No Bulgārijas uz Ungāriju 2

Piektdiena, 16. septembris. Jāpiebilst, ka šis tas jau ir pagaisis no atmiņas, tāpēc uz ļoti detalizētu piedzīvotā apraksta nepretendēju. Pēc garā ceļa iepriekšējā dienā kārtīgi izguļos. Pēc brokastīm nolemju veikt pirmo garāko pastaigu pa pilsētu. Novi Sada atstāj samērā patīkamu iespaidu, mazas un putekļainas ielas mijas ar platām maģistrālajām ielām ,kuru malās ir veloceliņi. Diezgan daudz salīdzinoši jaunu un modernu māju, arhitektūra gan šajā pilsētas daļā nav tā skaistakā, tomēr netrūkst arī koku. Novi Sada ir arī studentu un sporta pilsēta, ielās daudz jauniešu. Vēl neesmu iegādājies pilsētas karti, tāpēc vairākas reizes apturu vietējos un jautāju, kur atrodas centrālais sporta komplekss. Drīz vien to arī atrodu, šeit to visi pazīst ar vārdu SPENs, lielajā septiņdesmito gadu beigās celtajā kompleksā atrodas vairākas dažādas sporta zāles, pats komplekss, ja pareizi atceros, tika uzbūvēts, lai astoņdesmito gadu sākumā uzņemtu pasaules čempionātu galda tenisā. Biļetes uz sešām apakšgrupas spēlēm var iegādāties par ļoti pieņemamu cenu - 50 eirām. Nolemju apmeklēt visas spēles. Netālu no SPENs atrodas arī Novi Sadas vecpilsēta un Donava, tāpēc dodos uz turieni, vispirms apmeklējot tūrisma informācijas centru. Esmu vienīgais apmeklētājs, tāpēc ilgi runājos ar skaisto meiteni un vēlreiz pārliecinos, ka Novi Sadā un tās apkārtnē ir daudz, ko apskatīt. Novi Sada ar 300 tūkstošiem iedzīvotāju ir otra lielākā Serbijas pilsēta, tā atrodas Donavas krastos, Vojvodinas autonomajā apgabalā, kas, līdzās Belgradai, ir turīgākais Serbijā. Tā kā Vojvodina robežojas ar Ungāriju, Horvātiju, Rumāniju, netālu ir arī Bosnija, šeit dzīvo daudz ungāru, arī horvāti, slovāki, melnkalnieši, vācieši, rumāņi un citi. Ilgu laiku Vojvodina ir bijusi viens no Serbijas kulturālajiem un politiskajiem centriem, zeme atradusies Austrijas-Ungārijas un Ungārijas, pusotru gadsimtu arī Otomāņu impērijas valdījumā, kas atstājis iespaidu uz šejienes arhitektūru un kultūru. Varu droši teikt, ka Novi Sadā un pārējā Vojvodinā tiekas Centrāleiropas un Balkānu/Dienvideiropas kultūras, kas padara šo vietu pievilcīgu. Katru gadu Petrovaradinas cietoksnī Donavas kreisajā krastā (Novi Sadas vecpilsēta un centrs atrodas labajā krastā) notiek mūzikas festivāls EXIT, kurš apmēru ziņā tikai nedaudz atpaliek no SZIGET festivāla Budapeštā. Apkārt Novi Sadai ir vairākas interesantas mazpilsētas - Sremski Karlovci ar lielisku baroka arhitektūru, vairāku Romas imperatoru mītne toreizējā Illīrijā un Pannonijā Sirmione, Fruška Goras klosteri, Donavas ieleja u.c. Dodos uz Donavas pusi, upe šeit ir šaurāka nekā Daugava Rīgā, tiek atjaunots vēl viens tilts (1999. gadā - NATO-Dienvidslāvijas 78 dienu kara laikā visi tilti pār Donavu tika sabombardēti), krastmala pamazām iegūst pievilcīgāku izskatu, otrā krastā redzams Petrovaradinas cietoksnis, uz kuru plānoju doties nākamajā dienā. Novi Sadas vecpilsēta ir skaista un jauka, šeit dominē 18. un 19. gadsimta arhitektūra, dažādu konfesiju - katoļu, pareizticīgo dievnami. Apmeklēju pāris muzejus, uzzinu, ka pilsētu 18. un 19. gadsimtā sauca par Serbu Atēnām (līdzīgi kā Tartu sauc par Atēnām uz Emajegi upes), jo, laikā, kad Serbijai savas valsts nebija, Novi Sada bija lielākais serbu politiskais un kultūras centrs. 19. gadsimta beigās un divdesmitā gadsimta sākumā Ungārija šeit istenoja maģārizācijas (ungāriskošanas) politiku, kuras rezultātā pirms Pirmā Pasaules kara ungāru skaits pārsniedza serbu skaitu. Interesanti, ka Vojvodina tika pasludināta par Serbijas Karalistes sastāvdaļu 1918. gada novembrī (nedēļu vēlāk tā jau saucās Serbu, Horvātu un Slovēņu Karaliste), nedēļu pēc Latvijas neatkarības pasludināšanas, tad arī novadu atstāja Austrijas-Ungārijas karaspēks. Pilsētā dzīvojusi Alberta Einšteina pirmā sieva Mileva Mariča un kādu laiku arī pats Alberts. No šejienes nākusi arī ungāru-serbu izcelsmes tenisa zvaigzne Monika Seleša. 1999. gada kara laikā gaisa uzlidojumos tika nopostīti visi trīs tilti pār Donavu un vietējais naftas pārstrādes uzņēmums, bet 2000. gada oktobrī daudzi vojvodinieši piedalījās Serbijas autoritārā diktatora Slobodana Miloševiča gāšanā. Pēdējos gados pilsēta arī sākusi attīstīties straujāk, lai gan, kā saka mans draugs Vasko, Vojvodina vairs nav priekšā Slovēnijai un Ungārijai, kā tas bija septiņdesmitajos gados. Pēc jaukās pastaigas atgriežos mājās un ķeros pie veļas mazgāšanas un žāvēšanas Franz Ferdinand uzmundrinošās mūzikas pavadībā, uz Rīgu viņi tā arī pagaidām nav atbraukuši. Diena ir silta un saulaina un četros es dodos pusdienās kopā ar Vasko. Satiekam arī Vasko draudzeni Milanu un kopīgi nobaudām serbu virtuves labumus. Pēc tam jau ir laiks doties uz SPENS, kur drīzumā jāsākas Latvijas-Izraēlas spēlei. Satieku pirmos tautiešus, to ir ieradies kopskaitā ap diviem simtiem. Ar vietējo serbu palīdzību man izdodas iegūt akreditācijas karti, kas sniedz iespēju apmeklēt kompleksa preses un komandu centru, preses konferences un personāla kafejnīcu, kā arī bez maksas baudīt VodaVoda atspirdzinošos dzērienus un dažādus saldējumus, tikt pie interneta un jaunākās informācijas. Zālē ierodos tieši pirms valstu himnu atskaņošanas un sagatavoju lielo Latvijas karogu. Zālē aktīvākie līdzjutēji ir latvieši, redzami arī spāņi un serbi, izraēliešu ir maz, galvenokārt žurnālisti. Izraēla ir Latvijai neērts pretinieks un lielu pārsvaru Latvijai nekādi neizdodas iegūt. Sīkstie izraēlieši pamanās pat ceturtdaļu pēdējās sekundēs samazināt rezultāta starpību līdz minimumam un ceturtajā ceturtdaļā izvirzās vadībā, uzvaru no rokām neizlaižot. Latvija piedzīvo sāpīgu zaudējumu. Neatliek nekas cits kā apsveikt izraēliešu žurnālistus ar uzvaru un gaidīt nākamo spēli. Tikmēr zāle sāk strauji pildīties ar serbu atbalstītajiem, paliek arvien skaļāks, ekrānos redzami dažādi basketbolu popularizējoši klipi. Seši septiņi tūkstoši serbu līdzjūtēju saceļ pamatīgu troksni, atmosfēra zālē ir lieliska, tomēr cīņa ar spāņiem nevedas un mājinieki piedzīvo sāpīgu zaudējumu. Tas nozīmē, ka nākamajā dienā cīņā ar Spāniju latvieši saņems arī serbu atbalstu. Turpmāk vēl...