Velo Igaunija 2009 !

  • 7 min lasīšanai
Šī ir pirmā vasara, kad nopietnāk pievēršos velotūrismam. Savu pirmo braucienu šovasar pa jāņiem nobraucu Rīga,Tūja,Limbaži,Valmiera, Smiltene ! Tad sāku plānot nākamo braucienu uz izvēlējos Igauniju. Jāsāk ar tuvējām ārvalstīm. Plānošana - Jāņa sētā iegādāta Igaunijas velomaršrutu karte un kabatas formāta tūristu ceļvedis, ko palasīt kempingos pa vakariem, ... un protams internets ! Ekipējums - ņemot vērā, ka iepriekšējo MTB Skotu man nozaga pirms trijiem gadiem un šos gadus ar velo neesmu braucis vispār, pieņemu lēmumu - jāpērk ritenis pa lēto, tāpēc aprīļa beigās iegādājos vienkāršu ielas velosipēdu, ar dubļusargiem, lampiņu utt. par cenu - 150,- LVL ! Vēl sagādāju Abus 3-daļīgu velosomu (60,-LVL), esbit tūristu plītiņu (25,-LVL), telti (Lafuma Compact-2 36,-LVL), Spilvas ciklopu (15,-LVL) un citus krāmus ! Un dodos ceļā. Pirmā diena. Izbraucu no Upesciema 15.00 ! Pērnavā ap 19.00 ! Braukājot pa pilsētu iearugu pilsētas plānu , kurā ir atzīmēts kempings, kuru veiksmīgi arī ātri atrodu. Kempingā diezgan daudz iemītnieku, ieskaitot franču jauniešu bariņu, kurš trokšņoja līdz pat 24.00 ! Veiksmīgi iekārtojies un sarunājis to, ka varēšu šeit atstāt savu auto uz kādu nedēļu, dodos ar riteni uz pilsētu meklēt staciju, no kuras nākošas dienas rītā plānoju doties uz Tallinu ! Stacijas meklējumos raugoties kartē uz lielāko sliežu koncentrāciju, un izbraucis no pilsētas atrodu staciju, bet tā nav īstā ! Bet viss izrādījās daudz vienkāršāk - stacijai biju braucis vairākkārt garām. braucot ar auto uz Tallinu ! Stacijas ēkā gan tagad ir kafeinīca ! Noskaidrojis, kur man nākošā rītā plkst. 7.00 jābūt, dodos apskatīt pilsētu ! Jauka pilsēta, gājēju iela, cietoksnis, pludmale, āra kafejnīcas ... ! Tēriņi - kempings (dušas,virtuve) 120,- EEK, kopējais nobraukums - 15. km ! Otrā diena. No rīta pamostos sešos, pabrokastoju (uz plītiņas vārīta zāļu tēja un griķu biezputra ar maurlokiem no pakas) un dodos uz staciju ! No kempinga 15 minūtes ! Man vienmēr ir ļoti paticis laiks, kad pilsēta mostas - asfaltu vēl klāj nakts dzestrums, sētnieks slauka ietvi un vēl kādi aizkavējušies ballētāji steidz mājās ... ! Pie stacijā vēl kādi cilvēki divdesmit ! Noskaidrojis, ka biļetes nopērkamas vilcienā , gaidu ! Domāju - vai tad tiešām vairāk neviena velotūrista nebūs ?! Un kā nu bez vieņiem - ierodas Zviedru pensionāru pāris ar lepniem riteņiem un somām ! Pienāk vilciens ! Konduktore mūs norīko uz pirmo vagonu - tur riteņiem esot vieta ! Velotūristi palīdz viens otram iecelt riteņus un somas vagonā ! Pārmijam pa teikumam ar Zviedriem un varam doties ceļā ! Riteņus pieslienam un pieslēdzam, lai negāžas, pie sienas vagonā ! Un tikai tuvojoties Tallinai, es pretimbraucošā vilcienā ieraugu, kā pareizi jānovieto velosipēds - tas aiz priekšējā riteņa vagonā jāpiekar pie sienas ! Tā iet, ka ar vilcienu brauc reizi 10 gados ! :) Tallina ! Uzreiz no stacijas dod meklēt pirms tam internetā atrasto pilsētas kempingu, kuram vajadzēja būt netālu no Dziesmu svētku estrādes ! Uzreiz no stacijas pārbraucis pāri ielai, ieraugu Igaunijas velomaršruta Nr. 1. (Eurovelo) norādes ! Uzreiz sajūtu atšķirību no Rīgas, pa kuru braucu ikdienā - nobrauktuves un uzbrauktuves no/uz ielām, ceļa zīmes un apzīmējumi, autovadītāju tolerance pret velobraucējiem ! Izbraucot Piritas krastmalā - ļoti daudz skrituļslidotāju, ar kuriem ir jādala ceļš ! Kādam slidotāju meitenēm uzzvanot ar velozvaniņu, jo garām kaut kā jātiek, vēl jo vairāk ar visām somām uz bagāžnieka , aiz muguras izdzirdu frāzi -redz, cik šauri mums tie veloceliņi- ! . Šauri gan, nodomāju - pa apzīmētai joslai katrā virzienā 1.5 m platumā ! Būtu jūs mūsu veloceliņus redzējušas !? Tālāk nokļuvis līdz meklētajam kempingam, konstatēju, ka tas vairs nedarbojas ! Minos atpakaļ uz centru, jo plānā bija redzēt Sirdzpukstu Baltijai Igaunijas startu ! Pa ceļam pabraukāju pa vecpilsētu, sasveicinos ar Veco Tomasu, resno Margaritu, uzbraucu augšā līdz Igaunijas parlamentam, pie kura pulcējas motobraucēji ceļam uz Latviju , uz Siguldu ! Varētu jau vēl pa Tallinu pabarukāt, tikai daudzie tūristi traucē pārvietoties ! :) Tajā vietā, kur startē skrējiens - strītbola sacensības ! Bet Ilvess, kopā ar savu neiztrūkstošo tauriņu, tomēr atbrauc, saka runu , un skrējiens var sākties ! Un velopolicistiem (!!!) braucot pa priekšu, skrējiens dodas ceļā un Rīgu , bet es dodos prom no pilsētas ! Braucu pa pirmo velomaršrutu, garām Hipodromam, Saku hallei, Paldisku virzienā ! Kādus pārdesmit kilometrus braucu par lielisku veloceliņu, kurš ir nost no brauktuves un pa kuru nēsājas daiļas skrituļslidotājas ! ... bet man nekas cits neatliek, kā mīt pedāļus ! Ceļš lielisks, laiks brīnišķīgs ! Piestāju pie jūras, klintīm , iefotografēju jūriņu, braucu tālāk ! Bet tuvojas vakars ! Tājās vietās, pa kurām braucu, internetā kempingus neatradu. Vai tik nevajadzēs nakšņot zem egles ! Bet vienā krustojumā ieraugu norādi uz telšu vietām ! Braucu iekšā mežā, 1.5 km pa meža ceļu, bet vieta nakšņošanai izrādījās pieņemama, tikai zosis jau agri no rīta bļaustijās ! Tēriņi - vilciens Pērnava - Tallina, 85,- EEK , telts vieta nakšņošanai - 75,- EEK, kopējais nobraukums - 95,85 km ! Trešā diena. Ir Svētdienas rīts,nesteidzos - mierīgi pieceļos, kā vienmēr pabrokastoju, savācu mantas un pošos ceļā ! Bet kājas jūt, ka vakar ir braukts jau nopietnāk .... Pirmais nepatīkamais pārsteigums - ceļu remonti ! Bet nav variantu ! No rīta iebraucu Padises klosterī, kurš kā izrādās kādreiz (14.gadsimtā) piederējis kādam Latvijas teritorijā esošam klosterim ! Ļaudis pošas uz svētkiem, seni tērpi, tirdziņš, šaušana ar loku, ... bet es braucu tālāk ! Un te mani 1.velomaršruts mani aizved prom no lieliem ceļiem, pa zemes, meža ceļiem, gar jūru , caur piejūras maziem, skaistiem ciematiņiem ! Pēcpusdienā apstājos pie jūras, ieturu lepnas pusdienas (3 ēdieni, visi no pakām :) ) , nosnaužos kādu stundiņu un braucu tālāk .... ! Lai arī mašīnu lauku ceļos ir maz, bet visas pabrauca malā, un palaiž velotūristu manā personā pa priekšu ! Tad vēl pievakarē cauri Novas dabas parkam ar pulka sēņotāju, un ap astoņiem vakarā pusdzīvs , bet tomēr esmu beidzot Hapsalu kempingā ! .... un ātri uz auss ! Tēriņi - kempings 140,- EEK Kopējais nobraukums - 100.2 km (no kuriem ~ 35km pa zemes ceļiem) ! Ceturtā diena . Rīts. No telts tieku ārā ar kliedzieniem - vakar tomēr braukts par daudz ! Ierastās brokastis, kravāšanās un došanās tālāk ! Neliels loks pa Haapsalu - neliela pilsētiņa, kura padomju laikos bijusi slēgta pilsēta, no senākiem laikiem saglabājusies pārsvarā vienstāvu koka apbūve ! Apskates vērts ir cietoksnis, kura iekšpusē iekārtots bērnu spēļu laukums. Tad atstāju pilsētu un dodos uz Rohukulu , vietu, no kurienes kursē prāmis uz Haltermaa, vietiņu Hiijumaa salā. Pēc deviņiem kilometriem esmu galā . Prāmis kursē ik pēc 2 stundām un es paspēju uz 12.30 ! Pusotra stunda un es jau esmu uz salas ! Pa ceļam uz prāmja papusdienoju (par 66,- EEK) ! Tālāk - brauciens pa salu ! Liekas , ka te vienmēr ir svētdiena, cilvēkus nekur neredz, mašīnu maz, tikai divi padomju laika kombaini Ņiva kuļ labību uz lauka . Uz salas pārsvarā dabas radīti objekti - tā ir sala dabas vērotājiem . Par cik sala ir kā tranzīta nometnes vieta dažādiem putniem, ir vairāki labi putnu vērošanas torņi, kur var iznomāt tālskati. Bet pirmdienās un otrdienās šis serviss nestrādā un man putnu vērošanas prieki iet secen. Ir pamanāms, ka uz salas galvenā nodarbošanās ir lopkopība . Iepriekš jau biju izpētījis, ka prāmis no Hiijumaa uz Saremaa iet pāris reizes dienā, un vakarpusē, kad ierodos piestātnē Soru, konstatēju, ka prāmis kursē divas reizes dienā - no rīta 8.15 un vakarā 17.30 ! Bet es ierados 18.00 ! Un par cik tur ļaužu ir maz, kempingu praktiski nav, tad man vienīgā izeja - nakšņot jūras malā, atrodu no kokiem saslietu vigvamu, iekš kura arī ieceļu telti, un veiksmīgi sagaidu nākošo rītu ! Tēriņi - prāmis 80,- EEK, kopējais nobraukums - 70,49 km Piektā diena. No rīta pamostos jūras malā, tradicionālās rīta darbības - brokastis, kravāšanās un prom uz piestātni, uz prāmi ! Prāmis mani stundas laikā kopā ar visu riteni, aizvizina no Hijumaa uz Saremaa, no piestātnēm Soru uz Triigi ! Laiks. Kā jau visu mana ceļojuma laiki ir lielisks. Tālāk nolemju doties uz Saramaa galvaspilsētu - Kuresari ! Pa ceļam apskatu apskatu Angla vējdzirnavas, kuras kā runā vēl līdz šim vienīgās darbojušās dzirnavas, Kaali krāteri , un tālāk uz Kuresāri ! Pirms Kaali krātera mani noķer velotūrists no Zviedrijas - Ingemārs, un tālāk jau braucam kopā līdz pat Pērnavai . Pēcpusdienā esam galā. Tūrisma informācijas centrā noskaidrojam kur pilsētā ir kempings un dodamies uz turieni. Šodien sanāk nobraukt vismazāk visas tūres laikā, bet vajag arī kādu dienu atpūsties ! Pēcpusdienā pilsētas apskate . Salas galvaspilsēta - simpātiska pilsētiņa, nelielas koka mājiņas, bīskapa pils, tūristi. Kuresārē kempingā satiekam kādu Franču fotogrāfu, kurš mēnesi ar kājām staigā pa austrumeiropu. Viņam tāds interesants ekipējums - kurpes, kurās katram kāju pirkstam ir sava vieta ! Un telts tādā īpatnēja - izrādās sver tikai 600 gramus, bet maksā gan -tikai - 1700 EUR ! Tēriņi - prāmis 80,- EEK , Kopējais nobraukums - 65,06 km , kempings 120,- EEK . Sestā diena - trešdiena . Brauciens līdz Pērnavai - normāli būtu trīs dienas, nolemjam aizbraukt pa divām. Šodien līdz Muhu salai, līdz kādam kempingam. Kartē atrodam vairākus. Braucam. Laiks lielisks . Ceļš arī - nebraucam pa galveno Saremaa šoseju, bet pa sānu ceļu, kas ir tikai par 5 km vairāk. Mašīnu maz, vējš pūš mugurā. pēcpusdienā esam jau uz tilta, vai pareizāk uzbūruma, kas savieno Saremaa ar Muhu. Kopējais tilta garums - 3km, sānvējš. Aiz tilta vēl tikai 12 km an sākam meklēt tūrisma atlasā norādīto kempingu , neatrodam, bet pēc kādiem 3 km pilsētiņa Liiva atrodam jau citi kempingu ! Uz vietas neviena nav, zvanam un ierodas īpašniece, saka, ka sezona iet uz beigām un viņa ierodas tuvāk vakaram ! Vakarā ierodas kāda lietuviešu ģimenīte - tēvs ar trim meitām ! Kad satumst, vēl ierodas kāds latviešu pāris, kuriem kāzu ceļojums, es palīdzu viņiem telti naktī uzsliet ! .. un diena ir galā ! Tēriņi - kempinga mājiņa 150,- EEK, kopējais nobraukums - 70,89 km Septītā diena (ceturdiena) . Pieceļamies pavēlāk - ap 10.00 . Pētām karti - pa ceļam tikai lauki un meži, līdz Pērnavai patālu. Izbraucam pusdienlaikā . Pa ceļam prāmis no Kuivastu - Virtsu . Prāmis kursē ik stundu. Ap 14.00 esmu jau atpakaļ uz kuntinenta. Un prom uz Pērnavu. Mums veicas - vējš mugurā, sēžu Ingemara -aizvējā- un ap pieciem mēs esam jau Pērnavā. Viss. Es to paveicu ! Tēriņi : Prāmis 50 EEK,-, Pērnavas kempingā:maksa par auto glabāšanu 100 EEK , iztabiņa 250,- EEK, kopējais nobraukums - 93,5 km Pēcvārdam. Braucot pa Igauniju bieži domāju - kad stāvējām uz Baltijas ceļa kopā ar Igauņiem pirms 20 gadiem, viss bija tāpat, kā pie viņiem ! Bet kāpēc šodien ir savādāk ? Kāpēc pie viņiem arī velobraucējs ir cilvēks ??? Sākumā minētais ekipējums kalpoja nevainojami, tikai Abus velosoma, pēc pirmā lietutiņa pamazām sāka jukt laukā. Lai arī telts bija vienkārtīga un no rītiem no kondensāta tā bija mitra, bet laiks bija lielisks, es no rītiem telti izžāvēju un viss bija kārtībā ! Par velosipēdu - lai arī nebija nekādu problēmu un šogad ar to jau nobraukti 2200 km, no kuriem ap 800 km ar kārtīgu slodzi ar vismaz 25 kg uz bagāžnieka, nākamai sezonai būs jāgādā kaut kas nopietnāks, jo tikai pēc šī brauciena tā īsti sapratu, kas un kā priekš šāda veida izklaides ir vajadzīgs. Tagad zinu, kas ir Ortlieb, un ka tām somām alternatīvas īsti nav ! Tagad zinu, ka somas uz velosipēda ir jānovieto pēc iespējas zemāk sadalot svaru gan uz priekšējā gan aizmugurējā bagāžnieka. Jo svarīgi ir, lai smaguma centrs būtu pēc iespējas zemāk - būs stabilāks braucamrīks. Un vēl man ļoti palīdzēja iepazīšanās ar Ingemaru, jo viņš ir velotūrists ar ļoti lielu pieredzi un viņš padalījās ar mani cumftes noslēpumos ! Kopā nobraukti 511 km Šobrīd jau sāku plānot savu nākamās sezonas braucienu - trīs nedēļas - Vācija un Holande ! Gribu redzēt īstu riteņbraucēju paradīzi ... Uz uz tikšanos uz lielceļiem ! :) Jānis Glāzers PS. Interesanti : http://www.downtheroad.org/ http://www.trentobike.org/ http://www.adventurecycling.org/


Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem

Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais