LONDONA !

Šis ir mans pirmais ceļojums! Uz Londonu! Londona ir viena no pasaules pilsētām, kuru esmu vēlējusies redzēt. No citu nostāstiem par šo pilsētu zinu 2 lietas – Londona ir dārgākā pilsēta pasaulē un tajā vienmēr ir apmācies laiks (jāpriecājas, ja nelīst). Pats galvenais, kas jāņem līdzi uz Londonu ir saulains garastāvoklis, jo tur nedarbojas laika prognozes un nekad nevar zināt, kad līs, kad būs liela migla vai spīdēs saule. Ceļojumā mēs dodamies kopā ar māsu. Ar viņu jūtos kā viena no saldajām TWIX šokolādes standziņām - divi vienā! Par ko turpmākā ceļojuma laikā pārliecināsimies ne reizi vien… Tā ir vieta, kurā iepazīšanās notiek ar acu skatienu, un par cik mēs bijām visu laiku kopā ar māsu, ar kuru esam ļoti līdzīgas, cilvēkiem, lai uzsāktu sarunu nevajadzēja neko domāt, jo sarunas tēma bijām mēs pašas: „Are you sisters? Are you twins?”… Lai kurp mēs ietu gan sievietes, gan vīrieši mums nepārtraukti uzdeva šo jautājumu!  Kad draugi jautā: „Nu, kāda tad ir tā Londona?”, es saprotu, ka Londonu nav iespējams raksturot dažos vārdos. Tā nepakļaujas nekādiem formulējumiem. Londonai nav cita vārda kā vien LONDONA ar lielajiem burtiem! Tā ir ļoti SKAISTA un BRĪVA! Par lielu to nenosauksi, jo to var izstaigāt kājām (nejau vienā dienā, protams), par skaļu vai trokšņainu arī nē, jo no visām lielajām ielām nepārtraukti iet atzarojumi, kuros nokļūstot pazūd trokšņi. Londona nav arī draudīga vai uzmācīga, tā nav netīra, drīzāk gan ļoti tīra… Londona „elpo”, jo atšķirībā no daudzām citām vietām pasaulē, kur senatnīgās pilis ir pārtapušas muzejos un vēsturiskajos pieminekļos, te tās ir „dzīvas”! Viena no spilgtākajām asociācijām ar Angliju, lai arī cik dīvaini tas neliktos, ir Anglijas, tā saucamā – kafija, kas garšo uz mata kā Latvijā novārīts griķu uzlējums. Tāpēc, esot tur, jau otrajā rītā es ilgojos pēc īstas pupiņu kafijas… Taču, tas izrādījās sīkums. Viss pārējais, ko redzēju un piedzīvoju Londonā desmitkārt sit pušu ilgas pēc kafijas! Londonas valdzinājums Londonā katrā suvenīru bodītē pārdevās maiciņas ar uzrakstu „Good Girls go to Heaven Bad Girls go to London!” Pirmajā mirklī es Londonu tieši tādu arī sajutu – slikto meiteņu un zēnu pilsētu. Taču te vārdi „Bad Girls” vai „Bad Boys” skan kā kompliments! Londona visu piedod - nejaušas iepazīšanās, koķetus smaidus, ziņkārīgus acu skatienus, spiedzošus smieklus u.t.t.... Londona ir ārkārtīgi internacionāla. Tajā dzīvo visdažādāko rasu cilvēki. Te ir ļoti daudz nēģeru, aziātu, spāņu un baltais cilvēks visā šajā krāsu kokteilī vienkārši pazūd! ;) Cilvēki te nav ārišķīgi, kā tas ir Rīgā, un manuprāt tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc cilvēks te var justies brīvs. Londona ir tieši tik liela, lai tajā nebūtu konkurences – kurš labāk, augstāk, tālāk vai vairāk? Cilvēks te var justies Viņš Pats! Ja man būtu bijis laiks, tā vienkārši sēdēt un neko nedarīt, es noteikti izvēlētos - vērot cilvēkus, jo tie man likās ārkārtīgi aizraujoši! Piemēram, indiešu sievietes. Viņas slīd, nevis iet, lai gan skaidri redzu viņu tipinošos solīšus. To unikālo gaitu visticamāk rada viņu nacionālais tērps sari! Es skatos un saprotu, cik tā ir superīga nostāja – pat esot pavisam citā pasaules malā, nezaudēt identitāti un piederību savai tautai Uz mirkli iedomājos, kā izskatītos, ja es pa Londonu staigātu Laimdotas tautas tērpā… Pasmaidu un secinu, ka Latvijai nav šīs nianses – būt unikālam un atpazīstamam, kā tas ir piemēram skotiem, arābiem, indiešiem u.c.! Ja nu vienīgi es nēsātu piespraudi ar auseklīti, saktu vai dzintara brošu – taču, kurš gan to zinātu – kas tie par atribūtiem rotā manu ikdienišķo apģērbu?! Vai arī - cilvēku masas, kas savākušās pie Buckingham Palace, lai noskatītos uz sardzes maiņas ceremoniju! :) Cilvēki viens pie otra piespiedušies stāv un viens otram jautā: „Kas te notiks?” un īsti neviens nevar atbildēt, taču zina, ka KAUT KAS notiks!!! Piebildei: pirmā karaliskā persona, kas šeit apmetās uz dzīvi bija karaliene Viktorija 1837.gadā. Ticiet vai nē, bet man liekas, ka viņa joprojām tur dzīvo! Tāpat mani aizrāva daudzajos pilsētas parkos skrejošās vāveres, kas zibenīgos tempos pieskrien klāt cilvēkam, paņem no rokas riekstu un nemanot nozūd. Pacietīgākie varēja apsēsties uz soliņa, kādu laiku nekustīgi sēdēt un tad bija cerība sagaidīt, ka vāverīte, sajaukusi tavu kāju ar koka zaru, draiskulīgi sāks pa to kāpelēt. :) Neiztikt arī bez sarkanajām telefonu būdiņām, melnajiem takšiem, divstāvīgajiem sarkanajiem autobusiem, policistiem angļu stiliņa apģērbā, lielā Big Ben pulksteņa, interesantajām pastkastītēm kā mistera Bīna īsfilmiņās un daudz jo daudz kā cita! Transports Ceļojums uz Londonu ar AirBaltic aizņem 2,5 stundas. No Gatwick lidostas ar ekspress vilcienu līdz Londonai jābrauc aptuveni pusstunda (Open return ticket abos virzienos maksā £27). Viena no būtiskākajām lietām Londonā ir transports. Ja ir vairākas dienas laika, pa Londonu var pārvietoties kājām (kas, manuprāt, ir vislabāk), taču ja negrib iet kājām vai gribas paspēt apskatīt iespējami vairāk ir vairāki veidi kā to var izdarīt. Mēs pirmajā dienā, iebraucot Londonā, sliktās angļu valodas dēļ 2 kvartālus nobraucām samaksājot 22 mārciņas (kopā) - biļeti prasījām līdz X pieturai, bet šoferis mūs kaut kā nesaprata (varbūt arī negribēja saprast) un naudu paprasīja līdz gala pieturai, un lai neatkārtotos tamlīdzīgs scenārijs arī nākošajās dienās, nolēmām - staigāt kājām! Visu naudu kaut kā negribējās samaksāt par autobusiem... :) Var braukt ar metro (£4), vai var nopirkt dienas, 3 dienu vai nedēļas karti autobusiem un metro kopā. Travel Card ir derīga visos transportlīdzekļos attiecīgajā zonā. Visvairāk apskates objektu atrodas 1. un 2. Zonā, tāpēc ja iegādājas biļeti automātā, jāzina zonas numuri, uz kuru vēlaties braukt. One Day Travelcard var iegādāties visās metro stacijās. Ar to vienas dienas laikā var braukt neierobežotu reižu skaitu gan metro, gan autobusā. Biļetes cena ir 4,10 GBP, sākot no 9:30 līdz pusnaktij. Nedēļas nogalei var iegādāties Weekend Travelcard (izmantošanai sestdienās un svētdienās). Biļetes cena 6,10 GBP (1. un 2. zona). Ir kartes, kur var uzlikt noteiktu naudas summu un katra brauciena laikā tiek atskaitīta biļetes cena nost. Kad karte ir tukša, to atkal uzpilda. Es neizmantoju šo pakalpojumu, jo Londonā biju pirmo reizi un nesapratu, cik kas maksā, tāpēc nebija ne jausmas kādu summu jāliek, un ko darīt, ja gadījumā tā beidzas brīdī, kad nevajag. Var izmantot sarkanos divstāvīgos tūristu autobusus (£19). Tiem ir noteikti maršruti, kas iet divu stundu garumā, un tajā ir gids, kas visu pastāsta, taču tas ir vairāk domāts, lai apskatītu pašu Londonu, nevis, lai kāptu iekšā un ārā. Esmu dzirdējusi, ka citi pārvietojas ar busiņiem, no kuriem gan var kāpt iekšā un ārā, kur vien vēlies, bet mēs tādus neatradām (iespējams ne visai labās angļu valodas dēļ). Jāņem vērā, ka satiksme tur ir pretēja un šī iemesla pēc dažkārt steidzoties var sev sagādāt nepatīkamas emocijas, kad kāds melnais taksītis gandrīz noglaužas gar tavu svārku maliņu…! Apskates objekti Visos lielākajos objektos un muzejos ieeja ir par brīvu - Nacionālā Galerija (National Gallery), Britu muzejs (British Museum), Dabas vēstures muzejs (Natural History Museum), Zinātnes muzejs (Science Museum), Mākslas muzejs (Royal Academy of Arts) u.c. Cilvēkiem, kam patīk sajust un izbaudīt mieru, klusumu un dabu, es ieteiktu turpat pie Tisso kundzes muzeja apmeklēt Rīdženta parku (Regent’s Park). Šajā apkārtnē ir ļoti daudz karaļa Džordža I-Džordža IV laikā būvēto ēku, kas rada sajūtu, ka pavisam reāli atrodies dzīvē pirms vairākiem gadsimtiem. Grūti izteikt vārdos cik īpašas auras un klusuma apņemta ir šī apkārtne. Kaut kas fantastisks. Vienīgais muzejs, par kuru es biju gatava maksāt vienalga cik, bija Tisso kundzes muzejs, kur ieejas biļete maksā £ 25, taču tas IR TO VĒRTS! Ieejot muzejā sajūtas līdzīgas kā Holivudas zvaigžņu ballītē. Visapkārt slavenības, midžinās fotokameru zibspuldzes…, nu tāds riktīgs party sanāk. Iesaku visiem! Es iemīlējos Londonā! Londona man atmiņā palikusi ar draudzīgu smaidu, burvīgo, senatnīgi noslēpumaino un kluso Rīdženta (Regent’s) parku, kolorītajiem garāmgājējiem uz ielas un… kafiju, kas garšoja pēc vārītu griķu uzlējuma! ;) Tā ir pilsēta, kurā noteikti vēl kādreiz atgriezīšos. Aizbraucot man palika sajūta, ka esmu iepazinos ar superīgu ārzemju draudzenīti, kura mani apbūra, izklaidēja un piekodināja ATGRIEZTIES, jo viņa bez manis skums! P.S. Ja Jūs interesē Tisso muzeja bildītes - arī tās Jūs varat apskatīties manā bilžu albūmā! ;)