Tour de Tampere

Vasara ir ceļojumu laiks, tā arī nolēmu izmantot kādu no Ryanair lētajiem lidojumiem uz aizceļot uz Tamperi Somijā. Līdz tam par šo pilsētu neko nebiju dzirdējis, tikai to, ka tur neesot ko redzēt, industriāla pilsēta utt.. Biļetes pasūtiju 4. augustā un 6. augustā atpakaļ, kopā tas izmaksāja 7ls vienai personai, bet, ja paseko līdz piedāvājumam, var iegādāt pat par 1 santīmu. Izpētot viesnīcu tirgu sapratu, ka uz viesnīcu nav ko cerēt, jo lētākā ir pa 65 Eur par nakti, mazliet par traku. Tā kā ārā vasara, biju nolēmis gulēt turpat mežā Tamperes apkārtnē, kā ceļojuma laikā izrādījās, tiešām viesnīca arī nebūtu bijusi vajadzīga. Visu laiku lija lietus, bet, tuvojoties braucienam, tas mitējās, brauciena laikā solījās skaidrs laiks, tā arī bija. 2 dienas pirms izlidošanas gadījās neparedzēta veiksme, internetā sačatoju ar pilnīgi nepazīstamu cilvēku un sarunāju naktsmājas uz abām naktīm. Pirms lidojuma tam vēl neticēju, domāju, ka tas kāds fufelis. Brauciens sākās no Rīgas lidostas, pilnīgi neticami, bet nolaidāmies Pirkalaa lidostā jau pēc 45 minūtēm. Pa ceļam pa lodziņu pavērās skaisti zilo ezeru zemes skati no augšas. Autobuss uz centru ilgi nebija jāgaida- pēc puss stundas tas bija klāt, vēl pēc pus stundas atradāmies jau Keskutori pieturā, kas ir pats pilsētas centrs. Ceļi tādi paši kā mums risu ziņa, trakāk kā Sigudai cauri braucot, bet bedres nevienas. Izkāpjot mūs sagaidija pa internetu sarunātais pavadonis. Npirkām e-biļetes, kas maksā 10 eur un ir līdzīgas kā Rīgā, ar tām var braukāt visos autobusos. Gids mūs aicināja nelielā pirmsekskursijā, kamēr gaidam autobusu. Izstaigājām gandrīz vai visu centru un populārākās vietas, kā arī uzzinājām, ka šeit rūpniecība vairs nedarbojas un vecos rūpnīcu korpusus ir apguvuši mākslinieki un izklaides vietas, piemēram Forum Cinemas, sastopami daudz netradicionālie mākslas veidi, piemēram tiem aptamborētas margas un darbojas pat putekļu mākslas galerija, kuru labāk vērot no ielas pretējās puses vakarpusē. Tā kā pilsētu būvējuši krievi, kvartāli saucas piemēram Sibīrija un tamlīdzīgi. Uzzinājās, ka esam atbraukuši pa ātru, jo tieši mūsu aizbraukšanas dienā sākas liels mākslas festivāls. Pienāk mūsu autobuss un dodamies uz dzīvokli, kurā pieczvaigžņu apstākļos dzīvosim 2 dienas. Nākamajā rītā siamnieks mūs aicina itkā uz ekskursiju gida pavadībā, kas itkā esot sarunāta ar citiem tūristiem, bet mēs varot pievienoties, pirms tam nogaršojam Karēlijas pīrāgus un citus somu labumus, cienājam somu arī ar savām maizītēm un mārupes tomātiem. Ekskursija sākas ar tirgus apskati, te tirgo pārsvarā ekoloģiskos produktus, cenas tur baigas, tik apskatīties un viss, piem. kartupeļi pa 2 eiro kilogramā un tamlīdzīgi. Apskatam cenas un dodamies tālāk. Pilsētas svētku laukumā mūs sagaida gids- nīderlandietis, kas dzīvo Somijā. Izrādās, ka esam viņam vienīgie tūristi, tākā ekskursija tik mums diviem. Gidam pieder velonoma un viņš pārstāv organizāciju, kas piedāvā gidu pakalpojumus visā eiropā par brīvu, arī Rīgā. Ekskursija sākas ar vecāko ēku pilsētā, kas celta krievu stilā, blakus tai ir jaunāka, jo visiem neesot tajā pieticis vietas. Tālāk mums sīki un smalki apstāsta par vēsturi, par rūpnīcām un visu par to. Visapkārt šeit slejas skursteņi, kas liecina par kādreizējo rūpniecību, bet tagad šeit ir dārgākie dzīvokļi pilsētā. Pilsēta atrodas starp diviem ezeriem, kas savienoti ar kanālu. Augstumu starpība starp ezeriem ir 18 metri, tāpēc ir novērojama ļoti ātra straume un no daudzajām slūžām ūdenskritumi, kas skaisti vērojami no daudzajiem gājēju tiltiem. Uzinam, ka šei uz ielām atļauta alkohola lietošana un atļauts sēdēt zālītē, tāpēc ir normāla parādība, ka visi sēž zālītē tusē un dzer. Dzer viņi daudz, neattur pat augstās cenas, kautgan Lidlā ko grādīgu var ietādāt par 2 eiro litrā. Pa parkiem braukā studenti skrituļdēlisti un citi interesenti, kas specializējas uz pudeļu savākšanu, tādejādi nopelnot ap 10 eiro stundā, jo par katru pudeli var dabūt līdz 40 centu, tāds viņiem bizness, pats arī nodevu savas pudeles un dabūju pāris eiro. Kanāla atstraumē ierīkota arī pilsētas peldvieta centrā. Kāda skursteņa pakājē ierīkota tāda kā skatuve, kas ir kā Haidparkā, ir soliņi, kā arī cilvēki var sēdēt zālītē un klausīties, kas notiek uz skatuves, to arī viņi caurām dienām dara, malkojot grādīgos dzērienus un ēdot maizītes. Vakaros uz šīs skatuves skan mūzika un visi aicināti dejt salsu , tango un tamlīdzīgas dejas par brīvu, dejotāju un skatītāju bija pilns. Ir vērts iegriezties netālajā Sibīrijā, jo šeit ierīkots pirmais spiegu muzejs pasaulē, kā arī citi tamlīdzīgi muzeji, kurus gan neapmeklējām sālītās cenas dēļ. Šeit arī apskatāms amērikāņu 60. gadu krodziņš, kā arī citi tamlīdzīgi restorāni. Pilsēta ir pilna ar pieminekļiem, kuros pārsvarā attēloti kaili vīrieši. Turpinot ekskursiju iegriežamies katedrālē, kurai no ārpuses ir līdzība ar Anglijas senajām katedrālē, bet ieksiene nelīdzinās nekam. Katedrāle izveidota apļveidā, ar savdabīgiem gleznojumiem, apļveidā apkārt redzami 12 apustuļi, kas attēloti kā kaili zēni, kas tur milzu rožukroni. Šī katedrāle esot visu pediņu galvenā apskates vieta Tamperē. Tālāk pie altāra ir aizkapa dzīves ainiņa, kur skeleti smejas un ravē puķes, bet otrā pusē attēloti atkal kaili zēni, kas nes eņģeli ar savainotiem spārniem uz nestuvēm. Griestu gleznojums ir milzu čūska, kas rij ābolu, bet čūsku ieskauj milzu eņģeļu spārni. Altār gleznojums arī divdomīgs, neatceros īsti, kas tur bija. Tālāk apskatam mazāko akmens ēku Tamperē. Nemanot jau pagājušas 2 ar pus stundas un mūsu ekskursija beidzas, samaksājam gidam simboliski 1 eiro, kautgan viņš pelnījis daudz vairāk, izstāstija ļoti daudz. Nākamo apmeklējam lielāko segto platību tirgu, kas ir mazāks par 1 centrāltirgus angāru, cenas šeit tādā pašā līmenī kā ārā, piem. litrs lāceņu maksā 15 eur, litrs zirņi- 4 eur un tamlīdzīgi. Lētākās ir plūmes pa 2 eiro litrā. Ir vērts pabraukāt ar vietējiem busiem, var redzēt skastus skatus un var braukt cik gribi, ja vien ir ebiļete. Skati tiešām skaisti, ka mute paliek vaļā, 18 m klintis, zili ezeri, skandināvu mājiņas, kalni, lejas. ļooti skaisti!! Pienāk vakars, mazliet padejojam un braucam uz dzīvokli, jo negribam maksāt nakts tarifa biļeti. Kā vēlāk izrādijās, ar ebiļeti nakī ar par brīvu var braukt. Nākamajā dienā saimnieks atkal modina ar tēju un brokastīm, pēc kurām seko piedāvājums doties nākamajā tūrē, kā tad ateiksi! Tā arī apskatam pilsētas lepnumu- vecāko pirti Somijā, kas bez apstājas jau 100 un vairāk gadu darbojas, ieeja pirtī 4eur, mums visu izrāda par brīvu, tas atrodas Pispalā, uz tādas 18 metru augstas grēdas, kur dzīvo vietējie biezīši un uz abām pusēm paveras tāls skats pāri lielajiem ezeriem abās pusēs. Šis jūras senkrasts esot augstākais senkrasts pasaulē un šeit ir tiešām skaisti. Skaisti šeit. Pēc tam šķiramies kā draugi un dodamies uz Sarkaniemi atrakciju parku, kas ir lielākais Skandināvijā. Ieeja mūsu maciņiem sālīta- 32 eur, bet ir to vērts un ātri atmaksājas, jo ņemot katru atrakciju atsevišķi sanāk vairāki simti. Atrakciju daudz, arī kas līdzīgs amērikāņu kalniņiem, saucas Tornado, otreiz mūžā gan negribu braukt. pa dienu nepaguvām pat pusi no atrakcijām izmēģināt, nepietika laiks, bija jāsteidz atpakaļ uz lidostu. Pa ceļam nopērkam kādus lētos suvenīrus. Tieši lidotā tie ir lētākie. Pus stundas brauciens ar 60 sērijas autobusu un esi lidostā, šoreiz jau pa zaķi atbraucām.. Šeit jau dokumentus baudīja daudz cītīgāk kā Rīgā. 50 minūtes un esam Rīgas lidostā, kas ir nesalīdzināmi milzīgāka par Tamperē redzēto. Vēl daži galvenie secinājumi. Dzīvojām 35 gadus vecā blokmājā, nevar salīdzināt ar Rīgā esošajām, uz katra stūra Eiropa, pat arhitektūras stilā, arī balkons tāds plašs. Ūdnens nāk no krāna dzerams, jāmaksā 12 eur mēnesī un laid cik vajag. KAtrā dzīvoklī iebūvēta pirts. Tradiionālais ēdiens ir asinsdesa, to piedāvā uz katra stūra, maksā daudz, pasniedz ietītu papīrā. Vēl ir diezgan negaršīgi Karelijas pīrāgi, kurus atvedām visiem pagaršot, kā arī mazas zivtiņas ar visām iekšām. Runājot par zivīm pilsētas kanālā visu laiku slīd tādi jau ņemami sapali, Tā vien gribas izķert. Silto ēdienu tur paēst kafenē nevar bez 12 eiro. Plastmasu vispār nelieto, viena no zaļākajām un tīrākajām Somijas pilsētām, visu šķiro. Par nodotu plastmaseni jau teicu ka dabū atpakaļ 40 centus. Vidēji ģimenē ir 3,4 bērni. Stils jauniešiem vai nu emo vai arī hipiji. Meitenes pārsvarā ir kādas emo vai nez pārstāv kādus tumšos kultus, visas tādas bālas kā jau ziemeļos, pīrsingiem un gotu drēbēm, bet smukas. Džekiem lielākoties ir blondi mati un arī pārstāv hipiju modi, kā arī metaļugas. Nosaukumi pieturām un rajoniem saucas vienkarši tulkojot, piemēram biezo rajons saucas Čurānokalnalejā, cits atkal Nečurāuzakmens un tādā garā, pats soms man tulko un par to ierēc. Noteikti braukšu vēl, jo visu nav iespējams apskatīt, liiekas, ka ar nedēļu būtu pat par maz. Par ceļojumu iztērēju ne viarāk kā 75 eiro ieskaitot biļetes un visu pārējo, bet mierīgi var vēl uz pusi lētāk izbraukt visu.. Un meklējiet gidu 12.00 svētku laukumā, bez tā jūs neatradīsiet ne pusi no objektiem un daudz ko būsiet zaudējuši! Nez ko lai vēl uzraksta, tik daudz tur ir ko redzēt un tik daudz arī redzēts, ka visu nemaz nevar atcerēties.. Vēl nepieminēju, viņiem nākamnedēļ jau sākas skola, brīvlaiks tik drusciņ vairāk par mēnesi. Stāstija gids par 1. maija studentu svētkie, kā šie iesvētī pirmkursniekus- noīrē ceļamkrānu un piesien aiz kājām un laiž aukstā ūdenī, šo tradīciju brauc vērot cilvēki no plašas apkārtnes, kā saka- iesvētī pa nopietno. Lielākais somu laikraksts šajas dienās ziņo par banku krīzi Latvijā, kā arī vesela sleja ar bildēm par britu čurājošajiem tūristiem pie bīvības pieminekļa brīdinot somus, lai nedara tādu kaunu nācijai kā briti, ziņo arī par Ventspils uzvaru pār Bate. Bildes ielikšu pāris dienas vēlāk.