Divi mierīguma salas lielpilsētā...

... šis nebūs stāsts par šēru smukumu, par to, ka Kolkas bāku no kuģa visai švaki var redzēt, par vējiem un viļņiem arī ne... Iztiksim arī bez Junibakenas, Vāsas muzeja un citu visai populāru iestādījumu apcerēšanas - tas jau daudzkārt ir darīts. Ja nu nevedas ticēt šiem apcerējumiem, tad jācilpo vien uz ostu, jālec kuģī un jābrauc pašam visa tā būšana raudzīt.Ja arī tā negribas, atliek sūtīt kāda cita, kura stāstiem vedas ticēt... Visumā tikai viens praktisks ieteikums - ja pa Stokholmu iecerēts daudz vizināties sabiedriskajā transportā, daudz raudzīt lietas, par kurām jāmaksā, var gadīties, ka visai izdevīgs pasākums ir Stockholm Card. Bet tas nu tā. Nekādā sakarā ar tām mierīguma salām. Un pirmā no tām vairāk zināma. Milēsa dārzs. Ja nu iekārojas turp nokļūt, visvienkāršāk ir traukties ar metro līdz Ropsten un tad ar kādu no daudzajiem busiem pāri uz Lidingo. Ar busu sanāk nobraukt vienu pieturu, un tad jau var čāpot līdz dārzam (norādes uz katra stūra). Dārzs ūdensmalā, lielākoties akmeņos, pilns īpatnām skulptūrām. Cik nu Vigelāna veidojumi Oslo ir domāti lieliem pūļiem un masīvam iespaidam, tik Milēsa skulptūras iekšējai baudīšanai. Un pāri ūdeņam skats uz kuģi, ar kuru būs jādodas mājup... XX gadsimta sākums, dullais laiks, kad Eiropas kultūras konsekvences laikam jau neatgriešanos pārcērt Pirmais pasaules karš. Balansēšana starp cilvēka un Dieva visvarenību... Otrpus Stokholmai apmēram tai pašā laikā top Augstās Kraujas baznīca. Neogotika ar savu pelēki drūmo askētismu iekšpusē. Un ugunslodēm. Bet tas nu tā... ... turpat blakus kolumbārijs. Strūklaciņa pa vidu, dikten zaļš mauriņš ovāls. Visapkārt siena ar nišām. Tajās urniņas pilna pelniem, plāksnītes priekšā. Pa kādam latviešu uzvārdam. Ilglaik te bija arī Skalbes pelni... ... gaišuma pilna sajūta - saruna ar atmiņu. Nekā drūma, nekādas izmisīgās grābstīšanas, stādīšanas, akmeņu velšanas, kaimiņos lūrēšanas... Plāksnītes visiem vienādas, gaišas. Pa kādam tukšumam. Protams, piepildāmam. (Te uzprasās salīdzinājums ar beidzamajā laikā visnotaļ apcerēto Dunalkas kapliču otrpus jūrai, bet tur noskaņa tomēr cita - nolemtīga vairāk būs bijuse.) ... īstenībā apliecinājums turpinājumam - kā ūdens tecēšana, kā zāles zaļums. Turpinājumam atmiņas garumā...