Madeira - Paradīzes dārzs

Par Madeiras salu sāku interesēties pēc TV raidījuma par „Mildas” ceļojumu apkārt pasaulei. Shī sala ir viens milzīgs botāniskais dārzs. Pat salas nosaukums tulkojumā nozīmē mežu. Ceļoju viena pati uz savu roku. Madeiras apmeklējumam izvēlējos 2 nedēļas marta otrajā pusē. Secinājums - tūristu biroji nav nepiecieshami, lai turp nokļūtu. Uzturēties uz salas ir droshi un patīkami. Viss paredzēts ceļotāja ērtībām. Jāzin tikai angļu vai vācu valodas, kuras vietējie labi pārvalda. Krievu valodu dzird reti. Aviobiļetes rezervēju laicīgi, tāpēc lidojums turp un atpakaļ izmaksāja aptuveni 150 Ls. Vēlu vakarā ap plkst. 23.30 ar Ryanair lidmashīnu ielidoju Londonas Stanstedā. Nakti pārlaidu lidostā. Gaidīt nācās kādas 5-6 stundas, kuras pavadīju kafejnīcā pie 2 lielām kafijas tasēm lasot grāmatu. Stanstedas lidosta sķiet ir viena no droshākajām vietām. Cauru nakti patrulē policisti ar automātiem. Otrā rītā ar Easy Jet lidmashīnu turpināju ceļu uz Madeiru. Easy Jet lido uz turieni arī no vairākām citām Londonas lidostām. Nolaishanās noritēja ļoti līdzeni. Interesanti, ka lidlauks ir būvēts uz mākslīgas platformas, kuru balsta milzīgas kolonnas! Lidosta ir jauna. Tikai 2000-os gados ceļotāji Madeirā sāka ierasties pa gaisu. Līdz tam nācās lidot uz netālo Portu Santu salu un tad tālāk doties ar kuģi. Tagad uz Portu Santu var nokļūt no Madeiras 2 stundās ar lielu kruīza kuģi. Biļetes cena vienas dienas kruīzam ap 50EUR. Atsķirībā no Madeiras, Portu Santu sala ir tuksneshaina ar dzeltenu smilshu pludmalēm. Madeirā dzeltenās smiltiņas ir importētas. Madeiras pludmales smiltis ir melnas. Smilshu pludmaļu ir maz. Pārsvarā tās ir akmeņainas. Daudzviet piekļūt Atlantijas okeānam vispār nav iespējams, jo viļņi sitas pret stāvām okeāna klintīm. Madeirā ir otra pasaulē augstākā jūras klints – 580m. Atgriežoties pie Madeiras lidostas… Tā ir neliela, glīta būve. Galvaspilsētā Funčalā var nokļūt vairākos veidos. Tur ir gan taksometri, gan autobusi. Es izvēlējos Aerobusu, kas kursē pa Estrada Monumetal apmēram reizi stundā tieshi uz tūristu viesnīcu rajonu Lido. Samaksā 5EUR, ielādē bagāžu un dodies ceļā. Ja ir kādi jautājumi par viesnīcu atrashanās vietām, var pajautāt shoferim, kursh ļoti laipni visu paskaidros. Autobusu pieturās, kur Aerobuss pietur, ir izlikti braukshanas laiku grafiki ar visiem pieturu nosaukumiem. Pashu autobusu var atpazīt arī pēc lieliem burtiem uz autobusa sāniem. Viesnīcas ir daudz un dažādas. Var izvēlēties gan vienkārshu aparthotel, gan vairāku zvaigžņu viesnīcas. Visa apbūve uz salas atrodas uz terasēm, jo līdzenu vietu ir ļoti maz. Tāpēc labāk izvēlēties istabas ar skatu uz okeāna pusi, lai augshējā iela neatrastos tieshi pret logiem. Es apmetos ļoti labā 4**** viesnīcā Raga hotel. Tas ir pashā Lido centrā blakus hotelim Monumental Lido. Cena martā 1 personai 50 EUR par nakti. Lido Madeirā ir līdzīgi kā Jūrmala Latvijā, tikai daudz tuvāk galvaspilsētai, līdz kurai var nokļūt pusstundas laikā mierīgi pastaigājoties. Kursē arī autobusi, koros tāpat kā Rīgā braukshanai izmanto e-talonus. Iesaku izvēlēties Lido centru. Tas nenozīmē burzmu un troksni, bet gan ērtu satiksmi un pieeju populārākajām izklaides vietām. Uz Madeiru pārsvarā dodas atpūsties Skandināvu, Britu un Vācijas pensionāri, jo te nav daudz diskotēku un īpashi skaļas naksts dzīves, lai gan, ja vēlas var atrast arī to. Pat jābrīnās, kāpēc jauni cilvēki nav tie aktīvākie salas apmeklētāji. Madeirā uzsvars tiek likts uz dabas skaistuma baudīshanu – okeāns, kalni, ziedi un meži. Iespēja pavizināties ar kuģi, doties dažādas grūtības pakāpes pārgājienos kalnos salas vidienē, neskaitāmi ar eksotiskiem augiem bagāti parki – tā ir īsta paradīze aktīvās atpūtas cienītājiem. Atmiņā labi palikusi eikaliptu mežu svaigā smarža. Mierīgu atpūtu var baudīt gozējoties saulītē pludmalēs vai pie baseiniem. Izvēle ir katra pasha ziņā. Noorganizēt aktivitātes uz vietas Madeirā ir pavisam vienkārshi, jo te ir daudz tūrisma biroju, kas sacenshas savā starpā cenu ziņā un marsrutu dažādībā. Visur pieejama informācija. Neshauboties varu teikt, Madeira IR tūrisma paradīze! Izvēlējos gan ekskursijas ar komfortablu autobusu uz visām 3 salas daļām, gan pārgājienus Madeiras kalnos. 1 izbrauciens vidēji izmaksāja 35 EUR. 2009.g.marts Madeirā esot bijis pat vēsāks un lietaināks nekā februārī – ap +17 grādiem. Tas nav pats labākais, lai sauļotos, bet gan lai dotos pārgājienos mežos un kalnos gar Madeiras apūdeņoshanas kanāliem (levadām). Pāris pārgājieni tika pārcelti uz citām salas daļām, jo migla un lietus bija tik stipri, ka redzēt tālāk par pāris metriem nebija iespējams. Izbaudīju to neparasto sajūtu, kad lietus it kā nelīst no augshas, bet ceļas no apakshas no miglas vāliem, kas sakrājushies kalnu ielejās. Stipri nelīst. Lietus atgādina biezus mākoņus, kuri ietin kalnu virsotnes necaurredzamā miglā. Madeiras dabas īpatnība ir tā, ka nekad nevari paredzēt, kāds būs laiks. Tas mainās ik pēc dažiem kilometriem un ir atkarīgs arī no tā, kādā augstumā atrodies. Brīžiem ir tāda sajūta, ka mākoņi debesīs vai nu nekustas nemaz, vai peld pretēji vēja virzienam. Tā nu vienas viesnīcas baseins visu dienu ir saules apspīdēts, bet blakus viesnīcai saule netiek nemaz. Salas daļa Funčalas pusē ir vissaulainākā. Madeirā noteikti jāapskata Tropu dārzs un Botāniskais dārzs. Tur ir fantastiska augu pārbagātība. Iesaku shādu marsrutu: ar 48.autobusu no Lido doties kalnos uz tā galapunktu pie Tropu dārziem. Parka apskatei jārezervē puse dienas, jo teritorija ir liela un te ir arī muzejs. Blakus dārzam atrodas Madeiras nacionālā izklaide – nobrauciens pa stāvu asfaltētu ielu īpashās kamanās – toboganos. No Tropu dārziem var doties tālāk uz Botānisko dārzu. Uz turieni ved gaisa vagoniņu satiksme (cable car). Es izvēlējos braucienu vienā virzienā lejup uz dārzu pretī okeānam. Arī Botāniskais dārzs ir liels. Ja Tropiskie dārzi ir vairāk izkopts, mākslinieciskāks, tad Botāniskais dārzs ir dabīgāks (kā jau valsts pārvaldībā). Atpakaļ uz Funčalu var nokļūt ar autobusu, kas pietur netālu aiz nožogojuma. Precīzu vietu var pajautāt dārza darbiniekiem, bet palīdz arī kartes, kuras piedāvā kopā ar biļetēm. Noteikti jāizceļ Madeiras vīni un virtuve. Krodziņu un ēstuvju izvēle ir liela. Lētāki krodziņi ir pashā Funčalā. No malas izskatās pavisam necili, bet virtuve vienreizīgi laba! Te nu ir tā vieta, kur var veselīgi paēst – nekas nepeld taukos! Daudz dārzeņu un augļu. Liela zivju ēdienu izvēle. Lido rajonā par kārtīgu 4 ēdienu izlasi jāmaksā ap 15 EUR. Porcijas ir apjomīgas. Man vakariņās pietika tikai ar 1 silto ēdienu un glāzi vīna kopsummā par 7 EUR. Super kūkas! Starp Raga hotel un Monumental lido atrodas neliela „kūkotava”, kur var nogarshot lieliskas kūkas un kafiju. Pārtiku un vīnus var iegādāties arī tuvējos pārtikas veikalos. Cenas tur līdzinās cenām Latvijā. Pirms doshanās uz Madeiru iesaku Google.lv interneta mājas lapā pameklēt dažādu informāciju par galamērķi. Tripadvisor.com dod vispilnīgāko informāciju par atsevisķām detaļām. Tur arī atradu visas atsauksmes par viesnīcām. Galvenais nebaidīties doties ceļā, jo Madeira ir ļoti civilizēta un sakopta sala.