Kaut kur citur citādā veidā

Jau trīs dienas mēģinu uzrakstīt šo rakstu par Asuānu un tās apkārtni, bet nekādi nesanāk, jo šo pilsētu aprakstīt man ir ļoti grūti. Es nezinu, kāpēc, bet šķiet, ka tam ir trīs iemesli. Pirmkārt, tā man ir viena no visīpašākajām vietām visā Ēģiptē dēļ tās īpašās atmosfēras un visa, ko tā piedzīvojusi. Otrkārt, es uzskatu, ka šī pilsēta ir mūsdienu Ēģiptes tūrisma stila upuris. Treškārt, ir ļoti grūti aprakstīt visu, kas man šajā pilsētā patīk. Tādas vietas un lietas ir ļoti daudz, piemēram, siltais laiks ziemā, nūbieši – vislaipnākie, pieklājīgākie un izpalīdzīgākie cilvēki, kādus jebkad esat satikuši dēļ šīs vietas mierīgās atmosfēras, krāšņā Nīlas upe ar zeltainām smilšu kāpām abos krastos un granīta akmeņu salām upes vidū, daudzveidīgi augi un koki uz salām, kas pilni ar dažādu sugu putniem, un skats uz Nīlu, kas pilna ar feluka laivām, kas burā pa Nīlas ūdeņiem uz visām debess pusēm (no viena krasta uz otru vai starp dažādām vietām augšup vai lejup pa straumi), pārvadājot vietējos iedzīvotājus, tūristus un dažreiz arī kravas. Interesanti vērot, kā vējš iepūš felukas burās un kā straume to nes. Un pati dzīve Asuānā – lēna, mierīga, bez steigas un skriešanas. Pārņem sajūta, ka esi citā pasaulē, kur vēl joprojām ikviens ir laimīgs, priecīgs, apmierināts, mierīgs un smaidīgs no visas sirds, baudot dzīvi visvienkāršākajā veidā. Pastaigājoties pa Asuānu, tu jūties kā sapnī – viss ir tik maigs un tik jauks, ka tu pats kļūsti tik viegls it kā nevies ietu, bet lidotu ar lielu laimīgu smaidu sejā. Asuāna ir pilsēta, kas ietīta mistērijā un ciešanās, kur ēģiptieši jūs sagaida un uzņem tik sirsnīgi kā savējos nevis kā tūristus. Tā ir vieta, kur iepazīt tradīcijas un kultūru, saprast to, kas ir zudis Eiropas modernajā dzīves veidā – mierīgā atmosfēra un sirsnīga sociālā sabiedrība. Šķiet, ka šeit laiks ir apstājies. Asuāna ir vislabākā vieta, lai atpūstos no smagās ikdienas dzīves. Te ir jāizbauda viss – daba, kultūra un tradīcijas, vēsturiskie un mūsdienu kultūras pieminekļi. Jūs būsiet pārsteigti, cik daudz kultūras pieminekļu un interesantu apskates objektu ir tik mazā pilsētā. Es mēģināšu rakstīt par to visu, bet vienalga to nav iespējams izjust bez dažu dienu pavadīšanas Asuānā un bez iedziļināšanās nūbiešu dzīvē un kultūrā. Mūsu ieteicamā ceļojuma programma Asuānas un nūbiešu zemes iepazīšanai Pirmajā dienā ierašanās Hurgadas lidostā, kur jūs sagaida mūsu pārstāvis un palīdz nokārtot formalitātes. Pēc tam transfērs ar tūrisma autobusu (ar kondicionieri) uz Asuānu, šķērsojot El-Qusir ciematu un Marsa Alam pilsētu un baudot skatu uz Sarkano jūru brauciena laikā. Pēc Marsa Alam pilsētas jūras skatu nomaina kalni abās ceļa pusēs. Ierodoties viesnīcā Asuānā, mūs gaida vakariņas. Ar to arī šai dienai pietiek – nakšņojam viesnīcā. Otrajā dienā sākam interesantās ekskursijas un baudām piedzīvojumus Asuānā. Šodien kuģosim pa Nīlu ar motorlaivu un pa tuksnesi ar tuksneša kuģiem (kamieļiem). Pēc brokastīm dodamies uz Nīlas krastu, kur mūs gaida motorlaiva, lai kuģotu pa Nīlu uz tās rietumu krastu, kur mēs apmeklējam eleganto, rozā granītā veidoto Agha Khan mauzoleju šiītu garīgajam līderim Ismailis, kas pārstāvēja Indijas reliģiskos principus Ēģiptē. Pēc tam nomainām motorlaivu pret tuksneša kuģiem – kamieļiem un dodamies tuksnesī. Viena no lietām, kas obligāti jāizdara esot Ēģiptē, ir jāizbauda izjāde ar kamieli. Ja tev nav fotogrāfijas, kur tu esi uz kamieļa, neviens tev neticēs, ka esi vispār bijis Ēģiptē. Ēģiptē ir daudz iespēju, kur jāt ar kamieļiem – vispopulārākā vieta ir Gizā pie piramīdām, kas ir īsts tūrisma šovs. Tātad, arī mēs šodien dodamies ceļā ar kamieļiem no Agha Khan uz Sv. Simeona klosteri, kas jau kopš 7. gs. bijis Ēģiptes kristiešu cietoksnis ar 10 m augstām sienām un kas vēl šodien izmitina ap 300 mūkus. Ceļu kamieļa mugurā turpinām vēl uz nūbiešu ciematu (gharb sohil), kur apmeklējam nūbiešu māju, iedzeram tēju kopā ar vietējiem iedzīvotājiem, klausāmies stāstus par to tradīcijām, mūziku, skumīgās un tajā pašā laikā priecīgās un optimistiskās dziesmas, un vērojam to vienkāršo, bet sirsnīgo un priekpilno dzīvi. Nūbiešu mājā mums uz brīdi ir iespēja nofotografēties kopā ar maziem krokodilēniem. Pēc tam dodamies atkal uz piekrasti un ar motorlaivu kuģojam pa Nīlu, baudot skatu uz pilsētu un salām, ko klāj palmu birzis, tropiskie augi un kas pilnas ar dažādu sugu dziedātājputniem. Pusdienas baudām uz laivas (zivis no Nīlas, ēģiptiešu rīsi, salāti un augļi). Pēc pusdienām mums ir iespēja peldēties smilšainā pludmalē Nīlas krastā. No laivas vērojam pasakaini skaistu un neaizmirstamu saulrietu pār Nīlu un dodamies atpakaļ uz Nīlas austrumu krastu uz viesnīcu. Paēdam vakariņas un pēc tam dodamies pastaigāties pa pilsētu. Tā ir pietiekami maza, lai izstaigātu ar kājām. Izpētes vērts ir Souk (Asuānas tirgus) pilns garšvielu aromātiem un krāsām, smaržām, lakatiem un groziem. Kā arī baudām ūdens pīpi (shisha) un karkadē tēju kādā kafejnīcā kopā ar nūbiešiem un vērojam, kā dzīve rit ap mums – cik tā mierīga un harmoniska. Tāda ir arī nūbiešu mūzika un dziesmas. Uzņēmuši pozitīvas emocijas, dodamies nakšņot uz viesnīcu. Trešajā dienā dodamies nirt. Jā, nirt, bet ne Sarkanajā jūrā, bet gan ienirstam pagātnē. Mēs šoreiz nevērojam koraļļu rifus un krāsainas zivis, bet gan senus nūbiešu ciemus, kur pārņem sajūta, ka laiks ir apstājies kopš faraonu laika. Šajā piedzīvojumā nedodamies ar skābekļa baloniem un niršanas tērpiem, bet gan ar velosipēdiem. Jā, šodien ar velosipēdiem dodamies cauri zaļajiem zemkopības apgabaliem, nūbiešu ciematiem un saimniecībām, vērojot, kā tie dzīvo un strādā. Cilvēki ir ļoti draudzīgi un to mājas – vienkāršas, bet krāsām bagātas. Tās rotātas ar krāsotiem un ar izgrebtiem zīmējumiem, kuros attēloti krokodili, zivis, cilvēki un to dzīve. Šodien nūbiešu ciematā baudām arī piknika pusdienas. Dienas beigās atgriežamies viesnīcā Asuānā, paēdam vakariņas un tad jau arī laiks nakšņošanai. Ceturtā diena. Tā kā esam nūbiešu zemē Asuānā, tāpēc fokusējamies uz šī apgabala kultūras un tās pieminekļu iepazīšanu – cilvēku dzīvi un tempļiem pirms un aiz Lielā aizsprosta, kas tika izveidots, lai kontrolētu Nīlas upes ūdens plūsmu – pasargātu visas Ēģiptes Nīlas piekrastes saimniecības no applūšanas. Vērojam, cik daudz Lielais dambis palīdzējis Ēģiptes modernajā attīstībā un tajā pašā laikā, cik lielu cenu par to samaksājuši nūbiešu cilvēki un nūbiešu tempļi, lai Ēģipte ar dambja palīdzību varētu attīstīties. Nūbiešu ciemati un zeme pirms dambja tika appludināti un cilvēkiem bija jāmaina to dzīves vieta un to dzīvesveids tika iznīcināts. Tāpat tikušas appludinātas vairākas tempļu oriģinālās vietas un vairāki tempļi ir pārvietoti uz citu vietu. Mēs apmeklējam ievērojamākos nūbiešu tempļus: auglības dievietes Izīdas templi Filē salā un Kalabsha templi. Apskatām arī Lielo dambi un tā izveidoto Nassera ezeru (lielāko rezervuāru Āfrikā). Pēc ekskursijas atgriežamies un nakšņojam viesnīcā Asuānā. Piektā diena. Šodien esmu pārliecināts, ka šī būs viena no labākajām dienām mūsu ceļojumā. Vēlreiz burājam pa Nīlu, bet šoreiz ne ar motorlaivu, bet ar tradicionālo feluka buru laivu, kas patiešām ir jauki - relaksējoši, romantiski un neticami mierīgi. Feluku burā bez motora – tikai vējš iepūš burās un nes mūs pa Nīlas ūdeņiem, lai apmeklētu botānisko dārzu Kitčnera salā un Ziloņu salu. Botānisko dārzu izveidojis lords Kitčners, importējot eksotiskus augus un kokus no visas pasaules. Nu dārzs aizņem pilnīgi visu salu un ir vienkārši pasakains. Šī ir lieliska vieta, lai pavadītu laisku pēcpusdienu ēnā un klausītos dažādo sugu putnu balsīs. Apmeklējam arī Zīloņu salu, kas ir lielākā sala Asuānas apkārtnē. Šeit mūsu uzmanību saista dievību Khnum un Satet tempļi. Nūbiešu muzeju, kas attēlo nūbiešu Zelta zemes visu laiku vēsturi: aizvēsturi, faraonu periodu, grieķu-romāņu periodu, kristietību un islāmu Nūbijā, kā arī nūbiešu tautas mantojumu – antīkus priekšmetus un monumentālos dārgumus, šoreiz gan neapmeklējam, bet, ja ir vēlme, ir iespējams paspēt arī to. Peldot gar palmu birzīm un tropu augiem klātajām salām var saprast, ko nozīmē patiess klusums – tur patiešām ir miers. Nav ne mašīnu, ne Ēģiptei raksturīgās mašīnu signāltaures, ne pilsētas trokšņi, tikai daudzveidīgu putnu balsis. Nīlas baudīšana Asuānā ar feluku ir kaut kas neaizmirstams. Šis piedzīvojums tiks stāstīts no paaudzes paaudzē, jo ir patiešām tā vērts. Fotogrāfijas, kas tur tiek uzņemtas, ir sirdij tuvas ikvienam. Arī šodien baudām pikniku ar pusdienām un augļiem felukas brauciena laikā. Mēs izmantojam feluku ne tikai, lai pārvietotos no vienas salas uz otru, ko apmeklējam, bet arī, lai vienkārši dreifētu pa upi un dažas stundas baudītu mierīgu atpūtu. Lai arī kā gribētos šo braucienu turpināt un nakšņot uz felukas, tomēr atgriežamies viesnīcā Asuānā. Sestā diena. Ja esam Asuānā, mums ir noteikti jāapmeklē arī divi Ramzesa II Abu Simbela tempļi. Jā, es saku, ka noteikti jāapmeklē, jo šie tempļi, kur tie ir un kādi tie ir, parāda kombināciju starp seno ēģiptiešu zinātni un visas pasaules moderno zinātni. Sakarā ar Lielā dambja izveidošanu 3000 gadus senie tempļi tika demontēti un rekonstruēti 60 metrus augstāk uz smilšakmens kraujas. Pārvietošanas projekta īstenošanai Ēģiptes valdība saņēma atbalstu no UNESCO. Tempļu glābšanas – demontēšanas un rekonstruēšanas projekts (1964-1968) bija vēsturisks notikums pats par sevi, kurā iesaistījās visa pasaule. Šie tempļi šodien, tāpat kā agrāk, atrodas ar seju uz austrumiem, tādejādi saņemot lecošās saules starus. Saka, ka divreiz gadā saule spīd tieši karaļa skulptūras sejā: viņa dzimšanas un kronēšanas dienās. Pēc tempļa apmeklējuma dodamies uz viesnīcu. Šī ir mūsu pēdējā nakts Asuānā, jo jau nākamajā dienā dodamies tālāk. Septītā diena. Šodien pēc brokastīm pametam Asuānu un ar autobusu dodamies Luksoras virzienā, pa ceļam apmeklējot Kom Ombo templi un Edfu templi. Kom-Ombo templis atrodas uz augstas kāpas, kas paceļas pār Nīlu. To uzbūvēja Ptolemijs VI un tas ir veltīts krokodilu dievībai Sobekam un piekūnu dievam Horus, jo senajos laikos krokodili valdīja pār Nīlas ūdeņiem. Tālāk dodamies uz Edfu templi, kas tika uzcelts 6 ptolemaju valdnieku laikā dievam Horus ar piekūna galvu. Ierodoties Luksorā apmeklējam iespaidīgo Karnakas templi, kas tiek uzskatīts par pasaules lielāko reliģisko kompleksu un tas ir īpašs ar tā hipostila zālēm un kolonnām. Ar to arī šī interesantā kultūras pieminekļu diena galā. Šonakt nakšņojam Luksorā. Pēc reģistrēšanās viesnīcā un vakariņām vēl ir pietiekami laika, lai baudītu ekskursiju pa Luksoru, braucot ar zirgu vilktu karieti. Astotā diena. Šo dienu vēl joprojām pavadām Luksorā, dodoties uz pilsētas rietumu krastu, lai apskatītu Valdnieku ieleju, kur apbedīti 64 faraoni. Apskatīsim to klintīs ieraktos un no zagļiem labi paslēptos kapus ar krāsainiem zīmējumus un uzrakstiem uz sienām. Pēc tam dodamies uz diženās valdnieces Hatšepsutas templi. Hatšepsuta ir viena no slavenākajām valdniecēm pasaulē, jo tā bija vienīgais sieviešu dzimtes faraons, kas valdīja pār Ēģipti nevis kā sieviete, bet gan vīrietis un uzskatīja sevi par dieva meitu. Pēc tam dodamies tālāk apskatīt Memnona kolosus, kas ir divas gigantiskas sēdošas statujas attēlojot Amendofisu III skatoties uz Nīlu. Šīs statujas reiz bijušas vārtu dekorācijas uz milzīgam Amendofisa III templim. Diemžēl no tempļa nekas vairs nav palicis, bet statujas par spīti laikam vēl stāv kā veci vīri, lai mums stāstītu par seniem laikiem. Pēc šo ievērojamo objektu apmeklējuma dodamies Hurgadas virzienā. Pa ceļam vēl apmeklējam vienu no īpašākajiem Ēģiptes tempļiem, kas netiek iekļauts lielākajā daļā tūrisma aģentūru programmās. Tas ir Dendera templis, kas kalpo par bagātīgu piemēru vēlākajiem tempļiem. Jūs būsiet pārsteigti, kā tik īpašam templim var netikt pievērsta pietiekama uzmanība. Pēc tam gan dodamies uz Hurgadu, lai baudītu Sarkano jūru un Paradīzes salu. Nakšņojam viesnīcā Hurgadā. Devītā diena un desmitā diena tiek pavadīta Hurgadā, baudot sauli un jūru. Šajās dienās iespējams arī doties snorkelēt Sarkanajā jūrā, baudīt atpūtu Paradīzes salā, kā arī iespējams doties visas dienas ekskursijā uz Kairu, lai apskatītu diženās piramīdas un Ēģiptes muzeju. Vienpadsmitā diena. Tveram vēl pēdējos saules starus un dodamies uz lidostu. Atvainojos, ka rakstu tik gari, bet gribēju sniegt visus iespaidus. Ceru, ka jūs izbaudījāt šī raksta lasīšanu, nejutāties garlaikoti un mūsu ceļojums jūs ieinteresēja, kā arī jūs vēlēsieties to izbaudīt paši. Ja esat ieinteresēti par unikāliem ceļojumiem Ēģiptē, ja vēlaties Ēģipti ieraudzīt citā veidā, piebiedrojieties mūsu domubiedru grupai „Tavas brīvdienas Ēģiptē no A līdz Z” (http://www.draugiem.lv/groups/group.php?gid=223784&grouplanguage=lv) vai kontaktējieties personīgi un gaidiet nākamos rakstus. Mūsu iepriekšējie raksti: Izkrāso tuksnesi: http://www.draugiem.lv/travel/travel.php?tid=7338 Tradicionālās Nīlas feluka buru laivas: http://www.draugiem.lv/travel/travel.php?tid=7343