Mt. St. Helens-muusu varenais kaimins!

Es dziivoju Portlandee jau kaadu dekaadi un katra vasara man naak ar klusu soliijumu-sovasar es brauksu apskatiit Mt. St. Helens kalnu! Un kaa jau katram sevi cienosam aiznemtam cilveekam katras vasaras beigaas man bija atkal jaasaka-Jochaidii!! Neaizbraucu uz Mt. St. Helens!! Atkal!! Sad un tad man naacaas tiesaam nozeelot savu neaizcelosanu-iipasi pagaajusajaa ziemaa, kad varenais kalns izdomaaja "paklepot". No muusu maajaam peeksni mees ieraudziijaam milziigu melnu duumu mutuli kaapjam debesiis no kalna kuucinjas-veida galotnes un pirmaa doma man bija-oh, jochaidii! Vulkaans atkal darbojas! Un es pat neredzeeju kaads tas izskatiijaas!! Lai gan sie duumi nebija vis lavas izvirdums, bet gan milziigs akmenu nogruvums kraaterii(par ko visi veerotaaji no drosaas Portlandes attaaluma bija visai saskaabusi-jo visi cereeja redzeet varenu izvirdumu) man tas bija pietiekoss iemesls, lai sajaa vasaraa savaaktu manu mazo Gimeniiti un dotos apskatiit muusu vareno kaiminu-MT. ST. HELENS kalnu. Celojuma diena izraadiijas perfekta-saulaina, ar tiiraam debesiim un nelielu veeju! Ielekusi masiinaa, mees driiz bijaam celaa-2 stundu braucienaa uz Mt. St. Helens Parku, kur, vairaakos Vizitoru Centros-muzejos var apskatiit vareno milzeni! Muusu celojuma galapunkts- Johnston Ridge Observatory,jo sis centrs atrodas vistuvaak kraaterim. Seit tiek piedaavaatas tuures, filmas un muzeja izstaades, bet visiespaidiigaakaa centra dala atrodas tuulin aiz muzeja logiem-varenais skats uz masiivo, duumojoso kraateri!! Kaut ko taadu pat gruuti iedomaaties!! Vispirms, ilgi pirms nonaaksanas Johnston Ridge mees paarbraucaam paari vienam no daudzajiem visai jaunajiem tiltiem lai ieraudziitu nelielu cela ziimi-ENTERING BLAST ZONE.. Tas noziimeeja-mees atradaamies spraadziena zonaa..1980 Gada 18 Maijaa Mt. St.Helens burtiski uzspraaga, zaudeejot kalna galotni,izniicinot apmeeram 230 kvadraatjuudzes apkaarteejo mezu, iztvaiceejot vairaakus ezerus un nogalinot apmeeram 50 cilveeku, kuri viena vai cita iemesla peec nelaimiigi atradaas spraadziena zonaa. Naave siem cilveekiem aciimredzot bija neizbeegama-jo reddzot varenos kanjonus, pa kuriem draazaas vulkaaniskie pelni, akmeni, koku stumbri, sajaukti ar dubliem, uudeni un tvaikiem-nekas tam pretii nevareeja staaties.. Pie tam-vispirms jau naaca spraadziens, indiigaas gaazes, kas noliidzinaaja kokus ar zemi-un veel joprojaam apkaarteejos kalnos var redzeet veselus mezus guljam zemee, visas galotnes vienaa virzienaa! Diivains skats! Un citur-redzami daudzi celmi kur redzams, kaa milziigi koki tika NOLAUZTI-kaa seerkocini.. Bet nu, jau 26 gadus veelaak, maz pamazaam vegetaacija saak sajaa vietaa atgriezties-un muus sagaidiija FANTASTISKS kalnu pavasaris!! Visur ziedi,taada ziedu smarza, taadas kraasaas!! Zils, sarkans, dzeltens-sajaukts ar jauno egliisu zalumu-burviigi!! Mees nevareejaam vien atdzerties kosaas kraasas un medainaas smarzas!! Kaut gan-visa celojuma laikaa ,kaut kur dzili noraktas,gruzdeeja aizdomas-un ja nu varenais milzis izdomaa atmosties tiesi SODIEN...Jo fakts paliek fakts-Mt. St. Helens ir AKTIIVS vulkaans. Kraterii esosaa bazalta dome,kas funkcionee kaa korkis lavai tiek pastumta uz augsu katru dienu apmeeram 2 metrus!! Tas ir iespaidiigs nummurs, vai nee? Un-kraateris duumo kaa taads smeekeetaajs! Interesanti, ka bazalts, kas atrodas kraatera ieksienee ir diivains-tas ir loti trausls un skan gandriiz kaa stikls!! Jaunais bazalts-naakosajaam paaudzeem! Ja kaadam ir interese- http://www.fs.fed.us/gpnf/mshnvm/ vebsite piedaavaa daudz preciizaakus faktus un arii kraatera kameru-kur var paveerot, kaa Mt. ST. Helens uzvedaas! Un sajaa gadiijumaa-foto aizstaas tuukstos vaardus-manaa albuuminaa ir paaris St. Helens kalna bildes!