Bulgārija nolaupīja manu sirdi

Bulgārija rada dažādas sajūtas. Jūra ir visur, šķiet, ka pat arī gaisā. Sulīgi augļi, aromātiskas garšvielas un ļoti sirsnīgi cilvēki. Bet no otras puses applukušas blokmājas, izskalots asfalts un čigāni. Dzīvoju pie bulgāru ģimenes Sveti Vlas. Cilvēki ir īpaši draudzīgi, viesmīlīgi un pretīmnākoši. Daudz laika pavadīju ceļojot pa tuvējām pilsētām: Nessebar, Burgas, Sozopol, Solncev Brjag. Tāpat neatņemama dienas sastāvdaļa ir radinieku apciemošana. Viņiem pilsētā dzīvo daudz radu, kurus laiku pa laikam apciemo, lai parunātos par neseniem notikumiem, veselību, dzīvi naudu un politiku. Biju pat uzaicināta uz brālēna dzimšanas dienu. Ģimene šeit ir ļoti svarīga. Cits citu atbalsta, palīdz un izpestī no nepatikšanām. Viņu savstarpējās attiecības ir ļoti smalkas. Padomāts tiek par katru. Man visu liaku bija jāpiedomā vai ar visiem ir parunāts, vai esmu pienācīgi sasveicinājusies un atvadījusies. Pagātne šajā valstī ir atstājusi dziļas pēdas. Nepārvarams lepnums par savu vēsturi, par kādreiz izcīnītajām kaujām. Bulgārijā, tāpat kā visā Balkānu reģionā ir jūtam raiba un skumīga vēsture. Kas mums varētu šķīst kā senas drupas, viņiem ir atgādinājums par turku nežēlību, savas varenības krišanu un nesepēju uzvarēt. Tas laiku pa laikam tiek pieminēts sarunās un rodas sajūta, ka par to labāk ir nejautāt. Pludmales ir divejādas. Tās kas domātas tūristiem ir smilšainas, nosētas ar lieliem saulessargiem, kafejnīcām un viesnīcām. Cilvēku ir daudz, bet cits citam netraucē. Kad Saule kļūst par karstu vr pasēdēt kādā kafejnīcā un iedzert aukstu alu. Jāpiebilst , ka Saule te silda ļoti spēcīgi. Aptiekā iegādājos krēmu ar aizsardzību 50, bet neskatoties uz šādu Saules bloku, atbraucu atpakaļ iedegusi skaisti brūna. Bijām arī akmeņainajā pludmalē, kur jūrai izskalojot klintis, rodas nelielas akmeņainas pludmales, kurās tūristu parast nav. Tur atpūšas tie, kuri vēlas izbaudīt nedaudz vientulības. Protams ir jāuzmanās no dažādām radībām, kuras arī vēlas atpūsties no tūristiem. Tur zem akmeņiem slēpjas gan ūdensčūskas, gan vēžveidīgie. Pie mājas ir dārzs, kurā aug gan mums ierastie tomāti, gurķim paprika, āboli, bumbieri, gan mums mazāk zināmie baklažāni, vīģes,aprikozes u.t.t. Lai gan dārzs nav liels, ar to var apgādāt ģimeni. Tāpat līdz novembrim – decembrim mežā ir atrodamas sēnes. Viss tiek likts burciņās ziemai. Daudz tiek gatavots uz uguns. Augļi ir saules piepildīti, tāpēc šķiet viss garšo daudz labāk. Akmeņainajā pludmalē bijām pēc mīdijām. Tās attīra no ūdens zālēm, liek uz lielas metāla paplātes un cep uz uguns turpat pie mājas dārzā. Kad mīdijas ir atvērušās kā pistācijas – izņem no vāciņiem un ēd vai nu tāpat pie alus, vai apvārta miltos un olā, vai arī gatavo krējuma mērcē. Tāpat mīdijas gatavo ar rīsiem kā plovu, kur gaļas vietā ir mīdijas neattīrītas no vāciņiem. Garšo īpaši fantastiski. Virs terases, kur vasarā tiek pusdienots, aug vīnogas, kuru ķekari kā milzīgas lustras karājas virs galvas. No vīnogām gatavo vīnu un rakiju. Rakija ir vīnogu kandža, kas tiek celta galdā gan svētkos gan ikdienā. Lai gan alkoholu viņi lieto ļoti samērīgi. Ļoti populārs ir siers brinza, kuru lieto gan pie salātiem, gan arī iecep maizē. Pirms braukšanas mājās Burgas pilsētas tirgū pie kāda vīriņa, kurš garšvielas mežā vāc pats, nopirku daudz dažādas garšvielas, kuras sava aromāta dēļ ir fantastiskas. Tagad mājās gatavojot atceros saulaino un aromātiem bagāto Bulgāriju. Ar vasarā sagatavotajiem salātiem un ievārījumiem, mierīgi var ziemā iztikt, tāpat radi kuriem ir lopi, tod gaļu, kas tiek likta saldētavā. Sezona ir vidēji 5 mēnešus, pa šo laiku var nopelnīt pietiekami. Vēl arī jāņēm vērā,ka gandrīz katram ir atvēlēta mājā kaut viena istaba vai dzīvoklītis tūristu izmitināšanai. Ģimenē, kurā dzīvoju es, šim nolūkam pagalmā ir uzbūvēta trīsstāvu māja, kopā 100 kv m. Gribētos uzsvērt, ka šim nolūkam kredīts nav ņemts Vecpilsētas ir skaistas un neatkārtojamas, ar mazām mājīgām baznīciņām un šaurām ieliņām. Mūra pirmais stāvs un koka otri stāvs. Ēkas izskatās kā sēnes – pirmais stāvs šaurāks, otrai platāks, jo zeme kādreiz bija ļoti dārga, ko nevarētu teikt par šodienu, kur zemesgabals, kas robežojas ar Jūru maksā apm 70 Ls kv m Divreiz biju arī diskotēkā, kas vasarā notiek katru dienu. Tas bija interesants piedzīvojums. Mūzika – čalga, tā ir etnomūzika, kas popularitātes zinā izkonkurē Rietumu mūziku. Atšķirībā no mūsu diskotēkām, te ļaudis ir atnākuši pavērot viens otru, nevis kārtīgi izdejoties, tāpēc mana sajustma par interesanto mūziku tas, viņos izraisīja vieglu izbrīnu. Ceļojums iznāca samērā lēts. 160.00 Ls biļete turp un atpakaļ ar lidmašīnu līdz Sofijai. 24.00 Ls ar autobusu turp un atpakaļ līdz Sv. Vlas. Taksis no lidostas līdz autoostai apmnēram 4.00 Ls (bet jāņem tikai taksis ar ko lidostai ir līgums, savādāk var samaksāt arī 20.00 Ls par šo pašu ceļa gabalu) Istabiņa maksā kaut kur 3.4 - 5.1 Ls no cilvēka dienā. Nummuriņā ir gan duša, gan ledusskapis, ir arī balkons ar skatu uz jūru. Līdz jūrai jāiet apmēram 5 minūtes. Bonusā nāk silta uzņemšana un viesmīlīgi cilvēki. Augļi un dārzeņi ir lēti. Ja nav slinkums var gatavot pats, var arī iet ēst uz kādu no daudzajām kafejnīcām. Tā Bulgāriju redzēju es – nekas nav absolūts,veinkārši šeit gribas ievilkt gaisu dziļāk, mīlēt un izbaudīt nakts peldi Melnajā jūrā, kad ūdens virsmu apspīd Mēness.