Ibizas salas vilinājums

Ibizas salas vilinājums.... Kad gaidām avioreisu no burvīgās Spānijas pilsētas Barselonas uz vēl trauksmaināko Ibizas salu, pamanām, ka neesam vienīgie šīs salas gaidāmie apmeklētāji. Arī blondās matu krāsas meitenes un puiša, kurš izskatās pēc pastāvīga šīs salas viesa, mērķis ir skaidrs. Gaidāmais nav vienlīdz pazīstams mums, taču esam gatavi Ibizas salas vilinājumam un, apbruņojušies ar pasaules slavenu dīdžēju uzstāšanās programmu turpmākajām desmit dienām, ierodamies Ibizas salas lidostā. Pārsteigums mūs sagaida uzreiz, jo, pievienojoties cilvēku pūlim, kas steidzīgi atstāj lidmašīnu, pamanām, ka viens īstens salas apmeklētājs ir ieradies. Viņš sveicina burvīgo salu, skūpstot tās zemi, tiklīdz sper pirmos soļus uz tās... Ibizas sala piedāvā daudzas priekšrocības. To šķir tikai trīsdesmit minūšu brauciens ar lidmašīnu no Barselonas, kas nozīmē, ka lidojuma laiks no Rīgas līdz Ibizas salai nepārsniedz trīsarpus stundas. Arī klimatiskie apstākļi ir pateicīgi, ņemot vērā to, ka Ibizas sala atrodas Vidusjūrā starp Spānijas dienvidos esošo Madridi un Malagu un ir tieši blakus Maljorkas salai. Taču galvenais iemesls, kamdēļ daudzi jo daudzi dodas uz Ibizas salu, ir spožā naktsdzīve, kas pulcē tūkstošiem mūzikas un deju klubu cienītājus no visas pasaules. Arī mēs esam ieradušies izbaudīt mūziku un izjust atmosfēru, kas Ibizas salā ir īpaša. Šo atmosfēru var raksturot kā nebeidzamu mūzikas skanējumu, ko izjūt tūkstošiem cilvēku, pulcējoties kādā no Ibizas salā rīkoto pasākumu vietām. Tie nav tikai naktsklubi, tie ir arī bāri un kafejnīcas, kas atrodas Vidusjūras krastā un sniedz neaizmirstamus mirkļus ikkatram klātesošajam. Saulriets Cafe del Mar Atbrīvojušies no darba dienu gaitām un iekārtojušies viesnīcā, esam gatavi Ibizas salas vilinājumam un pirmā vieta, ko apmeklējam, ir pasaulē slavenā Cafe del Mar, kas atrodas pašā Vidusjūras krastā Ibizas salas pilsētā San Antoni, kas ir mājvieta daudziem iebraucējiem. Cafe del Mar mūzikas pazinējiem asociējas ar mierīgu un relaksējošu melodiju, kas ļauj atbrīvoties no ikdienas un aicina nesteidzīgi padomāt vai nu par pagātni, tagadni, nākotni, vai arī vienkārši izbaudīt mirkļa burvību. Taču Cafe del Mar kalpo ne tikai par vietu, kur var baudīt dzērienus, klausīties mūziku un satikties. Ideja par Cafe del Mar radās jau 1978. gadā, kad trīs draugi, izbaudot Ibizas salas naktsdzīvi, ieraudzīja burvīgu saulrietu, kas sevi parādīja visā savā krāšņumā. Saulriets bija ļoti labi saskatāms no kādas neapdzīvotas mājas Vidusjūras krastā. Ramóns, Carlos un José pieņēma pareizo lēmumu un burvīgo saulrietu kopš 1980. gada 20. jūnija papildina kafejnīca, kas šodien ir guvusi pasaules atzinību un slavu un ir pazīstama kā Cafe del Mar. Ierodoties Cafe del Mar, mūs sagaida liels cilvēku pūlis, kurš, baudot dzērienus un tērzējot, vēro saulrietu. Skats ir nepārprotami burvīgs, taču ilgi gaidītais dienas mirklis ir īss. Mēs pārliecināmies, ka mirkļa īsums nav šķērslis to neizbaudīt. Saule sniedz patīkamas emocijas, kuras novērojam ikkatra sejā, kurš ir ar mums Cafe del Mar nelielajā Vidusjūras krastmalā. Saule sniedz patīkamus mirkļus arī mums un mēs esam pārsteigti par saules lielo ietekmi uz klātesošajiem. Kā vēlāk uzzinām, saulei piemīt spēja izraisīt ķīmisku elementu – litiju, kas ir socioloģisks un emocionāls līdzeklis, kas palīdz meditācijā un tiek izmantots farmaceitiskās laboratorijās kā antidepresantu un medikamentu sastāvdaļa, kas atvieglo stresu, nemieru un remdē paniku. Tādejādi saule, kura ir aptuveni piecus miljonus gadus veca, tik ļoti iespaido sanākušos, ka tai par godu tiek veltīti aplausi tiklīdz tā pazūd norietot. Arī mēs, mirkļa pārņemti, pateicamies saulei par tās burvīgo priekšnesumu un gaidām atkārtojumu nākamajā dienā. Ak, šī mūzika! Mūzika Ibizas salā pavada mūs ik uz katra soļa. Dodoties uz klusām pludmalēm kalnu ielokā, mūs sagaida kvalitatīva un noskaņai atbilstoša mūzika, par ko rūpējas esošo bāru saimnieki. Viņi ir draudzīgi tāpat kā vietējie salas iedzīvotāji, kuri pret iebraucējiem izturas pieklājīgi un izpalīdzīgi. Pasūtot veldzinošo džinu ar toniku, esam pārsteigti par alkohola lielo daudzumu pasūtītajā dzērienā. Drīz vien pārliecināmies, ka mūsu atrastais pludmales bārs nav izņēmums, jo šādas dzērienu proporcijas mūs sagaida jebkurā vietā, kur pasūtām alkoholiskos dzērienus. Tas mūs patīkami pārsteidz un drīz vien esam uzsākuši sarunu ar bāra saimniekiem un blakusesošo rotu tirgotāju, kurš mūs taujā par valsti, no kuras esam ieradušies. Izdzirdot Latvijas vārdu, svešinieku sejas paliek nemainīgas. Toties mēs esam izbrīnīti par viņu ģeogrāfiskajām zināšanām un piebilstam, ka droši vien esam vienīgie šīs salas apmeklētāji. Viens no bāra saimniekiem noliedzoši pamāj ar galvu un stāsta, ka vakar šo nelielo pludmali esot apciemojuši citi latvieši. Mēs pārjautājam vai tie nebija mūsu kaimiņi lietuvieši, uz ko seko apstiprinoša atbilde. Diskusiju tālāk mēs neturpinām, bet pievēršamies pasūtīto dzērienu baudīšanai un saulrieta gaidīšanai... Izjūtot pirmos saules starus, kuri šķiet mums tik nepieciešami pēc Latvijas lietainā jūlija un augusta, nepacietīgi gaidām vakaru, kad varēsim izbaudīt Ibizas naktsklubus, kuru slava ir pazīstama visā pasaulē jau kopš pagājušā gadsimta septiņdesmitajiem gadiem. Iepazīstoties ar vietējiem žurnāliem, uzzinām, ka Ibizas sala piedāvā astoņus lielus un neskaitāmus mazākus naktsklubus. Mazajos naktsklubos pulcējas galvenokārt Lielbritānijas pilsoņi un pasaules slavenus dīdžejus šeit nesastapt. Taču lielie naktsklubi, no kuriem lielākais spēj uzņemt 10000 cilvēkus vienlaikus, pulcē mūzikas pazinējus un cienītājus no visas pasaules. Ierodoties vairākos no lielajiem naktsklubiem, satiekam tādus pasaules slavenus dīdžejus kā Martin Solveig, Dimitri from Paris, Frankie Knuckles, David Morales, Sandry Rivera un citus. Īpašu uzstāšanos mums sniedz pirms vairākiem gadiem Rīgā bijušais Šveices dīdžejs Jamie Lewis. Viņš ar prieku sniedz mums savu autogrāfu un, uzzinot, ka esam no Latvijas, sasveicinās, un mēs redzam, ka šis sveiciens nāk no sirds. Tas mūs pārsteidz un saviļņo. Ieskatoties vienā no Jamie Lewis kompaktdiska vāciņiem, izlasām, ka dīdžejs minējis arī vienu no Latvijas house mūzikas naktsklubiem, kur pirms vairākiem gadiem sniedza burvīgu performanci. Sirsnīgais sveiciens liek justies lepniem par Latviju, kuras cilvēki ir spējuši atstāt iespaidu uz šo ievērojamo dīdžeju. Mēs jūtamies vairāk nekā lieliski... Ieejas maksa Ibizas salas naktsklubos atkarībā no kluba un pasākuma svārstās no 15 līdz pat 60 eiro, bet augstā cena ir tā vērta un neliek vilties. Pirms došanās ceļojumā bijām lasījuši, ka ieejas biļetes naktsklubos var iegādāties gan internetā, gan Ibizas salas pilsētās, kā arī pašos naktsklubos, kur biļetes esot dārgākas. Taču dodoties pirmajā Ibizas salas mūzikas baudījumā, mūs sagaida patīkams pārsteigums. Nedroši vaicājot biļetes cenu divām personām, saņemam klusu atbildi – “sixty”*. Par šādu atbildi esam pārsteigti, jo ieejas maksa vienai personai šajā vakarā ir piecdesmit eiro. Ieejot klubā, biļetes mums netiek iedotas un mēs jūtamies, ka esam pastāvīgi šī kluba apmeklētāji, kuru biežā klātbūtne ir daļējas brīvbiļetes vērta vismaz šajā vakarā. Taču šāda priekšrocība mums tiek dota vienreiz. Iemesls mums nav skaidrs vēl šodien. Varbūt mēs izskatījāmies pēc bailīgiem svešiniekiem, varbūt iedvesām uzticību citu acīs, vai arī mūsu ārējais izskats bija līdzīgs biļetes devējam, kura gaišā ādas krāsa un angļu valodas akcents mums atgādināja kādu no Austrumeiropas valstu pilsoņiem. Latvieši Ibizā Lielbritānijas, Francijas un Itālijas konsulātu klātbūtne precīzi norāda uz visbiežākajiem šīs salas viesiem. Visblīvākās ļaužu masas ir ieradušās no Lielbritānijas, kuras pilsoņiem Ibizas sala šķiet kā patvērums no Lielbritānijas dzīves dārdzības un aizliedzošajām likuma normām. Itāļi un francūzieši iekļaujas ļaužu masā un ir grūti tos pamanīt - gluži tāpat kā latviešus. Taču ja kāds teiktu, ka pasaule nav maza, tā būtu kļūda. Par to mēs pārliecinājāmies, dodoties mājup no Ibizas salas populārā naktskluba Pacha. Rīta gaismai austot, ieraugām divas meitenes, kuras cenšas iemūžināt fotoaparātā kādu burvīgu skatu. Pirmajā mirklī viņas neatšķiras no pārējiem mūzikas cienītājiem, kuri lēnām dodas mājup pēc klubu dzīves baudījuma. Taču ejot garām, izdzirdam latviešu valodu, un pirmajā brīdī tas šķiet neticami. Pirmais jautājums, kas ienāk prātā ir - “Vai Jūs neesat no Rīgas?”. Mēs nesaņemam atbildi nevienā no pasaules valodām un mums liekas, ka mūzikas skanējums mums vēl aizvien dun ausīs un mēs nesteidzīgi turpinām ceļu. Jo tālāk mēs ejam, jo skaļākas kļūst balsis no mugurpuses un drīz vien esam pārliecināti, ka mājup mēs dosimies četratā, runājot latviešu valodā. Pirmajā mirklī nerunīgās meitenes ir Linda un Evija, kuras ieradušās Ibizas salā tādu pašu mērķu vadītas kā mēs. Mēs visi esam priecīgi par šādu tikšanos, jo tādas dzīvē ir retums. Ibizas vienkāršība Vietējie iedzīvotāji Ibizas salā ir vienkārši un viņus neinteresē iebraucēju materiālā stāvokļa apliecinājuma formas. Vidusjūras piekrastē ir manāmas jahtas un kuteri, kas ir nelieli un vienkārši. Atrodoties deju klubā, visi ir gluži vienaldzīgi par tavu pārvietošanās līdzekli – vienalga vai tā būtu jahta vai dārgs auto. Jahtas un kuteri atrodas piestātnē un automobiļu stāvēšana pie naktsklubu durvīm ir retums – ja vispār atļauts. Mūzikas cienītāji uz klubiem dodas ar speciāli norīkotiem autobusiem, kuri tiek dēvēti par “disco buses”* un kuri kursē līdz pat 6.30 no rīta. Mēs novērojam, ka cilvēki ir priecīgi, atrodoties pārpildītā autobusā, kas dodas uz iecienīto klubu, nevis vientuļi traucoties pamanāmā automobilī. Ja kāds šaubās par došanos uz Ibizas salu, tad noteikti varam sacīt, ka šaubām nav pamata. Ja vien cilvēkos mīt mīlestība ne tikai pret citiem, bet galvenokārt pret mūziku un tās dažādajām formām, tad Ibizas sala ir īstā vieta, kur vismaz vienreiz būt un varbūt atgriezties. Mums šāda mīlestība ir un esam pārliecināti, ka neesam vienīgie latvieši, kuri tajā dalīsies ar citiem vēl kādu reizi.