Celojuma pieziimes

1. Diena Ierasanaas (kaut kad maija beigaas) Muus apkaasa visaas iespeejamaas jomaas. Par Taksi paarmaksaajamm par viesniicu arii paarmaksaajam, par taksi veelreiz paarmaksaajam. 2. Diena - apguustam teheraanu Pilseeta liela - 14 miljoni iedziivotaaju, garaakaa iela 40 km. Viena no piesaarnjotaakajaam pilseetaam pasaulee. Dienvidu daljaa, kur mees paliekam ir baigaa miskaste, ziemelju daljaa vareetu pat dziivot. Cilveeki ljoti laipni. 3. Diena - Kaapjam kalnos Kaapjam, kaapjam, iekaapjam negaisa maakonii. Izjuutas neatkaartojamas, zibenji spaardaas, kaadus 300 m attaalumaa, pirms katra speeriena saceljas gaisaa mati. Esam aukstasiniigaa panikaa, un augstasiniigi desojam lejaa no kalna. Kaut kaa negribas kalpot par zibensnovedeeju... 4.Diena - Sirojumi pa Tehraanu Riits - lonleyplanet graamatas vaaki atdalaas no graamatas. Laikam made in china. Pecpusdiena - Dodamies uz Tehraanas Universitaati lai satiktos ar vieteejiem intelektuaaljiem un saaktu kuudiit vinjus uz revoluuciju un islaamistiskaa reziima gaasahnu. Muusu idejas sanjem atbalstu. Ahmadidzejans visiem ir piegriezies. Vispaar nabaga studentus universitaate uzrauga pardesmit policisti un lai tiktu ieksaa Campusaa mums vajadzeeja sanjemt speciaalu atlauju, kuru gan nebija nemaz tik gruuti dabuut, jo profesoori taas dala pa labi pa kreisi. Tuvaak iepazinaamies ar Juridisko zinaatju departamentu, kuraa maacaas kaddi 100 studenti. Kaapeec tik maz? Taapeec ka Mullas labaak paarzin likumu (koraanu) un var izlemt ko peert ko ne. Vakars - dodamies uz Armeenju rajonu mekleet alu. Armeenu restoraanaa saakam vaicat via vinjiem, kaa kaartigiem kristiesiem nav kaads malks labi notureetas viinogu sulas salabaajies, bet nekaa, no viinogu sulas nav ne minjas. Izdomaajam naakamajaa ritta pamest Tehranu, pilseetas smogs ir piegriezies. Gribam to darit AGRI NO RIITA. 5. diena - Pametat Tehranu Riits - Guljam. Peecpusdiena - Viena no masiinas riepaam izdomaa aiziet pensijaa. Riepa tiek nomainiita Iraanas sveetaakajaa pilseetaa Qom(aa) un sanjem sveetiibu turpmaakaa celja turpinaasanai. Vakars - Ierodamies pilseetaa, kas ir saukta par Kashanu un dodamies ikvakara uudens piipes mekleejumos. Piipe izpiipeeta, jaadodaas maajaas. Taksists prasa 20000 Iraaas reaalu par 7 km braucienu, kas ir nesapraatiigi daudz. Izmanotjam veco labo taktiku - noseezamies celja malaa un gaidam, kad kaads muus savaaks. Peec 5 minuuteem seezam viena iraanja masiinaa un braucam uz viesniicu. 6.diena Vakars – Peec vakara izbraukuma ar vieteejiem atgriezamies viesniicaa un skatamies, ka muusu dzips ar jaunajaam riepaaam ir pazudis. Peec 5 minuuteem panikas izraadaas, ka 4. celja biedrs ir ieradies no Tehranas, savaacis masiinu un devies romantiskaa izbraucienaa ar vienu persieti (Siev. Dz.). 7. Diena – Ljaunu veestosaa iluuzija. 4. celja biedrs no riita sacelj paniku un saka, ka jaabrauz uz Shiraz, tur buusot alus un partijs. Nu neko dariit izmetam turistiskus lokus pa Esfahanu un seezamies atkal masiinaa. Visur kur apstaajamies sludinam revoluuciju un driizu 12. imama ierasanos. Kaada no paarbrauciena pieturaam Marchins (celja biedrs (polis peec tautiibas)) ierausaas vienaa no smagajiem. Soferis vinjam iespiez plaukstaa kaadu bruunu pikuci, kurs smarzo peec zaljaam magoneem. Taatad opijs no Afganistaanas. Sodien dabuuju jaunu iesauku – Tagad mani sauc par guugli (google), jo parasti atrodu atbildes uz visiem jautaajumiem. Vakaraa ierodamies Shirazaa, Marchins ir viilies. Alus nav, bet vieteejie sola, ka buus riitdien. 8. Diena No riita dodamies pie baarddzinja. Speciaali 2 dienas neesmu skuvies. Pie baardzinja rinda, bet muus apkalpo bez rindas. Pastaigaajamies pa tirgu un klausinam peec alus. Divi afgaanji saka, ka vinjiem alus esot un lai mees nakam uz vinju offisu. Nu ejam arii. Alus vietaa muus uzcienaa ar Kolu. Aarpraac. Pienaak vakars un polju sapnis piepildaas. No kaut kaadiem pagriides kraajumiem ir izdabuutas 25 bundzas alus par 3 EUR gabalaa (aarpraac 1 bundza alus = ar 1 nakts viesniicaa). Musu underground partijam tiek noorganizeets angaars, kur parasti notiek kaazas. Iebarikaadeejamies angaaraa, lai neviens netiek klaat. Peec 2 bundzaam alus viens no vieteejiem saak breikot. Sim pasam puisim vakars beidzaas nevisai veiksmiigi, jo vakara nosleegumaa vins izveelas no braucosas Pegouet 405 loga. Kritienu neredzeejaam, bet redzeejaam, ka puisis skrien pakalj masiinai. Peec tam polis Marchins komenteeja – I sit in the car, I see Ali on front seat, I turn away, I turn back and Ali is not on the front seat. I do not know what happened. Ali paveicaas, tika cauri tikai ar nobraazumiem un sliktu duusu. 9. Diena Dodamies celjaa. Esam noleemusi naksnot kalnos, taa kaa sagaadaajam visu nepieciesamo, lai vareetu pilnveertiigi guleet kalnos – udenspiipi, tejkanu un vairaak nekaa vajag paartikas. Peec tam dodamies uz Perseopolisi. Taad kad saak kreeslot ierodamies kalnos un steigaa censamies iekaartot nometni. Uznaak tumsa un pamanaam, ka nometnes vieta ir pilna ar skudraam, no kuraam nebija ne minjas, kad veel bija gaishs. Izveeleetaa telts vieta ir 4 m no skudru puuznja. Sieviesu viduu saakas maza panika. Marchinam skudras ir pamanijusaas ieliist biksees (augstu biksees), par ko vins ir staavaa sajuusmaa. Paaris reizes sajuusmu vinjs izraada leekajot un skalji klaigaajot (poliski, laikam labi, ka neko nesapratu). Lai skudras muus neapeestu saakam barot skudras. Visus ediena paarpalikumus liekam pie skudru puuznja. No riita no ziedotaa ediena nekas nav palicis paari, bet mees dziivi. Vakars tiek pavadiits ljoti skaisti, piipeejot uudenspiipi un skatoties zvaigzeenes. 10. diena No riita cauri muusu nometnei iziet aitu bars. Aitas dodaas kalnos, taatad peerkona negaisa nebuus. No 3. dienas pieredzes mees iemaacijaamies, ja aitu gani steidzas lejaa no kalna, tad kalnaa augsaa nav ko dariit - buus peerkons un zibenji. Novaacam nometni un dodamies celjaa uz Persijas liici. Pa celjam ir saals ezers, pa kuru saakam vizinaaties. Masiinas vienaa mirklii iegrimst duunjaas. Kaut kaa izdodas izstumt. Savaadaak butu svaki. Man un pirmajam polim (Adrianam) ienaak praataa doma, ka vajag doties pa taisnaako celju - caur tuksnesi. Nobraucam nost no celjiem un dodamies dienvidu virzienaa sekojot GPS. Pirmais meeginaajums ir neveiksmiigs – atduramies kalnu greedaa, kurai nevar tikt paari. Kartee ir ieziimeets celjs, bet dabaa celja nav. Vieteejie par celja eksistenci nekad neko nav dzirdeejusi. Gribam turpinaat celojumu caur tuksnesi, uz ko mums vieteejie saka, lai to nedarot, jo uz nomalajiem celjiem meedzot celotaajus aplaupiit. Mani un Adrianu tas iipasi neuztrauc, bet no masiinas aizmugures Gintare saak protestet – ar saadu tekstu – they will rob and kill you, but they will rob, rape and then kill us (Gintari un Pardis). They – tie ir tie iedomaatie lielceja laupiitaaji. Taa kaa esam demokraatiskaa valstii tad balsojam 3:2 un dodamies atpakalj uz lielo celju. Pa celjam satiekam policiju, kuri ir mazliet izbriiniiti par muusu marsutu (esam kaadus 100 km nost no magistraalajiem celjiem) un saka, ka vinji pabriidinaas naakamos postenjus, ka mees braucam, jo vieteejiem seit esot tieksmes celotaajus aptiiriit (atrodamies Iraanas dienvidaustrumu provincee, kur liela dalja ir araabu, un kuru uz faktisko kontroli pretendee arii narkotiku kontrobandisti no afganistaaanas, visaas paareejaas provincees ir drosaak, nekaa riigaa. Naakamaajaa postenii policija muus sagaida militaari sveicinot, un noveel laimiigu celju. Lai paeestu vakarinjas, iebraucam vienaa pilseetaa. Pie mums piestaaj policja un zinjkaariibas dziiti jautaa kaa var paliidzeet. Mees sakam, ka gribab kebabu. Policija ar baakuguniim mus eskortee liidz vieteejam restoraanam sarunaa mums speciaalas cenas un dodas projaam. Vispaar policisti nevienu reizi neizraadija par mums nekaadu profesionaalu interesi. Dokumenti nevienu neinteriseeja. Un vispaar policisti visur muus sagaidiija kaa goda viesus – vai nu militaari sveicinot, vai vienkaarsi maajot ar roku. Tuvojamies persijas liicim un temperatuura saak strauji augt. 11 vakaraa un araa + 35, bez tam tumsaa mums izbeidzas diizelis. Aizripinamies liidz smago staavietai un saakam modinaat augsaa soferus. 3 min laika tiek sagaadaati 20 l bezmaksas diizelja un mees turpinam celju. 11. Diena Visu riitu noguljam (muusu viesniicaa ieradaamies kaados 4 naktii un viesniicaa ir kondicionieris aaraa +45). Pecpusdienaa dodamies uz Qeshm salu. Ierodamies pie praamja, peedeejais praamis ir aizgaajis. Tuveejaa ciemaa edam kebabu un uzliekam plauktu par to kur mees paliksim. Iespeejas ir sameeraa ierobezotas. Tuvaakais hostelis 100 km ataaluma. Kaameer edam labaako falafelu, kadu liidz sim esam iraana dabuujusi, pie kafejniicas piestaaj pilseetas meers. Peec 5 minuutem esam sev noorganizeejusi sev paliksanu vieteejaa skolaa. Ciems neskaitaas iipasi droshs, taapeec meers sazvana vieteejo policiju, kura mums pirms tam ieteica taja pilseetaa nepalikt un sarunaa, ka vinji nakts laikaa atradisies skolas tuvumaa. Vieteejais skolas uzraugs mums uztaisa uudens piipi. Lai iisinaatu laiku lasam koraanu. Universaala graamata. Iipasi aizraujamies ar sieviesu tiesiibaam un iipasaam pamaaciibaam miilestiibaa, ka piemeeram, koraana anglju versija ir rakstiits saadi: If your wife do not want to share bed with you, beat her lightly, if useful. Veel graamataa rakstiits, ka nedriikst sievietei tuvoties alkohola reibumaa u.t.t. Secinaajums – muhameds ir bijis apseests ar seksu. Veel sur tur gramataa ar ljaunu pieskanju ir piemineeti eebreji. Mums liekas, ka tas ir pasreizeejo mulu iestarpinajums. Peec 1 h jautriibas sanjemam aizraadiijumu no muusu Persietes, ka par GRAAMATU smieties nedriikst, muus nomeetaasot ar akmenjiem. Aizraadiijums ir sarkasma pilns. Nozeelojami, ka pirms viduslaiku likumus censas piemeerot muusdienaas. Iraanji ar revoluuciju ir iegraabusies. Gribeeja gaazt sahu, lai veicinaatu liidztiesiibu... Bet rezultaataa dabuuja islaamistu valdiibu, ar kuru liela dalja progresiivo iraanju ir nemieraa. Vakara beigaas nonaakam pie secinaajuma, ka Koraanu vajag paarakstiit un ka mees vareetu uznjemties 12. imama lomu un to izdariit. Sekotaajus mees noteikti atrastu. 12. Diena Ka vienmeer diena saakas ar paarsteigumiem. Muusu transporta liidzeklim izlaadieejies akulumators. Uz ielas nokjeram vieteejos entuziastus, kuri muus nadziigi ievelk un turpinaam celju. Veelreiz meegjinam sturmeeet Qeshm salu, bet atkal neveiksmiigi. Marchins ir pazaudeejis paaris dokumentus un masiinas paarcelsana uz salu mums ir liegta. Lai nokljuutu salaa - izdaraam kljuudu – mees iekaapjam viena smagajaa, kura vieniigais atsvaidzinaasanaas avots ir pudele uudens, kura driiz vien saak vaariities, un dokumentu mape, kura tagad ir kluvusi par veedekli. Vispaar truukst tikai teejas maisinju, kuri karsto uudeni vareetu padariit baudaamu. Peecpusdienaa iemeegjinam persijas liica pludmales, kuraas Gintare nelegaali peldaas peldkostiimaa. Kaada izvirtiiba peec koraana standartiem. Bet pasam pludmaleem nav nevainas, smilsainas un apkaart skraida izbiedeeti krabji. Ja vien vinji zinaatu, ka mums no vinjiem ir bail, tad noteikti, vinji uzvestos savaadaak un klabinaatu savas knaibles. Peec paaris stundaam, kas pavadiitas +50 karstumaa, Adriana brilles saak pamazaam kust un atstaaj melnus plankumus uz deguna. Brilles ir made in China un iegaadaatas Ankaras tirguu par 1 USD. Otra polja brilles, kuras ir Made in Thailand, maksaaja 2 USD un iskata zinjaa ir preciizi taadas pasas, bet nekuust. Vakaraa juutos diksrimineets, un nolaadu koraanu. Visas vieteejaas skaistules uzsaak sarunas ar Gintari (Latviski Dzintari). Islaama tradiicijas neljauj komuniceeties ar preteejaa dzimuma svesiniekiem. Gintarei tiek izraadiitas vieteejas meitenju kojas. Es palieku seezot vieteejaa skveerinjaa un lasot lonely planet. Sometimes planet can be very lonely. 13. Diena Hmm no riita atkal atsaka akumulators. Masiinu piesakaas iestumt 15 alibabas, kuri peec neveiksmiiga meeginaajuma gandriiz vai sakaujas savaa starpaa. Veelaak pilseetaa noveerojam citu agresivitaates izpausmi. Viens aizkaitinaats araabu taksists ar lauznim liidziigu prieksmetu deso pakalj citam taksistam. Kaa tas viss beidzaas neredzeejaam, bet skaidrs - karstums dara savu. No dienas # 13. daudz neatceros – man sava deva karstuma arii ir tikusi. Abi polji, kas brauc no Londonas uz Deli, ir sagaajusi ragos. Adrians atstaaj masiinu Marchinam un kopa ar mums autobusaa dodas uz 500 km attalo Kermanu. Autobus ir ok - ar gaisa kondicionieri, savaadaak mees neizdziivotu. Kermaana ierodamies ap 3 naktii. Paarmainjas peec araa ir patiikams dzestrums (+23), jo pilseeta ir 1700m virs juuras liimenja. Lai mums izpaliidzeetu apstaajaas kaads izgrapeejis paykans, kuraa jau seez 4 buudiigi muhamedi. Islaama tradiicijas liek paliidzeet, taa kaa 2 aizmuguree seedosie muhamedi piebeidrojaas diviem prieksaa seedosiem muhamediem, sakraamee muusu somas bagaazniekaa, kuru taa arii nevar aiztaisiit un ved muus uz viesniicu. Viesniicaa taada jauka, aarpusee skraida tarakaani peles lielumaa, un izraadaas, ka visas istabas aiznjemtas. Bet viesniicnieks celjiniekus neatraida un izguulda muus luugsanu telpaa uz griidas. Luugsanas telpa ir ljoti jaukaa - ar miikstiem persiesu paklaajiem. Nakts mieru ik palaikam iztraucee kaads dievluudzzejs, kurs paaris briivajos kvadraatmetros klanaas un kaut ko murmina. 14. diena No riita pastaigaajamies pa tirgu un satiekam kaadu persiesu paari, kurs muus ieluudz uz vakarinjaam. Ierodamies pie vieteejiem maajas, kuraam nav ne vainas. Dziivokli vareetu saliidzinaat ar kaadu labi uztureetu, remonteetu maajokli hrushovkaas ar palielu terasi uz kuras ir nosleepta sateliit antena. Pirmais iespaids. Ieejam izstabaa un smaidiigais namateevs saak pogaat valjaa biksu prieksu. Bet kad paarsteiguma vilnis paarvareets, izraadaas, ka apaksaa ir treninj bikses. Lai cieminju justos eertaak, mums namamaate atness gliiti salociitas treninjbikses un piedaavaa taas paarvilkt. No kaa mees laipni atsakamies. Saakaam risinaat sarunas, kuras ik pa laikam ievirzaas seksuaalos jautaajumos, par kuriem muusu iraanju draugiem ir liela interese. Piemeeram, Ali mums staastija, ka internetaa esot redzeejis bildi, kuraa redzams, ka baseinaa kopaa peldaas kaili viiiriesi un sievietes, un jautaa vai taa tas eiropaa ir pienjemts uz ko mees sakaam, ka protams, viss ir atljauts. 15. Diena No riita lidojam uz Tehraanu. Muus ieseedina 35 gadus vecaa Boeing 727, kuru driiz varees likt muzejaa. Lai lidojumu padariitu veel omuliigaaku, tad muusu iraanju draudzene pastaasta, ka pagaajusajaa gadaa Iraana nogaazaas 3 pasazieru lidmasiinas. Par to Lonely Planet nekas nebija rakstiits. Vakaraa Tehraana izmeegjinam motociklu taksi. Izjuutas ir jautras. Manervi starp masiinaam, krustojumu skeersosana pie sarkanaas gaismas, brauksana pa preteejo joslu, kura nebuut nav tuksa. Izjuutas bija veel jautraakas, kad Gintarei, kura tureejas savas peedas uz izspuuteeja, saaka kust kurpju zoles. Neko dariit taalaak es braucu censoties notureet savas kaajas gaisaa, neieslidinot pirkstus starp spiekjiem. Peec 10 minuuteem, kaads araabs, kas izskatiijaas peec Jezus kristus (vai musulmanju praviesa Ali) mums paraada, ka motocikls ir apriikots ar treso peku paari. Taalaak brauciens ir daudz baudaamaaks. Pa nakti istabaa ir ielaviijusies moskiitu bari, kuri muus uznjem ar sajuusma pilnu siiksanu. Muusu sajuusma izpauzas ar neguleetu nakti. No riita apluukojam istabas sienas, un redzam, ka iepriekseejos istabas iemiitniekus ir piemekleejis liidziigs liktenis, jo sienas rotaa atriebes pieraadiijumi – nogalinaatu odu paliekas. Mees arii gribam uzsaakt liidziigu atriebes kampanju, bet odi ir gudri. Visi ir nosleepusies. 15. Diena – peedeeja diena tehraanaa. Kaapjam kalnos, apskataam pilseetu un naktii dodamies uz lidostu. Par taksi samaksaajam 4 reizes mazaak nekaa ierodoties. Robezsargi mani negrib laist araa no Iraanas un saak prasiit viizas iebrauksanai Itaalijaa. Peec 10. minuuteem izraadaas, ka vinji ne tajaa lapaspusee ir ieskatiijusies. DISCLAIMER (ievietots peec paaris komentaaru izlasiisanas): Sis ir tikai izklaideejosa rakstura raksts un neatspoguljo muusu gaitas vesturisko objektu izpeetee. Raksts arii atspoguljo mazaak nekaa 10% no pieredzeetaa. Alu mekleejaam nevis nepieciesamiibas deelj, bet sociaala eksperimenta ietvaros - cik vienkaarsi to ir nopirkt, un kaada ir vieteejo cilveeku atieksme pret to. DISCLAIMER 2 - ka mineeju sis raksts nepretendee uz apraksta statusu, kur tiktu staastiits par kuultuuru, apskates cieniigiem objektiem vai valdiibas politiku. To kvalitatiivi nav iespeejams izdariit saada apjoma aprakstaa, taapeec ja veelaties guut vispaareeju ieskatu par kulturvesturieskiem objektiem, vesturi, cilveekiem, tad luudzu lietojiet lonely planet vai rough guide. Veel ieteicamaa lasaam viela par iraanu ir: Marjane Satrapi - Perseopolis (un citas vinjas graamatas-komiksi, ljoti viegla literatuura - patiktu visiem).