Oahu, where aloha begins! Ko apskatīt Oahu salā, Havaju salās.

Kā izskatās Havaju salas nav gluži iecienītākā stop vieta latviešu ceļotājiem tāpēc no savas puses padalīšos ar to ko Havajās noteikti vajadzētu redzēt, piedzīvot un izjust. Havaju salu iedzīvotāji ļoti lepojas un mīl zemi, kurā dzīvo un ne velti, jo viņu kultūra, pašas salas ir tik ļoti daudzveidīgas un skaistas, ka nav iespējams nemīlēt. Mans stāsts sākās ar to, ka bija jāizvēlas starp Keiptaunu, Dievidāfrikas republikā un Honolulu, Oahu salā lai mācītos. Izvēle grūta, bet dažādu apstākļu sakritības dēļ krita par labu Honolulu. Laika nebija ļoti daudz un arī mācības dažkārt no rītiem, citkārt pusdienslaikā apgrūtina salu apskatīšanu, tāpēc es izlēmu, ka labāk kārtīgi iepazīt vienu salu nekā apgrābstīt piecas lielākās. Oahu sala ir visvairāk apdzīvotākā, visvairāk tūristu pārpilnā un gandrīz vai amerikāniska tāpēc tādu īstu Havajiešu garu ir jāmeklē lai atrastu. Sazināšanās tur notiek angļu valodā tādēļ problēmas neradīsies nevienam, kas šo valodu vismaz primitīvā līmenī saprot. Valūta, protams, dolārs, kura kurss tagad ir gandrīz izdevīgs, tāpēc izmantojiet izdevību. Kopumā galvenās, lielās salas ir astoņas, bet ne visas ir pieejamas. Tūristu iecienītākās ir Oahu, Big Island(jeb saukta par Hawaii), Maui, Kauai. Mana dzīvesvieta bija studentu rezidence Havaju salu galvaspilsētā Honolulu pasaulslavenajā Waikiki pludmalē, kuru es gribētu ieteikt visiem, kā apmešanās vietu, jo no Waikiki iet autobusi(1$ turp- atpakaļ līdz 17 gadiem, pēc tam turp-atpakaļ biļete 2,25$ visiem vecumiem) ar kuriem pārsēžoties var nokļūt uz jebkuru salas visvientuļāko nostūri, tā ir tūristu ļoti iecienīta apmešanās vietā tādēļ dažādi hoteļiem un hosteļi ir plašākā skaitā kā citur. Ja vēlēsieties uz vietas izmantot vietējo tūrfirmu pakalpojumus, piemēram, uz kādu citu salu arī to biroji Waikiki ir viegli atrodami. Honolulu ir 13 lielākā pilsēta Amerikā(tā vismaz stāsta vietējie) un protams, ka arī pašā pilsētā ir ko darīt, piemēram, sestdienu rītos Chinatown, Honolulu Zoo pašas Waikiki pludmales krastā, Restaurant Row kino par 1,25$, taču ne jau dēļ žurkām uz ielām, tirdziņiem, dzīvniekiem nebrīvā dabā un kinoteātra mēs visi tūristi lidojam vairāk kā diennakti uz šo salu. Tas ir kas cits ko es gribēju apskatīt, tās ir vietas par kurām cilvēki noelšas un nosaka „Paradīze zemes virsū!”. Tāpēc viss ko es gribu ieteikt apskatīt Honolulu cilvēkam, kuram laiks min uz papēžiem varētu būt Iolani Palace un Bishop Museum lai iepazītu vietējo vēsturi un kultūru. Galvenais ir aizbraucot uz Honolulu, nenokrist pludmalē un savu atvaļinājumu nepavadīt tikai gulšņājot, jo darīt uz salas ir tik ļoti daudz ko. Varat laicīgi noīrējot automašīnu un kempingus doties apkārt salai, varat izmantot autobusu pakalpojumus, vai kaut ar kājām, bet noteikti doties! Pludmales! Mēs visi noteikti esam dzirdējuši to, ka Havaju salas ir nr. 1 sērfošanas vieta visā pasaulē, sērfošana šeit ir dzimusi un šeit tā ir kļuvusi slavena un ne velti, jo ziemeļos ziemas laikā viļņi var sasniegt pat 10 m augstumu, gluži kā filmās rāda. Visiem sērfot-mācīties gribētājiem iesaku to pašu Waikiki pludmali, tur ir lēta dēļu īre, instruktori, kad amats jau būs rokā varēsiet doties kur citur. Vasaras laikā slavenākā vieta sērfošanai ir Sandy Beach, kas ir aptuveni 1h attālumā braucienā ar autobusu no Waikiki, tā ir pludmale tikai sērfošanai un bodyboardingam , viļņu augstums var sasniegt pat 5m augstumu un tie ir spēcīgi ūdeņi, tāpēc iesācējiem, peldēt-gribētājiem nevajag būt pārgalvīgiem un pārvērtēt savas spējas. Kā teicis sērferu dievs Duke „Never turn your back on the ocean”. Starp citu, peldēšana tur nemaz nav tik patīkama, es pēc tādas puspeldes vēl ilgu laiku nevarēju no drēbēm smiltis izkratīt. No oktobra līdz martam tāda pašas slavenas sērferu pludmales ir Sunset beach, Banzai Pipeline, Waimea beach(viena no top pasaulē), kur regulāri notiek arī pasaules līmeņa sacensības. Neprofesionāļiem labāk priecēt acis! Taču uz ziemeļiem noteikti ir vērts doties kaut vai tādēļ, ka paši havajieši uzskata, ka tā ir īstā vieta, kur izjust „Aloha spirit” visā krāšņumā. Snorkelēšanai ļoti laba un populāra vieta ir Hanauma Bay, no Waikiki aptuveni 40min brauciena attālumā. 5$ ieejas maksa, obligāta filmas noskatīšanās(~15min), inventāra noma uz vieta, tāpat arī veikaliņš kur nopirkt ūdensizturīgās kameras. Ziemeļos snorkelēšanai populāra ir Ehukai beach. Sala ir ļoti daudzveidīga, bez pludmalēm var apskatīt arī džungļus, uzbraukt kalnos, redzēt skaisti zaļo Oahu pusi. Pie pilsētiņas Kailau dodoties iekšā salā var labi apskatīt salas zaļumu visā tās krāšņumā. Kalnos ir stiprs vējš tāpēc cepuri noņemiet un kleitas pieturiet! Tāpat labi šos mežus ir ieraudzīt pie Kualoa Ranch, bez plikas lūkošanās ir iespēja doties izjādē ar zirgu pa mežiem, var īrēt kvadraciklu un izbraukt pa džungļiem, mierīgākie var izmantot bānīti un uzbraukt ar to kalnā. Augšā lūkojoties tālumā, okeānā redzēsiet salu, kas izskatīsies uz mata, kā ķīniešu cepure, kad tie laukā strādājot novāc ražu, par šo salu ir nostāts, ka uz tās sēdējis kane(men) un barojis vaļus. Šajā apvidū arī ir uzņemtas ļoti daudz filmas, seriāli, tāpēc ir pieejams īpašs bānītis, kas izvadās gar visām vietām, kur uzņemts kāds Holivudas garadarbs, piemēram, seriāls Lost. Dodoties tālāk uz ziemeļiem nonāksiet pilsētiņā LAIE, kurā 98% iedzīvotāji ir mormoņi, šīs pilsētiņas teritorijā alkoholu nopirkt nevarēsiet, taču ne tas ir galvenais, tūristus tur īpaši pievilina slavenais Polynesian Cultural Center, kur par nedaudz vairāk kā 100$ varēsiet visas dienas garumā noskatīties šovus, filmas, paēst tradicionālu ēdienu un vairāk iepazīt kultūru. Visa nauda no ieejas biļetēm aiziet kādai vietējai skolai. Tālāk ziemeļos ir vieta ar nosaukumu KAHUKU, kur ir ļoti liela garneļu ferma, kas pats par sevi nav nekas apskates vērts, bet visiem garneļu cienītājiem šosejas malā ir ātrā ēstuvīte, kur var nogaršot dažādus un galvenais lētus garneļu ēdienus. Makadamijas riekstu cienītājiem savukārt tuvāk Waikiki pludmalei, nedaudz pirms Kualoa Ranch ir atrodama Tropical ferm, jeb makadamijas riekstu outlets. Ja ziemeļos pie pilsētas HALEIWA dosities dziļāk salā pa 99 ceļu nonāksiet Dole Plantation. Vārds dole droši vien jau manīts uz ananāsiem arī tepat Latvijā. Šajā vietā var nogaršot ļoti garšīgu ananāsu saldējumu, sulu, kūkas un citus labumus. Rindas gan pie šo labumu stendiem ir visai garas, bet es liekot roku uz sirds varu teikt, ka tas ir tā vērts. Turpat atrodas arī viens no pasaules lielākajiem labirintiem , kas no augšas izskatās uz mata kā ananāss. Tie, kas nav iecienījuši skriešanu pa labirintu var izbraukt ar bānīti vai apskatīt dārzus. Filmas Pearl Harbor un vēstures cienītājiem must see vieta ir Pearl Harbora un USS Arizona memoriāls. Ja jums paveiksies varbūt satiksiet arī vecāko izdzīvojušo kareivi, nebaidieties viņam paspiest roku vai parunāt. Ļoti emocionāla vieta, tiek rādīta filma par 1941. gada 7. decembra notikumiem , vēlāk visi tiek aizvesti uz USS Arizona memoriālu, kur turpat blakus var redzēt krāteri, kura dibenā vēlaizvien guļ visu todien mirušo cilvēku pelni, tālākajā telpā pie sienas ir visu to vārdi, kas 7. decembrī uz kuģa Arizona atdeva savu dzīvību. Pievērsiet uzmanību tam, ka tur ir daudz tēvi un dēli, vectēvi un mazdēli. Lielākajai daļai mazu meiteņu bērnībā ir sapnis kādreiz peldēt kopā ar delfīniem, arī man jau no bērnības ir bijusi šāda vēlme, kuru piepildīju tikai tagad, Havaju salās. Arī jūs to varat izdarīt Sea Life Park, kur ir iespējams apskatīt dažādus jūras dzīvniekus, noskatīties šovus un peldēt kopā ar delfīniem. Ir divu veidu piedāvājumi, viens ar 15 cilvēkiem grupā, otrs ar 8 cilvēkiem grupā pa 200+$. Turpat klāt filmētājs un fotogrāfs, kas uzņems video un nofotografēs jūs, vēlāk bildes un video ir iespējams iegādāties. Lai nopirktu visas 4 bildes un video jāšķiras no vēl apmēram 100$, bet tās ir labas, kvalitatīvas bildes, atmiņas, un ja jau esat iztērējuši 200 dolārus vismaz vienu labāko bildi nopērciet. Ļoti populāra lieta Havaju salās ir hikingošana, Honolulu apkārtnē to ir iespējams izdarīt ļoti daudzās vietās, piemēram, Diamond Head, ceļš augšup nepieredzējušiem gājējiem nebūs tik viegls, bet skats uz okeānu un Honolulu ļoti varens. Ir iespēja hikingot arī džungļos, piemēram, Moana Falls, ceļš viegls un ar labu kompāniju tas var pārvērsties par pavisam jautru pasākumu. Un visbeidzot meiteņu top lieta iepirkšanās. Kur un kā? Viena no iespējām ir lielākais vaļējais iepirkšanās centrs Amerikā ar nosaukumu Ala Moana Shopping Center, kas atrodas aptuveni 15 min braucienā ar 8, 19, 22 autobusu no Waikiki. Liels veikals, kur ir iespējams gan paēst, gan iepirkt suvenīrus, grāmatas, drēbes. Veikali dažādi, var atrast gan ļoti lētos amerikāņu veikalus(iesaku Forever 21), gan vidējas klases amerikāņu apģērbu veikalus( Hollister un A&F, piemēram) un arī ļoti augstas klases visas pasaules top augstās modes veikalus, piemēram, Miu Miu, Chanel, Armani utml. Ja tas neiet pie sirds, tad var doties arī uz Waikele Shopping Outlet, kur kā jau visos outletos var nopirkt iepriekšējo gadu kolekcijas no ļoti daudziem dažādiem zīmoliem, tajā skaitā Ralph Lauren. Enjoy! Havaju salās dzīvo gan ļoti daudzi vietējie, gan daudzi iebraucēji no visas pasaules, piemēram, mans skolotājs, kas pats ir piedzimis Filadelfijā, bet dzīvojis gan Ķīnā, gan Indijā, viņš ilgi esot meklējis vietu, kur gan viņš, gan sieva spētu dzīvot. Arī jūs visi noteikti pazīstat sajūtu, kad pilsēta, valsts, patīk, viss ir labi un skaisti, bet sirds neatrod savu mājvietu. Manam skolotājam un viņa sievai sirds palika pie Havaju salām, kā tas ir ļoti daudziem cilvēkiem. Vai tas tā bija man? Nē, mana sirds mājo kādā citā šīs valsts pilsētā, bet tas nemazina milzīgo prieku ieraugot skaistākās pasaules pludmales, tas nemazina sajūsmu par havajiešu kultūru un skumjas, kad lidmašīna paceļas un tu pēdējo reizi redzi Diamond Head. Taču par spīti tam, ka es nevēlētos Havaju salās dzīvot visu atlikušo mūžu, esmu ar mieru vismaz uz gadu atkal doties tur mācībās un es ticu, ka tāda iespēja man būs, atkal. Mazi fakti/ieteikumi: • Pusdienas kafejnīcā, salāti, piemēram, aptuveni 15$, siltie ap 20$! Lētāk sanāk ēst dažādus japāņu, ķīniešu, taizemiešu ēdienus. Daudz šādu ēstuvju ir International Market Place(http://www.internationalmarketplacewaikiki.com/), kur bez ēdiena var iegādāties arī daudz dažādus suvenīrus, nebaidieties kaulēties, to var un pat vajag darīt. Tiesa ne visur un ar visiem tas izdosies, bet mēģināts nav zaudēts! • Ja gatavosiet paši pārtiku nepērciet Waikiki pludmales mini supermārketos, cenas var atšķirties pat par 2-3$. Brauciet ar autobusu uz tuvāko lielveikalu un pērciet uz nedēļu, divām.