No Sintras līdz Porto gan okeāna piekrasti

Doma par ceļojumu uz Portugāli brieda jau kādu laiciņu – biju dzirdējusi, ka tur ir viss, ko vien pēc saulītes un siltuma izsalkusī ziemeļnieka sirds var vēlēties, bet mani patīkami pārsteidza arī šīs zemes zaļie lauki un reljefs, un Portugāles cilvēku sirsnība un vienkāršība. Tā kā piederu pie tiem ceļotājiem, kuriem uz visām pusēm rikšojošie tūristu bari uzdzen šermuļus un vēlēšanos bēgt, tad cenšos iepriekš saplānot savu braucienu, vairāk pievēršoties taciņām, kas nav klasisko ziepju trauciņu turētāju iestaigātas. Lielisku ieskatu par Portugāli un šajā zemē baudāmajām lietām, kā arī oriģināliem galamērķiem, var gūt Lonely Planet ceļotāja grāmatiņā, kas nepilnā pdf formātā atrodama arī viņu mājas lapā http://www.lonelyplanet.com/portugal, un Gunta Ērgļa rakstā http://www.anothertravelguide.lv/lat/eiropa/portugale/portugale/atradumi/guntis_erglis/pesca_no_prato_restaurante_alcaide_u.c./. Bet vislabāk - paņemt karti un uzskicēt pašam savu vēlamo maršrutu. Ja gribās redzēt ko vairāk no pašas Portugāles, iesaku doties uz Portugāles „ziemeļiem”, kur temperatūras ziņā nav itin nekādu izmaiņu – sauli un karstumu var baudīt tikpat, cik klasiskajos tūristu reģionos Portugāles pašos dienvidos. Toties fīlings - īsteni portugālisks un atsevišķos reģionos nāksies saprasties zīmju valodā, neskatoties uz to, ka salīdzinoši liela daļa portugāļu (ko nevar teikt par itāļiem) zina angļu valodu. Vislabākais ceļošanai pa Portugāli, manuprāt, ir noīrēt auto, jo šī nu ir zeme, kuras kolorītu var pilnībā izbaudīt, braucot projām no blīvāk apdzīvotām vietām un lielajām pilsētām. Īstā Portugāle ir ārā – mazos pie-okeāna ciematiņos, laukos, neievērojamos un necilos krodziņos/restorānos un pavisam klusās pludmalēs jeb – starppieturās. Attālumi starp iecerētajām pieturvietām paveicami pietiekami ātri, jo Portugāles ceļu sistēma ir apskaužami lieliskā stāvoklī. Dodoties uz kādu tālāku pilsētu, atliek vien tikt uz lielās šosejas un mīt gāzes pedāli grīdā.:) Tomēr, ja nekur nav jāsteidzas, iesaku braukt pa bezmaksas ceļiem gar okeānu – tā var izbaudīt mazos portugāļu ciematiņus, noķert vasaras-saules-okeāna smaržu gaisā un vēl pa ceļam nopirkt kādu no neiedomājami saldajiem dienvidu augļiem. Turklāt, kas ir būtiski – lielākas vai mazākas stāvvietas var atrast ik uz stūra - un pavisam nepierasti un mulsinoši ir fakts, ka savu auto lielākajā daļā no stāvvietām var atstāt par pilnīgu velti!! Mjā.. Automašīnu rezervējām jau iepriekš, bet visu var sarunāt arī uz vietas – Lisabonas lidostā ir patiešām liela izvēle ar automašīnu izīrēt gribošām kompānijām. No Lisabonas dodamies uz izslavēto Sintras pilsētiņu, kura atrodas tikai 20 minūšu braucienā ar mašīnu no Lisabonas lidostas – šis bija viens no retajiem tūrisma galamērķiem Portugālē, kuru bija ieplānots apmeklēt. Jau pašā pirmajā vakarā iespaids par Portugāli bija eh.. brīnišķīgs – gaisā virmoja dienvidu zemēm raksturīgais fīlings, pilnīga harmonijas sajūta un atbrīvotība. Vārdu sakot - laimes hormons bija noķerts un ceļojums izskatījās daudzsološs. Mūsu pirmā apmešanās vieta bija Sintras pilsētiņā - Bed & Breakfest tipa viesu māja Quinta da Fonte Nova www.quintafontenova.com/, un tās apkārtne mūs apbūra. Iebraukšana ir tādā kā senlaicīgā parka teritorijā - īpašu auru radīja portugāļu eksterjeram visai raksturīgās baltā māla statuetes, lukturīši un kupli saaugušie apstādījumi. Vieta tik tiešām ir ar savu fīlingu – uzskatu, ka, atrodoties tādās zemēs kā Itālijā, Spānijā vai Portugālē, jāpaliek tieši B&B tipa viesu mājiņās, jo, ja gribēsiet noķert īsteni portugālisko sajūtu un izjust autentisko portugāļu vidi, viesnīcās to pilnīgi noteikti nesanāks izdarīt. Quinta da Fonte Nova saimnieks ir ļoti atsaucīgs un labprāt izskaidro ceļu uz labākajiem galamērķiem Sintrā, iesaka gardākos restorānus, kā arī skaistākos maršrutus ap un apkārt pilsētai. Pirmajā vakarā devāmies uz vienu no tādiem – piekrastes pilsētiņu Cascais. Uz turieni noteikti jāaizbrauc tiem ceļotājiem, kuriem patīk ieelpot īpatnējo okeāna-ostas-zivju smaršu un apskatīt ostiņā pietauvotos peldlīdzekļus. Vasaras vakaros Cascais pilsētā visai bieži notiekot arī koncerti – turpat, pilsētas laukumā. Vēl joprojām sajūsminos par mūsu vakara pastaigu Cascais – ieradāmies tur tieši laikā uz Mariza koncertu. Izrādās, tieši tovakar viņa dziedāja pilsētas laukumā un varēja klausīties ikviens, kurš vēlējās – apsēdies zālienā, uz pilsētas mūru malām vai kādā no vietējiem restorāniem baudot sangriju. Brīnišķīgi! Dodoties tālāk, ir vērts pabraukt gar okeāna piekrasti – vienkārši labam fīlingam un skaistiem skatiem uz klintīm un okeānu. Var piestāt Praia de Guincho – pludmalē, kas tiek uzskatīta par labāko vindsērfingistu un kaiteru tikšanās vietu Portugālē. Viļņi te ir patiešām iespaidīgi. Un cilvēku bari arī.:) Nākošā pieturvieta mūsu ceļojumā bija Eiropas tālākais rietumu punkts Cabo da Roca – skaisti. Atkarībā no laika, var „ietīties” arī tvaika mākoņos, kuri vienkārši slīd garām no okeāna puses – interesantas sajūtas. Vienu dienu atlicinājām, lai ielūkotos pašā Sintras pilsētiņā, kas ir viena no klasiskajiem tūrisma galamērķiem. Tomēr tad, kad tiec kalna galā, nav vairs tik traki. Sintrā ir pietiekami daudz apskates objektu, atkarībā no ceļotāju vēlmēm un pacietības – ja gribās apskatīt pēc iespējas vairāk, var doties pārgājienā no vienas pils uz otru. Tad ir jārēķinās ar veselu dienu, jo pils teritorijas ar tiem piederošajiem dārziem ir visai lielas. Tomēr mums pilnīgi pietika ar vienas pils un tā parka apskati – Palacio Nacional da Pena. Patīkami, ka pils parkam nav laupīts tās pirmatnējais fīlings. Savukārt no pils paveras panorāmiski skati, un iespējams apskatīt Portugāli no putna lidojuma, kā arī uzgavilēt sev, ka esi ticis līdz kalna galotnei.:) Brauciena laikā kādu dienu gribējās nodoties arī makšķerēšanas priekam vietējo zvejnieku pavadībā, tomēr izrādās, šī ekstra ir pieejama tikai Portugāles dienvidos, kur atsevišķas tūrisma firmas piedāvā pat Big Game atrakciju. Ceļojot uz Portugāles ziemeļu pusi, kaut arī zvejniecība ir nacionālā nodarbe, tomēr iebraucējiem-makšķerēt gribētājiem savu vēlmi ir visai grūti īstenot, jo tūrisms tik lielā mērā līdz ziemeļiem vēl nav ticis. Kaut gan vietējie makšķernieki sastopami ik uz soļa, arī pludmalēs, tāpēc pieļauju, ka ar savu makšķerkātu doties ķert kādu zivi var pilnīgi droši! Pēc nepilnām divām dienām, kas pavadītas, braukājot ap un apkārt Sintrai, devāmies gar okeāna piekrasti uz nākamo galamērķi Sao Martinho do Porto – nelielu kādreizējo zvejnieku ciematiņu netālu no Nazare. Un ar pārliecību varam teikt, ka šajā braucienā šī bija mūsu vieta, kurā mēs atradām īsto fīlingu, īstās naktsmājas, un īsto vietējo restorānu ar visgaršīgākajām zivtiņām – iesaku iegriezties uz maltīti. Tas ir pirmspēdējais restorāniņš, ejot gar krastu – Pesca no Prata, Rua Cândido dos Reis 29. Iesaku nogaršot kādu svaigu zivtiņu no dienas loma – jautājiet saimniekam! Naktsmājas bijām iepriekš rezervējuši viesu mājā „Quinta da Vida Serena” http://www.quinta-serena.com/ - lai atrastu šo vietu, vajag rūpīgāk izpētīt karti viņu mājas lapā. Viesu māja atrodas nostāk no ceļa – nelielā lauku ciematiņā Macalhona kalnu ielejā. Nevaru beigt sajūsmināties par burvīgo viesu nama atrašanās vietu, gleznainajām ainavām, klusumu un lauku idilli. Protams, neiztrūkst arī kāroto apelsīnu un mega lielo citronu koku viesu nama dārziņā, neticami sulīgo plūmju krūmu un baseina! Viesu nams savu darbību uzsācis pavisam nesen – šogad aizvadot savu otro sezonu, tāpēc viss ir ļoti kārtīgs un svaigs. Katra no istabiņām - ar savu atšķirīgu interjeru, visās ir virtuvītes. Saimnieki ir holandiešu pāris, kurš pārcēlies uz dzīvi Portugālē – ļoti atsaucīgi un sirsnīgi cilvēki. Labprāt pastāstīs par visu, ko šajā apkārtnē var redzēt, un jums atliks tikai spēt izvēlēties! Viesu nams ideāli piemērots arī ilgstošākai palikšanai un ģimenēm ar maziem bērniem. Vārdu sakot – ja vēl kādreiz būšu Portugālē, noteikti palikšu šeit, jo sajūta kā mājās! Turpmākajās dienās ļāvāmies improvizētam ceļojumam uz tuvākām un tālākām vietām un, protams, netraucētai atpūtai pie okeāna. Vērts iegriezties Obidos pilsētiņā, kura nošarmē ar savu miniatūro veidolu un interesanto atrakciju – pa augsto viduslaiku mūri var apiet apkārt visai pilsētiņai. Interesanti ir apskatīt gigantiskās Budas statujas un Terakotas armiju brīvdabas parkā Buddha Eden http://www.buddhaeden.com/. Šo parku veido vīna darītavas īpašnieks un plāno to pabeigt vēl tikai 2012. gadā, bet jau šobrīd tas iespaido ar saviem milzīgajiem apmēriem un statujām. Turklāt – ieeja par brīvu. Netālu no Fatimas pilsētas atrodas arheoloģisko izrakumu parks Pedreira do Galinha http://www.pegadasdedinossaurios.org/html/monumento_uk.htm (Parque Natural das Serras de Aire e Candeeiros), kurā var apskatīt dinozauru pēdu nospiedumus – vecākās, kuras vispār esot saglabājušās. Jāsaka gan, ka pēdas nācās krietni vien pameklēt un no tām jaušami vien aptuveni apveidi, tomēr bērniem varētu būt interesanti. Ja ir vēlēšanās redzēt vēl ko skaistu, tad iesaku doties uz lielāko alu sistēmu Portugālē http://www.grutasmiradaire.com/, netālu no pilsētas Fatima. Gids noved līdz pat 75 metru dziļumā, un nobeigumā var papriecāties par smukām pazemes strūklaciņām un gaismiņām. Visa šī kokteiļa nobeigumā – absolūts relakss pludmalē, kur nav neviena cilvēka! Atliek pabraukt augšup uz ziemeļiem no pilsētas Nazare, kur ceļš iet vistuvāk okeānam (Praia da Pedra do Ouro un tālāk), un meklēt kādu ceļu, kur var piebraukt pie okeāna. Nākas nedaudz papūlēties, bet rezultāts ir tā vērts – kā uz vientuļas salas, jo redzi tikai okeānu un smiltis. Atgriezāmies tur gandrīz katru dienu. Pēc četru dienu dzīvošanās Sao Martinho do Porto apkārtnē, bija plānots doties tālāk uz ziemeļiem – uz pilsētām Aveiro un Porto. Bet jau pirmajā naktī vīlāmies viesnīcā un, tiekot līdz uz Porto, nogurdināja tūristu bari, tāpēc izbrauciens ar kuģīti pa upi Douro jau bija ar tūrisma piegaršu. Sapratām, ka jābrauc atpakaļ uz iepriekšējo viesu mājiņu Quinta da Vida Serena - bija jāsaglabā labais fīlings! Par laimi saimnieki bija ļoti atsaucīgi un mūsu istabiņa, kurā dzīvojām iepriekš, bija brīva arī uz atlikušajām divām dienām. Pa ceļam vēl iebraucām mazā pilsētiņā, kas atrodas starp okeānu un upi Costa Nova, netālu no Aveiro – Costa Nova do Prado – ļoti interesanta un sakopta pilsētiņa ar atjaunotām, tradicionāli strīpainām mājiņām. Vēl nedaudz atpūtas klusajā pludmalē, Portugāles laukos un.. sajūtas, kuras vērts atcerēties.