Marokas sajuutas. 8.diena. Sahaaras tuksnesis - Quarzazete.

Madam, madam, monsieur, wake up! Apzinjaa ielauzhas veesums, smiltis zem dibena un segas miikstais stuuris. Jaaceljas. Kaa soliits, shodien raapsimies tai kaapaa, kuras priekshaa vakar padevaamies, lai sagaidiitu saulleektu. Gribeetos mazliet apslauciities, bet shim riitam speciaali pirktaas mitraas (bio-degradable, organic :-)) salvetes ir palikushas dzipaa, lielajaa mugursomaa. Aciis veel miegs, nezinu, cikos vakar aizgaajaam guleet - blakus nometnee bungu skanjas veel nebija izdzisushas, shodien gan tur valda klusums. Muusu zhuljiks noveel mums labriitu un pagriezhas uz otriem saaniem,ieprieksh paarvelkot sev paari otru segu. Nav auksts, bet patiikami spirdzinoshs gan - tas peec Lavijas standartiem. Kaapa ir liela, mees raapjamies gar vienu stuuri. Seezham, gaidam. Piekjeru sevi pie smiekliigas domas, ka biju gaidiijusi, ka buus pilniigi tumshs, un tad peekshnji uzleks saule...Njaa, taa iet, ka visi saulleekti manaa muuzhaa noguleeti. Ir gaishs, pie horizonta var maniit pirmos starus lauzhamies paari kaapaam... Kad sauliite uzlekusi, kljuust siltaaks burtiski ar katru sekundi. Nekaadi Lavijas veesie, saulainie riiti. Raapojam lejaa uz nometni, kur pavadonji jau saruupeejushi mums brokastis. Esmu vinjiem dzilji pateiciiga - dabuujam pat kafiju! Nu jaa, civilizaacija..:-) Kameer brokastojam, starp teltiim pieci beernelji izklaajushi smiltiis pashtaisiitus kamieliishus un rotinjas. Beerni ir klusi, mums klaat nenaak, tikai pacietiigi seezh un gaida. Zhuliks notupstas vinjiem pretim un meegjina uzsaakt sarunu, beerni skataas vinjaa un klusee. Man rodas sajuuta, ka muusu trakais saleban redz shajos klusajos, izspuurushajos beernos sevi...Ko vinsh domaa? Vai tuksnesis vinju vilina atpakalj no nike, versache un 4x4 dzipu piesaatinaataas pilseetas? Neprotu izskaidrot, bet tai mirklii ir juutama teju fiziska saikne starp muusu labi kopto, labi smarzhojoshso un labi apgjeerbto nomadu un shiem pieciem beerniem, kuriem ir viss, bet nav nekaa. Shai mirklii noformuleejas atzinja, kas paliks ar mani - tuksnesis ir vientuliiga sajuuta. Beidzot esmu sasniegusi punktu, kas ir pietiekami speeciigs sitiens ikdienas sadziives notrulinaatajai apzinjai, punkts, kas liek nopietni paarveerteet veertiibas, lietas, cilveekus, attieksmi. Tas mani ir aizskaaris pietiekami dzilji, lai mirklii kaut kas mainiitos - bez gudras intelektuaalas spriedeleeshanas, bez garaam un mokoshaam paardomaam. Mirkli sajuutu gandriiz fizisku vienotiibu ar mazo grupu, ar mazajiem un lielo tuksnesha beernu. Saprotu, ka valoda nav nepiecieshama, sirds redz labaak...Un man shiet nedaudz diivaini, ka nedz vakarnakts zvaigzhnjotaa debess, nedz bungu skanjas tukshajaa klussumaa, nedz shii riita saulleekts nav aizskaaris mani tik nopietni, kaa shii nelielaa grupa starp divaam zaljaam teltiim - tik dabiska un vienota shai videe... Andris kuzhina mana Saaniisha kaklu. Izskataas, ka kamieliitis tuuliit saaks murraat...Atpakaljceljaa ieveerteejam tuksnehsa skaistumu, ko neredzeejaam vakarkants paargaajienaa. Muusu gids turas nostaak, viens pats soljo paari kaapaam un man atkal rodas sajuuta, ka vinsh sheit ir piesiets - pat nevaru atrast labaaku apziimeejumu. Sauliite karsee, man viens plecs jau piecepies. Saaniitis rimti soljo, esmu vinjam nedaudz jau piekjeerusies, laiku pa laikam pabuzhinu vinja miikstos, siltos saanus... Kad esam nonaakushi galaa, nuubietis izklaaj smiltiis nopuleetu akmenju suveniirus. Ak Dievs, vai tieshaam shai zemee tirgojas pilniigi visur?! Andris nopeerk paaris, pec 20 minuushu kauleeshanaas... Mums piedaavaa ielekt dushaa, ko ar prieku daraam. Karstaa uudens isti nav, bet toties dushas zheleja ir patiikami silta. Saposhos svaas baltajaas dreebees un juutos kaa no jauna piedzimusi. Saleban mums jautaa, vai atpakalj brauksim pa to pashu celju, vai caur Valee du Draa. Izlemjam par labu peedeejai. Brauciens ir vienmuljsh, tuksneshaina ainava. Kazu bars paari celjam, mazie, melnie kazleeni skrien, ausiim pliivojot... Nomadu muuziku shodien neklausamies, muusu crazy saleban ir kluss. Nelielaa ciematinjaa piestajam - vinjam esot neliels bizness, ar savu braaleenu. Nedaudz iepiikstu, bet neko nesaku. Zjuliks ir biznesmenis, skatamies un maacamies - i muus izvadaa, i savas lietas pa celjam nokaarto. Dzeram teeju un teerzeejam. Braleens un veel viens taads pats zhuljiks runaa angliski. Staastam par Latviju, vinjus interesee tikai ekonomiskas lietas. Beidzot varam uzzinaat arii dazhas lietas, kas muus interesee - piemeeram, laba cena par sievu izraadaas esam 50-100 kamielji. Viss norit jauki liidz briidim, kad braaleens saak vilk aaraa rotaslietas un klaat man priekshaa. Saleban, savas lietas jau sabiidiijis, seezh un skataas. Nu gan sapiikstu. Ar praatu saprotu, ka tas ir normaali, mentalitaate vinjiem shkiet, ir taada, ka maksaa par visu un visiem, pat starp saveejiem. Un, taa dziljaak padomaajot - tas pats jau ir Latvijaa. Mees varbuut nemaksaajam par paliidziibu...bet, zemtexts jau vienalga ir taads, ka paliidzees tad, kad man buus vajadziiba... Rotas nenopeerkam. Braaleens mums piedaavaa mainiities, ja ir kaadas zaales, piemeeram, aspiriins vai acu pilieni, vai varbuut t-krekli. Vinji shiis rotas dabuujot Mauritaanijaa, daljeeji apmainjas celjaa, daljeeji naudaa. Aspiriins un acu pilieni esot ejoshaakie. 2 meeneshi turpceljaa, 2 meeneshi atpakaljceljaa. Ar kamieljiem. Izraadaas, esam piechakareeti - mees neesam jaajushi ne ar kaadiem kamieljiem, bet gan dromedoniem. Kamielim ir divi kupri, dromedoniem - viens. Paarmetoshi skataamies uz Zjuliku, tas garshiigi smejas - crazy Europeans, no difference. Atapakaljceljaa Zhuljiks mashiinas aizmuguree ir iestiiveejis braaleena lielo spoguli, ko ved notirgoshanai. Nu esmu sapiikusi galiigi. Seedeet mashiinai uz videejaa benjka vairs nevaru. Mums neviens vaards nav pajautaats - vai mums nebuutu iebildumu utt. Zinam, ka shis brauciens ir vieniigais, kur naudas izteksmee esam piechkareeti "pa lielam" un tas sapiikumu vairo. Andris kaldina atriebiibas plaanus sakaraa ar Zjulika varbuuteejo braucienu uz Latviju. Es kluseeju un peec kaada laicinja sapiikums pierimst. Valee du Draa ir skaista - taads klinshains, akmenjains skaistums. Zjuliks, ieraudziijis pazinjas (tie vinjam bija pilniigi visur), prieciigs pazinjo - piippauze - un aptur mashiinu. Nu mees atkal esam sapiikushi. Sajuuta kaa speelju laaciishiem - gribu, speeleejos, gribu - ielieku kaktaa. Un gala beigaas, esam samaksaajushi, un pa lielam. Es jau mentaali griezhu zobus, laikam jau nogurums dara savu. Quarzazetee atsveicinamies, nomazgaajamies un ejam vakarinjaas. Peec paeeshanas miermiiliigums atgriezhas, bet nogurums ir baismiigs. Taa, ka paar luupu nevar paarspljaut. Tomeer vienam alum speeks veel atrodas, to laimiigi viesniicas istabinjaa izsuucam, apcerot musulmanjus, kas ar melniem maisinjiem rokaa viens peec otra naaca aaraa no taa pasha veikala, kur mees. Karsts ir nezheeliigi. Shonakt pat palagu nevajag.