Portugaales solo un gadiijuma deekas

Spontaans brauciens uz Potugaali vienatnee, bez jebkaadiem konkreetiem plaaniem un ceriibaam. Iemesls vienkaarsh - ieilgusii ziema, kaa arii apbriinojami garlaiciigaa pilseeta Daanijaa, kuraa studeeju.

1. Diena (treshdiena, 24. februaaris)

No riita aizshaavu uz skolu, tiiri jeedziigs seminaars par to, kaa pareizi izmantot gaismas prieksh video. Uz vienu briidi pat aizmirsaas, ka peecpusdienaa jaamet mugurene plecos un jaashauj tripaa uz nedeelju. Bet nu taapat jau laiku pa laikam biju spiests sev atgaadinaat, ka veel jaapaspeej sakraameet mantas celjam, taa ka uzreiz peec skolas vienu fikso alu ar dzhekiem izseedeejaam un tad jau arii kjeeros klaat pie stiliigaako dreebju sameshanas somaa. Lielais CHAU Koldingai un esmu celjaa uz lidostu.

Billundaa bija jaaietorchii kaadas 3h, bonusaa noraavu veel stundu, jo deelj kaarteejaa aviostreika Francijaa reisiem bija gausums spaarnos iemeties. Pats lidojums taads iizii piizii, pusotra stunda. Taalaak gan priekshaa atkal brieda laba seedeeshana, jo taa nu sanaaca spekuleejot zemaas cenas (abos virzienos pa 60 eiro sanaaca salipinaat biljetes), ka pa nakti Londonas Stanstedas lidostaa nakts jaanobumbulee... taa kaa mana ieprieksheejaa nakshnjoshanas pieredze lidostaas bija mazaa Billunda, tad sheit bija diezgan jauna bilde – visur griidas noseetas ar celjojoshajiem guleetaajiem un ta tavu briinumu – visiem guljammaisi un citaadi labaaka miega aksesuaari... a man... man mugurene ko zem galvas pasist un miers. Saakumaa nedaudz pablandiijos apkaart pa bodiiteem un pakjeeru laika kaveeklim 2 zhurnaalus (erotiskos gluzhi nee, vairaak gan diezgan paskjidrus fotoshopa un citaada webdizaina meeslus, ko gan konstateeju tikai izlasot)... tad nu ap kaadiem 2iem naktii leenaam vilak uz snaudienu, paklaaju dvieli uz manaami veesaas marmora griidas un somu zem galvas... kautkaads kjeemiigs miegs itkaa sanaaca liidz 6iem, taalaak sapratu, ka neko labaaku nedabuushu un ceelos augshaa... riita sidrinsh un skinkja triisstuurene (sviestmaize) un leenaam sliideeju uz reisu...

2. Diena (ceturtdiena, 25. februaaris)

she Tev, Francijaa iepatikaas streikoshana un shis reiss izdomaaja pakaveeties 2,5h – paspeeju veelvienu mazo powernap noraut un tad jau arii beidzot vareeja skjuureet taalaak uz Porto.Celjaa 2h un mazliet vairaak, un esmu Portugaalee... izkaapjot no ljopenes taada feina, silta briiziite iepuuta sejaa un debesis galiigi zilas – NICE! Baigais kaifs shitaa no vakardienas ziemas iekaapt jeedziigaa pavasarii, jaku vareeja raut valjaa un smaids gribot negribot paraadiijaas sejaa.

Taa, kaa nekaads plaans pirms braukshanas nebija sastaadiits, tad saaku leenaam shtukot, ko lai sadara. Diezgan logjiski, jaanopeerk metro biljete uz Porto, jo lidosta kaadus 20km aarpus pilseetas. Pirms tam gan veelizdomaaju nopirkt vieteejo sim karti, lai var komuniceet, kad savajagaas. Tad nu nonaacu liidz tam biljeshu automaatam un lai vai kaa centos nebuut dumais tuuristinsh, iisti neiebraucu kaa ar taam zonaam un cik taalu iisti braukt. Par laimi netaalu viena meitene ar koferi pie saaniem staaveeja un nekautreejos pajautaat nedaudz paliidziibas. Anglju valoda nebija vinjas speeciigaakaa puse, bet nu vienaa mieraa tikaam skaidriibaa un tiku pie biljetes. Pateicos un atvadiijos... un devos uz metro (metro taa nosaciiti, jo diezgan daudz pa virszemi vinsh iet). Laikam jau liktenis miil azarstpeeles, jo veelreiz satiku to pashu meiteni un tad nu saakaam pljaapu... izraadaas, ka vinja nav viss vieteejaa, bet gan no Argentiinas 3 meeneshu tripaa pa Eiropu un nu nonaakusi Portugaalee. Taa kaa Argentiinaa runaa spaaniski, tad Portugaalee ar to diezgan viegli var tikt cauri (fun fact: portugaalji diezgan iizii saprot spaaniski, bet spaanji gan nedaudz slinki uz portugaalju saprashanu). Liidz tam vinja bija paspeejusi pa Itaaliju, Franciju, Poliju, Angliju pablandiities un tagad uz celjojuma beigaam Portugaale peec plaana. Vaards pa vaardam, izraadaas, ka braucam liidz vienai un tai pashai pieturai,tad nu diezgan logjisks solis bija vienoshanaas kopiigi atrast hosteli, kur palikt.

Pirmie pilseetas iespaidi tiiri pozitiivi – maajas taadas pavecas un nedaudz panetiirs, bet aura taada maajiiga un vasariiga. Atradaam interneta kafeni un paaris hostelju adreses. Jeedziigaakais variants bija izveeleeties to, kursh vistuvaak centram, taa ka uz to ar devaamies. Bija nedaudz zheel skatiities, kaa vinja ciiniijaas ar kofera vilkshanu taadaa pastaavaa ielaa augshup kalnaa, tad nu paarnjeemu stafeti un turpmaak ciiniijos es.Hostelis baigi sakariigais, taads divstaaviigs, ar pagrabstaavu, aara terasi un atseviskju chilautmaajeli. Viss tiirs un maajiigs, personaals laipns un cena arii ljoti pienjemama (13 eiro pa dienu). Pie ieejas tur uz sienas pasaules karte mizliiga un visi celjotaaji iesprauzh to adatu ar kraasainu pulkji galaa (nezinu kaa vinju savaadaak nosaukt), protams arii man bija doma atziimeeties no Valmieras... bet kaads to jau bija pamaniijies izdariit. Nav jau zvaniits, ka valmierietis, iespeejams, ka kaads ceesinieks ar nepreciizu koordinaaciju.Hostelis saucaas Oporto Sky – ja nu kaads tur jau ir bijis, vai arii grasaas palikt Porto naakotnee... noteikti iesaku sho vietu.

Peec mantu nolikshanas un patiikamas dushas izdomaajaam izmest kaadu pastaigu pa pilseetu. Saakumaa pa centru izstaigaajaamies, ljoti forshi iespaidi un diezgan droshi vareeja jau teikt, ka shitaa pilseeta ir fakin laba vieta, kur pabuut ilgaak. Tad devaamies lejaa uz upes krastu (ja pati pilseeta ir daudzmaz ar dazhiem kalniem augshaa un lejaa, tad pie pashas upes normaals staavais krasts), visas maajas taadaa elegantaa trepiitee un apkaart klinshu sienas. No lejas pavisam cits skats paveraas – krasta apbuuve un skats uz augshu atpakalj uz centru, otraa krastaa cita pilseeta (Vila Nova de Gaia), kautgan iisti atskjiriibu nejuut, taadaa pat stilaa ietureeta. Un veel bonusinjam diezgan iepaidiigi un augsti tilti paari upei – 2 Eifelja projekteetie dzelzscelja tilti, kaa arii iespaidiigs betona tilts ar arku, no taada gumijleeceejiem buutu labs orgasms plivinaat lejaa. Taa nu leenu garu staigaajaam gar krastu un paleenaam saule vilka aiz horizonta. Forshas sarunas un smuki skati ik uz solja, bija jau doma tikt liidz okeaanam, jo taalumaa vareeja redzeet kaa vilnji sitaas pret molu diezgan jaudiigi.... tachu peec 3h gaajiena vienaa virzienaa saprataam, ka tas laikam tomeer nedaudz par taalu buus. Lai gan pa to pashu marshutu devaamies atpakalj, skats bija pavisam cits – aaraa jau galiigi melna nakts un pilseeta vienaas gaismaas, romankjika gatavaa! Pusceljaa savilkaas maakonji diezgan strauji un saaka pamatiigi gaazt... iejautaajos, vai nevajadzeetu atrast kaadu patveerumu, kameer paariet lietus... uz ko pretii sanjeemu ziimiigu 3 sekunzhu klusumu, no kaa diezgan aatri sapratu, ka nav ko – lai iet saliishana. Minuutes laikaa slapsh bija viss, kas bija muguraa un iestaajaas baigi labais fiilings – pirmaa diena un viss jau tik skaisti notiek un domas par ziemu un daaniju bija galiigi izkritushas no galvas... Pakjeeraam bodee viininju un lielu dalju nakti nopljaapaajaam tajaa chilauttelpaa, kur pilns ar tiem zvilnamajiem maisiem un fonaa aipodaa Beirut ducinaaja. Pirmaa diena izdevusies, kaa arii paaris vecaas, labaas telefonbildes sanaaca saknipseet (ar to arii balle beidzaas, jo bacha izlaadeejaas aatri un kur uzlaadeet nebija... rezultaataa bildes tik no pirmaas un peedeejaas tripa dienas ir... paareejaas galvaa un sirdii folderiitii glabaajaas). Ap 6iem riitaa devaamies guleet.

3. Diena (piektdiena, 26. februaaris)

No riita ietureejaam brokastis un peec mazas kopiigas pastaigas vinjai bija laiks doties taalaak uz Lisabonu un driiz peectam atpakalj uz Spaaniju, no kurienes tad arii atpakalj maajaas uz Argentiinu. Atvadiijaamies un pateicaamies viens otram par forsho gadiijuma satikshanos un labi pavadiito laiku – ja kaadu dienu doshos uz D-ameriku, tad zinu vienu cilveeku, ko noteikti centiishos satikt.

Taalaak turpmaako dienas dalju nodevos mega garai apstaigai, kaadus 15km nogaaju mieriigi un atradu paaris uuberskasitus spotus. Viens no tiem bija taads mazs akmens tornis tieshi pashaa krasta klints augshaa, taa ka paveeraas speeciigs ainava uz preteejo krastu. Pabaudiiju piuci tur un taalaak devos izstaigaat vienu smuku parcinju netaalu no Crystal Palace (taada apalja kruuts formas buuve, 100% neesmu drosh, kas tur iekshaa ir), pa celja msasatpu paaris paavus, kas tur savaa mieraa knaabaa apkaart. Diezgan strauji naaca vakars un bija doma atvilkt elpu un ieriit pirms vakara, jo galu galaa 5diena, kas noziimee, ka buus dulliibaas jaaiet! Liels bija mans paarsteigums ap desmitiem vakaraa ejot uz centru un redzot, ka ielas praktiski tukshas... vai tieshaam galiigi miikstie uz balleeshanos te cilveeki? Pamaniijos notraapiit uz 3D kiniiti pa briivu vienaa no galvenajiem laukumiem, kur beidzot vismaz kautkaadas sabiedriibas paziimes...protams, ka vieteejaa Porto televiizija izdomaaja nointerveet mani, visaadas mulkjiibas angliski staastiiju un taa... tad sagribeejaas kaadi piuci padzert un, lai buutu leetaak, izdomaaju, ka varbuut kaada bode veel valjaa. Uzjautaaju 2 dzhekiem, vai shie nezin, kur vareetu buut kaads veicis veel valjaa, diezko zinoshu atbildi nesanjeemu, bet kautkaadas virziena noraades gan... tad nu gaaju, gaaju un paliku bez alinja, jo viss bija ciet... atgriezos atpakalj tajaa 3D kiniisha laukumaa, jo tur arvien vairaak cilveeki saaka sarasties un protams uzskreeju veelreiz virsuu tiem pashiem 2 dzhekiem. Saakaam runaaties un izraadaas, shie no Spaanijas, uz wiikendu atbraukushi sekstuurismaa (nu netak, tiiri pleziiram), tad nu izdomaajaam kopiigi pakjemmeet baarus un to arii dariijaam liidz kaadiem 4iem riitaa... jautrs vakars, daudz sarunas ar veel daudzaak cilveekiem un ta jau atpakalj uz hosteli guleet.

4. Diena (sestdiena, 27. februaaris)

Shodien doma bija braukt satikt Ketiju un paciemoties lejaa dienvidos Setubalaa, tiiri labs gapsis no Porto (ar vilcienu celjaa sanaak 6h). Bet pirmstam veel bija jaasatiek vieniigaa saite, kas man bija ar Portugaali pirms brauciena – taatad meitene no Porto, ar kuru iepazinaamies kouchseerfingaa un pie kaa bija doma palikt kaadu nakti, kaa arii kopaa pilseetu izstaigaat. Bet taa kaa vinja maacaas Aveiro, tad pa darba dienaam vinja pa turieni, kas noziimeeja, ka man spiid labs gids 2 pilseetaas. Sazvaniijaamies, satikaamies un ljoti forsha pastaiga pa veel nebijushaam vietaam, kaa arii ljoti sakariigas sarunas. Laiks paskreeja nemanot un ap chetriem radaas doma, ka jaalaizh pamazaam uz staciju uz vilcienu. Bonusaa, vinjai veel 16:30 bija jaabuut darbaa slimniicaa, taa ka nebija daudz laika turpinaat feinaas sarunas... aizbraucaam liidz stacijai, bet tur viirinsh biljeshu kastiitee teicaas zinjot, ka nezin, kad naaks naakamais vilciens liidz Lisabonai (tur jaapaarseezhaas naakamajaa vilcienaa), jo no Madeiras tieshi shajaa dienaa bija atnaacis paarpalikums no veetras – veejsh bija diezgan jaudiigs un laiku pa laikam arii uzlija (pirmaa taada ne tik labaa diena klimata zinjaa), tad nu plaans B bija doties kopaa virzienaa uz slimniicu, pa celjam izlaizhot mani metro stacijaa, no kuras vareetu tikt uz autoostu un ar autobusu uz Lisabonu. Atvadiijaamies ar norunu, ka peec 2 dienaam tiekamies Aveiro un devos uz metro... Pie biljeshu automaata vilku aaraa maku... un neizvilku, jo vinsh tachu palika mashiinaa! Stresa nav, jo man tachu ir meitenes numurs un vieteejaa zvanu karte, taa ka zvaniiju tik augshaa... un joki paliek joki – kaareiz izbeidzaas krediits tieshi tad... stresa nav, jaaatrod bode, lai vareetu papildinaat krediitu... tiiri veikli tas arii izdevaas un par laimi arii Vodafone diileris bija savu kantori kaa reiz te iestaadiijis. Jautaaju, cik tad minimaalaa atjaunoshanas summa. Apalji 5 eiro. Nedaudz skepsi uzsita fakts, ka visa papiirnauda bija makaa un kabataa tik ripulju kaudze. Njeemos skaitiit un saskaitiiju preciizi 4,40 eiro. Tas noziimeeja, ka buus jaaiet kaast veicii ljautinjiem 60 centjiki... tiiri aatri piesasitiiju 2 cilveeku uzmaniibu, bet skiet vairaak gan ar to, ka es runaaj uangliski un vinji ne vella nesaprata... iisaa laikaa saradaas veel 6 anglisk ikautriigi cilveeki un tad nu nonaacu viduu apliitii ar 8 aktiivi runaajoshiem un zhestikuleejoshiem portugaaljiem... skaidrs bija tas, ka taalu netiksim shaadi, taadeelj panjeemu vienu kungu aiz rokas un aizvedu liidz Vodafone veicim un diezgan nelaipnaa caca, kas tur straadaaja, iztulkoja manu saapi un portugaalis bija vairaak nekaa laipns izliidzeet. Tiku pie krediita un aizsuutiiju mesidzhu meichai, ka baigie triki sanaakushi un naaksies satikties aatraak, nekaa plaanots. Bet tas jau enbuutu darbs slimniicaa, ja visi aktiivi tureetu telefonus pie saaniem... taa nu radaas doma atrast slimniicu pasham, kas arii diezgan aatri izdevaas. 3h pa foajee un paaris sarunas ar random cilveekiem, kaa sanjeemu zvanu un diezgan lielu ARE YOU SERIOUS? Telefona klausulee. Satikaamies, aizlaidaam vakarinjaas un tad uz vinjas maaju, jo nu pat sesku teevam skaidrs, ka shodien buus jaapaliek Porto. Vakars izdevaas ljoti jauks un biju diezgna prieciigs par shaadu neplaanotu paveersienu plaanos.

5. Diena (sveetdiena, 28. februaaris)

No riita diezgan aatri bija jaaceljaas, jo vilciens uz Lisabonu starteeja 9:30. Shoreiz bez paarsteigumiem izdevaas atvadiities, aiziet uz metro un nokljuut laikaa stacijaa. Biljete uz Lisabonu rokaa un 3h brauciens priekshaa. Lielaako dalju celja kvalitatiivi noguleeju un daudz ainavu neredzeeju – bet cik redzeeju, daudz lieli kalni, palmas, inchiigas maajas un ik pa laikam okeaans.

Lisabonaa nopirku jaunu biljeti celjam taalaak uz Setubalu, kaarteejais 3h brauciens. Pa celjam padevu Kechai mesidzhu, ka driizi buushu klaat, bet lieta taada, ka Ketijai ljoti patiik guleeet, jaa gan! Taa nu nonaacu jau galapunktaa un manzs zvans bija modinaataaja vietaa, lai Ketija vareetu velties aaraa no gultas. Tas deva man mazliet laika nedaudz pashivereet apkaart pa pilseetu (vienubriid radaas maza shauba, vai maz esmu iistajaa pilseetaa, jo stacijaa tur remonts un nebija nekaadas pilseetas nosaukuma noraades ne tur, ne arii kur citur, taadeelj pajautaaju kaadai vieteejai vai shii ir Setuabla... sanjeemu apstiprinaajumu un iedomaajos, cik diivaini buutu, ja man Valmieraa kaads prasiitu, vai shi iir Valmiera) un aizshivereejos aatri vien liidz vienai piceerijai, jo biju izsalcis vairaak, nekaa Shlesers peec Ushakova. Gribeejaas picu ar galju ritiigi, taadeelj uz ko taadu arii teemeeju bufetniecei jautaajot peec picas... angliski galiigi tu-tuu un tie nosaukumi eedienkartee diezgan portugaaliski. Bet vecaa draudzene logjika izdomaaja, ka vaards ‘galinja’ vareetu buut vistas galjinja (nu kaa no logo buljonam ‘galina blanca’). Traapiiju desmitniekaa un nostuumu gardo vistas galjas picu taa, ka paareedos. Tad jau ar satiku Ketiju, kura bija kopaa ar veel diviem latvieshiem un portugaalju meiteni. Plaanaa ietilpa aizbraukt uz vienu kafeni diezgan aarpus pilseetas, kur soliijaas pievienoties veel citi cilveeki no shameejo skolas... taa nu liels prieks bija satikties pa ilgiem laikiem un nodevaamies visaadaam pljaapaam. Tad arii paseedeeshana kafenee, pievienojaas paareejie un visi dzeera savas kafijas un eeda ko nu katrs kaarojaas. Es nekaarojos eediena necik, bet rums ar kolu gan viens likaas labs esam. Kad nu beidzaam paseedeet bija laiks doties uz Ketijas un paareejo latvieshu veco haati un paarvaakties uz jauno. Izraadaas, ka vinjiem veel viens maajas biedrs ir – Oljegs. Taads interesants tipaazhs, Ketijai besii un paareejiem arii, man nepaspeeja nobesiit, bet njirga gan naaca... Aizlaidaam uz jauno haati, visi sadaliija istabas un es piesleedzos visforshaakajaa istabaa kopaa ar Kechu – gulta jau vien taada 3x3m – var veesi pasleepes uzraut! Maza atpuuta un gaajaam uz baaru atkal satikt paareejos – tovakar lielaa futene starp Porto un Lisabonas Sporting.Vairaakums bija Sporting pusee, bet taa, kaa es pa Porto biju pavadiijis visvairaak laika, tad es par Porto iestaajos... speele beidzaas ar varenu 3:0... Sporting labaa. Bet ljoti pie sirds nenjeemu un atgaadinaaju Sporting faniem, ka varbuut vinji vinneeja sho speeli, bet kura komanda pirms kaadiem 5-6 gadiem vinneeja Chempionu liigu? Porto, dzheki, Porto. Peec speeles veel paaris stundas paseedeejaa vienaa citaa baaraa, tachu driiz jau vilka diezgan labi uz nogurumu, taa ka devaamies maajaas. Pirms miega izdomaajaam noskatiities vienu sasodiiti labu filmu uz laptopa, ja nemaldos saucaas „paparaci” – nu taadu suudu pasaule veel enbija piedziivojusi, pusi noguleeju un galiigi nesapratu, kur taadu murgu var sadzemdeet. Oki doki, filma cauri, laiks. Es guleeju ljooooti labi, Ketija ne tik ljoti, drosh taadeelj, ka man tik labs spilvens.

6. Diena (pirmdiena, 1. marts)

Shodien laicinsh ljoti forsh, aaraa saule un taa ap +19. Kameer es veel guleeju, daamas bija izgaajushas uz bodi, bet kaa es ceelos, taa atkal daamaam bija jaavelk kurpes kaajaas, jo diena prasiijaas peec labas pastaigas pa aaru. Pashivereejaam apkaart un taalaak jau uzradaas plaans, ka jaasatiek citi skolas ljautinji un kopiigi kas jaasadara. Satikaam paareejos- sastaavaa meitenes no Turcijas un Lietuvas, kaa arii 2 portugaalji, kas tad arii uznjeemaas apkaartnes paraadiishanu un aizveshanu uz kaadu labu eestuvi. Taa nu atradaam kautkaadu zivju restuuzi un tur mums lika galdaa vieteejo kjeemu ar tasutekljiem apceptu riivmaizee – garshoja peec parastas zivs filejas, tikai normaala huba buba, jaakoshljaa nejeegaa daudz. Noseedeejaam savas paaris stundas runaajoties un iejokojot diezgan daudz, kaa arii paaris ali tika izseedeeti. Peectam veel pastaigaajaam gar uudenjiem un sanaaca tiiri daudz smuki parunaaties ar Ketiju par viskautko. Un tur jau arii vakars aiz brunchiem raustiija, taa ka leenu garu devaamies maajaas ar pilnu dienu nostaigaatu pa aaru – zinkaa, peectam klasiskais besiits taads patiikamais, ka prasaas taa vien aizmigt pie filmas. Loze krita par labu atkaartotai Sherloka Holmsa noskatiishanai, bet kautkur treshdaljaa kapituleeju un noluuzu.

7. Diena (otrdiena, 2. marts)

No riita aizshaavu uz veici pakjert kaadu brokastu rijamo un taapat ar nobumbuleejaam pa virtuvi labu laiku. Shameejiem bija jaadodaas uz skolu un man arii bija jaadodaas... uz Aveiro, jo njemot veeraa garo celju, starteet divos noziimeeja buut galaa ap devinjiem. Taa nu atvadiijaamies, nobildeejaamies kopaa un devos uz vilcienu. Tiiri aatri sanaaca nnotraapiit uz attieciigo vilcienu un biju celjaa uz Lisabonu... Bet shii nebija iistaa stacija, no kuras tikt pa tiesho uz Aveiro, taadeelj sanaaca veelviens vilciens liidz iisatjai stacijai (Oriente). Mazai atkaapei varu pateikt, ka Lisabonu iepazinis esmu tikai cauri stacijaam, taa ka nekaadus iespaidus nevaru baarstiit apkaart. Tad nu, lai aatraak tiktu pie biljetes, izmantoju elektronisko aparaatu un tiku pie biljetes iiziijaa. Bet nu stulbais automaats izkalkuleeja man taadu variantu, ka ar 3 vilcieniem liidz Aveiro jaakrataas, ne ta iisti izguleeties, ne kaa... Taa nu dabuuju paarseesties uz nebeedu un pilnai laimei veel vienaa no marshutiem vilciens apstaajaas vienu peituru pirms galameerkja un bija jaapaarseezhaas citaa vilcienaa, lai sho vienu pieturu sviniigi nobrauktu... taatad, cik vilcienus vajag, lai tiktu no Setubalas liidz Aveiro? SESHUS! Galarezultaataa Aveiro nonaacu ap pusdesmitiem. Stacijaa mani sagaidiija jau ieprieksh iepaziitaa portugaaliete ar savu draudzeni Anu. Laikam arii peedeejais laisk pateikt, ka to meiteni no kouchseerfinga sauc Iris. Neko lieki apkaart neblandoties, devaamies uz vinju haati, kur shiis chetrataa dziivo ljoti maajiigaa un smukaa dziivoklii. Saliidzinaajumam, par iiri vinji maksaa videeji ap 150 eiro, kameer daanijaa par 1istabas nemeebeleetu kasti savi 300 eiro tiek kaasti... suki daanji! Taa nu sapazinos ar paareejiem dziivoklaj biedriem un veel citiem chomiem un kopaa paeedaam vakarinjas, kaa arii norunaajaamies daudz. Lieki piebilst, ka diezgan daudz sanaaca atkaartoties ar staastiem no kuriens esmu, kur maacos, ko amacos, kaadeelj esmu portugaalee un ko liidz shim esmu redzeejis – beigaas jau nedaudz saak gurt no taa visa, jo normaals deja vu galvaa visu laiku, bet tas taa... pa nakti paliku kopaa ar Iris un jaasaka, ka tas bija pats kvalitatiivaakais vakars visa tripa garumaa – tik interesantas un skaistas sarunas liidz 6iem riitaa, un diezgan jauka aizmigshana tugezeraa. Ak tu Portugaale.

8. Diena (treshdiena, 3. marts)

Kameer Iris bija skolaa, es tiiri nodevos miega fetisham un noguleeju liidz 12iem. Tad aizmaucu uz veici peec smukaam pukjeem, kuras protams nonaaca pie Iris, tiko kaa vinja atgriezaas no skolas – patika vinjai taads gaajiens. Tad uztaisiijaam nelielu pikniku vieteejaa parcinjaa pie kanaala ar chomiem no skolas. Laiks bija lielisks un mees ar puikiem aizlaidaam pakjert paaris aleenus. Pa to laiku uznaaca nekrietns maakonis un nedaudz paliinjaaja, taa ka dekjis bija jaaloka ciet un devaamies atpakalj uz haati. Neliela chilauts diivaanaa un demsitos vakaraa bija jau jaaiet uz universitaates skolas balliiti. Ne gluzhi taada disene tur bija, vairaak taads aara pasaakums netaalu no skolas, kur bija skatuve uz kuras uzstaajaas diezgan jestri universitaates muzikaalaa stuuriisha entuziasti. Vinjiem taada tradiicija, ka katraa universitaatee ir barinsh dziedot un speeleetmiiloshu cilveeku, ko sauc par Tunaam. Tad nu biezhi vinji brauc ciemos uz citaam pilseetaam un sadziedaas ar lokaalajiem koleegjiem – taads tradicionaals folk baetls sanaak. Prieksh taada aara pasaakuma tiiri labi bija, atsita nedaudz zzaljumballes pie mums, bet ne tik paakjiigaa muuzikaa. Citaadi viss tas pats – alinsh, dejas, smiekli un churaashana pljavaa. Shitaadaa stilaa nodevaam liidz 6iem riitaa un leenu garu devaamies maajaas un pie miera...

9. Diena (ceturtdiena, 4. marts)

Shii diena jau kopsh riita nelikaas tik lieliska, kaa visas paareejaas, jo... shodien bija jaabrauc maajaas. Taa, ka paaris tundas pa Aveiro un jaadodaas prom. Kameer Iris bija skolaa, satiku vienu chomu no ieprieksheejaa vakara, Andree. Taads sakariigs dzheks un tiiri labs skateris. Paseedeejaam alinju vai divus un sagaidiiju Iris atgriezhamies no skolas... Baigi chaabiigi bija taa atvadiities un teikt, ka tiekamies jau tad vasaraa... baigi taalu liidz tam un tik maz laika bijis kvalitatiivai kopaa pabuushanai. Aatri pierod pie skaistiem un labiem notikumiem un ir zheel no taa atvadiities, bet nu kas jaadara, tas jaadara. Pirms atvadiishanaas teicu, cik forshi buutu palikt veel nedeelju un, ka negribaas veel prom. Pajokojot veel protams doma, ka vareetu nemaukt uz ljopeni un panjemt biljeti uz kaadu veelaaku datumu... Be careful what You wish for... Taalaak jau esmu vilcienaa uz Porto un lai iisinaatu laiku pilseetaa, piesliideeju pie vienas kompashkas uz trepiiteem, kas perkusijas deva valjaa. Parunaajaam, apmainiijaamies stoorijiem un tad jau ar laiks bija doties uz metro un pateikt ataa Portugaalei un shim skaistajam un vajadziigajam braucienam.

Lidostaa ierados 1,5h pirms reisa, taa ka viss gludi un leenaam devos uz security check... iedevu viirinjam savu printeeto biljeti un shis noveeleeja labu celju... ko peec sekundes nomainiija taada fraaze, kaa: wow, man – your flight was yesterday. Tam sekoja mans: oh, really? That’s pretty crazy, isn’t it? Taa nu itkaa gaidiiju ieksheejo paniku, jeb ko liidziigu tai... situaacija itkaa prasiija... bet iekshaa bija pilniigs miers un nedaudz pat smiininsh, ka noticis tieshi tas ko shodien veeleejos un teicu – kaa superiigajaa TV3 shovaa ar Roberto „Sapnji piepildaas”! Itkaa vel bija shance nopirkt jaunu biljeti uz sho reisu, ko piedaavaaja lidostas kundzinsh. Ar pamatiigu skepsi ar aizgaaju liidz ryanair tantei uzjautaat par biljetes cenu... 280 eiro un biljete buutu rokaa... sauc mani par dullu, es atteicos! Un diezgan aatri arii sapratu, ka naaksies vizmaz kaadas 5-7 dienas te palikt, kameer sagaidiishu pienjemamu cenu bilejteem.

Taalaak sekoja inetersants zvans Iris, lai pastaastiitu jaunumus. Iedomaajos, ka vinja protams neticees, kas arii notika pirmaas 2 minuutes. Bet paleenaam taa kaa izdevaas paarliecinaat, ka nekur nebraukshu tik driiz un, ka kaa jau soliits: palikshu veel kaadu laicinju. Shajaa visaa situaacijaa vinja uztraucaas manaa vietaa un beigaas es biju tas, kursh mierinaaja un teica, ka viss tach ir kuul biins (tas noziimee - okei)! Fikss zvans kaadam Porto draugam un tiku pie numura vienam dzhekam no Porto, pie kaa palikt sho nakti. Taa nu kaapu atpakalj metro uz pilseetu un driiz jau ar samiitingojaamies ar Jorge (nu taa kaa Zhorzh). Ljoti sakariigs cilveeks un iereecaam par visu shito gadiijumu. Tad aizgaajaam liidz vienam citam dzhekam (Afonso), pie kaa tad beigaas arii paliku visas naakamaas 6 dienas. Taa kaa ceturtdiena ir mazais brachka piektdienai, tad izdomaajaam, ka nav ko audzeet uusas pie televizora un devaamies aaraa. Viens baarinsh netaalu no shameejaa haates, paseedeejaam alinjus paaris... tad satikaam veelvienu chomu un tad arii veelvienu un piecataa pashpaciereejaam pa veel paaris baariem, no kuriem favoriits bija ar leetaako piuci pilseetaa un kaa par paarsteigumu- ar sakariigaako publiku arii. Beigaas aizgaajaam uz vienu taadu ljoti superiigu vietu, kas taada kaa 2staavu maaja ar pagrabstaavu un no taa pagrabstaava var iziet uz aara daarzu. Taads oldskuul interjers un maajiiga gaisotne, baars katraa staavaa, pagrabstaavaa deju placis un aaraa aars. Nedaudz taads boheemas arooms bija juutams visapkaart un cilveeki ar taadi uz dulliibaam tendeeti labaa noziimee. Shovakar tur norisinaajaas taads folk vakars un muuzika bija kautkas liidziigs riverdance, tikai portugaalju versijaa... taadas dejas gaaja valjaa, visi zinaaja katrai dziesmai muuvus un tur baigaa deju orgjija tapa augshaa! Viens no muusu barinja baigais dejotaajs un visu laiku aktiivi pa daceflooru diidiijaas, man nedaudz skauda, ka nemaaku vieteejos soljus, jo gribeejaas buut daljai no taa visa... nekas, vasaraa apsolos vienu danci iemaaciities un nomaukt kopaa ar vieteejiem! Atkal nemanot bija pienaacis 5i no riita un devaamies maajup.

10. Diena (piektdiena, 5. marts)

Diezgan ilgi noguleejaam peec vakardienas. Tad leenu garu aizlaidaam pusdienaas un aizgaajaam uz kiniiti (kautkas liidziigs kaa kinoteaatris ‘riiga’, ar ne tik holivudiigaam filmaam) nopirkt biljetes uz filmu ‘Time that remains’. Iisti gan nebija garantijas, vai buus anglju subtitri, bet nu ja ies, ta ies. Liidz filmai veel bija kaadas 4h, ko noleemaam izmantot aizlauzhot uz vieteejo Porto skvotu Casa Viva. Ljoti eleganta maaja ar miljons istabaam – tur notiek konchi, seminaari, dazhaadas aktivitaates un filmu vakari. Nedaudz taada anarcho garsha visapkaart, bet taadaa jeedziigaa liimenii un ar labu motiivu. Ljto pateiciiga vide dazhaadu akciju un kampanju plaanoshanai, internets un telefonssakari pa briivu, kaa arii sakari ar poligraafijas firmaam plakaatu, broshuuru un flaieru sarazhoshanai. Tuvaakais, ko vinji plaano ir kampanja par Portugaales NATO karaspeeka izveshanu no Afganistaanas. Kautkad novembrii buus diezgan veerieniiga protesta akcija Lisabonaa, liidz tam gan parakstu vaakshana par likuma groziijumiem ir jaapanaak. Laba meerkja labad paliidzeeju izdaliit flaijerus ielaas un shie bija baigi prieciigi, ka taa simboliski, bet paliidzu. Sarunaajaam arii priekshdienaam, ka paliidzeeshu uztaisiit kaadu plakaatu, flaijeri naakotnee, ja vajadzees. Taa nu mums taa saite diezgan speeciiga izveidojaas un bija tieshaam patiikami uztureeties vienaa kompaanijaa un apmainiities viedokljiem dazhaados jautaajumos. Pazvilneejaam veelaak Casa Viva diivaanos ar paaris aliem un izstaigaajaam paareejaas telpas mazaa ekskursijaa. Driiz jau arii bija laiks kiniitim, kur mums pie vienojaas Afonso. Filma protams bija palestiinieshu valodaa... ar portugaalju subtitriem. Saakumaa nedaudz bazhiijos, cik normaala gan te skatiishanaas var sanakt, bet ir taa, ka diezgan aatri pierod un peec aptuveni 20 min saaku pilniibaa baudiit filmu. Ljoti daudz ko vareeja saprast no konteksta un daudz ainas bija viegli uztveras tieshi deelj zhestiem un miimikaam, kas runaaja vaardu vietaa. Protams, ljoti daudz ko zaudeeju, nezinot dialogus, tachu taapat ljoti izbaudiiju videograafiju un kopumaa bija patiikami noskatiities sho filmu. Peec filmas ieskreejaam mazajaa ielinjaa, kur tas leetaakais alus, panjemt siltaas shokolaades maiziites, kas ir mega leetas un varen njammiigas! Un peectam izleemaam netrakot sho vakaru, bet gan aiziet uz vienu dziivaas muuzikas dzheza baarinju – eerti diivaani, laba atmosfeera, kvalitatiivs dzhezinsh un viina glaaze rokaas... taadam iizii vakaram nevar veeleeties neko vairaak. Shodienai tas arii viss.

11. Diena (sestdiena, 6. marts)

Shii diena soliijaas buut diezgan liela bomba. Galu galaa bijaam atpuutushies, ir sestdiena un vakaraa vienam dullam dzhekam dzimene, uz kuru mani uzaicinaaja. Iesaakumaa ar Afonso devaamies kaartiigi pieeesties un noproveet sho to no vieteejiem iecieniitajiem eedieniem. Taa nu tiku pie njammiigas Franchezinjas, sastaavaa tur pieteikta tostermaize, apcepts bekons, maltaa galja, cepta ola un paarkauseets tas viss ar sieru. Pavisam saatiigs un gards eediens. Taalaak celjsh veda mazaa chilautaa parcinjaa, lai maltiite iekaartojaas eertaak kungjii un peecaak satikaam paareejos chomus, lai dotos uz galeriju vakaru – taa ir taada shetlle, kad katru meenesi pirmajaa wiikendaa visas galerijas (kuras kaa par briinumu atrodas uz vienas ielas) naak klajaa ar jaunaam izstaadeem un tad nu durvis ir plashi atveertas un cilveeku ielaas, ka biezs. Vieteejie teicaas, ka dazhu labu reizi apmekleetaajus cienaa ar glaazi viskija, taa ka spariigaakajiem apmekleetaajiem sanaak tiiri veiksmiigi samesties, bet diezmheel shoreiz galvenais sponsors (mecenaats, vai vienalga kas) bija telekompaanija, taa ka viskijs gaaja secen. Bet nu taapat bija visnotalj interesanti un bija ko redzeet... bonusam veel, lai staasts buutu interesantaaks, vienaa no galerijaam dzirdeeju paziistamu valodu aiz muguras, apgriezos un iejaucos ar fraazi: taa nu tas ir jaa. Re kaa pirmos latvieshus biju netiishaam saticis un kaadus 3 teikumus paarmijaam, jaaatziist, ka neko atveerti, runaatiigi un prieciigi par shaadu nejaushu satikshanos vinji nebija... nu kaa jau biezhi gadaas ar letinjiem... mazai atkaapei gan jaatziist, ka peecaak viens viirs no taa barinja mani pamaniijaas kouchseerfingaa uzmekleet, taa ka galiigi jau nu tiktraki nav ar to nedraudzeeshanos. Labi, vakars turpinaaja savu gaitu un peec savaam 4h pastaigas pa maakslas takaam pienaaca laiks satikt jautro birtday boy un paareejos, lai ietureetu izeeshanos vienaa kafuuzii, kur bija saklaati galdi un viss kaa naakaas. Satikaamies, papljaapaajaam, pagaidiijaam veel citus un taa nu taads 15 cilveeku barinsh maucaam uz kafeni. Piedaavaajumaa bija 2 veidu eedieni – vistas fileja vai zivs. Dzeerienos klaat gaaja baltaa un sarkanaa sangrija. Lieki piebilst, ka sangrija gaaja uz urraa un eediens bija galiigi otrajaa plaanaa. Un taa sula lija iekshaa tik aatri, ka tikpat aatri arii leenaam saakaam samesties. Kafenes nolikumaa bija stingri teikts, ka jaapiipee ir aaraa, ko visi arii dariija apziniigi... bet vienaa momentaa es ar Jorge izdomaajaam, ka var tak arii pie galda piipeet, ko protams arii dariijaam. Paareejie saakumaa apkaart iesmeeja, bet kaadaas piecaas minuutees jau veel kaadi 5 ciinjubiedri piesleedzaas... un tad naaca kafenes tante... peec skata tik laipna un smaidiiga, arii peec dabas taada pati. No visiem vaininiekiem vinja veersaas tieshi pie manis, bet pavisam aatri paareejie apskaidroja, ka es portugaaliski neesmu uz tip top. Protams, sapratu par ko ir staasts un paprasiiju, kaa portugaaliski ir ‘peedeejaa’. Taa nu raadiiju vinjai ciigu, smeejos un saucu – ultimo, ultimo! Smuki nosmeejaamies visi un arii turpinaajaam katru naakamo ciigu vilkt kaa ultimo. Peec kaadas 15 glaazes sangrijas saprataam, ka ir jaadodaas taalaak un par upuri krita shikais baars „Galeria” centraa – maajiigs, ar deju placi, pashaa centraa un dau cilveeki, viss ko vajag. Bet tas tachu nebuutu interesanti, ja tur nestraadaatu paziistama meitene, vai ne? Taa nu mums dzeerieni bija par briivu un Cuba Libre’ssliideeja iekshaa uz nebeedu. Pie sestaas bija gana... betvakars kruumos veel nebija metams un izdomaajaam satikt veel citus chomus vecajaa labajaa 2staavu folk vietaa ar taam dullajaam dejaam... kur shovakar notika suliigs rock’n’roll vakars. Aizgaajaam, satikaam paareejos.

Pastaastiishu nedaudz par sisteemu, kaa te noreekjinaas par dzeerieniem utt. Taatad, pie ieejas iedod taadu papiira kartiiti, kur virsuu 10 apliishi, kuros tad pie baara letes ieraksta dzeeriena cenu, vakara gaitaa tad nu izdzer, cik izdzer, neesaa liidzi kartiiti un ejot prom pie izejas noreekjinies par visu kaa naakaas. Tad nu sanjeemaam savas kartiites un shaavaam lejaa uz aara daarzu, kas saiet kopaa ar pagraba deju placi. Nepaspeeju ne ciigu novilkt, kaa gaaja valjaa Dead Kenedies –California Uber Alles. Bez vilcinaashanaas metos iekshaa puulii un naakamaas paaris minuutes normaali nodulloju un pamiiciijos seksiigaa circle pit. Viss feini un paguvu izslaapt. Tad nu devaamies uz baara leti un sneidzos peec savas kartiites... kura vairs nebija man pakaljkabataa (zinu, spiidoshaakaa vieta, kur vinju glabaat). Viens no chomiem diezgan satraucaas un teicaas, la iejam mekleet vinju apkaart, taa nu izstaigaajaam deju placi un apkaart nedaudz, nekaa... bet nu shajaa tripaa stresot bija aizliegts, taa ka naakamo stundu nodevaamies jautriibai un kauktur arii pakaasu savu cepuri (kuru veelaak gan atradu kaadai daamiitei galvaa deju placii). Vienaa briidii gan apskaidriibas labad aizgaajaam liidz izejai (taa pati vieta kur ieeja) un paprasiiju sargam kaa tur iisti ar to kartiiti un vinjas pazaudeeshanu. Runaajaam gari, bet rezumee shaads – locies, kur gribi sods 50 eiro. To nu gan maksaat doma nebija nekaada, pateicu, ka man nav pikjis un ieshu pamekleet to karti veelreiz... meerkjis pazuda jau peec 5min, jo atkal uztrakojaam deju placii pie Rage Against the Machine. Izgaajaam uzpiipeet lielajaa aara daarzaa un tur tad arii radaas episkaa ideja tiities lapaas paari muurim tur aaraa un izshmaukt bez maksaashanas. Plaans bija gjeniaali vienkaarsh un nekonkreets, taadeelj arii bez shaubaam apstiprinaajaam vinju. Taa nu es un Jorge paarraapaamies paari muurim un naakamo 2 stundu piedziivojums vareeja saakties...

Otrpus muurim pavisam cita pasaule paveeraas... pilniigs pritons – neplajauta zaale, rozhu kruumi, koki, viinstiigas, buuvgruzhi, parastie gruzhi, stroikas, pamestas maajas, veel miljons seetas un... sunji. Un taada ainava bija 200-400m visos virzienos. Saakaam iet vienaa virzienaa, netiishaam apgaazu kautkaadu stikla logu, kas sapliisa... tad raapaamies paari naakamajai seetai, aiz kuras protams bija nikns suns. Taa nu naacaas mainiit virzienu un devaamies pavisam preteejaa celjaa...priekshaa kaarteejais muuris 3m augstumaa, uz kura kautkaa uzraapaamies, tiesa gan ar paaris kritieniem deelj taa, ka bijaam tuutee. Otraa pusee par laimi sunju nebija un vareeja doties taalaak. Priekshaa makans rozhu kruums, caur kuru liidaam un dabuujaam diezgan saskraapeetas kaajas un rokas. Vienaa briidii Jorge kuplais matu eerkulis iestreega kruumaa un naacaas paliidzeet vinjam tikt valjaa no taa. Tam sekoja kaarteejaa peerle, jo kaapu paari milziigai tukshu bundzhu chupai, kuras galaa bija taada pussapuvusi zema seeta... kaa maucu paari, taa nonaacu zemee... ar visu seetu. Trolinsh pamatiigs, nedaudz saapeeja roka, uz kuras nolikos un Jorge pamatiigi smeejaas, es driiz pievienojos. Nu labi, tas taa kaa bija izdziivots un taalaak kaarteejais muuris, uz kura tikaam tikai pateicoties kokam, kas auga blakus vinjam, taa ka vareejaam uzraapties kokaa un no koka tikt uz muura augshas. Otraa pusee suns ibio atkal, taadeelj turpmaak soljojaam pa muura augshu, kur ieshanu ik pa laikam apgrrutinaaja milziigi zari kas no kokiem liecaas paari muurim, un bija normaali jaabalansee cauri. Ekspediicijaa bijaam jau vairaak kaa stundu, kas noziimeeja, ka jaaapstaajaas un jaauzpiipee... pacinjaa peedeejaas 2 ciigas, kuras smuki sadaliijaam. Fortuuna bija laikam joprojaam kaadaa 6dienas disenee, jo peec 2 duumiem kautkaads sasodiits zars eleganti izsita manu piipi no zobiem tieshi lejaa pie sunja... suudu buushana! Bet nu neko, pabaudiijaam skatu apkaart – ritiigs dzhunglis, bomzhu kartona maajas, aizaugushi daarzinji, vecas pamestas maajas un stulbais suns, krush reejaa aatraak nekaa biitinsh normaalaa dramanbeisaa. Peec mazaas atelpas turpinaajaam celju un nonaacaam taadaa vietaa, kur muurim straujsh paaugstinaajums, uz kura jaatiek augshaa. Par laimi tur taada metaala seeta saakaas no piikja formas stienjiem, uz kuriem tad arii kaapu, lai tiktu augshaa... bet pamaniijos iedabuut vienu to aso galu cauri zolei nedaudz peedaa, labi ka nesaapeeja, citaadi buutu beedaajies. Shitaa turpinaajaam slaat pa muuraugshu veel kaadas 20min liidz nonaacaam liidz vietai, kur vienaa pusee joprojaam pljava ar to suni, bet otraa pusee taads mazs gapsis un tad 3staaviiga maaja tieshi pretii seetai. Un gabalaa vareeja redzeet potenciaalo izeju starp maajaam uz ielu. Probleema sleepaas faktaa, ka liidz zemei bija kaadi 4m. Pirmaa doma bija lekt tiesh iiekshaa pamestaas maajas logos, lidiz kuriem bija kaadi 2m distance. Ideja bija diezgan superiiga, bet leenaam maajaas naakoshais veselais sapraats teica, ka labaak buutu tomeer izdomaat ko citu. Tad tieshi laikaa naaca stienis, ko pamaniijaam no maajas sienas ejam iekshaa muurii. Un kaareiz pusmuura augstumaa. Ar mazu akrobaatiku tiku uz vinja un tad arii pamaniijos iekaraaties tajaa stienii, no kura jau tad arii mieriigi vareeja noleekt. To pashu dariija arii Jorge, tachu atskjiriibaa no manis, tajaa momentaa, kad vinsh ar rokaam jau karaajaas stienii, peeksnhji vinsh nonaaca zemee ar visu stieni rokaas... reeciigi. Taalaak jau viss gaaja gludi, atradaam eju uz durviim, kuras veda uz ielu un bijaam izkljuvushi aaraa... baigaakaa freedom sajuuta. Aiz muguras palika sasodiiti labs piedziivojums ar daudz smieshanos un atgadiijumiem. Ideaals ideaalas sestdienas nosleegums. Aizejot maajaas (ap kaadiem 7iem riitaa) gan papeetiiju savas dreebes - viss, kas bija muguraa, pilniibaa netiirs un pilns ar kautkaadiem eerkskjiem un koku lapaam matos. Bet tas pie kaajas.

12. Diena (sveetdiena, 7. marts)

Peec sestdienas aktivitaateem prasiijaas garsh miegs un taads vinsh arii bija. Taa kaa nebija speeka dushai naktii, tad peecpudienaa uz celshanos panjeemu vienu 40min sesiju, ko arii pilniibaa izbaudiiju, lai noskalotu vakardienu. Diena kopumaa pagaaja diezgan zvilnot un vieniigaa dienas aktivitaate bija paredzeeta vakaraa – vakarinjas ar draugiem un ar Afonso mammu. Sapirkaam produktus, viinu un sangriju, par paareejo tad paruupeejaas maate un pagatavoja garshiigas vakarinjas. Ap devinjiem sanaaca paareejie un tad nu kjeeraamies pie eeshanas, viina un sarunaam. Bija ljoti smuks vakars un atnaakushi bija gan Jorge, Zach, Ruy, Catharina (paldies par briivajiem dzeerieniem „Galeria’a”) un Ana. Ap 12iem Afonso maate lika galdaa Jameson un pati aizgaaja guleet... taads gaajiens noveda muus liidz labai tuutei un panesaas normaala jokoshana, focheeshanaas, veederu aprakstiishana ar pildspalvaam, akustenes speeleeshana un dziedaashana – ljoti vienojosh vakars, kursh iestiepaas liidz pirmdienas 8iem riitaa. Dazham labam pa tiesho uz darbu vai skolu bija jaaiet, bet kuram tad taa nav gadiijies. Es gan savai skolai biju iedevis pagarinaatu briivdienu, taa ka vareeju nosnausties kaa naakaas.

13. Diena (pirmdiena, 8. marts)

Shodienas plaans – aizbraukt veelreiz uz Aveiro un satikt Iris. Saciits, dariits. Stunda vilcienaa un biju klaat. Kameer Iris veel bija skola, satiku Ricardo, kuram lekcijas bija cauri un aizshaavaam paeest. Peectam aizbraucaam uz vinja dziivokli, kur shie kopaa dziivo paaris studenti. Es paliku lejaa uzpiipeet un shis jau gaaja augshaa, sakot lai eju peectam uz 3. Staavu durviis pa kreisi. Taa arii dariiju un iegaaju tajaa dziivoklii. Priekshaa gan satiku 4 nepaziistamus dzhekus, bet nu nospriedu, ka tie dziivoklja biedri un saaku ar shiem runaaties. Tad iechiloju diivaanaa un ar vienu no vinjiem runaajaamies un skatiijamies futeni. Peec kaadaam 10min zvaniija Ricardo un prasiija, vai esmu apmaldiijies. Teicu, ka nee un esmu vinja dziivoklii. Vinsh gan bija paarliecinaats, ka neesmu gan... taa nu vaards pa vaardam un atkodaam misteeriju – es biju pavisam citaa dziivoklii vienu staavu zemaak! Tachu galiigi nevareeja suudzeeties un biju tiiri labi sapazinies un iekaartojies diivaanaa. Ricardo naanaaca lejaa un izstaastot visu storiju sanaaca taa, ka tie taapat arii chomi no skolas un arii dziivo kopaa barinsh un savaa starpaa ir paziistami, iesmeejaam par shito un kad padaliijos ar paareejiem Portugaales storijiem, sanjeemu diezgan viennoziimiigu sleedzienu, ka interesantas situaacijas man seko ik uz solja – nevar nepiekrist. Skaidriibai, taa staavu pautroshana radaas deelj kaarteejaas valsts, kur muusu 1. Staavu sauc par 0. Staavu, taatad 3. Staavs vinjiem, mums buutu ceturtais. Itkaa jau zinaama taa sisteema, bet gadiijaas aizmirst vinju tieshi tad.

Driiz arii satikaamies ar Iris un bija ljoti forshi redzeet vinjas burviigo smaidu veel reizi pirms braukshanas prom. Kopiiga pastaiga, paseedeeshana parcinjaa pie kanaala un izdomaajaam aiziet uz kiniiti. Normaali veelais nakts seanss 00:40 ar filmu „Alise briinumzemee”. Nekaads superkino jau tas nav, bet vieniigais, ko piedaavaaja gan. Taa nu pusfilmu tiiri interesanti noskatiijos, bet tad pielaviijaas nereaals siimanis un otro pusi filmai pamaniijos eleganti noguleet un 3D brilles bija sen jau nosliideejushas no aciim. Iisti uz ieshanu maajaas guleet gan veel nevilka, taadeelj pakjeeraam sangriu un aizlaidaam atpakalj uz parcinju pie kanaala. Apkaart pilniigs miers, skaidras debesis un ljoti patiikama kompaanija – ideaala kombene. Un shaadi kombene turpinaajaas naakamaas 3h, liidz kljuva nedaudz veesi un prasiijaas tomeer ievelties gultaa skaisti iemigt kopaa.

14. Diena (otrdiena, 9. marts)

No riita pamodos, jo kaadam redz gribeejaas miegaa piesavinaaties visu segu un es kritu par upuri. Bet nu aaraa bija tik ideaals laiks, ka veel guleet buutu nekrietni prieks peedeejaas celjojuma dienas. Aizgaajaam pusdienaas un driiz jau arii Iris bija jaaiet uz skolu un man uz staciju. Atvadas liidz vasarai jau 2. reizi nedeeljas laikaaun liels, abpuseejs I MISS YOU.

Peecstundas biju atpakalj Porto un satiku Afonso. Veelaak pievienojaas Jorge un Zach, taa nu kopaa devaamies uz „Galeria” veel pa paaris Cuba Libreem izseedeet uz atvadaam. Kaa reiz tur shovakar kautkaada Erasmus sleegtaa balliite notika 2. staavaa, bet taa kaa ieprieksheejaa reizee bijaam labi ieballeejushi ar baara menedzheri (dulli skaista jauniete), tad nu nebija probleemu arii tikt uz 2. staavu. Parunaajaam ar random cilveekiem un padancoju ar ungaaru apmainjas studenteem nedaudz, bet tad manas dejas paartrauca baarmene Catharina ar speciaali uz atvadaam pagatavotiem kokteiljiem muusu Porto jaundraudziibai. Tas tieshaam bija ljoti sirsniigi un aizkustinoshi, jo shie cilveeki noteikti ir galvenais iemesls, kaadeelj atgrieziishos Portugaalee veel un veel. Catharina panjeema pauzi aiz letes un kopaa paseedeejaam un paarrunaajaam, cik gan shii neplaanotaa satikshanaas un sapaziishanaas ir bijusi skaista. Laiks gan rit savu gaitu un driiz jau arii bija jaadodaas prom... Atvadas un buchas Catharinai un devaamies uz metro staciju nokjert peedeejo metro 00:30 uz lidostu. Un sheit jau arii atvadas no dzhekiem, kuri uznjeema mani peec neplaanoti pagarinaataa celjojuma un izdariija visu, lai paraadiitu peec iespeejas vairaak no Porto, un nedomaaju, ka kaads to vareetu izdariit labaak hehe. Paliksim kontaktaa liidz vasarai un tad jau dosimies naakamajaas deekaas.

15. Diena (treshdiena, 10. marts)

Lidostaa ierados tieshi vienos naktii, kas noziimeeja 5 stundas booringa.Vienaa briidii radaas doma nedaudz siimani satikt un paguleet, vieniigaa probleema, ka abi telefoni bija izlaadeejushies, taa ka nevareeju uzlikt modinaataaju ja nu kas... zinkaa, diezgan riskanti shitaadu avantuuru ar guleeshanu izstraadaat njemot veeraa deekainja garu, kas man nodroshinaaja jautraakas dienas visa celjojuma garumaa. Bet nu protams, ka izdomaaju, ka paguleeshu un gan jau piecelshos laikaa... Nepaspeeju ne 10 aitas saskaitiit paari seetinjai, kad saaku sadzirdeet arvien lielaaku knjadu pie galdinjiem netaalu no Arrivals durviim. Paaris viiri ar uuberfochikiem, kaa arii nemieriigi lajutinji triinaas apkaart un kko baigi paarrunaaja. Taa vinji arvien vairaak un vairaak saradaas, un likaas diivaini, ka tas notiek tik veelaa vakara stundaa. Tad pamaniiju, ka paaris no vinjiem ar Porto futbola kluba shalleem un cepureem... atkal pazvaniiju tantei logjikai un izshtukoju, kas tad te iisti notiek. Liela taada, ka vakaraa ieprieksh bija Chempionu liigas speele starp Porto un Arsenal. Pirmajaa speelee maajaas Porto vinneeja 1:1, bet shitajaa speelee tika piesmieti ar ljoti apkaunojoshu 5:0. Njemot veel veeraa baalo sniegumu ieprieksheejaas speelees, lielaako ultru meers bija pilns un atcereejos arii notikumu no ieprieksheejaa vakara. Peec speeles gaajaam pa ielu un kautkaadi dzheki baigi bljaustiijaas dusmiigi pa visu ielu, chomi iztulkoja, ka shie runaa par to, kaa dosies uz lidostu un iedos bietee i trenerim, i visiem speeleetaajiem... skita, ka taa tikai taada dusmu bravuura, bet laikam jau dzheki zinaaja, ko saka. Taa nu sapratu, kas te briest lidostaa un viss miegs bija prom... baigaa skrobe, ka telefonam nebija bacha, jo tad vareetu iemuuzhinaat lielo jandaalinju, bet nu kaa ir taa ir. Pirmais paraadiijaas treneris 20 mentu ielenkumaa – taads bardaks saakaas. Visi bljaava kaa negudri, gruustiija un ielenca mentus ap treneri un diezgan ilgi stiiveejaas tur. Tad ieradaas papildus menti un treneris tika kautkaa liidz izejai. Taalaak gaaja veel labaak... smuki rindinjaa ar nodurtaam galvaam naaca futbolisti un tur faniem bija diezgan briivaaka rociiba arii iedot ar dubljinieku pa pakausi speeleetaajiem par tik briesmiigu speeli. Kaadas 5min tur taa visi pastiiveejaas, pateica savu sakaamo un paleenaam arii norimaas. Domaaju, ka speeleetaajiem taapat diezgan suudiiga jushka vareetu buut gan par speeli, gan shaadu sagaidiishanu. Neviljus atcereejos, kaa mums pashmaaju sportaa nereti peec suudiigaam speeleem fani velta kaadu skarbaaku vaardu komandas virzienaa un uzreiz paraadaas aizstaavju juura, kas metaas nosodiit ikvienu dusmiigaaku liidzjuteeju... tak dazhkaart ir jaanolaizh tvaiks un jaaizlaadee sakraataa dusma peec speeles. Varbuut paspruuk kaads niknaaks vaards un biezhi varbuut ne pamatoti, tachu taa nu ar to sportu un emocijaam ir. Kad prasaas nomeetaat ar tomaatiem speeleetaajus, tad to var arii dariit – i fanam labaaks miegs un mieriigaaka sirds, i speeleetaajam naakamajaa treninjaa labaaka atdeve. Ieguust visi.

Labi, pietiks par sportu. Noseedeedu atlikushaas stundas eertaa benkjii un shoreiz paarliecinaajos 2x pirms doshanaas uz reisu, vai shoreiz ir iistais datums – par briinumu bija arii! Taalaak nekaadu baigi interesanto notikumu nebija, atvadiijos no Portugaales ar smaidu sejaa un apnjemshanos atgriezties vasaraa uz 2 meeneshiem, lai dabuutu veel kaudzi deeku, piedziivojumu, pozitiivu emociju un fakin vasaru ar seerfa deeli zem kaajaam. Kaa arii jau ir sarunaats 1 meenesha velotrips pa visu Portugaali kopaa ar laaga chomiem no Porto. Buus labais.

Taalaak tiiri akadeemiski viss – iekaapu ljopenee, gludi aizlidoju liidz Londonai. 3h pa turieni un tad jau arii reiss uz Billundu. Veel tiko biju Portugaalee un nu jau izkaapu atpakalj ziemaa un paziistamajaa Daanijaa. Nedaudz paardomaaju veel peedeejo divu nedeelju pozitiivos notikumus, iespaidus un cilveekus ko satiku... baigi labi uzlaadeeju bachas, lai nenogurtu no shitaas garlaicigaas un ziemiigaas Daanijas, kaa arii sasmeelos energjiju un iedvesmu ritiigi kvalitatiivi norukaat skolas semestri un meegjinaat beidzot atrast shepti! Un... gaidu vasaru!

P.s. Paldies tiem, kas izlasiija sho vaajpraatiigi garo celjojuma atskatu. Ja kaadam radaas iedvesma arii doties celjaa, vai arii vienkaarshi iespiideeja pozitiivs pavasara stars sirdii... man tikai un vieniigi prieks!

Tiekamies Latvijaa... jeb arii citur :)