Marokas sajuutas. 7.diena. Sahaaras tuksnesis

Nezinu, kaapeec, bet abi esam izkaapushi ar kreiso kaaju no gultas...Peec normaaliem fizikas likumiem gruuti, jo katrs no gultas ar citu kaaju, bet sapiikushi esam. Stulbais vecis reception nesaprot, ka gribam brokastis, lai gan skaidraa franchu valodaa luudzu kafiju un maizi. Tad ilgi nenes, un tad, kad atnes, kafija garsho aizdomiigi, sviests uz maizes nesmeereejas, ir karsti... 8.05 esam norunaatajaa satikshanaas vietaa, Zjuliks jau krata galvu un raada uz pulksteni. Mums pulkstenja nav. Izraadaas, ne tikai 5 minuutes, bet arii pusstunda aatrumu nemazina. Dzeram otro kafiju, ir pusdevinji un plus 37. Man kaajas niez, kaa gribas tuksnesha smiltis chiibaas... Fonaa skan nomadu muuzika, mees traucamies pa Rozhu ieleju. Zjuliks apstaadina mashiinu un no beernelja, kas shosejas malaa tur rokaa sakarinaatas rozhu virtenes, nopeerk vienu un uzkar man kaklaa...Pour la gazelle. :-)) Man jau patiik. :-) Roziites siikas un smarzho ka velns. Njirb veikalu uzraksti - viss, ko vien no rozeem var uztaisiit, ir uztaisiits sheit...Pat dzeramais uudens - to atpakaljceljaa piestaasim un vareesim pagarshot, taapat kaa patukshot makus sakaraa ar rozhu elljaam un citim niecinjiem. Skoura kasbah - vilshanaas. Kasbahs ir skaists, taa fotograafija atrodama uz 500 dirhamu naudas ziimes, bet ekskursija pa to nozheelojama. Tipiskais tuuristu variants, man galiigi neiet pie sirds. Saaku jau apsveert, vai shis organizeetais brauciens bija laba ideja...Paldies dievam, Zjuliks ir laikam piemirsis vakar soliito braucienu caur real berber village. Atminjaa ataust nozjeelojamaa maoru ciemata izprieca Jaunzeelandee, kad no kauna par taadu tuuristu atrakciju to sakraasoto maoru vietaa zemee gribeejas ieliist...Peec shii kasbaha apmekleejuma reaalas aizdomas, ka "istais berberu ciemats" buutu uz taadu pashu shnitiiti. Man ljoti patiik muuzika mashiinaa - gari stiepts sievieshu dziedaajums, pavadiijumaa plaukstu sishana. Sahaaras muuzika, saka Zjuliks, music naturelle, vinsh prieciigi sit plaukstas taas pavadiijumaa. Celsh uz Todhra gorge ir liikumots...Zhuliks aciimredzami juut liidzi muuzikai. Kad jautaaju, par ko skandee (chanting - vells vinju zin, kaa tas latviski) shiis sievietes, vinsh mirkli kluust nopietns - par dziivi, par probleemaam, par korupciju, par to, ka pret Sahaarieshiem Marokaa ir slikta attieksme. Ienaak praataa, ka vinjam droshi vien patiktu muusu Suitu sievu dziedaajums. Pusdienas ir gardas, tagine (daarzenju ar/bez galjas sauteejums maala podos) garsho labi. Peedeejo dienu jogurta un maizes dieeta kaa reiz bija saakusi apnikt. Ejam pastaigaaties pa Todhra gorge, kameer Zjuliks taisa siestu...Ir karsts, un tuuristu padaudz, bet ielejas skaistumu tas nemazina. Bradaaju pa veeso, tiiro uudeni, kameer Andris zheeli noskataas - vinja Clarkaa pirktaas, dargaas, skaistaas aadas ieshluucenes sen kaa sapliisushas, kameer maneejaas leetas turaas taa, ka prieks skatiities... Nomadu sievietes krauj eezeljiem uz muguras dzeltenes plastmasa pudeles, gribas nofotografeet, bet negribas kaarteejo kauleeshanos...Atturos. Braucam uz tuksnesi. Mazi ciemati - jo tuvaak tuksnesim, jo vairaak sievieshu melnajos chadoros...Ar pieaugoshu nepatiku veeroju, kaa sievietes, jau taa satuntuljojushaas liidz aciim, griezh galvu prom un velk melnos lakatus paari aciim...Melnajos staavos ir jaushamas kas biedeejoshs - ar praatu saprotu, ka tur apakshaa ir sievietes, dziivas buutnes, bet irracionaala nepatika pret melnajiem, veejaa plandoshajiem staaviem ir speeciga. Nevilshus saliidzinu seno un ne tik seno latvieshu kultuuru, kur par sievieshu skaistumu vareeja un var priecaaties ikviens, un nevienai sievietei savi mati nebija jaasleepj tikai taapeec vien, ka kaads vecis nevareetu savu libido savaldiit...(labi, labi, vaacu laiki ir cita runa..:-)) Veelaak, kad sho jautaajumu paarspriezhu ar vienu pusmuuzha vecuma anglieti, atklaati izsaku savas domas, un vinja man atviegloti piekriit. Nu jaa, islams - paarprasts vai nepaarprasts, ne man par to spriest. Viens gan skaidrs - ja man taadaa ciematinjaa buutu jaapastaigaajas, es arii labaak satuntuljotos liidz aciim... Esam gandriiz klaat. Zjuliks apstaadina mashiinu un vedinaa muus aaraa. Paaris kilometru attaalumaa slejas Sahaaras tuksnesha sarkandzeltenaas smiltis, apkaart nevienas dziivas dveeseles. Seezham tuksnesha melnajaa, oljainajaa zmee un dzeram siltu alu. Prasu zhulikam, vai vinsh ir musulmanis. Qui, qui. Raadu uz alus bundzu vinja rokaa un nosodoshi purinu galvu. Zjuliks smejas. Tas viss esot savienojams...Zeme ir silta, klusums ir pilniigs, ausiis dzhinkst - nezinu, vai no laimes, vai..? Seezham smilshu kaapu piekaajee, dzeram teeju un gaidaam muusu kamieljus ierodamies no nometnes.. Pamazaam sak tumst, ir patiikami silts. Triis kakjeeni medii cits citu caur auberge malaa saliktajiem pukju podiem. Nomadu (vai araabu) viirieshi izlaidushies spilvenos, teerzee ar muusu zjuliku. Sievietes nemana nevienas. Ir ieradushies kamielji un man ir tas gods trausties muguraa pirmajai. Purinu galvu, esmu sabijusies kaa diegs, jo viens no trijiem kamieljiem izskaaas nikjiigs un kaut ko neapmierinaati urkshkj...Tas tiek Andrim. Zinu, ka kamielis celjas augshaa ar pakalju un iekrampeejos sedliem piestiprinaatajaa tureklii. Normaali, paar galvu mani nepaarmet. Apmierinaati konstateeju, ka ir eertaak kaa zirga muguraa. Aiziet!! Mani sedli ir shkjiibi, sveras uz labo pusi...jebshu kamielis pieklibo. Vinsh tiek miilji nodeeveets par Saaniiti. Ir pilniigi tumshss, virs galvas miljons zvaigzhnju klaasts, priekshaa neskaidri palsee vedeeja gaishais teerps. Rokas un seju izshkjirt nevar, jo vinjsh ir pilniigi melns. Kaa vinhs muus aizvediis, nezinu - es neko neredzu. Peec pusstundas jaajiena esmu apradusi un ljaujos apcerei. Manam kamieliitim ir silti saani, mazliet paberzeeju kaajas gar tiem. Ir tikai zvaigznes, klusums, triis kamielji un chetri cilveeki, viens no tiem maneejais... Veejinsh pienjemas speekaa, spirdzinoshs un veess. Aizmuguree blaavi spiid Zjulika mobilaa telefona dzeltenaa gaisminja...Pavelk uz dziedaashanu. Dungoju persieshu miilas dziesmu, tad muuzhiigo piena celju, kas zem kaajaam...un ved uz maajaam. Iisti harmoniski nesanaak, jo drusku tomeer jau krata, bet mani tas neskumdina. Ir tik labi kaa veel nekad. Shis brauciens un shii nakts ir viens no mirkljiem muusu celjojumaa, ko atcereesimies muuzham - un kas mani vilinaas atpakalj uz tuksnesi... Esam ieradushies nometnee. Priekshaa jau divas kanaadietes un viens anglju paaris vakarinjo un man ieshaujas praataa, ka muusu Zjuliks ir mazliet taads haltuureetaajs...Sheit jau mums bija jaaierodas stipri agraak. Bet esmu vinjam par to pateiciiga - viss notiek taa, kaa tam ir jaanotiek. Eedam zupu, drusku smiltis grauzhaas, bet tas siikums. Tagine ir vislabaakaa, kaadu esam sheit eedushi...Atraujam nopirkto viina pudeli - tas ir silts un negarshiigs, leetais variants. Bet ir labi taapat. Atlaizhamies matrachos turpat pie galda un raugaamies debesiis. Ir jociiga sajuuta, nakts tuvina cilveekus. Gribas runaat pusbalsii, rimti un maigi. Domaat labas domas. Viss Londonaa atstaatais ir mazs un nesvariigs. Man zheel, ka es nerunaaju franciski, es klusinjaam atziistos muusu Zjulikam. Shii fraaze pat nieciigaakajaa meeraa neizsaka to, cik ljoti man ir zheel. Tu runaa gan, vinsh miiksti atbild. Maaca man japaanju valodu... Musu saruna ir klusa, kontrastaa ar skaljajaam kanaadieshu balsiim. Manas kaajas uz Andra veedera, viegliiteem pakutinu vinjam saanus. Esam klusi un laimiigi. Blakus nometnei ir milziiga kaapa, mees ar Andri tajaa gribam uzkaapt. Tumsaa nevar noveerteet taas augstumu, peec 9 atpuutas reizeem saprotu, ka padodos. Turpat puskaapaa apguljamies un skataamies zvaigznees...Miikstaas, irdenaas smiltis ir siltas virspusee, ierokamies dziljaak un sajuutam veesumu... Teltii shonakt gulj tikai anglju paaris. Mees visi triis iekaartojamies turpat pie galda, paarvelkam sev paari plaano sedzinju un noveelam viens otram klusu labunakti...