Tur labāk nebrauciet, tur nav nekā ko redzēt...

... tik sirdi tirpinošas makabras pārdomas - visvairāk jau par tiem, kas apkārt. Bet - ja nu. Kad Vidzemes šoseja pārveļas pāri Smiltenes krusta tiltam, pamet kreisajā pusē Mēra muižu, labajā Palsmani, ir pats laiks raudzīties pēc Aumeistaru ceļa. Nē - par muižu, kas varbūt ir viens no pilnīgāk saglabājušamies kompleksiem vai visā Latvijā, šoreiz gandrīz ne vārda. Tai nāksies braukt cauri... Kad tiek aiz dīķiem, jāgriež pa kreisi uz baznīcas drupu pusi; pirms baznīcas drupām pa labi uz Torņakalna pusi. Pēc kāda īsa brītiņa mazs celiņš atdalīsies pa labi šaurā leņķī, tad jau aizaugušas risas atkal ies pa labi, un kalna gala krūmos būs redzams kādas visai interesantas celtnes paliekas... ... šoreiz tas ir ceļa mērķis. Kāds tur sācis cirst kokus gadus pāra atpakaļ, bet visu arī turpat pametis - līdz pašai celtnei tikt kārotājiem nāksies pieveikt to zaru čupu... Tornis ar arku zem tā, uzrakstu nodauzītu, tad nonāk tādā kā mazā pagalmiņā ar greznu sētu, kas vietumis postīta. Sētu, krūmāja pieaugušu... ... un te nu der uzmanīties, ka neiegāžas kādā kapā! Aumeistaru baronu kapi. Vulfu dzimta. Tā pate, kurai pa visu Vidzemi tās 99 muižas piederējušas. Sajūtas pabaigas... Vieta, kas vienmēr ir vilkuse kā magnēts, kuras dēļ lāgiem kāds līkums mests, bet - arī vieta, kas pilna atbaidīšanas, kas liek sajusties kaut kā liela un neuzminama priekšā. ... un kaut kā nevedas domas par seniem klaušu laikiem, kad tie muižnieki, nevedas domas par draņķa muižniekiem. Un kā ironija skan lāgiem dzirdētais, ka latvieši esot augstas kultūras tauta. Ej nu tagad zini, kurš pirmais tur gāja ar lāpstu rakņāties, kurš pirmais tur gāja akmeni dauzīt, kurš... Bet kāds taču tagad tai muižā saimnieko. Un varbūt ir jāprotas! Kultūrvēstures paradokss - pašķirt vaļā ikkuru Latvijas ceļvedi un sākt no tā strīpot laukā vācbaltu mantojumu arhitektūrā - nieks vien tur paliks, sākt strīpot laukā citās sfērās - atkal visnotaļ maz paliks. Un ja nu arī ne tā - nāve tomēr laikam ir robeža...