (250 DKK=25 Ls). Es ēdu tikai brokastis (uzskatu, ka atmaksājas), zviedru pusdienas ēda tikai mana meitene, teica, ka esot bijis labi. Man bija žēl naudas, ēdu krastā nopirkto pārtiku. Visi norēķini uz kuģa notiek dāņu kronās, bez problēmām ņem pretī kartes. Arī GSM uz kuģa strādā. Interneta pieeju gan neatradu. Jūtīgiem pret jūras slimību cilvēkiem brauciens var būt nopietns pārbaudījums, pat ja viļņu praktiski nav, kuģi jūtami šūpo. Nestādos priekšā, kā ir, ja viļņi ir. Kāpēc izvēlējos tik ilgu un nebūt ne lētu nokļūšanas veidu uz Islandi? Prāmis Rīgas – Stokholma, šķeršām pāri Skandināvijai, divas diennaktis uz prāmja, atpakaļceļā atkal divas diennaktis uz prāmja un diennakts non-stop ceļā Dānija – Latvija. Izskatīju alternatīvu: lidmašīna līdz Islandei, auto īre uz vietas. Cenas ziņā laikam nedaudz dārgāk ir lidot (ļoti atkarīgs no tā, kādu auto īrē -Toyota Yaris, kā nospiedošais vairums tūristu, vai Landcruiser). Laika un piepūles ziņā lidot ir daudz izdevīgāk. Tiesa – lidmašīnas biļetes jāpērk laicīgi! Ziemā uz jūliju biļetes maksāja zem 200 Ls stipri, bet pāris, kas piebiedrojās mums jau Reikjavikā no lidmašīnas, neiegādājoties laicīgi, bet tikai kādu mēnesi iepriekš, samaksāja par 2 biļetēm ap 800 Ls. Beigu beigās izvēlējos ilgāko ceļu ar savu auto, jo: 1)Superb ir milzīgs , attiecīgi ērts ceļojumā un var paņemt daudz mantu līdzi; 2)man patīk braukt lielus attālumus, tamdēļ garus pārbraucienus neuzskatu par problēmu. Ja brauc ar savu mašīnu, nav jēgas palikt tikai uz vienu nedēļu. Puse dienas aiziet no prāmja nobraukt, puse – uzbraukt. Pašai Islandei atliek 6 dienas. Nobraucot no prāmja, gandrīz visas ārzemju mašīnas pārbauda ar suņiem – mēklē narkotikas. Islandē oficiāli ir atļauts ievest tikai 3 kg pārtikas uz cilvēku, bet tam viņi īpašu uzmanību nepievērš. Domāju, ka vienīgi nevajag būt nekaunīgiem un vest pārmērīgi daudz. Līdzīgi ar alkoholu. Uz vietas pārtika ir jāpērk Bonus veikalos. Tur bija vismaz kaut cik reālas cenas. Darbadienās Bonus ver ļoti agri ciet – jau 18.00 ! Tiesa, ja raujās masas iekšā, var kādu brītiņu ilgāk arī pastrādāt. Vienreiz iegājām iekšā kādas 5 min pēc darba laika beigām. Sabiedrisko ēdināšanu pat neizmēģināju – tāpat skaidrs, ka cenas fantastiskas. Kādus izziņas materiālus varu ieteikt? Karte vislabākā gan precizitātētē, gan lietošanā man likās http://fixlanda.is/Ourproducts/tabid/69/CategoryID/2/List/0/Level/1/ProductID/23/Language/en-US/Default.aspx?SortField=ProductNumber%2CProductName Šī karte ir nopērkama vienkārši uz vietas Islandē par saprātīgu cenu ( tobrīd – 15 Ls mūsu naudās). Vēl varu ieteikt http://www.books-by-isbn.com/1-84353/1843533103-Iceland-Rough-Guide-Map-1-84353-310-3.html. Karte laba ar to, ka drukāta uz tādas kā plastmasas – lietus un slapjums tai neskādē. Kartes iešanai dabā izdod http://www.lmi.is/english/map-services/ Diemžēl daudzas kartes viņiem pašvakas. Teiksim Skaftafell karte bija „surveyed 1904, revised 1982, correction of roads and placanames 1987, reprinted 2006”. Un citas kartes nav. No ceļvežiem varu ieteikt: krieviski: http://www.ozon.ru/context/detail/id/3397131/ (tur gan ir maz sīkās informācijas par objektiem, toties labi uzrakstīts KĀ ceļot Islandē), angliski: protams, „Lonely planet” http://www.lonelyplanet.com/iceland , bet precīzāks un labāks man likās tomēr „Rough Guide” http://www.roughguides.com/website/travel/destination/content/?titleid=134&xid=idh139191984_0004 Tiem, kas grib patstāvīgi pastaigāt dabas objektos, var noderēt „Rother Walking Guide” http://www.buecher-nach-isbn.info/3-7633/3763348026-Iceland-Engl.-Gabriele-Handl-Christian-Handl-3-7633-4802-6.html Tiesa, atšķirībā no citiem Rother gidiem, Islandē viņi lielākoties ir devuši īsus maršrutus ½ - 2 stundām. Interesantāki ir nacionālie tūrisma maršruti haikingam http://www.ganga.is/ , bet diemžēl visa informācija skaidrā islandiešu valodā. Uz vietas Islandē iegādājos http://www.icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=16539&ew_0_a_id=283386 – laikam vienīgā grāmata ne-islandiski, kur ir daudz reāli maršruti – „driving routes, hiking trails and stoping places in the Highland of Iceland”. Reāli – tas ir nopietniem 4x4 auto. Nopietniem, nevis parketa džipiem! Uz vietas nakšņojām lielākoties kempingos, ja laika apstākļi atļāva – teltīs, ja nē – barakās, kur ir istabas ar gultām bez veļas (guļ guļammaisos). Cenas laikam nav īpaši jēga minēt islandes kronās, jo ievēroju, ka cenas kronās bija ievērojami pieaugušas, ņemot vērā kronas devalvēšanos (salīdzinot ar ceļvežos minētām cenām). Daži cenu piemēri latos – viena vieta mazā istabiņā – 17 lati, telts vieta 2 cilvēkiem – 7-10 lati. Kempingi ir ļoti dažādi, mēdz būt vienkārši klajs lauks, kura malā ir ūdens krāns un tualete. Tādos gan mēs nenakšņojām, meklējām ar dušām un virtuvēm (pēdēais ir būtiski – var sev uztaisīt siltu ēdamo). Labu kempingu nav nemaz tik daudz, iesaku plānot rūpīgi maršrutu, ja vēlaties nakšņot istabiņās – pieteikt laicīgi telefoniski, jo istabiņas parasti ir aizņemtas, it sevišķi sliktā laikā. Ļoti ieteicams, lai kāds no ceļotājiem tekoši runātu angliski, lai var izrunāt dažādus nakšnošanas variantus telefoniski (telefonu numuri ir ceļvežos vai bezmaksas izdevumos „Aroun Iceland” un „Aning (accomodation)”). Mēs tādā veidā atradām nakšņošanas vietu lauku kurltūras nama zālē, bijām ļoti apmierināti. Teltīm jābūt labām – var gadīties stiprs vējš un lietus. Telts konstrukcijām jābūt vismaz no alumīnija, vēl labāk, ja no stiprākiem materiāliem, nezinu gan, kā tos sauc, bet redzētie izskatījās ļoti pārliecinoši. Noteikti jābūt labiem guļammaisiem – meitenes mocījās no aukstuma naktīs. Islandē ir arī arī hosteļi, bet tie ir jāpasūta lacīgi, parasti ir pilni sezonā. Vienu reizi nakšņojām arī lauku vienīcā – nebija variantu, lētākie varianti bija pilni, bet laika apstākļi bija pilnīgi nepieņamami nakšņāšanai teltī. Izmaksāja 70 Ls divvietīgs numurs + brokastis. Vispār ar laika apstākļiem mums veicās, jo slits laiks bija maz, kādas 2-3 dienas. Bet kad bija slikts – tad nopietni! Stiprs vējš, lietus, un tā visu dienu, redzamība – nekāda. Tādās dienās neko daudz nepastaigāsi kaut vai tādēļ, ka visas ainavas miglā, pat ja diskomforts ir panesams. Braucot ar auto ir nopietni jāzumanās no aitām, kas ir visur un to uzvedība ir neprognozējama. Daudzās vietās zemu lido putni, tos arī var „sabraukt”. Asfaltētie ceļi ir OK, bet grantētie bieži vien ir grūti braucami standarta automobīļiem. Tā saucamie F ceļi normāli braucami ar parastiem auto nav. Pat ja ceļš ir kaut cik pieeņemams, maršrutā ir upes bez tiltiem, kuras šķērsot nesanāks. Ar to sadaļu „Latvietis praktiskais” beidzu, daži vārdi par apskates objektiem. 1. Reikjavika – praktiski nebijām, nesanāca laika. 2. Zilā lagūna – nebijām, nenožēlojam. Pie Myvatn ir sava „lagūna” http://www.jardbodin.is/ , nedomāju, ka ir liela starpība. 3. Zelta loks - nav jēgas braukt uz Islandi, ja to neizbrauc. www.thingvellir.is ; www.geysircenter.com ; http://english.ust.is/National-Parks/Protectedareas/Gullfoss/ 4. Nebijām Islandes iekšienē – tur ir daudz ko redzēt aktīvas atpūtas cienītājiem, diemžēl piekļūt var vai nu ar džīpiem, zirgiem vai ar speciāliem maršrutu autobusiem. 5. Nebijām Vestmannaeyjar salās. www.vestmannaeyjar.is ; www.pompeinordursins.is. Laiks, laiks ! 6. Snæfellsjökull National Park http://english.ust.is/Snaefellsjokullnationalpark/ Iesaku – daudz skaistu vietu. Ja kāds ir skatījies (lašījis) „Ceļojumu uz zemes centru” – TAS vulkāns ir tieši šeit 7. Westfjords. Iesaku, skaisti, atšķirīgi no pārējās Islandes, bet daudz laika aizņem braukšāna. Noteikti jāaizbrauc uz Latrabjarg – putnu klintīm. 8. Hornstrandir – izklaide tūristiem ekstrēmistiem. Nebijām, vajag atsevišķi daudz laika. http://english.ust.is/National-Parks/Protectedareas/Hornstrandir/ 9. Hindisvik. Var redzēt roņus, bet noteikti vajadzīgs tālskatis. 10. Ūdenskritumu Islandē ir daudz un dažādi, maz neliksies. Enjoy ! 11. Husavik – fallu muzejs, nav nekas fantastisks, bet interesanti www.phallus.is . Noteikti jāizmēģina – vaļu skatīšanās http://www.gentlegiants.is/ vai http://www.northsailing.is/ Ja paveiksies un vaļi būs, iespaidi būs neaizmirstami ! Vēl pilsētiņā ir vaļu muzejs www.icewhale.is , paši nebijām, bet ceļabiedri bija. Esot labs. 12. Myvatn – nedrīkst izlaist. http://english.ust.is/National-Parks/Protectedareas/MyvatnandLaxa/ . 13. Jökulsárgljúfur National Park . Iespaidīgs kanjons. Ērti maršruti kājām iešanai. Noteikti jāpskata Dettifoss – tiesa piebraukšana ar standarta mašīnu ir tikai no dienvidiem – garš (apmēram 40 km) un slikts ceļš. http://english.ust.is/Jokulsarglufurnationalpark 14. Skaftafell National Park . http://english.ust.is/Skaftafellnationalpark/ Ir ērti kājamejamie maršruti 15. Jökulsárlón – nedrīkst izlaist, bet arī nav iespēams izlaist, jo ir šosejas malā 16. Askja crater. Nebijām Vajag džīpu vai jābrauc ar speciālu autobusu (protams, dārgu). http://english.ust.is/National-Parks/Protectedareas/AskjaHerdubriedarlindir/ Islande pavisam noteikti ir TOP-10 pasaules tūrisma objekts, un ja finansiāli ir iespējams uz turieni aizbraukt – nenožēlosiet !
P.S. Ja ir kādi jautājumi, labāk rakstīt uz rihards.jerums@merion.lv , jo draugos esmu diezgan reti.