Šrilanka - atgriešanās paradīzes dārzā

Izbaudījuši īstu Latvijas ziemu pavasarī sākam domāt par kādas siltākas vietas apmeklējumu. Pienācis laiks apceļot kaut ko eksotisku, tāpēc izvēle krīt par labu Šrilankai. Pētām neskaitāmus bukletus, netā nopumpētās filmas un ar bijību gaidām tuvojošos braucienu.

Īpaši daudz par dabu nestāstīšu - tas jums būs jāpiedzīvo pašiem.

Tūrisma aģentūras Impro ceļojums 17.03.-31.03.2010.

Pelēkā marta pēcpusdienā sākas mūsu ceļojums no Rīgas lidostas uz neaizmirstamo paradīzes salu Indijas okeānā- Šrilanku.

Pārlidojums garš un nomācošs Rīga – Stambula, Stambula - Deli, Deli – Kolombo.

Pirmā nopietnā piezemēšanās Deli. Veselu dienu varam baudīt Indijas burvību. Četros no rīta pēc vietējā laika(ceļā samainās laika joslas, pēc Latvijas laika ir 00.30)Indijas galvaspilsētā mūs sagaida vietējais gids ar autobusu un varam doties apskatīt pilsētu. Jau lidostā jūtama tveicīga gaisa smarža, kaut gan ir vēl agrs rīts, izskatās, ka diena būs karsta.

Indija ir otra lielākā valsts pasaulē pēc iedzīvotāju skaita (1,1 miljards), tur runā daudzās valodās, bet valsts valodas ir hindu un angļu.

Deli apmeklējam daudz dažādas svētnīcas, tempļus, mošejas un caur autobusa logu redzam arī pilsētas parkus un dārzus. Tā kā dienas programma ir saspringta un iepriekš mums nezināma, tad izpētīto apskates objektu nosaukumi tikai uz īsu brīdi pakavējas atmiņā, līdz nākamajam objektam.

Lielākais, kas ir palicis atmiņā ir Mangal Mahadev (hinduistu Dieva Šivas statuja(komplekss)), aura satriecoša, vēl jo vairāk agrais rīts un smaržnūjiņu aromāts.

Mahavir Bhagwan from Ahimsa, parks ar Budas statuju.

Raj Gath iespaidīgs memoriāls Mathatmam Gandi.

Red Fort – sarkanā akmenī celtā karaliskā citadele, ļoti pamatīgas arhitektūras veidojums.

Tālāk seko vēl un vēl, bet diemžēl visus sarežģītos nosaukums nav iespējams iegaumēt.

Indija - valsts, kura izmaina eiropieša vērtību skalu; zeme, kura liek apjaust materiālās pasaules niecību. Šeit sastopas neizmērojama nabadzība un atpalicība pretstatā greznībai un bagātībai, iecietība un viesmīlība- noziedzībai un fanātismam; netīrība pretstatā tempļu svētumam un greznībai, govis kā visas ikdienas dzīves un satiksmes regulētājas. Indiju vai nu iemīl, vai pretēji. Es piederu pie otrās cilvēku kategorijas, tas ir vairāk nekā skaidrs.

Vakarā turpinām lidojumu, tuvāk nospraustajam mērķim Šrilankai.

18.03.10. lidostaKolombo mums paveras varen krāšņa, viss tik civilizēti un galvenais visapkārt smaidīgi ļaudis, kas ar lielu izbrīnu mūs „baltos” noslēpumaini vēro. Lidostā samainām naudiņu, tur esot izdevīgi un dodamies baudīt to, kas ir mūsu galamērķis.

Izejot no lidostas mūs apņem tropiskais gaisa vilnis, kas atgādina vieglas saunas efektu, ir 23.00 vakarā pēc vietējā laika un izskatās, ka nesen ir nolijis lietus.

Mūs svinīgi sagaida vietējais gids Amara(angliski runājošs) ar saviem palīgiem autobusa šoferi un šofera palīgu, visus sveic ar ierašanos Šrilankā un katram kaklā karina svaigu ziedu virteni, tālāk seko brauciens uz viesnīcu”Pegasus Reef Hotel”**** pa naksnīgajām Kolombo ielām un laipnā viesmīļu sagaidīšana. Esam pirmā grupa no Latvijas, kas ceļo ar Impro aģentūras svētību. Bet prātā doma tik viena, ātrāk gultā pēc nogurdinošā lidojuma, jo ir pagājis ilgs laiks kopš esam izlidojuši no Rīgas lidostas.

19.03.10.Rīts ataust itin jauks, beidzot nogurums ir prom un varam doties apskatīt Kolombo. Šrilankas galvaspilsēta trokšņaina, transporta pārpildīta. Moderna arhitektūra tempļi Budam un hinduistu dievībām, daudzstāvenes un savrupmājas, veikalu daudzveidība un ielu tirdziņi, vienā no tādiem Pettah Bazaar pabijām arī mēs. Pēcpusdienā dodamies uz vienu no labākajiem zooloģiskajiem dārziem Āzijā Deriwala Zoo. Apmeklētāju pūļi mijas ar savvaļas dzīvnieku krātiņiem un aplokiem, reizēm tā vien šķiet, ka vietējie vairāk aplūko mūs „baltos” nevis zoodārza iemītniekus. Skolnieku grupas labprāt vēlas ar mums fotografēties.

Svarīgākais:

- Šrilankā atrodas 7 UNESCO objekti .

- Valūtas kurss - 1 dolārs=apmēram 112 rūpijas(naudu var samainīt Kolombo lidostā, jāpaņem kvīts, atpakaļceļā neiztērēto naudiņu var apmainīt atpakaļ uz dolāriem, bet jāuzrāda kvīts). - Šrilanka ir Latvijas lielumā, iedzīvotāju tur ir 10 reizes vairāk nekā pie mums. - Galvenā reliģija ir budisms. Valstī līdztekus sadzīvo arī hinduisms, musulmaņi un kristīgie

20.03.10.Kolombo – Pinawella- Sigiriya, jau agri no rīta dodamies uz ziloņu rehabilitācijas centru Pinawella, šī audzētava paredzēta to zilonēnu barošanai un aprūpei, kurus pametušas ziloņmātes un kuri cietuši no cilvēku nežēlības. No 11.00-12.00 ziloņiem notiek peldes vietējā ūdens krātuvē, kur varam šos milzīgos dzīvniekus apskatīt un pat pieskarties pavisam tuvu.

Pēcpusdienā tuvojamies Sigirijai. Viesnīca “Sigyria village” ***mūs sagaida ar ziedošu koku, krūmu ieskautām bungalo. Viss zaļo, zied un smaržo, baseinā krīt balti ziedi, apkārt skraida pērtiķīši un citas radības. Šeit būs jānakšņo trīs naktis.

Viesnīcā noliekam mantas un nolemjam veikt varoņdarbu – uzkāpt Sigīrijas klints cietoksnī(UNESCO) 370 m aukstumā virs apkārtējās ainavas. Šeit apskatāmas arī Lauvas Trepes, Spoguļsiena un Sigīrijas ūdens dārzi. Saulriets mūs pārsteidz lejupceļā.

Atkāpe: pie Sigīrijas klints jūs gaidīs vismaz 20 vīriešu delegācija, kuri laipni jums traucēs visu baudīt, spietojot jums apkārt un uzbāzīgi cenšoties pieturēt jūs pie pirmās izdevības.

Liekas pasaulē nav citas tādas valsts, kur jebkurš (pat par padotu rociņu) gaidīs no Tevis 100 rūpijas. Tāpēc pirms pieņemat palīdzību padomājiet, vai tik nebūs jāšķiras no naudiņas.

Un vēl viesnīcās, restorānos visur, kas saistīts ar apkalpošanu - viena no galvenajām lietām - dzeramnauda.

21.03.10. Sigiriya – Aukana – Anuradhapura – Minintale – Sigiriya, pa ceļam uz Aukanu iegriežamies batikas darbnīcā,kur top Šrilankas gleznas uz audekla. Tālāk ceļš ved pie 13 m augstās un 1500 gadu senās Aukana Budas statujas, kas tiek uzskatīta par skaistāko Šrilankā.

Svētā pilsēta Anuradhapura(UNESCO) – pirmā Singālijas karaļvalsts galvaspilsēta, kura 1300 gadus bija Ceilonas salas kultūras un politiskais centrs. 993. gadā tā tika pamesta džungļu varā, bet tagad tās krāšņās drupas, pilis, klosteri un pieminekļi atkal ir pieejami ceļotājiem un svētceļniekiem. Pilsētas galvenā relikvija ir svētais Bo koks, kurš izaudzis no koka zara, zem kura Buda guvis apgaismību. Anuradhapuras Bo koks ticis iestādīts pirms 2250 gadiem un ir visenākais vēsturiskais koks pasaulē!

Budisma šūpulis Minihtalevieta kur dzima budisms Šrilankā. Tieši šeit tika izveidota pirmā budistu svētnīca un jau vairāk nekā divus gadsimtus Minitale ir viena no nozīmīgākajām Ceilonas salas budistu svētceļojumu vietām.

22.03.10. No rīta braucam uz kokgriezēju darbnīcu, kur varam redzēt, kā top suvenīri un arī sadzīviskas lietas. Ceļš uz Polonaruvu - Šrilankas Viduslaiku galvaspilsētu, lielākoties ved caur džungļu krūmājiem – pa ļoti maz apdzīvotu salas rajonu, tas ir šaurs kā visi ceļi šeit - drīz mūs tas vairs nepārsteigs. Polonnaruva(UNESCO) (11. - 12.gs. m.ē.) ir labi saglabājusies tempļu un akmens celtņu megapolise, kur apskatām majestātisko caru padomes istabu, lotosa formas baseinu, izcirstu monolītā akmens bluķī, Polonnaruvas varenā cara Parakramabahu statuju un Gal Vihara tempļa akmens skulptūru - tās ir tikai dažas no ievērojamām vietām. "Parakrama Jura" - milzīga 12.gs. mākslīgā ūdenskrātuve, ieskauj seno pilsētu. Starp senajām drupām - pērtiķīšu desmiti un simti.

Vakarā esam sarunājušiAjūrvēdas masāžu, kas izmaksā 30$ katram, bet visu taču jāpamēģina. Ajūrvēdu procedūra ietver sevī eļļas masāžu, zāļu vannu un tvaika pirti - noteiktā secībā, kas attīra organismu ar maksimālu efektivitāti. Procedūras ir ļoti patīkamas un nerada diskomfortu. Tās noņem stresu un nogurumu, jūtamies kā no jauna piedzimuši. 23.03.10. Paliec sveika Sigyria village”, ceļš mūs ved uz Kandy pilsētu.12 km no Sigīrijas atrodas Dambulla (UNESCO), klintī izcirsts budistu klosteris, slavens ar neskaitāmiem Budas tēliem, statujām un freskām. Noģerbjam apavusun dodamies apskatīt alas. Lielākajā alā atrodas 48 sēdošā Budas statuetes, turpat arī indiešu dievi Višnu un Šiva. Pavisam templis izvietots piecās alās, vienā no tām – milzīgs guļošais Buda.

Atkāpe:visos tempļos un svētvietās jāstaigā basām kājām, tāpēc, ja ir karsts laiks labāk paņemt līdzi zeķītes, lai galīgi neapsvilinātu kāju pēdas uz nokailētajām smiltīm. Tālāk dodamies uz Matalē garšvieludārzu, vispirms garšvielu dārza apskate, kur iepazīstamies ar piparu, vaniļas, kanēļa, kardamona u.c. garšvielu augšanas paradumiem. Gids pastāsta par katra auga īpatnībām, vērtību un pielietošanu, iedod pagaršot un pasmaržot. Tam seko produkcijas piedāvāšanas ceremonija – no šeit augošajiem labumiem tiek gatavotas smēres, zāles un krēmi vai visām vajadzībām. Apmeklējām arī karalisko Peradenijas Botānisko dārzu, kas atrodas salas visgarākās upes Mahaveli krastā.

Kandy mums piedāvā folkloras izrādi, kura noslēgumā pārsteigto tūristu acu priekšā notiek īstas dejas uz kvēlojošām oglēm. Vakarā apmeklējam slaveno Budas Zoba templi – budistu svētvietu. Viesnīca Kandy.

24.03.10. Braucam kalnos, ceļš vietām ir tik šaurs, ka mūsu autobuss, knapi spēj samīties ar pretīmbraucošo transportu. Traucamies kā negudri pa kalnu grēdām, pa logu skats burvīgs(visapkārt tēja, tēja, plantācijas), bet uz ceļa labāk neskatīties, apmeklējam Ramboda Falls ūdenskritumu. Vēlāk pamazām tuvojamies paredzētajaitējas plantācijai Blue Field. Ekskursijā izejam visu tējas sagatavošanas posmus un nobaudām piedāvāto tēju, iepērkam sev līdzi un dodamies tālāk kalnos. Priekšā angļu kolonizatoru iecienītais kalnu kūrorts Nuwara Eliya tiek dēvēts par Šrilankas Mazo Angliju, pateicoties vēsajam klimatam un britu stila namiem un kotedžām, kas saglabājušās no koloniālā perioda. Pa ceļam piestājam pie St.Clair un Devon Falls ūdenskritumiem. Nakts viesnīca Galway Forest Lodge Hotel, Nuwara Eliya

25.03.10. 5.00 rītā ar busiņiem dodamies uz „Pasaules malu” . Pastaiga pa skaisto, kluso un dīvainoHorton Plainsaugstkalnu plato (2134 m) rīta agrumā liekas kā pasaku valstībā. Uzņemam neskaitāmas bildes un dosimies līdz vienam no salas dabas brīnumiem – Pasaules malai, vietai kur beidzas plato un seko 1000 metru liels kritiens, ko pavada elpu aizraujoši skati. Baker’s Falls ūdenskritums.Tālāk ceļš mūs ved uz Jala nacionālo parku, kur nakšņojam, lai rītā dotos aizraujošā ceļojumā ar džipiem.

26.03.10. Līdz ko gaisma aust no agra rītasākas safari brauciens ar džipiem pa Jala nacionālo parku,vērojot Šrilankas dzīvniekus un putnus. Jalas parks ir kā patvērums salas putnu un dzīvnieku valstij, kuras slavenākie iemītnieki ir savvaļas ziloņi, bifeļi, krokodili, pērtiķi, brieži un leopardi. Pēc safari, klāti putekļiem braucienam uz Galle,kur seko koloniālā Galles Fortaapskate (UNESCO). Jau viduslaikos arābi, Galles ostu izveidoja par nozīmīgu tirdzniecības centru Āzijā. Tiem sekoja portugāļu, holandiešu un britu kolonizatori, kuri Galles pozīcijas nostiprināja un izveidoja to par nocietinātu ostas pilsētu. Viesnīca Beruvelas kūrortā Hotel Rīverīna****

27.03.-29.03.10. Atpūta Beruvelas kūrortā pie Indijas okeāna. Ne aizmirstamas pludmales, baseini un saule, saule, saule. Ūdens okeānā +35, sajūta kā vannā. Okeānā peldamies pārsvarā rīta pusē, pēcpusdienā atpūšamies pie viesnīcas palmu ēnā.

- sauļojoties obligāti smērējat UV aizsardzības krēmus. Sākumā liekas, ka iedeguma nav, bet vakaram tuvojoties, jūs redzēsiet pārvērtības uz savas ādas. - neaizmirstiet par jums vajadzīgajām zālēm, godīgi sakot vēdera problēmas nepiedzīvojām, bet piedzīvojām ko pavisam neparastu. Šrilankā 5 dienā es saķēru iesnas(visur ir kondicionieri, sargieties!), kas sagādāja nepatīkamus mirkļus mājupceļā lidojot ar lidmašīnu. Pēc atgriešanās LV, dabūju vēl ārstēt haimorītu.

- nelieciet viesnīcās uz šķīvjiem nepazīstamus ēdienus lielā daudzumā. Pajautājiet pavāriem, vai ēdiens nav ass, lai gan viņiem liekas, ka nav, jo viņi ēd vēl asākus.

- ēdiet daudz augļus(sevišķi ananāsi un papaija) un dzeriet svaigi spiestas sulas, daudzās vietās diemžēl svaigi spiesto sulu sajauc ar ūdeni un sāli, sulai vairs nepiemīt īpaši svaiga garša. - kas attiecas uz suvenīriem kā jebkurā tūrisma zemē, darbnīcās un tūristu apmešanās vietā tie ir dārgi, bet nomaļākās tirdzniecības vietās visai lēti.

- runājot par vietējo alkoholu, viņiem nacionālais stiprais dzēriens ir Araks, to var iegādāties tikai alkoholam paredzētās speciālās tirdzniecības vietās.

Bildes no ceļojuma draugu galerijā, bet vairāk: http://fotki.lv/lv/Vanillija/731628/

Šrilanka – attaisnoja manus sapņus, es noteikti gribētu tur atgriezties!