Komandējums uz Ganu

Stāsts kā es arkolēģi braucām uz Ganu komandējumā 04.2010 nedēļa no lieldienu svētdienas līdz piektdienai/sestdienai. Lidojām ar Airbaltic un Ghana international uz Akru caur Diseldorfu, atpakaļ caur Londonu(LVL:600.00). Palikām pie latviešu uzņēmējiem, kuriem jau ir bizness Ganā un kuri tur ieradās jau nedēļu pirms mums. Līdz ar to atlidojot mūs jau sagaidīja un aizveda uz mūsu īrēto māju, jo normāls viesnīcas numurs sākas ar 300$, Bet māja 180 EUR ar 5 guļamistabām, katram savām labieriecībām, kondicionieri, +virtuve, gludinātava, dzīvojamā/kino istaba ar VIASAT!! –jā Visast no DĀR… (filmas un noformējums filmām tāds pats). Pa ceļam no lidostas līdz mājai iepirkāmies SHELL, jo supermārketijau bija ciet- laikam viss, ko nopirkām izņemot maizi bija imports. Uzreiz protams ieverot var vietējo cilvēku laipnību.. kuri palīdz ar koferiem, ar pārtikas kastes aiznešanu un normāla – dāsna „tējas nauda” ir 1 CEDI jeb 0.50$ Otrā diena-Otrās Lieldienas Izrādās Ganiesi ir ļoti kristīgi un neviena valsts institūcija nestrādā, līdz ar to tikšanās mums bija ar valdībai pietuvināta cilvēka padomnieku, kurs mums rīt un parīt runāja tikšanās valsts institūcijās. Otra tikšanās bija ar sievieti, kura ir ļoti aktīva, kurai ir sava kompānija un kura ir spējīga sniegt kompānijām atbalsta funkcijas Ganā. Starp šīm tikšanām aktīvi izzinājām pilsētu, noīrējām 6vietīgu taksi kurs mūs visu dienu vadāja par 70EUR, pludmale,neatkarības laukums, Oxford street kur iegādājāmies 2 afrikāņu bungas 40 cm augstas un 2 vel kaut kādus mistiskus mūzikas instrumentus kopā par 25 CED, jeb aptuveni 8 LVL, protams sākumā mums prasīja 60 CED Atsevišķa stāsta vērts ir Accra Mall, jeb vienīgais iepirkšanās centrs, kur satiekas visi ārzemnieki un Ganas augstākais slānis, ir 2 pārtikas veikali un kādi 40 pārējie, bet galvenais kas mūs pievilināja noteikti ir food court ar lieliskām kafejnīcām, restorānu (steiks 30 CED), BET galvenais bija lielisks, ātrs un drošs WIFI internets… Sākām arī apgūt vietējos augļus – piemēram banāna un kartupeļa krustojumu kurs izskatas pēc milzu banāna un pēc garšo pēc salda kartupeļa, ēdām arī šī augļa čipsus. Vakariņas mums gatavoja mājas kurā dzīvojām apkalpojošais personāls par 8CED no galviņas vista, rīsi un protams tādā kvantumā, ka apēdām tikai pusi… Trešā diena – pirmā darba piepildītā darba diena Tātad lai saprastu dienas ritējumu Āfrikā – jāsāk ar to ko bijā saplānojuši un ko mēs reāli sadarījām Bija plānota tikšanās ar Energy commision, state energy suply company, ministry of trade and comerce, ministry of economics and transport, Ghana water company. Reāli notikāmies !!1 dienas laikā ar energy commision, un state energy company un lieliski, ka mūs pavadīja mūsu vietējais šīs dienas pavadonis Dr. Nī (viens no daudzajiem sastaptajiem Ganiesiem, kas izglītību ieguvis Eiropā-piemēram Dr. Ni doktora grādu ieguvis Šveicā, State energy suply company CEO vietnieks - izglītību ieguvis Moskovsky Energeticsky Institut… līdz ar to ar krievu valodu šeit jābūt sevišķi uzmanīgam…) Puse diena pagāja nebeidzamā gaidīšanā korķī, jo pilsēta ļoti plaša, jo apbūve 95% sastāv no vienstāvīgām mājām un līdz ar to pilsēta izcili plaša un korķi nebeidzami… Pēc darba laika beigām plkst. 16.00 pēc vietējā laika devāmies atkal-kur visi rietumnieki –Accra mall, pie kura puse auto ir jauni Toyota Landcruiser V8, jaunas S klases un Range Rover, pirmo reizi iepirkāmies Supermārketā, bet cenas vidēji 2x dārgākas kā LV, jo 80% produkti-izņemot augļus, dārzeņus, ir imports… Piemērs labs ar Orbit-7CED, jeb 2lvl!!!! Vakariņas un wi-fi. 4. diena – Pirmā kārtīgā darba diena Šoreiz tikšanās bija mūsu pasu organizētas, kopā iespējām 6 un palikām bez pusdienām! 7.00 izbraucām uz pirmo, kura notika Akras otrā galā un pusi no dienas pavadījām meklējot tikšanās norises vietas, jo nav ielu nosaukumu pie mājā, protams nerunājot par māju numuriem… Vēl diena lieliski sākās ar to, ka tipiski saņemu n-sms bet šorīt nevienu- LV operatori- neviens nenodrošina roamingu, līdz ar to beidzot biju spiests nopirkt vietējo karti 3CED + 10CED kredītu un kopā ar bonusiem ieguvu 17 CED ko runāt, un kvalitāte lieliska, datu pārraide lieliska. Institūcijas jau 16.00 beidz strādāt līdz ar to atkal restorāns-wifi- un lielisks pildīts steiks un fantastisks pepermint crisp deserts… EC Ganai izdalīja Ganai 2009.gadā tiešajās programmās atbilstoši CSP 55M EUR, salīdzinājumam Baltkrievijai 5M EUR Nopirku kārtējos suvenīrus 2 cepurītes – 10 CED, kolēģis –nokia mašīnas lādētāju – 3CED, un vēl daudz pārtiku, šoferis, nez kāpēc nopirka lakatu 1 CED… un to visu pa mašīnas logu stāvot pie luksoforiem un korķos! Jā atbalstīju arī pie policistus, jo mūsu šoferītim gadījās agresīvi pārkārtoties (krustojumā, nedaudz joslas šķērsoja), līdz ar to policista kungs apsēdās man blakus aizmugurē un..sākām kaulēties palikām pie 20CED… pēc tam šoferītis pastāstīja, ka viņam process tiesām draudēja ar tiesu un 500CED sodu, bet ja mēs (baltie) nebūtu blakus, tad būtu sarunājis brīdinājumu… 5 diena – finansu institūcijas Bāc man „fantastisks” šoferis ...prasa norādes un jau pie pirmā krustojuma domā: kur braukt… Pēc stundas jau pārņēmu vadību un prasīju vietējiem (jo valsts valoda - angļu) ceļu un vadīju šoferi… Līdz centram - nacionālais teātris- 2.5 h Fantastiskas ir cenas ko Ganā maksā platjoslas i-nets- 3000lvl / 2mbit 5.diena Sākās diena ar zvanīšanos, par tikšanām un koferu kārtošanu, jo tipiski uz tālām valstīm turp braucu ar koferi koferī… Diena sākās lieliski jo man beidzot bija normāls auto vadītājs kurs lieliski meklēja īsākos ceļus apkārt sastrēgumiem līdz ar to diena bija pilnāka, pa dienu tikšanās un vakarā satiku kolēģi un ar vislabāko šoferi Inoxu braucam uz tirgu iepirkties – uz culture market - kur lielā izvēlē suvenīri-vel bungas un interesanti mūzikas instrumenti mammai(kura ir kordiriģente), atslēgu piekariņi, pantanas čipsi, cacao, un vēl visādi suvenīri no koka, tad jau naksnīga (beidzot) labadi beach un beigās ievērojām tradīciju- paēdām restorānā, šoreiz ar Dr. Nī un viņa kundzi, uhh nakts lidojums atpakaļ, lidoja ar mums kaut kāds vietējais his excelency – laikam ministrs… kuru Londonā gaidīja Rolls-Roiss, dusa Getvikā un Lētā mārciņa un tad jau AirBaltic uz labāko valsti pasaulē! Tātad, secinājumi. Lieliska valsts atgādināja Gruziju pirms n-gadiem, kad braucu savā pirmajā komandējumā, jo viss MEGA attīstās un ir liela vajadzība pēc laba servisa, tehnikas, būvniecība visur un pārvertētas cenas un protams īpašs BONUS mums ir ādaskrāsa, jo viss „baltais” ir cool… Droša valsts-nejutos nedroši ne tirgū ne no rīta, kad skrēju apkārt kvartālam savā rīta skrējienā(tikai protams vaļējā kanalizācija:)...)