BULA VINAKA VAKALEVU

Bula Vinaka Vakalevu...Shos vardus esot Fidzi nakas dzirdet vismaz 50 reizes dienaa, ja ne visas 100. BULA noziimee " Sveiki un laipni lugti", Vinaka Vakalevu - "Paldies un lai jums jauka diena". Celjojot uz Fidzi par galamerki ieteiktu izveleties kadu no n-tajam salam, kas ir pakart Fidzi Viti Levu - mainland jeb lielakajai salai. Vai ari nakshnjot katru nakti cita sala, un veikt parbraucienus starp taam. Jo apkart Fidzi mainland nav ne kristalzile okena udenji, ne rifi, ka ari uz mainland neizjutisi isto Fidzijiesu kulturu. Uz mainland salas vismaz 50% iedzivotaju ir indieshi, kas sheit ievesti savulaik kaa vergi/stradnieki, kas attistiitu Fidzi sadziivi. Jo pashi Fidzijiesi ir diezgan relakseti un paslinki. Taa runa, ka Fidzijieshi labpratak izvelas melnstradnieka darbu, bet indieshi - smadzenju darbu. Ka ari sadziviska puse uz mainland ir ljoti pieticiga ja ne truciga ar bardaku fona...kautkas lidzigs kaa raada filmas par Afriku vai Indiju... Mes par galamerki izvelejamies Malolo salu. Ta atrodas 25km no Viti Levu mainland, jeb Nadi lidostas. Taa ir lielaakaa Manamukas salu arhipelagaa un uz taas ir 2 vietejie ciemi, kas atrodas salas vienaa pusee, un tris dazhadi kurorti dazhadaam gaumem - gimenes kurorts Malolo (www.maloloisland.com), Luksusa un adults only - Liku liku, un budzeta jeb backpaceru kurorts. Sala atrodas tieshi uz rifa, ta ka snorkelet un baudit tropu krashnaas zivis un koraljus var turpat no krasta, nav jaire speciali laiva, kas tevi aizvestu lidz rifam. Tapat ari lielie okena vilnji ir redzami un dzirdami tikai pa lielu gabalu, rifs tos apstadina un tadejadi udenji ap salu ir mieriigi un droshi. Bet ir ari salas, kas atrodas uz rifa malas, ko izvelas ekstremisti, lielo vilnju cienitaji - serferi.. Fidzjieshi ir ljoti laipni, viesmiligi un relakseti. Vinju laipniba ir tiesham mentalitates iezime, nevis tadelj, ka tada veida butu iespejams iegut naudu no turistiem. Te teejas naudas neviens nedod un negaida, viss notiek tapat. Fidzijieshus raksturo 2 lietas: *Ziedi aiz auss gan sievietem, gan virieshiem (fradzhipini, hibiskus vai orhideja). Aiz labaas, ja neprecejies, aiz kreisaas, ja preceejies. Ziedi ir ari visur citur - telpu, edienu, noskanjas dekoreshanai... *Dziedashana jeb serenadeshana - parsvaraa tris serenaderi ar gjitaraam, kas ar dziesmu sagaida jau lidostaa, tad kurortaa, tad pie pusdienam, pie beach-baaraa, vakaraa, pie svinigiem pasakumiem un ari pavadot majaas... Domaju, ka latvieshi sevi nodeveja par dziedataju tautu vel neapzistot fidzijieshus...:) Kaa arii taa visa dziedazhana ir bez tukshas cepures priekshaa jeb ne par naudu...bet varbut ka Fidzhi valdiiba tiem maksaa algu?:) Viens, kas jaanjem veeraa celjojot uz Fidzi ir Fidzhian time and Fidzian Style...tas nozime, ka viss notiks, bet ar kaveshanos, vai kautkad aptuveni....un biezhi lietas tiek piemirstas, izmainitas utt...bet taja pasha laika, vinji nav skopi uzsaukt lietas par prieku viesiem...bet tas viss nav aiz ljauna, pavirshiibas vai nolaidiibas...vienkarshi vinji ir ljoti vienkarshi un relakseti savaa domaashanaa... Ko dariit Fidzi...celjot no salas uz salu, tas te ir daudz un visam gaumeem un plaaniem...gan pavisam mazas ar vienu mazu luksusa viesu maju, kur viesojas tadas beibes ka Parisa Hiltone vai Pink...gan sala uz kuras filmeta filma Castaway ar Tomu Henku... Var gulet saulee pludmalee, vai palmu eenaa shupuljtiiklaa, jeb, ja netiik saaljais uudens- baseinaa ar baaru. Snorkelet un nirt peetot koshas zivis un koraljus, nodarboties ar udensportiem. Parsvara visu nemotorizeto sporta veidu ekipejumu kurortos dod pa velti (smailites, vestes, snorkeleshanas trubas, maskas, pleznas, katamarani utt), jamaksaa ir par visiem motoriskajiem, un izbraucieniem uz salaam (baaru tuure, tuure apskatiit brunjurupuch reservatu, delfinu skatishana, nirshana, saulesrieta izbraucieni utt...) Var gaidit kokosu uzkritam uz galvas no palmas, vai rapties pasham pakalj tadiem gardumiem ka mango, papaija vai kokoss...Var doties pastaigaas pa tropu mezha taku ievacot arstniecibas augus:) vai lasot eksotiskus gliemezhvakus mangroves... Protams, noteikti ir jaizbauda dieviigo viertuvi, ko piedavaa kurorts. Tas tiesham bija bezgala gardi un daudzveidigi un kvalitativi...Gan gardie Fidzijieshu edieni, kas pamataa ir juras veltes, svaigi auglji un kokosa pielietojums 100 veidos...(dazhas receptes ir mana dienasgramataa). Gan ar atsaucem uz indieshu un maoru nacionalajiem edieniem...Ja, kas vel - nevajag piemirst ka tie ir tropi, un ka bez burvigam saulainam dienam, var gadities ari siltas, bet nu ar pamatigam lietusgazeem un pludos paari potiiteem... Ak, ja, un protams KAVA janobauda. Tas ir Fidzijieshu nacionalais dzeriens, ko vinji dzer pec darba reklaksejoties, kad sanak kopa draugi un pie saviesigam sarunam...Ja Fidzijietis tevi cienaa ar kavu, tas nozimee, ka ta ir lielas cienas izradishana. Rituals tads, ka visi sasezhas barina uz gridas un niedru-palmu paklaja, tad gavenais Kavas "meistars" izkjiidina udenii kavas pulveri apaljaa traukaa, to maisot iepilda kokos chaulaa, un tad pa apli padod katram iebaudiit. Pirms to dzer ir jasasit plaukstas, kad pabeidz dzert, jasasit tris reizes, To dara visi klatesoshie. Garsho Kava ka maaluudens ar rugtenas teejas piegarshu. Tas nav ne alkohols, ne narkotika bet uz drogu, zalishu baazes. Efekts ir relaksejosh un pacilajosh, bet bez reibuma vai dullas galvas efekta... Starpcitu, tikko atcerejos, ka es vel pirms diviem gadiem, esot Latvija, kad Skots stastija par savu celjumu uz Lorda Hovela salu, es pagriezu globusu otradi un atklaju, ka tur ir tikai un vienigi milziigs okeans, un daudz, daudz un mazas salas, par kuru esamibu dazhriez uzzini tikai skatoties olimpiskaas speeles:)...tad ari nodomaju, uuuu...nemuzham nesasniedzamas vai tikai izredzeetajiem...bet re, viss notiek, vajag tik ticeet briinumiem ;) Un te ari neiztrukstoshaa Bula Welkome song, ko saraktsijis Elvis Preslijs