4 nedēļas nākotnē (jeb Findhorn ekociematā)...

Kāda gan varētu izskatīties vidusmēra eiropieša dzīvesvieta pēc kādiem 20 gadiem, tavuprāt? Pieļauju, ka daudziem iztēlē iznirs mirdzoši debesskrāpju meži, starp kuriem plūst cilvēku vai, drīzāk, automašīnu miljoni - kaut kas līdzīgs Ņujorkai, Tokijai vai Dubaijai.. Tomēr brauciens uz tālo Lielbritānijas ziemeļu nostūri, šķiet, man ļāva ieraudzīt pavisam citādu nākotnes ainu - dabiskāku, reālāku un vilinošāku...

No Rīgas uz Londonu ar lidmašīnu un tālāk ar Megabus kompānijas autobusu 15 stundās cauri visai Lielbritānijai uz Skotijas pilsētu Invernesu. Brauciens, protams, diezgan mokošs, jo visā garajā ceļā tikai kādas 2 pieturas. Interesanti, ka Glāzgovā pie mūsu divstāvīgā autobusa durvīm sastājās 200 cilvēku gara braukt gribētāju rinda, lai gan autobusā bija tikai kādas 20 brīvas vietas. Saprotams, ka šoferīši un autoostas darbinieki bija šokā par šādu notikumu un vismaz pusstundu skraidīja turpu šurpu ar papīriem un sarakstiem, lai tiktu skaidrībā par pārpratumu. Visbeidzot atrada risinājumu - visiem izvākties no autobusa, kurš tālāk aizbrauca tukšs, un gaidīt tālākus norādījumus... Tā nu mēs neziņā gaidījām, kamēr pa mazām grupiņām ceļotājus sašķiroja visādos citu kompāniju autobusos uz visdažādākajām Lielbritānijas malām - kur nu katram paredzēts nokļūt. Lai par mani arī neaizmirstu, centos uzbāzīgi atgādināt par savu eksistenci, līdz ko pienāca kāds jauns autobuss. Pie viena no tiem šoferītis teica, ka nē, jāturpina gaidīt, bet pēc 10 minūtēm tomēr padevās - lai tik met mantas iekšā un brauc. Labi, ka man blakus sēdēja kāds izpalīdzīgs angļu kungs, kurš brauciena gaitā pierunāja šoferīti (skotu, kurš runā visai nesaprotamā dialektā) iegriezties man vajadzīgajā autoostā, no kuras tālāk vedīs atkal cits autobuss. Tā ar nelielu stresiņu tomēr nokļuvu savā Invernesā, no kuras tālāk ar diviem citiem autobusiem nokļuvu savā Findhorn ekociematā.

Findhorn projektu pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados aizsāka trīs cilvēki, kas, nolēmuši dzīvot garīgi pilnvērtīgu dzīvi, satikās un apmetās uz dzīvi autofurgonā Findhorn pussalā Skotijas ziemeļaustrumu piekrastē, kur pārsvarā ir nelabvēlīgi laika apstākļi un smilšaina augsne 1980. gadā tika oficiāli nodibināts ekociemats, kur šodien pastāvīgi dzīvo apmēram 450 iedzīvotāji, kā arī katru gadu viesojas vismaz 3000 viesu no visas pasaules, kuri ierodas uz regulārajiem semināriem un visdažādākajām izglītības programmām, kuras ilgst no dažām dienām līdz pat vairākiem mēnešiem. Arī ekonomiskās attīstības ziņā Findhorn ir sasniedzis lieliskus rezultātus - īpaša pārtikas audzēšanas sistēma, izmantojot biodinamiskās lauksaimniecības metodes, sniedz 70% no ciematam nepieciešamajām svaigās pārtikas rezervēm un apgādā ar to 200 mājsaimniecības. Pašlaik ciematā uzceltas jau 45 dzīvojamās ēkas, tai skaitā salmu bloku mājas, kurās izmantota pašu izstrādāta ekoloģiskās būvniecības sistēma, bet ciemata notekūdeņus attīra unikālā Living Machine iekārta. Šī un daudzas citas inovācijas ir radītas un patentētas tieši Findhorn ciematā. Četras vēja elektrostacijas saražo vairāk elektroenerģijas nekā pašiem nepieciešams; plaši izmanto arī saules enerģiju. Vietējās institūcijas aprēķinājušas, ka ekociemats gadā dod apmēram 5 miljonus mārciņu lielus ienākumus vietējām mājsaimniecībām un nodrošina ar darbu 400 cilvēkus.

Minēšu tikai dažas lietas, ar kurām Findhorn ekociemats tūristiem varētu būt īpašs un interesants.

1. Vietējā naudas vienība EKO, kas pielīdzināta mārciņai. To var izmantot arī tuvējā ciematā un Forres pilsētā.

2. Humpalu bodīte - speciāla mājiņa, kur vietējie un tūristi atstāj savas liekās, apnikušās mantas un drēbes. Kaut ko vērtīgu un skaistu sev atrast bodītē var atrast gan jauns, gan vecs.

3. CC (kopienas centrs) - liela ēka, kur ciemata iedzīvotāji sanāk uz pusdienām un vakariņām. Ēdienreizes iepriekš jāpasūta on-line režīmā internetā.

4. Universal Hall (koncertzāle) - pašu spēkiem būvēta 12 gadus, tagad regulāri uzņem dziedātājus, dejotājus, dažādus lektorus utt. Ēkā izvietota arī omulīga kafejnīca, mūzikas studija, bet līdzās zem klajas debess ir karstā baļļa 10 cilvēkiem.

5. Phoenix shop - vietējais eko lielveikals, kur iegādāties visu sākot ar pārtiku un beidzot ar higiēnas precēm un suvenīriem (iemainiet arī dažas mārciņas pret eko!)

6. Ekobūves - gan viesu mājas, gan vietējo iedzīvotāju mājas ir būvētas ekoloģiski - koka vai akmens sienas, zaļie jumti, saules baterijas un kolektori utt. Tālumā pie apvāršņa slejas 4 iespaidīgas vēja elektrostacijas, starp kurām ganās zirgi.

7. Daba - ciematu no Ziemeļjūras šķir 1 km plata kāpu josla. Lai gan ūdens bija diezgan auksts, divreiz pamanījos tajā nopeldēties.

Mana mācību programma Findhornā ilga 4 nedēļas. Lai gan dienas kārtība bija ļoti intensīva, kādā sestdienā paguvu aizbraukt ekskursijā līdz 10 km attālajai Forres mazpilsētai, kur pilsētas centrā ir liels un skaists dabas parks. Savukārt pirms došanās atpakaļceļā vienu dienu pavadīju gleznainās Findhorn upes ielejā. Straujo un krācēm pilno upi vasarā labprāt izmanto ekstrēmo sajūtu cienītāji. Netālu no upes bija ierīkots tūristu centrs, kur tādā kā muižas kompleksā ierīkotas kafejnīcas un veikaliņi, bet blakus ganījās zirgi un mežonīga paskata govis. Tuvējā dārzā no kārkliem bija izaudzēti krēsliņi, lapene un pat tunelis.

Bildes skatiet manā galerijā!