Ceļojums uz Maltu (februāris, 2009)

Kādā 2008.gada decembra vakarā ar draudzeni kopīgi nolēmām, ka vajadzētu kaut kur aizbraukt. Atvērām Ryanair lidojumu karti un nopētījām, kurš ir tālākais punkts, kur var aizlidot un kur varētu būt silti. Malta atbilda – tā atrodas teju 2 500 km attālumā, Vidusjūras klimats, vajadzētu būt silti un labi. Tā dažu minūšu laikā radās ceļojuma plāns un arī iegādātas biļetes – ceļojuma tālākā plānošana varēja sākties. (Daudzi komentāri ir pie bildēm pievienotajās galerijās)

Vairāk par ieteikumiem ceļotājiem var lasīt manā blogā sadaļā Ceļojumi: http://www.koronevskis.lv/raksti/category/celojumi/

Trešdiena, 11.februāris 2009

Gulētas vien pāris stundas un dodamies ar vilcienu uz Rīgu. Cilvēki vēl samiegojušies, rīts ir auksts, bet mēs nedodamies darba gaitās, bet dodamies uz lidostu. Reti ātra drošības pārbaude un dodamies gaidīt lidmašīnu uz Skavsta (Zviedrija). Negaidīti ātri aizlidojām – plānotās stundas vietā ielidojām aptuveni 15 minūtes pirms noliktā laika, pl. 10 jau esam Skavstā. Nākamais lidojums ir 16:30, tādēļ izlemjam aizbraukt līdz tuvākajai pilsētai Nykoping – neliela pilsētiņa lidostas tuvumā. Nolemjam atbraukt vēl kādu reizi, bet siltākā laikā – šo solījumu arī pēc pāris mēnešiem veiksmīgi izpildām.

Pirms lidojuma vēl ieturam maltīti – līdzi paņemtā rupjmaize (draugu dāvinātā Lāču maize), burkāni un siers. Kāpjot lidmašīnā gadījās smieklīgs dialogs starp kādu vīrieti pie lidmašīnas un jauniem vecākiem, kuri mēģināja nodot bagāžā bērna ratiņus. Vīrietis lūdza vecākus pašus salikt bērna ratiņus, sakot: „Esmu stulbs, esmu tikai pilots!” Visi apkārt sirsnīgi nosmējāmies. 3,5 stundu lidojums no Skavstas uz Maltu vēl pirms gada bija viens no garākajiem lidojumiem Ryanair tīklā, šobrīd ar to varētu skrieties garie lidojumi no jaunizveidotās Oslo bāzes. Maltā ielidojam ap pl. 20, apkārt jau tumšs. Ārpus lidostas vējš un lietus,bet daudz palmas. Esam pēc tām jau noilgojušies, ziemas mēneši dara savu. Satiksmes autobusa atrašana sagādāja mazlie grūtības, bet tomēr izdevās atrast. Biju dzirdējis un redzējis bildēs Maltas autobusus – tie ir šīs valsts simboli uz daudziem suvenīriem, tomēr mūsu autobuss pārspēja visu! Autobuss pēc skata atgādināja vecu padomju laiku LAZ autobusu – tam nebija aizveramas durvis, pieturu paziņo, paraujot auklu virs galvas, ātrumu pārslēgšana notiek ar tādu troksni, ka liekas, tūlīt autobuss izjuks pa detaļām. Drīz vien sākās trakais brauciens pa Maltas ielām, ar milzīgu joni, pieturas ir nevis apstāšanās, bet vienkārši ātruma samazināšana, lai pasažieri var izlēkt un ielēkt. Šoferis vairāk skatījās un runāja ar savu draugu, kurš sēdēja uz ķebļa blakus vadītājam, nekā skatījās uz ceļa. Neierastā braukšana Lielbritānijas stilā šaurajās ielās radīja vēl lielāku smieklu lēkmi! Pēc 40 minūšu brauciena esam Maltas autoostā – esam veiksmīgi pārdzīvojuši!

Autoostā kāds busa šoferis atlaidies savā braucamrīkā, kājas uzlicis uz stūres snauž. Meklējam mūsu autobusu uz viesnīcu Sliemā, pa tumsu un mēģinot saprast autobusu izvietojumu pa platformām, ātri vien izdodās atrast īsto numuru. Mums veicas, nākamais autobuss ir ievērojami labāks, spriežam, varbūt speciāli šādus autobusus novirza uz lidostu – tūristu izpriecām tā teikt. Braucam uz Sliemu, šoferis palīdz ar īstās pieturas atrašanu – esam klāt mūsu viesnīcā BayView. Noliekam mantas un dodamies nelielās vakariņās: iedzeram siltu kakao un kādā vientuļā turku kafejnīcā iekožam kebabu. Īsi pirms pusnakts rakstam atslēgvārdus, ceram uz labu laiku un dodamies pie miera.

Ceturtdiena, 12.februāris

Šodien ir plānots brauciens uz Maltai blakus esošo Gozo salu. Laikus ir rezervēta dienas ekskursija no kompānijas ChooseMalta, nepārspējama cena vienam cilvēkam – tikai 10 eiro (+prāmja biļete uz Gozo salu abos virzienos 4,50 eiro - šobrīd vairs šādu piedāvājumu neatradu). Pirms pl. 7 ceļamies un ātri brokastīs, lai 7:45 būtu vestibilā, kur mūs savāc busiņš uz ostu, grupā esam 8 cilvēki. Lietus mākoņus nomaina saule, tomēr uz prāmja situācija strauji mainās – par mums nāk negaisa mākoņi, sākās vējš un prāmi pamatīgi mētā, nākas cieši turēties. Gozo salā spīd saule, atveroties prāmja izejai, pasažieri nevilšus vienojas kopīgā sajūsmā par sauli. Mūs sagaida Gozo šoferītis – gids. Sākam ar Gozo Heritage – privāts muzejs par Maltas vēsturi, skaisti stikla suvenīri. Pa ceļam uz Ta’Pinu (http://www.tapinu.org) baznīcu kārtīgi nolīst, pie baznīcas no kāda vietējā uzzinām, ka šī ir pēdējos 15 gadus lietainākais mēnesis. Baznīcā izvietota Dievmātes statuja, kuru cilvēki pielūdz un tic, ka tā spēj darīt brīnumus. Baznīcā vairākās telpās ir izvietotas dziedināto cilvēku vēstules, avīžu izgriezumi, kruķi u.c. Pilnīgi negaidīts pavērsiens, veltiet laiku izlasīt dažas no vēstulēm vai avīžu izgriezumiem, neticami notikumi, kurus tiešām grūti savādāk nodēvēt, kā tikai par brīnumu.Nākamā pietura ir Azure window – jūras krasta klintīs izveidojies smilšakmens logs, viens no populārākajiem tūristu galamērķiem Gozo salā. Naski dodamies tālāk pusdienot uz Gozo lielāko pilsētu Viktoriju – pretī kafejnīcai skola. Atskan zvans un izskrien daudzi skolnieki, kuri nesteidzīgi sakāpj daudzajos autobusos, kuri sabraukuši, lai izvadātu skolniekus pa mājām. Izstaigājāmies pa pilsētu, brīvais laiks. Apmeklējam Viktorijas pilsētas citadeli un tās cietumu – tieši cietums ar tā aprakstiem par cietumnieku dzīvi, organizāciju pirms vairākiem simtiem gadu, pārsteidza visvairāk. Uz sienām arī palikuši dažādi uzraksti un zīmējumi kopš 18.gs. cietumniekiem. Tālāk ceļš ved kūrortpilsētu Xlendi – nesezonā tā pārplūdusi no lielajiem lietiem un atgādina spoku pilsētu, dažas automašīnas, neviena cilvēka, izņemot mūsu grupiņu. Atkal līst, bet mūsu pēdējā apskates objektā, Ggantija tempļos, atkal saulains. Tempļi ir būvētipirms ~ 3 500 gadiem p.m.ē., teju 6000 gadus veci! Nebeidz pārsteigt cilvēku spējas uzcelt milzīgus tempļus ar akmeņiem, kuru uzstādīšanai un transportam vajadzētu arī mūsdienu laikam nozīmīgu tehniku. Dodamies uz ostu, Gozo salā nav biļešu kases, tādēļ dodamies uzreiz uz prāmi. Vēlā pēcpusdienā ierodamies viesnīcā, aktīvā diena un nogurums dara savu – aizdodamies uz supermarketu un uztaisam pikniku ar vīnu, sieru un pastizzi turpat krastmalā. Viesnīcā vakaros skatos Holivudas filmu kanālu ar subtitriem arābu valodā – nevar nemanīt cenzūru, piemēram, piepeši izgrieztas dažas vairāk atklātas filmas epizodes, sākumā nesapratu, kādēļ filma tik piepeši pārlec.

Piektdiena, 13.februāris

Dodamies ar busu uz Valetu, autoostā atrodam autobusu nr.1, tas dodas caur pilsētu Paolo, tieši tur pl. 11 mums mēnesi iepriekš ir rezervēta ekskursija Hypogeum – vienā no ievērojamākajiem Maltas vēstures objektiem. To vienkāršoti varētu nodēvēt par pazemes bunkuru, kura pirmsākumi ir meklējami pirms ~ 5 000 gadiem, tas ir izveidots trīs līmeņos. Telpa ir sadalīta kā mazās istabās. Visu pārsteidzošo par šo visu nevar izstāstīt, tas ir jāpiedzīvo pašam. Pirms ieiešanas muzejā visas somas, mobilos tālruņus, fotoaparātus lika novietot tam paredzētā novietnē, bildēt ir aizliegts, gids piešķir audio gidu un pirms ieiešanas pazemē, kopīgi noskatāmies videofilmu. Objektu vienā reizē ir ne vairāk kā 10 cilvēki, dienā notiek 7 tūres, tieši tādēļ biļetes sezonā tiek rezervētas 1-2 mēnešus uz priekšu (ieeja 20 eiro, studentiem 15 eiro, biļetes online https://maltaticket.com/index.asp?page=heritage) Šie ierobežojumi ir izveidoti, lai iespējami maz ietekmētu mikroklimatu, arī apgaismojums pazemē ir ierobežots. Vairāk par Ħal Saflieni Hypogeum var uzzināt wiki mājas lapā. http://en.wikipedia.org/wiki/Hypogeum_of_%C4%A6al-Saflieni

Izmantojam iespēju un apmeklējam arī Tarxien tempļus, netālu no Hypogeum. Piepeši lietu nomaina pamatīga krusa. Samirkuši braucam uz Valetu, spriežam par tālākajiem plāniem. Nolemjam braukt uz Mdinu, tur vecpilsētā Rabatā ieturam pusdienas. Turpat netālu atrodas katakombas, veltam laiku un naudu, lai apmeklētu arī tās. No vecpilsētas mūriem paverās fantastisks panorāmas skats pāri visai Maltai. Atpakaļceļā uz Valetu mums atkal paveicās ar šoferi – pīpina meitenēm, ar katru iekāpušo tūristu pajoko un vēl mūs visus iepriecina ar piedziedājumu radio skanošajām dziesmām kā Madonas Like a virgin un Kailijas Can't get you out of my head. Šoferīša bekvokāls dedzina! Mums paveicas, šis ir taisnais bus uz Sliema. Viesnīcā mazliet atpūtas un sākam vakara pastaigas pa naksnīgo Sliemu.

Sestdiena, 14.februāris

Viesnīcā brokastis ir bufetes tipa – tipiskās britu brokastis: pupiņas tomātu mērcē, omlete u.c. Priecē, ka var kārtīgi ieturēties. Lieliem aktīvistiem kā mums tas ir svarīgi. Mūs priecē saulains laiks un nolemjam doties uz Blue Grotto, klints alu veidojums un vēl viens nozīmīgs tūrisma objekts. Pirms brauciena izstaigājam mazu loku pa Valetas vecpilsētu, kādā dzērienu veikalā notiek remonts un logi aizlīmēti ar alkohola pudeļu plauktu foto. Tās centrā lepni gozējas.. mūsu pašu trīsgraudu šņabis! Drīz vien ar 38.autobusu dodamies uz Hagar Quim tempļiem, turpat netālu arī mērķis – Blue Grotto. Tempļu autobusa pietura pie lauku ceļa, pa kuru uz priekšu, līdz kasēm. Tempļi iespaidīgi ar savu apjomu un veco jautājumu – kā gan cilvēki bija spējīgi ko tādu izveidot. Mazliet tālāk vēl vienas tempļa drupas, kuras bija slēgtas. Pa ceļam novirzamies un gar klinšaino krastu dodamies Blue Grotto virzienā. Diemžēl, raugoties kartē, nesapratu, ka mūsu ceļā esošā grava ir pildīta ar ūdeni un tādēļ otrā pusē netiekam, nākas iet atpakaļ pa citu taku. Izejam pie autobusa pieturas, dodamies pa ceļu uz priekšu. Piestāj taksis un saka, ka ar kājām baigi tālu, piedāvā par 3 eiro no katra aizvest. Paldies – nē. Labi vien, ka tā, pēc puskilometra ieraudzījām šo savādo klinšu veidojumu. Papriecājāmies, pāris foto un redzam, ka no jūras tuvojas negaisa mākoņi, sāk pilināt un pēdējā brīdī pagūstam noslēpties autobusa pieturā – zeme sāk iekrāsoties balta. Atkal krusa. Drīz arī autobuss, bet pa ceļam uz Valletu, kādā pilsētā nākas pārsēsties citā autobusā. Šoferis garmatains mačo, nu gluži kā Antonio Banderass, to arī izbaudījām braucot pa līkumotajiem ceļiem. Britu pensionāri knapi turējās, lai neielidotu pretējos sēdekļos. Brauciena nobeigumā šoferis priecīgi izsaucās – Finish! Viens ir skaidrs – Maltā ar autobusiem un šoferiem garlaicīgi nav. No Valetas tālāk dodamies uz Trim pilsētām (Three cities). Nesteidzīg izklaiņojam, iekožam pa kādai picai, pavērojam Valletu no otras puses, drīz arī dodamies atpakaļ, jo sāk satumst un dikti gribas vakariņas. Izstaigājām pilsētu, līdz ar tumsas iestāšanos, skaisti izgaismo pilsētas mūrus. Valentīndienas vakariņas. Baudam nepārspējami garšīgu mājas vīnu un jūras veltes.

Svētdiena, 15.februāris

Pēdējā diena Maltā. Pamostamies ar saulainu laiku. Izrakstamies no viesnīcas, dodamies kārtējā trakajā braucienā ar autobusu uz centru – doma nopirkt suvenīrus, nopirkt līdzi paņemamo ēdamo. Bet.. kāda skāde, svētdienās faktiski viss ir slēgts. Iemaldamies kādā krievu veikalā (ka tik nebija Kaļinka kā jau daudzviet Eiropā) un uz mirkli pārņēma sajūtu, ka piepeši esmu teleportējies uz Latviju: saldētāvā pelmeņi, plauktos Rolton’i, prjaņņiki, plašā sortimentā Latvijas balzāma produkcija. Atkal jau pastaiga pa Valletu, notiek gatavošanās pavasara festivālam, kas notiks pēc nedēļas, apkārt liela rosība. Beidzot tieku pie ilgi gaidītā Maltas nacionālā ēdiena – fenkata (truša gaļas sautējums), to visu pasniedz milzīgās porcijās. Paēduši dodamies uz lidostu. Tur nopirkām divas pudeles lēta vīna – ja Zviedrijā nelaidīs pāri, liks atstāt, tad vismaz nebūs žēl. Vēl daži suvenīri un saldumi mājniekiem, dodamies uz pacelšanos. Ap pl. 19 dodamies uz Zviedriju, Skavstā ielidojam ap pl. 23. Ilgi mēģinu iekārtoties nakšņošanai, iepriekš biju dzirdējis nostāstus, ka gulēt neļauj un dzen uz blakus esošo viesnīcu. Sabīdu kafejnīcas koka krēslus kopā, neērti, bet vismaz mazliet sanāk iesnausties. Apsardze apkārt staigā, bet prom neviens nedzen. Sirdi silda, ka drīz jau lidmašīna. Pirmdien no rīta pl. 9 ielidojam Rīgā, siltumu nomainījis aukstums un sniegs. Dodamies mājās, mazliet atpūtas un vakarā James Blunt koncerts Arēnā Rīga – fantastisks noslēgums lieliskam ceļojumam uz mazāko valsti Eiropas Savienībā.

Kopsavilkums

Lidojums: Rīga-Skavsta-Malta-Skavsta-Rīga – 50 Ls, Ryanair, rezervējām 2 mēnešus iepriekš.

Viesnīca: BayView hotel http://bit.ly/bayviewhotel - 28 eiro double room, bufetes brokastis (nesezonas cena)

Citas viesnīcas Sliemā: http://bit.ly/sliema-viesnicas (var uzreiz salīdzināt viesnīcu cenas vienā lapā)

Ceļveži: izmantoju Lonely Planet ceļvedi (23.aprīlī būs jaunākais izdevums) http://bit.ly/malta-gozo un Top10 Malta/Gozo http://bit.ly/top10malta Ceļojumu pilnībā izplānoju izmantojot Lonely Planet ceļvedi, papildus informāciju iegūstot internetā.

Maltā visur saprot angliski, tādēļ angliski runājošajiem nebūs problēmas ar saziņu.

Ar Isic studenta karti ir atlaides. Tiem, kuri nav studenti, noder arī Euro<26 karte.

Sabiedriskais transports ir lēts un autobusu tīkls nosedz visu salu. Taksometri ir salīdzinoši dārgi, tādēļ ieteicams izmantot sabiedrisko transportu. Autobusu platformas sākumā var likties juceklīgas, bet ātri vien piešaujās.

Malta ir neliela valsts, bet tas nenozīmē, ka pāris dienās ir iespējams paspēt to apskatīt un izbaudīt pilnībā. Mēs daudz ko redzējām, bet vēl daudz vairāk palika citai reizei.Pirms tam par Maltu zināju diezgan maz, tādēļ pašam prieks par iespēju iepazīt šo interesanto valsti. Kā mīkla man ir palikušas maltiešu un angļu valodas attiecības.