Ciemos pie Rappes

Šis ir pavisam svaigs ceļojums - vēl tā īsti nav nokratīti putekļi, vēl tā īsti viss nav pārkravāts domās no viena kakta otrā, vēl... Vakardiena. Ar īsti neko nesološu rītu un tādu kņudoņu, ka visā visumā jau derētu iztaisīties un aiztikt līdz tai Vecpilij. Varbūt pat mazāk ērģeļu, kā pašas baznīcas pēc. Iztaisīšanās tomēr notiek, bet nu reiz tik vēlu, ka katrs pa priekšu lēnāk braucošais rada tādu kā iekšēju burkšķēšanu, ka līdz Saldum ir jāaizmirst gan par Lāčiem, gan Lustēm un vēl visādiem citādiem jaukumiem, kas ceļa malās sasēduši, rudeņa gaidīdami. Saldū benzīntankā tāda niekošanās ar desiņām, un tad jau Skrunda, griezums uz Cirmuļiem, kā man Cīruļus labpatīkas saukt, un raudzīšana pa labi roki vai tur starp lieli koki neredz mazi balto Ilmājas baznīciņu. Jā, jā - uz Vecpili var tikt arī glaunāk, bet ceļam no Ilmājas ir īpaša elpa... Vecpils baznīca. Durvis šoreiz tiešām ir vaļā, un kluss smaids tiek veltīts tām reizēm, kad viss še beidzies ar trīšanos gar slēgtajām durvīm. Atjaunoto ērģeļu iespēles koncerts - svešu zemju nauda, svešās zemēs atjaunotas. Un ja tic visam ap šo stāstītajam, tad no latvju puses sava veida gara nabadzības apliecība turklāt, jebšu te jau neko nolīferēt nevarēja... Šai ziņā skumji. Šai ziņā tāda kā bauru tautas sajūta (iedomāta - protams), ka tā kultūra nāk no kaut kā dikti tāla un tiek atvēlēta... Taču pate doma par sakņu meklēšanu, par ne tikai atrašanu... Baznīca. Ārpus "Kurzemes topa" - Zlēkām, Ugāles, Apriķiem. Pilna krāsainiem kokgriezumiem, kuru saknes meklējamas, kā nu tagad gudrās grāmatās raksta, pavisam otrā Latvijas galā. Mīļuma pilna... Atceļā stāvēšana virs kaļķavotiem un līgošanās līdz ar visu zemi. Skrējiens cauri ķoniņiem un domas par Pliķu ciema kapiem - Ziedoņa Kurzemītē aprakstītiem ar visiem mēnesbērniem. Domātiem, bet neredzētiem. Kuldīga ar rumbu un ūdensbumbu Mālu ielā pa kreisi roki. Ak jā - pirms tam vēl Pelču pils - kā atgriešanās senās atmiņās... ... un vakariņas Rendā. Vakara saule lapās. Abava. Un sarunas pie blakus galdiņa vācu mēlē...