Uz Stokholmu - karalisku sajūtu meklējumos!

Karaliska, varena, klinšaina, ūdeņiem un salām bagāta – tāda man atmiņā bija palikusi Stokholma, kad redzēju to pirmo reizi pirms nu jau vairāk kā 2 gadiem. Toreiz pilsētu redzēju tikai caurbraucot, taču, ar to pietika, lai par savu šīs vasaras ceļojuma galamērķi izvēlētos tieši Zviedrijas galvaspilsētu – Stokholmu! Toreiz uz Stokholmu devos ar milzīgo Silja Line prāmi no Helsinkiem, taču tajā ceļojumā mērķis nebija apskatīt pilsētu, bet gan doties uz Kolmārdenas safari parku. Un tā nu Stokholma palika neapskatīta… Šoreiz uz Stokholmu devos ar lidmašīnu kopā ar saviem vecākiem, māsu un savu draudzenīti. Lētās biļetes lidojumam, protams, piedāvāja neviens cits kā Ryanair. Lidojums turp un atpakaļ izmaksāja 8Ls vienam cilvēkam. Zinu, zinu – nav tās lētākās, bet tomēr. Bet nu par visu pēc kārtas! 20.augusts. 10:30 izlidojam no Rīgas lidostas. Pēc nepilnas stundas lidojuma jau esam galamērķī – Skavstas lidostā. Pulksteņa laiks Zviedrijā ir vienu stundu atpakaļ par mūsu laiku, līdz ar to no dienas nebijām zaudējuši ne minūti! Skavstas lidosta atrodas ārpus Stokholmas. Tāpēc, lai nokļūtu pilsētas centrā izmantojām autobusu. Biļetes uz to jau laicīgi nopirkām internetā www.flygbussarna.se. Pērkot turp-atpakaļ biļeti, vienam cilvēkam tā izmaksāja ap Ls 13. Pēc gandrīz pusotras stundas brauciena ierodamies Stokholmas centrālajā stacijā. Tālāk bijām izplānojuši ar metro doties uz viesnīcu, nolikt mantas un tad nodoties Stokholmas izbaudīšanai! Nedaudz sīkāk pastāstīšu jums par vienkārši satriecošu iespēju, ko piedāvā www.destination-stockholm.com. Ja caur šo mājas lapu rezervē viesnīcu, tad bez maksas katram viesim pie reģistrēšanās izsniedz karti - Stockholm à la Carte, kā arī grāmatiņu, pilnu ar iespējām, ko piedāvā šī karte. Un tā tiešām piedāvā milzīgi daudz iespēju – bezmaksas pilsētas sabiedriskais transports, neskaitāmas bezmaksas ekskursijas dažādās interpretācijās ar kuģīšiem, bezmaksas vizināšanās ar syghtseeing un hop - on hop - off autobusiem un kuģīšiem, bezmaksas ieejas neskaitāmos muzejos, akvārijos, pilīs, atrakciju parkā, skatu torņos… un vēl un vēl. Jāsaka, ka bez šīs kartes mēs diez vai būtu redzējuši kaut pusi no tā, ko redzējām. Iemesls – visur dārgās ieejas maksas. Pēc maniem aptuveniem aprēķiniem, pateicoties šai kartei uz vienu cilvēku tika ietaupīti gandrīz Ls 90!!! Pilsētas dienvidos izvietoto viesnīcu Ibis Hotel, kas atrodas aptuveni 20 minūšu braucienā ar metro no pilsētas centra, caur jau pieminēto mājaslapu rezervējām gandrīz mēnesi iepriekš. Par 3 naktīm tā izmaksāja Ls 90 katram. Tātad… pēc ierašanās no lidostas pilsētas centrā, devāmies meklēt metro. Paveicās mums sastapt kādu meiteni no Latvijas, kura aizveda mūs gandrīz līdz pašam metro. Atceros, kā viņa teica: Esmu atgriezusies mājās… Braucienam ar metro iegādājāmies tikai vienu biļeti vienā virzienā, jo vairāk nebija nepieciešams – metro taču būs pilnīgi par brīvu!!! Biļete vienā virzienā izmaksāja 35 kronas (~ Ls 2,50). Ap 13:00 jau ierodamies un iečekojamies viesnīcā, un paēdam pusdienas, lai ir spēka mesties piedzīvojumos! Pēc tam dodamies uz Skandināvijas valstīs visapmeklētāko muzeju – Vasa muzeju. Tajā apskatāms pasaulē vienīgais 17.gs. kuģis, kas ir saglabājies līdz mūsdienām. No kuģa oriģināla ir saglabājušās gandrīz 95% detaļu un to rotā neskaitāmi kokgriezumi un kokā grebtas skulptūras. Vasa kuģis nogrima savā pirmajā jūrā došanās reizē – 1628.gadā. Tas nogrima milzīgā vēja un uz klāja esošo pārāk daudzo lielgabalu dēļ. Un tieši pēc 333 gadiem, Vasa kuģa vraks tika izcelts no jūras un par godu tam, speciāli tika izbūvēts muzejs – Vasa muzejs. Iespaidi redzot milzīgo kuģi, bija neaprakstāmi – apbrīnojami, kāds roku darbs un laiks ticis ieguldīts tā tapšanā. Pēc muzeja apmeklējuma nolemjam doties izbraucienā ar kuģīti uz Fjäderholmarna salu, kas atrodas vistuvāk arhipelāgam. Izlasījām, ka tā esot viena no aizraujošākajām vietām, ko apskatīt Stokholmā, tāpēc devāmies ceļā. Pēc pus stundas brauciena jau bijām klāt un devāmies apskatīt mazo saliņu. Klintis, klintis, klintis un mazas sarkanas mājiņas ar baltiem logiem. Tas man palicis atmiņā no šīs salas. Aptuveni stundas laikā apgājām apkārt visai salai, turpat iespējams arī pasēdēt kafejnīcā vai vienkārši pasēdēt uz soliņa un apbrīnot brīnišķīgos skatus visapkārt. Pēc tam klāt jau vakars un devāmies atpakaļ uz viesnīcu.. 21.augusts. 8:30 dodamies brokastīs. Brokastis tiešām bija bagātīgas un garšīgas! Noteikti iesaku izmantot iespēju pašiem sev izcept vafeles! :) Šodien esam nolēmuši doties ar kuģīti uz Drotningholmas pili – rezidenci, kur pašlaik dzīvo Zviedrijas karaliskā ģimene. Šeit gan jārēķinās ar gandrīz stundas braucienu vienā virzienā. Ja godīgi, šī pils mani ne ar ko nepārsteidza – skaista, varena un karaliska – gluži kā pati Stokholma. Pārsteigumu man gan radīja kas cits – pils dārzs. Tajā praktiski nebija ziedu, tikai krūmi dažādās regulārās formās. Šajā ziņā mūsu Rundāles pils ar saviem krāšņajiem rožu dārziem ir daudz pārāka. Pēc pāris stundām atkal ar kuģīti dodamies atpakaļ uz pilsētu. Nākamais mērķis – Cosmonova – kinoteātris ar lielāko kupola ekrānu Skandināvijā. Diemžēl šī kino apmeklējums Stockholm à la Carte nav iekļauts, tas izmaksāja 65 kronas (Ls 4,50). Apsēžoties krēslā, ekrāns burtiski apņem no visām pusēm un sajūtas ir diezgan sirreālas. Filma, kuru izvēlējāmies noskatīties ilga vien 25 minūtes – Kollisioner i kosmos – izglītojoša filma par saules sistēmu un zemes rašanos. Skatoties filmu, sajūtas bija pārsteidzošas – it kā mēs atrastos milzīgā kosmosa kuģī, kas ceļo pa kosmosu garām planētām, zvaigznēm, meteorītiem utt. Pati filma gan tika atskaņota zviedru valodā, taču par 50 kronām bija iespēja iznomāt austiņas un filmu klausīties angļu valodā. Ak jā – pirms filmas vēl izstaigājām tajā pašā ēkā esošo Dabas muzeju, kurš tiešām ir apmeklējuma vērts. Īsti dinozauru skeleti, reāli attēlota virpuļviesulis, telpa, kurā var skatīties filmu par klimatu un reizē izbaudīt uz savas ādas spēcīgu vēju, neskaitāmas dzīvnieku un putnu sugas, un vēl un vēl… 22.augusts. Šorīt gan esam nolēmuši agri celties, lai jau ap 9 būtu pilsētas centrā pie Rātsnama (City Hall) un varētu uzkāpt tornī un paskatīties uz Stokholmu no augšas. Taču – diemžēl plānus nācās mainīt, jo ārā stipri lija. Pilsētas rātsnams ir viens no ievērojamākajiem pilsētas simboliem, jo tieši tur notiek Nobela prēmijas apbalvošanas ceremonijas. Lietus dēļ izlēmām braukt uz Ūdens muzeju - Aquarium. Jāsaka gan, ka biju gaidījusi ko daudz iespaidīgāku, taču pastāstīšu par to, kas man tur patika visvairāk: pirmkārt - tropiskais lietusmežs – telpa, kurā visā krāšņumā attēlota tropu vide. Kad tajā iegājām, bija gaišs, tad pakāpeniski iestājās pilnīga tumsa. Sāka ducināt pērkons un no visām pusēm zibsnīt zibens. Un pēkšņi sāka līt arī lietus, pēc kura, savukārt, atkal ausa gaisma un pacēlās migla... Otrkārt, ievērības cienīgs ir baseins ar dažādām zivīm, tai skaitā, haizivīm. Pēc akvārija apskates, arī lietus laukā bija pārgājis un tālāk devāmies uz Karaļa pili, kur 12:00 paredzēta gvardes maiņa. Tā ilga aptuveni stundu un to tiešām iesaku, viesojoties Stokholmā, obligāti apskatīt. Krāšņajā pasākumā piedalījās vairāk kā 50 zirgu, aptuveni divtik gvardes sargu un orķestris. Pēc parādes apskatījām pili – kā jau varējām iedomāties – arī šī pils bija varena, masīva, smagnēja un karaliska. Ja esat nolēmuši apskatīt pili, noteikti iesaku nokāpt pils pagrābā un aplūkot dārgumus, kurus karaliskā ģimene izmanto dažādos sarīkojumos arī mūsdienās. Pēc pils apskates devāmies uz jau iepriekš pieminēto City Hall torni. Skats no augšas tiešām bija iespaidīgs un apskates vērts, taču, ja nolemsiet tornī kāpt, iesaku apbruņoties ar pacietību – jo gaidītāju un tornī kāpt gribētāju noteikti nebūs maz un rinda būs gara. Bet tas ir tā vērts.... Nākamais galamērķis – jautrākā vieta Stokholmā - Gröna Lund Tivoli atrakciju parks. Ieeja tajā mums ar savu karti bija par brīvu, taču par atrakcijām nācās maksāt. Tur ir iespējams iegādāties gan dienas biļeti, gan dažāda cita veida biļetes. Mēs par 320 kronām iegādājāmies 20 kuponus – par katru atrakciju ir jāmaksā noteikts skaits kuponu, kurus jāatdod pie iekāpšanas izvēlētajā karuselī. Un nu prieki varēja sākties… :)) Jāsaka gan, ka šajā parkā nekādu tradicionālu karuseļu nebija, t.i. mierīgu karuseļu te nebija, izņemot mazajiem bērniem domātos! Tāpēc devāmies vien uz tām trakākajām… no malas, protams, tie izskatījās diezgan nekaitīgi, taču – tā nu nemaz nebija. Viens par otru trakāks… un beigās vēl visu noslēdzām ar brīvo kritienu! Kaut ko tik ekstrēmu es izmēģināju pirmo reizi, bet tas bija tā vērts. Redzēt Stokholmas panorāmu no gandrīz 60 metru augstuma... Tikai fakts, ko secināju nākamajā rītā – esot tur augstu augšā, es aizmirsu paskatīties uz leju! :D 23.augusts. Pēdējā diena Stokholmā, līdz 12 jāizčekojas no viesnīcas. Sakravājam mantas un dodamies uz centrālo staciju, lai atstātu tās mantu glabātuvē. Par to samaksājām 50 kronas (Ls 3,50) un bez papildu samaksas varam tās tur atstāt līdz pat 6 vakarā. Pēc tam dodamies uz Tauriņu māju. Arī šeit lielā siltumnīcā bija izveidots īsts tropu lietusmežs, un apkārt brīvi lidinājās simtiem tauriņu, cits par citu lielāks un skaistāks. Bērniem īpaši jautrs likās baseins ar pieradinātajām zivīm, kuras nebūt neiebilda, ka tās aiztiek vai noglāsta. Pēc tauriņu mājas apskates nodevāmies Vecpilsētas apskatei, izstaigājām šaurās ieliņas, apskatījām centrālo vecpilsētas laukumu, izstaigājām ne vienu vien suvenīru veikaliņu... Vēl pēdējā brīdī nolēmām apmeklēt arī Zviedrijas nacionālo muzeju, kur apskatāmi gan zviedru gleznotāju darbi, gan pasaulslavenu mākslinieku – Renbranta, Rubensa, Renuāra, Degā, Gogēna u.c. mākslasdarbi. Pēc tam gan laiks doties uz staciju un posties ceļam uz lidostu, jo pēdējo nakti agrā rīta reisa dēļ bijām nolēmuši pavadīt lidostā. Skavsta lidosta ir atvērta visu diennakti, taču mūs pārsteidza darbinieku teiktais: “You can't lie down here!!!”. Iepriekš jau bijām lasījuši, ka Zviedrijā lidostās nedrīkst gulēt, drīkst tikai sēdēt. Man grūti pateikt, vai tiem, kas bija noklājuši savus guļammaisus un gulēja pie zemes, pēc tam bija kādas problēmas vai nē, bet tādu gulētāju tur netrūka. Arī uzgaidāmā telpa kā tāda šajā lidostā vispār nav – tā ka visu nakti nācās pavadīt uz cietiem koka krēsliem kafejnīcā. Dažu metru attālumā no lidostas gan ir izvietota viesnīca – atvērta 24 stundas diennaktī – laikam ar mērķi, ja kāds ierodas lidostā un ne par ko neparakstās uz gulēšanu uz cietajiem krēsliem. Mēs arī aizgājām intereses pēc noskaidrot, cik maksā prieks izgulēt 4 stundas šajā Connect Hotel viesnīcā – uz pieciem cilvēkiem gandrīz 80 Ls. Bet nakti veiksmīgi aizvadījām un no rīta 6:30 mums jau bija paredzēts reiss uz mājām un pēc nepilnas stundas lidojuma jau bijām atpakaļ! :)