Moldova- viesmiiliiba, viins un daba

Celjojums saakaas Berliinee 15.maijaa. Lidoshana no Berliines uz Kishinjevu caur Budapeshtu. (Biljetes tikai internetaa caur „Malev“). Visaatraakais variants. Leetaak lidot caur Odesu, bet tad celjaa aiziet vairaakas stundas..un Ukrainas viiza vajadziiga. No Berliines ar „Malev“ sabiedriibu. Lidmashiinaa piedaavaaja bezalkoholiskos dzeerienus par velti. Taalaak Budapeshtas lidostaa (paarseeshanai bija atveeleetas 90 min.) , blakus iekaapshanai moldaavu sabiedriibas lidmashiinaa, vareeja pie „Malev“ informaacijas stenda sanjemt iekaapshanas karti ar seedvietaam. Lidmashiina uz Kjishinjevu SAAB2000. Lidmashiinaa ausis visu celju kutinaaja propelleru ruukonja. Lidojums liidz Kishinjevai 1.30 h., bet neskatoties uz neilgo lidojumu, pasazhieriem tika pasniegtas siltas pusdienas ar daarzenju sauteejumu un vistas shniceli..taalaak kafiju, dzeerieniem, viinu, shokolaadi, keksu..

Kishinjeva sagaidiija ar sauli un kalnainu reljefu. No lidostas 50 km liidz pilseetai Orhei un galameerkjim. Celsh un taa liikumi likaas paziistami. Daudz nekas nav izmainiijies 6 gados. Ja nu vieniigi jaunas un nepabeigtas maajas. Un tas Eiropas visnabadziigaakajaa zemee- Moldaavijaa. Pa celjam ganiibaas. Lepni zaljo un suliigo zaali gremo govis. Lopkopiiba attiistaas. Acis meklee viinogulaajus. To nav tik daudz. 80 gadu saakumaa, Andropova laikaa tika izniicinaatas augstveertiigas viina plantaacijas. Jaunie staadi tik aatri neieaug. Vairaak viinogulaajus audzee privaati savam pateerinjam. Viinsaimnieciibaa ir gruutiibas produkcijas realizaacijaa, kaut gan valstii ir daudzas viina ruupniicas ar pagrabiem. Vairaak gan augstveertiigus viinus un shampaanieshus eksportee uz Krieviju.

Celjsh liidz Orhei ir labs, bet iebraucot pilseetaa, bedres.

Maajaas sagaida visa draudzenes gjimene un dazhi radi. Ir vakarinju laiks. Jaaseezhas pie galda, kaut gan neesmu paspeejusi izpakot daavanas..bet tas veelaak. Galds noklaats kaa kaazaas. Netruukst nekaa..neesam jau tik ilgi redzeejushaas Moldaavijaa. Skan tosti „Noroc!“ (Prozit, uz veseliibu!).

Naakoshaa dienaa izbraucam apskatiit klosteri Curchi. Tas nav taalu no pilseetas Orhei. Celjsh ljoti labs..nesen noasvalteets. Pirms 2 gadiem atjaunoto klosteri atklaaja pats prezidents. Klosteris tika atjaunots no iedziivotaaju saziedotajiem liidzekljiem. Katrs deva no savas algas kaut ko..Klostera bazniicaa notika vairaakas laulaashanaas.. interesanti bija redzeet to, kaa maaciitaajs sveetiija jaunlaulaato mashiinu.

Taalaak aizbraucaam uz „Dzeguzhu strautu“, uudens ir tik dzidrs un salds un patiesi mezhaa kuukoka dzeguzes, jo taas ir iecieniijushas sho apkaartni. Netaalu no strauta „Dzeguzhu ezers“ (Jazul cucului).Uudens pat viskarstaakajaas vasaras dienaas auksts, jo tas naak no avota.

Pirmdiena, 17.maijs. Priekshpusdienaa dodamies uz Kishinjevu ar gjimenes radu maaciitaaju, kursh muus veda. Celja malaas milziigi reklaamu plakaati, ka Polijaa 90 gados. Izleemaam, ka vajadzeetu iegriezties Botaaniskajaa daarzaa. Daarzs kalnains un plashs. Daudz dazhaadu koku un kruumu. Bet shajaa laikaa viss jau bija noziedeejis..bet tomeer pastaiga svaigaa gaisaa. Maz ziedoshu pukju. Pa celjam veeleejaamies iegriezties tualetee..labaak tajaa neiet..peec visiem apsveerumiem, jo latvieshi jau noteikti paziist sausaas tualetes.

Jaiegriezhas ir Kishinjevas centraa. Peec lielaam puuleem var atrast, kur mashiinu shkjeersielaa novietot.Uz galvenaas ielas centraa atrodas Macdonalds..liela reklaama leeti piedaavaa iegriezties..labaak, nee! Netaalu kioski ar tikko kaa silti izceptiem kulinaarijas piiraagiem..tas garshiigaak, moldaavu stilaa!

Centraa , veel joprojaam iezhogota, staaveeja Parlamenta eeka. Tas peec 2009 gada 7.apriilja nemieriem Kishinjevaa. Tanii laikaa tika veeleets prezidents, kas veel joprojaam nav ieveeleets. Shii eeka tika pamatiigi izdemoleeta, izlaupiita un saskaadeeta ar ielas akmenjiem no brugja. No eekas tika iznesti kompjuuteri un viss lietderiigais, kas nu kuram studentam noderiigs..Savaa starpaa ciiniijaas divas frontes- krievu komunisti ar rumaanju nacionaalistiem. Pashi moldaavi neveelas ne vienu ne otru, bet tikai neatkariigu Moldaaviju. Uz garaamgaajeejiem tika shauts, daudzi cilveeki pazuda bez veests. Netaalu no shiis eekas komunisma stilaa celtaa Prezidentuuras eeka. Apkaart ljoti augsts zhogs. Taa bija nemieru laikaa aizdedzinaata..visu laiku rit atjaunoshanas darbi.

Taalaak bija sarunaata viziite viina ruupniicaa un pagrabaa „Branesti“, kas atrodas netaalu no Orhei. Daba skaista un kalnaina. Ruupniica iebuuveeta kalnaa.Nemitiigi un gari tunelji, kur glabaajas viina mucas un cisternas. Muus izvadaaja bez maksas un paraadiija visu tehnologjiju. Tur glabaajas augstveeriigi viini liidz 20 gadu vecumam. Riteeja augstveertiiga shampaaniesha iepilde pudelees. Sievietes liimeeja uz pudeleem etikjetes..viss aatrs roku darbs.

Temperatuura, viina un shampaaniesha uzglabaashanai- 16 C!

Peec ruupniicas apskates devaamies uz klosteri Starii Orhei (ciemaa Butuceni). Tas ir UNESCO aizsardziibaa. Atrodas gleznainaa vietaa un ljoti iecieniits tuuristu apskates objekts.

Otrdiena. Celjsh 75 km attalumaa uz klosteri Hancu. Celjsh rumanju robezhas virzienaa labi asvalteets. Pie klostera sveetais avots. Turpat klosteris sava uudens avota uudenjus paardeva..gaazeetus!!:D Klosteris ljoti gleznainaa vietaa..daudz pukju..skaista teritorija. Jau ieprieksh zinaajaam, ka taa teritorijaa sievieteem jaabuut nosegtai galvai.Uzmetaam shalles ap galvu. Izsstaigaajaam un papriecinaajaamies par jaukajiem skatiem. Tad nobeigumaa mums, sievieteem, muukjenes aizraadiija, ka nepildam noteikumus..garajaas bisksees nedriikst staigaat. Pie sienas karaajaas gari svaarki..tos ignoreejaam un izgaajaam no klostera. Mazliet izbriineejaamies par klostera lauku darbinieceem, kuras tuur staigaaja biksees.

Peec klosteru apskates..jaukaa vietaa pie ezera uztaisiijaam pikniku.. kazleenu shashliks gaidiija.

Naakoshaa dienaa ar draudzeni izsstaigaaju tirgu..Tirguu jau kjirshi. Bet, kaapeec tos pirkt, ja daarzaa.. Orhejas nomalee aizbraucaam uz Chateau- Vartely . Tas atpuutas centrs ar savu viina pagrabu. To vareetu pieliidzinaat „Lido“.

Ceturdien gaaza kaa no spainjiem..visu dienu. Pikniks ar siveentinju nesanaaca..Moldavijaa ljoti gruuti izbraucami celji pie dabas lietainaas dienaas.

Piektdien devaamies Piednjestrovje virzienaa pie Dnjestras uz klosteri, kursh atrodas ljoti gleznainaa vietaa. Ne jau tik daudz apskatei tie iecieniiti, visu nosaka daba. Celjsh uz Tipovo (Cipovo) ljoti bedrains..to ir izdangaajushi furgoni, jo galvenais celjs uz Ukrainu. Kaadaa celja malaa ieraugam 2. PK atbriivotaajiem celto pieminekli..taa veesture.Un , kaa uz visiem Moldaavijas celjiem var redzeet krustus. Ljoti daudz nelaimes gadiijumu..

Sestdien atkal ieluugums apciemot radus Rezina, kaadaa ciemaa..tas ir ciems pie Ribnicas..Piednjestrovje. Esam laipni ieluugti viesu maajaa..savaa dziivojamaa- cieminjus neuznjem.Patiikami bija redzeet to pechku, kur var guleet. Citadi jau Moldaavijaa taas reti sastopamas..varbuut tikai ciemos.(Teritoriaali).

Sveetdiena..Vasarssveetki..pareizticiigiem iekriit shie sveetki shogad ar mums.Peedeejaa diena Moldaavijaa. Esam uzaicinaati atkal ciemos pie draudzenes radiem. Viesmiiliiba, majas viins, kaa vienmeer. Moldaavi pashi daudz nedzer..Norok!..2 glaazes lielaakais, vienmeer ar tostiem, bet tad glaazi uzreiz iztuksho! Vinji nesaprot eiropieshu, kas var viinu suukt..

Atminjaa paliek mazas paarrunas..dziive tur ljoti izturiiga. Cilveeki darbaa sanjem no 150-300 eiro meenesii. Un taa peedeejaa summa ir augsti kvalificeetam darbiniekam-avioruupniicas direktora vietniekam, aarstiem un advokaatiem..Ljotidaudz kukulji..par, ko neviens nestaasta! Moldaavijaa var diplomdarbu nopirkt par 200 eiro! Pati dzirdeeju radio, ja kaadam zinaami taadi gadiijumi, tad tas jaazinjo speciaalai iestaadei!Pensijas mazas no 50-100 eiro! Par privaato dziivokli nav nekaadu maksaajumu..tikai ziemas periodaa, apkure ar gaazi ir ljoti darga+elektriiba. Benziins maksaa ap 1 eiro.

Mans staasts paaraak garsh..bet patiikami bija atbraukt maajaas.