Leduszeme/uguns zeme

KĀPĒC ISLANDE Katram mākonim zelta maliņa - šo teicienu īstenībā var attiecināt arī uz daudzināto Krīzi, kas vairumu ļaužu ir šādā vai tādā veidā ietekmējusi. Piemēram, pasliktinoties Islandes iedzīvotāju materiālajam stāvoklim, beidzot šo valsti var par puslīdz normālām naudām apmeklēt arī tūristi-nebagātnieki. Kad pāris gadus atpakaļ vīrs ieminējās, ka varētu tā kā kādreiz aizbraukt apskatīt Islandi, mani tas nepavisam nevilināja, jo tas sanāca bezdievīgi dārgi un mans priekšstats par šo zemi bija apmēram tāds – maza, visu aizmirsta saliņa, auksts, vējains, pliks, no izklaidēm tik Islandes zirdziņi, Zilā Lagūna un varbūt kāds izbrauciens pa ledāju ar lielo džipu. Cenām krītoties, sāku tomēr šo to vairāk palasīt par šo zemi un izrādījās, ka tā ir gana saistoša. Un, kad izlasīju foršos Velgas Bāliņas aprakstus tepat, draugos, tad man bija pilnīgi skaidrs, ka noteikti gribu tur nokļūt un ka arī pārējiem ģimenes locekļiem tur atradīsies, ko darīt. Arī citi apraksti draugos bija gan iedvesmojoši, gan praktiski noderīgi. Es laikam nemāku diezko iedvesmojoši rakstīt, būs jāorientējas uz praktisko pusi. KĀ TUR NOKĻŪT Iegādājāmies biļetes ar Icelandair un startējām šā gada jūnijā, nedēļu pirms Jāņiem. Ar zemo cenu kompāniju Iceland Express sanāktu dārgāk. Bet pāris dienas pēc biļešu iegādes nokonstatēju, ka ar SAS būtu bijis vēl lētāk. Kad pirku biļetes, pat nebiju piefiksējusi, ka SAS uz turieni lido. Vēl var aizbraukt ar kuģi, bet tas prasa diezgan daudz laika. MARŠRUTA PLĀNOŠANA Sākumā visādi prātuļojām, vai ņemt grupu ekskursijas vai varbūt pasūtīt tādu autopaketi, kur ietilpst īres auto, jau gatavs maršruts un naktsmītnes. Bet beigās sarēķinot gan šā, gan tā, tomēr sanāca, ka lētāk būs visu plānot un braukt pašiem. Uzreiz jāsaka, ka mūsu maršruts nepavisam nebija optimāls, tālab te pat nepieminēšu, kādā ģeogrāfiskā kārtībā to braucām. Ja kādam dikti interesē, to var izsekot fotoalbūmā. Bija vairāki no manis neatkarīgi apstākļi, kas to visu padarīšanu ietekmēja. Domāju - lai varētu svarīgākās vietas bez steigas apskatīt, būtu vajadzīgas vismaz 7-8 dienas, bet mums sanāca mazāk un tāpēc daļa dienvidpuses un austrumpuse palika neapskatīta. Diezgan grūti bija arī saplānot, cik laika kurai vietai jārēķina un cik ilgu laiku paņems pati braukšana. Mans iecienītais viamichelin.com Islandē nedarbojas un arī maps.google ne visai. Beigās par noderīgāko izrādījās Google Earth, par pamatu ņemot tūrisma firmu piedāvāto gatavo autopaketi ģimenēm ar bērniem un izdarot tur savas korekcijas. Izmantoju arī ceļvežus - vispirms mazo Berlitz grāmatiņu, bet vislabākā ir viena cita – The Rough Guide to Iceland, kura tiešām ir visaptveroša. Principā, ja esat iegādājušies šo grāmatiņu, tad neko citu nevajag. Es gan viņu dabūju tik pašās beigās, kad viss lielos vilcienos jau bija saplānots un pasūtīts. Vienīgais mīnuss šai grāmatai – grūti salasīt to sīko druku ;) Kālab ņēmos tik smalki plānot – tālab, ka visādos ceļvežos un ceļotāju saitos tiek vienā mutē daudzināts: ja gribat Islandē nakšņot ar ērtībām, tad rezervējiet iepriekš! Auto vislētāk sanāca īrēt no Budget Car, ņēmām to lidostā un turpat arī atdevām. APRĪKOJUMS Mazliet par ietērpu – bijām apgādājušies gan ar tūristu zābakiem, gan lietus necaurlaidīgiem tērpiem, gan silto apakšveļu, biezajiem cimdiem un cepurēm un tas viss mums lieti noderēja! Jo laiks mūs nelutināja – lija katru dienu (izņemot pēdējo), bija diezgan auksti un kārtīgs vējš arī brīžiem. Vienudien vispār tik +3 grādi ar vēju un lietu! Bet tā bija man visforšākā ceļojuma diena un, ja kārtīgi saģērbjas, nav tik traki. Pozitīvi tas, ka sakarā ar augšminētajiem laikapstākļiem no izslavētajiem Myyvatn knišļiem, kas lienot gan mutē, gan viskur citur, nemanījām nevienu pašu :) NAKTSMĪTNES Nakšņojām mazcenu viesnīcās. Pozitīvu iespaidu atstāja Edda viesnīcu tīkls. Samērā nomaļajā Edda viesnīcā pie Budardalur, piemēram, bija vislabākās brokastis un arī forša peldēšanās āra baseinā. OBJEKTI . Par apskatītajiem objektiem te neizvērsīšos, par tiem Velga daudz un izsmeļoši sarakstījusi savos aprakstos un atkārtoties negribas. Nojausmu gūsiet, paskatoties fotoalbūmu. Žēl, ka nesanāca aplūkot nevienu iekšzemes objektu – lielā meita kā par nelaimi bija kārtīgi apslimusi un slikti jutās, tāpēc negribējās viņu pa bezceļiem mocīt. Varu tik pateikt, ka šī zeme ir tiešām kolosāli kreizī - tik dīvaina un fascinējoša, skarba, bet vilinoša. Noteikti gribēšu tur vēl atgriezties. Un drīz. Pieminēšu vien manu TOP 5 no apskatītajām vietām: 1.Hverir un pārējie objekti Myyvatn ezera apkaimē. Kaut gan diena, kad apmeklējām šīs vietas, bija visaukstākā un lietainākā visā ceļojumā, tur bija gan ko redzēt! Kreizī zeme, tik savāda! 2.Peldēšanās Zaļajā Lagūnā (Jardbödin Natural Baths) Myyvatn apkaimē un daudzinātajā Zilajā Lagūnā, kas atrodas netālu no Keflavīkas lidostas. 3.Ģeotermālie apgabali ar karstajiem avotiem. Deildartunguhver – Eiropas lielākais karstais avots. Neparastais skats uz upi, kas iztek no šī avota un kūpēdama aizlocās caur vēso ainavu. Karsta upe... Kreizī... Aktīvais Hveragerdi apgabals – karstie avoti, kūpošie kalni... Kreizī... 4.Daudzie ūdenskritumi. Varavīksne virs Gullfoss, fascinējošais Skogafoss (tas man no redzētajiem nez kāpēc patika vislabāk, kaut nebūt nebija pats lielākais), burzguļojošie Hraunfossar un arī pārējie. 5.Zelta loks – vispieejamākais un ekspluatētākais ekskursiju maršruts. Vasaras sākumā tūristu vēl nebija tik daudz, tāpēc jāgrūstās nebija. Geysir rajons man no šī maršruta patika vislabāk. Ko nepaspējām izbaudīt:1.Kaut ko no vieglāk pieejamās iekšzemes – Landmannalaugar, Torsmörk. 2.Vatnajökull ledāja apkaimi un Austrumu fjordus, 3.Snefelsnes pussalu 4.Rietumu fjordus 5.Kādu tūri pa ledāju vai nu kājām vai ar superdžipu. Uz tiem orientēsimies nākošajā braucienā Kopumā vēlreiz jāsaka, ka Islande ir kolosāla zeme, ko pilnīgi noteikti ir vērts apskatīt!