NEIZZINĀTĀS ARGENTĪNAS UN LIELDIENU SALAS KOMANDĒJUMS 1 - Patagonijas Ezeru zeme.

Ja argentīnietim jautāsiet, kuru no vietām savā plašajā zemē viņš iesaka apmeklēt, tad pilnīgi noteikti dzirdēsiet tādu eiropiešiem maz zināmu vārdu kā Bariloče.
Nudien neskatoties uz Iguasu ūdenskritumu un Perito Moreno ledāju apvidu, tieši Bariloči jeb Patagonijas ezeru zemi, paši argentīnieši uzskata par skaistāko vietu visā Argentīnā.
Pati Bariloče ir simpātiska pilsētiņa ar akmeņu un guļbūvju ēkām, kas raisa asociācijas ar Alpu ciematiņiem, tāpēc nepārsteidz, ka šo vietu dēvē par Argentīnas Šveici. Tai nav bagāta vēsture, patiesībā vēl salīdzinoši nesen šis bija pilnīgi mežonīgs apvidus, kuru apdzīvoja Mapuče un citas primitīvas indiāņu ciltis, kas vienmēr dzīvojušas saskaņā ar dabu. Pirmā apdzīvotā vieta šeit radās uz "La Alemane" ("Vācietis&quot veikaliņa bāzes, kuru 1895. gadā izveidoja Karlos Vīderholds, kas uzsāka biznesu, iepērkot no vietējiem iezemiešiem dzīvnieku ādas.
Vācieši, kas jau bija apguvuši blakus esošo Čīles Ezeru zemi, tikai 20. gs sākumā sāka parādīties Bariločē nodibinot pirmo apmetni. Ap šo laiku Bariločē ieradās arī divi bēdīgi slaveni vīri, kuriem nomaļais Patagonijas ezeru rajons bija laba vieta, kur noslēpties - tie ir nopelniem bagātākie laupītāji kādi jebkad pa Zemes virsmu staigājuši - Butčs Kesidijs (Butch Cassidy) un Sandencs Kids (Sundance Kid). Kesidijs un Kids bija leģendāri banku, vilcienu un raktuvju laupītāji ASV Vecajos Rietumos, kuri 1969. gadā iemūžināti arī slavenajā Holivudas filmā ar Polu Ņūmenu un Robertu Redfordu galvenajās lomās. 1901. gadā kad Mežonīgo Rietumu šāvēju zelta laikmets bija savā norietā, par kungu galvām bija izsludināta barga nauda un Pinkertona Detektīvu birojs (FBI pirmstecis) mina abiem uz papēžiem, tāpēc Kesedijs un Kids ar kuģi mūk uz Argentīnu. Ar viltotiem vārdiem tie nopirka rančo pie Bariločes un uz dažiem gadiem nobāzējas Patagonijā, līdz ķērās pie vecajiem grēkiem, aptīrot divas bankas Argentīnā. 1905. gadā, kad Pinkertona aģentūra sasaistījusi abu vārdus ar banku laupīšanām Argentīnā un ir šiem uz pēdām, abi kungi atkal ir spiesti bēgt, šoreiz uz Čīli un pēc tam uz Bolīvijas Dienvidiem, kur abi renegāti tiek apšaudē ar policiju ielenkti un nogalināti.
Bariločei piemitis kaut kāds šarms, kas 20. gs. pievilka ne tikai ceļotājus, bet arī neliešus, jo deviņdesmitajos gados pilsētas vārds pāršalca pasaules presi, kad atklājās, ka no tribunāla šeit slēpušies vairāki augsta ranga nacisti, no kuriem lielākā zivs bija SS hauptšturmfīrers Ēriks Priebke. Vēl ar nacistiem šeit saistās kāds mīts, par ko sarakstītas vairākas vēsturnieku grāmatas un uzņemta pat filma - par Ādolfa Hitlera un Evas Braunas it kā izmukšanu no Berlīnes aplenkuma un to, ka viņi slepus apmetušies uz dzīvi klusā rančo dažus kilometrus uz austrumiem no Bariločes, kur nodzīvojuši līdz 60-tajiem gadiem, protams, lielākā daļa vēsturnieku gan netic šai versijai un uzskata, ka Reiha fīrers tomēr beidzis savu dzīvi 1945. g. Vācijas galvaspilsētas bunkurā. Bet pietiks par pasaules ļaundariem, labāk par pozitīvo un precīzāk garšīgo - Bariloče sagādās patīkamu pārsteigumu ikvienai dāmai, jo tā ir Argentīnas oficiālā šokolādes galvaspilsēta, kur galvenā iela noklāta ar darbnīcām un elegantiem veikaliem, kas tirgo neredzētus mākslas darbus no kakao izstrādājumiem. Savukārt pa kungiem arī šeit ir padomāts, jo Bariloče ir arī alus centrs, kur top kārtīgi apiņu brūvējumi, kas tiek uzskatīti par labākajiem ne tikai valstī, bet visa kontinenta mērogā.
Tomēr īstais Ezeru rajona skaistums, protams, meklējams ārpus Bariločes pilsētas robežām - zaļiem Patagonijas mūžamežiem klātajās ielejās, virs kurām paceļas sniegotās un ledājiem klātās Andu vulkānu virsotnes, visa plašā apkārtne ir nokaisīta ar gariem, šauriem un fjordiem līdzīgiem ezeru labirintiem. Tā ir īstā Patagonijas ezeru zeme, bet tās galvenā zvaigzne ir visu Argentīnas nacionālo parku "vectētiņš" - Parque Nacional Nahuel Huapi, kurš izveidots jau tālajā 1934. g. Nahuel Huapi parks aptver daudzus ezerus, bet tā centrā iegūlies 100 km garais ezers ar tādu pašu nosaukumu, kas tulkojumā no vietējo iezemiešu valodas nozīmē Jaguāra sala. Ja Bariločes apkārtnē un Nahuel Huapi parkā būtu jāizvēlas viens skats, tad neapšaubāmi mana balss tiktu Cerro Campenario, kur pacēlājs ērti uzved kalnā, no kura virsotnes paveras ezeru virtenes uz visām debesu pusēm - National Geographic sajūsmā ir gājis pat vēl tālāk to iekļaujot Top 10 gleznaināko pasaules panorāmas skatu sarakstā!
Vēl kāda slavena pastkarte no Nahuel Huapi parka paveras tā tālākajā dienvidrietumu stūrī pie pašas robežas ar Čīli. Šeit karaliski pār apkārtni noraugās 3554 m augstais Cerro Tronador apdzisušais vulkāns, kas tulkojumā nozīmē Pērkona kalns, jo kad no kalna 14 ledājiem atdalās kāds ledus gabals tas izdvešs pērkonam līdzīgus trokšņus.
Cerro Tronador galvā ir balta ledāju cepurīte, bet lejā no kalna nāk vienīgais melnais ledājs Argentīnā - Ventisquero Negro, kas zaļgani-brūnajā lagūnā veido mazus aisbergus. Vēl simpātiskāku šo skatu padara daudzās šaurās kaskādes, kas straumēm gāžas pār kalna klinšu sienām.
Visbeidzot nevar nepieminēt vēl kādu Bariločes "rozīnīti" - Ruta de los Siete Lagos, kas tiek uzskatīts par vienu no gleznainākajiem ceļiem Argentīnā. Tas vijas gar 7 kalnu ezeriem, kuru nokrāsas atklājas diapazonā no tanzanīta zilā līdz tirkīzzilajiem toņiem, un savieno Bariloči ar San Martin de los Andes kalnu pilsētiņu, kur sākas jau pavisam jauns nacionālais parks - Parque Nacional Volcan Lanin. Šī Čīles pierobežai piegulošā nacionālā parka simbols ir 3776 m augstais, piramīdas formas vulkāns Lanin, kurš paceļas virs gleznainā Lago Huechulafquen ezera. Lanin parkā veģetācija jau sāk pamainīties no biezajiem Patagonijas mūžamežiem Bariločes apkārtnē uz daudz plānākām un sausākām koku birzīm. Izrādās tieši Lanin vulkāna parkā aug tik savdabīgie "Monkey puzzle tree" koki, kuru riekstus ir atļauts lasīt tikai Mapuče indiāņiem. Vienmēr esmu domājis, kur gan aug šie tik retie un eksotiskie koki, kas dažas reizes redzēti parkos un botāniskajos dārzos, izrādās tagad es zināšu atbildi. Bet tur augšā uz šo visu daili noraugās "Dienvidamerikas debesu valdnieki" - varenie Andu kondori.