Nemunas un Neris ieleja

Augusta vidū ar darba kolektīvu devos apskatīt kaimiņzemes Lietuvas ainavas, iepazīt tās vēsturi, kultūru un mākslu. Lietuvieši himnā savu valsti apdzied “Tu dižvīru zeme”, un viņiem ir par ko lepoties – lietuvieši ir vienīgā Baltijas tauta, kam 13.gs. izdevās izveidot savu valsti, kas bija lielākā tā laika Austrumeiropā un pletās līdz pat Melnajai jūrai. Ceļojuma pirmā pietura - Panemunes pils, kas atrodas 16 km no Jurbarkas. Celta 1610. gadā, un tā tiek uzskatīta par izteiktāko renesances pili Lietuvā. Ziedojam 2 litus un kāpjam tornī, no kura paveras jauks skats uz Nemunas ieleju. Vēsturiskās celtnes interjeru papildina jauno mākslinieku darinājumi, jo pils ir Viļņas mākslas akadēmijas īpašums. Braucot gar Nemunu 10 km tālāk nonākam pie Raudones pils, atkal 2 liti un kāpiens torni. Pūles ir tā vērtas – skats uz upes ieleju ir neaizmirstams. Pusdienu piknikam atrodam ideālu vietiņu Nemunais krastā pie Veļunas ciema. Izstaigājam Veļunas ciematu, kas ir senākā apdzīvotā vieta Nemunas krastā. Pie Veļunas baznīcas mūs uzrunā baznīcas uzraugs un aicina uzkāpt tornī. Neparedzēti, bet skaisti! Pie Dubisas upes ietekas Nemunā atrodas Seredžus pilskalns, no kura paveras viens no skaistākajiem skatiem Lietuvā! Esam Kauņas pievārtē – renesances stilā celtā Raudonvaris pils(1615. g.). Apskatam pili un parku. Blakus mūsu autobusam piebrauc kāzu auto. Veltam jaunam pārim dziesmu un tiekam pie saldumiem. Pēcpusdienā sasniedzam Kauņu, kas bija Lietuvas galvaspilsēta 1919.-1940.g. Mūsu grupa tiek uzvesta Nemunas augstajā krastā – pie mūsu kājām visa Kauņas vecpilsēta. No augšas labi redzama gājēju iela, pa kuru brīvajā laikā būs lemts pastaigāt. Tā kā Kauņa atradās stratēģiski izdevīgā vietā, tad Krievijas cars Aleksandrs II 1843.gadā izdeva pavēli pārveidot pilsētu par pirmās klases cietoksni. Kaut arī cietokšņa būvē tika ieguldīti milzu līdzekļi, 1915. gadā tas neizturēja vācu armijas uzbrukumu, un tika sagrauts. Pieminēšanas vērta ir Sv.Pētera un Pāvila baznīca, kurā atrodams 17.gs. trīspakāpju altāris ar apzeltītam caurgrebtām kolonnām vīnogu stīgu veidā. Perkunasa nams ir skaistākā civilā gotikas celtne Lietuvā. Nakšņojam motelī “Baltā bura”, kas atrodas pie Kauņas jūras, radusies 60-tajos gados uzpludinot Nemunas upi. Pa ceļam vēl piestājam pie Pažaisla klostera, kas būvēts Kamaldūlu ordenim 1667.gadā. Mūsu gidam neizdevās sarunāt ar niknajām mūķenēm vizīti šajā vietā. Otrās dienas pirmo pusi veltam Traķu apskatei, kas ir Lietuvas vienīgais nacionālās vēstures un kultūras parks. Senā Lietuvas kņazistes galvaspilsēta. no 1316.-1321.gadam, vēlāk tā kalpojusi kā otrā galvaspilsēta. Te dzīvojis viens no dižākajiem Lietuvas valdniekiem – Vitauts. Slavenā salas pils celta 15.gs. uz vienas no Galves ezera salām. Pilī atrodas muzejs ar iespaidīgu vēstures ekspozīciju.Mums laimējās, pilī notika viduslaiku bruņinieku un amatnieku svētki, kas ļāva iejusties tā laika atmosfērā. Brīvo laiku izmantojam katrs pēc savas gaumes un patikšanas. Iepējams noraudzīties bruņinieku cīņas prasmē, baudīt viduslaiku ēdienus, iegādāties suvenīrus, vai noīrēt jahtu un doties izbraukumā pa ezeru. Trīs stundas aizsteidzas nemanot, un laiks doties uz tagadējo Lietuvas galvaspilsētu. Viļņa uzcelta vietā, kur valdnieks Ģedimins sapnī redzēja dzelzs vilku. Pilsētas centrālā daļa ir Kalna parks, vieta, kur satek Viļņas un Neris upes. Šodien populārākās kompleksa daļas ir vienīgā nesagrautā Augšpils celtne – Ģedimina tornis un katedrāle.No torņa paveras lielisks skats uz pilsētu. Viļņas vecpilsēta ir viena no lielākajām Eiropā. Tālumā redzams Viļņas jaunais rajons ar modernām daudzstāvu ēkām. Trīs stundas ir daudz par maz, lai apskatītu Lietuvas galvaspilsētu. Redzētais sniedz tikai aptuvenu ieskatu par pilsētā esošajām kultūras, arhitektūras un mākslas bagātībām. Minēšu dažus : Ģedimina kalna pakājē atrodas Sv. Pētera un Pāvila katerāle, kas ir Lietuvas garīgais centrs. Katedrālē aplūkojama Sv Kazimira kapella – baroka mākslas pērle. Līdzās kadrālei atrodas 57 m augstais zvanu tornis; Sv. Annas baznīca, 16.gs. Gotiskās arhitektūras šedevrs, kuras celtniecībā izmantoti 33 veidu profilētie ķlieģeļi.1812. gadā Napoleonam baznīca tā iepatikusies, ka gribējis to ielikt saujā un paņemt līdzi uz Parīzi. Viens no greznākajiem baznīcu interjeriem meklējams Svētā Gara dominikāņu baznīcā. Ķērnava ir senākā galvaspilsēta, saukta arī par Lietuvas Troju vai pat Pompeju. Lai arī aizvadīta gara, iespaidiem bagāta diena, skats uz pieciem pilskalniem, kas paceļas Neris upes krastā ir vienreizējs. Skaisti skati, un skaists ekskursijas noslēgums.