Pilsētā, kur šūpulis kārts ģēnijiem

Šķiet, neviens nav jāpārliecina, ka pasaules kartē neinteresantu un nenozīmīgu valstu neatrast; taču tai pašā laikā neatrast arī otru tādu zemi, kam tūristiem būtu tik daudz ko piedāvāt kā Rietumeiropas pērlei Itālijai. Turklāt Itālijas ziemeļdaļa no dienviddaļas atšķiras tik ļoti, ka nezinātājs tās varētu noturēt pat par divām pilnīgi dažādām zemēm. Šoreiz neliels ieskats vienā no brīnišķīgāko un bagātāko Ziemeļitālijas pilsētu Milānas arhitektūras pieminekļu "klāstā", kas tūristus pievilinājuši vai visos laikos. Viegli sasniedzamā ģēniju dzimtene Ikvienam ceļotājam, kas ātri un, galvenais, lēti vēlas nokļūt Milānā, šodien tā vairs nav problēma. Netālu no brīnišķīgās pilsētas atrodas Bergamo, neliela pilsētiņa ar starptautisko lidostu, kur var nokļūt ar lēto aviokompāniju piedāvātajiem reisiem. Tā atrodas stundas braucienā ar autobusu no Milānas, turklāt autobusa biļetes jums piedāvās stjuartes jau lidojuma laikā uz Bergamo. Taču, nokļūstot Milānas centrālajā dzelzsceļa stacijā, jārēķinās vēl ar braucienu ar metro, lai nokļūtu līdz vecpilsētai. Tas gan neaizņems vairāk kā 10 - 15 minūtes, jo metro Milānā kursē ļoti bieži, turklāt attīsta ļoti lielus ātrumus. Nokļūstot vecpilsētā, pirmās izjūtas ir savdabīgas: šķiet, esam nokļuvuši kādā senlaicīgā romānā vai arī mākslas vēstures mācību grāmatā. Šeit neatrast divu pat līdzīgu ēku, katrs nams ir mākslas darbs un atgādina mūsdienās apbrīnas vērto talantu, kas agrākos laikos piemitis tikai Itālijas arhitektiem. Sastingušu seju un ciešu skatienu uz mums no augšas noraugās akmens enģelis, kāda privātā teātra ēkas fasādes sastāvdaļa. Pārejot ielu, par kuru grabēdams brauc vecs, šaurs tramvajiņš, nokļūstam pie Garibaldi pieminekļa, bet nedaudz tālāk jau manāmas slavenās Castello Sforzesco pils aprises, kurā ilgus gadus dzīvojis itāliešu ģēnijs Leonardo da Vinči. Pils pārsteidz ar savu varenību; augstos ķieģeļu mūros ar tūkstoti šaujamlūku noslēpts īsts arhitektūras šedevrs: fantastiska simetrija, neskaitāmas staltas kolonnas, daudzi iekšpagalmi un mazas nojumītes. Jāpiebilst, ka šo skaistumu iemūžināt ir nedaudz problemātiski, jo pils nepārtraukti tiek restaurēta un tās sienas vietām slēpj sastatnes. Lēnā solī izejot cauri pils pagalmam, nokļūstam lielā parkā, kur pirmo reizi lepnu zirgu mugurā redzēju smejošus Itālijas policistus gaiši zilos formas tērpos. Nesen bija beidzies pasaules futbola čempionāts, kurā itālieši pārspēja vāciešus un cik varēja dzirdēt, tas arī bija šo policistu jautrās sarunas temats. Kur tu esi, Esmeralda? Taču, nokļūstot vecpilsētas centrā un ieraugot Milānas Doma smailes, aizraujas elpa. Pat ļoti daudz ceļojušam cilvēkam tādu mākslas un ģenialitātes apvienojumu gadās redzēt reti. Neskaitot daudzos pieminekļus, tā gadsimtiem ilgi bijusi augstākā celtne Milānā. Gotikas meistardarbu rotā sīksīki izcakotās smilšakmens smailes un neskaitāmās skulptūras. Ja vēlaties ieiet Dievnamā iekšā, jārēķinās ar to, ka pie durvīm jūs sagaidīs policisti un lūgs atvērt somas. Savukārt, ja jūsu mērķis ir skatīt pilsētu no putna lidojuma, pirms kāpt par gandrīz tūkstoš Doma pakāpieniem, lai nokļūtu uz jumta, stipri jāsagatavojas, jo tur nu dien vajadzīga izturība. Bet, kad pēdējais pakāpiens veikts, pārņem patīkama viegluma sajūta, kam seko pārsteigums, ka milzīgā Doma jumtu un terases uz tā var izstaigāt krustu šķērsu. Tāda iespēja atsauc atmiņā reiz lasīto slavenā franču rakstnieka Viktora Igo romānu par skaistās Esmeraldas un katedrāles zvaniķa Kvazimodo attiecībām, kas pārsvarā tika risinātas, atrodoties uz Dievnama plašā jumta. Pa šaurām kāpnītēm var pakāpties, lai nokļūtu vēl augstāk, taču pat no šīs vietas baznīcas smaiļu galus fotoaparāta kadrā dabūt grūti, tik augsti tie ir. • Blakus Milānas centrālās dzelzsceļa stacijas ēkai atrodas Pirelli augstceltne, kurā 2004. gadā ietriecās šveiciešu helikopters. • Mūzikas mīļotājiem Milānā visvairāk interesēs slavenā Alla Scala opera, kur iekārtots muzejs un kurai blakus atradīsit Leonardo da Vinči pieminekli. • Nokļuvušam Milānā, noteikti jāapmeklē caurstaigājamā galerijas ēka. Tajā esošās kafejnīcas izceļas ar īpaši izsmalcinātiem kārumiem un dārgām cenām. • Milānas Doms ir gotikas arhitektūras stila meistardarbs.