Subjektīvs redzējums atpūtai LUX

Biju pa brīvdienām Luksemburgā. * It kā nekā sevišķa – maza valstiņa Eiropas sirdī, braukāts riņķī un apkārt krustu šķērsu, Eiropa kā Eiropa. Bet Luksmeburga... * Luksemburga ir kas īpašs, vai vismaz man radīja īpašas izjūtas. * Pirmkārt jau cilvēki – beidzot sapratu, ar ko atšķiras „mūsējie” no „viņējiem” – ar sejas izteiksmi. Ne naida, ne dusmu, ne īguma, ne ļaunuma, ne agresijas, ne skaudības. Ļautiņi kā no apģērbu katalogiem, tikai īsti, silti, dzīvi, skaisti. Skaisti dvēselē. Cilvēki ratiņkrēslos, daudz cilvēku ratiņkrēslos, salīdzinot ar šejieni. Laikam jau ir viņiem dota iespēja piedalīties dzīvē, un nevienam tas nešķiet jocīgi vai savādi. * Pensionāri rokkoncertos, smaidīgi babuki ar baltām galvām lēkā pa laukumu, ar kruķīti piebakstot savam vecajam, sak, kas i’ ko? Solīdās jaciņās starp jauniešu un jaunu vecāku ar visiem mazuļiem bariem. Pašiem mazākajiem gan uzliktas austiņas, lai nav par skaļu, kamēr hipijiska paskata tētuks izbauda festiņa garšu. Ļautiņi visvisādi - balti, melni, krāsaini, kā gribu, tā izskatos. It kā jau visur Eiropā tā, bet Luksemburgā tomēr savādāk. * Tilti... Un daudz gaismas. Un turku kebabi. Un ķīniešu restorāni. Un Gortex tupelītes. Un vīns. Un mazi, burvīgi sporta Audi. Un 3% PVN. * Daba mierīgi skaista, ar klinšainiem kalniem, ar pļavām, ar ielejām, raibajām govīm un Mozeles ielejas vīnogulājiem. Miers, harmonija, atvērtas sirdis un sviecieni kalnu taciņās – kas vāciski, kas franciski, kas vienkārši smaida un māj ar galvu. Iedomājos, kā būtu, ja pasveicinātu kādu savā Imantas mežā, kad staigājos ar suni... laikam tomēr nevajag. Nesapratīs takš! * Domāju, kāpēc gan tā ir, ka vieniem ir dots tik daudz gaišuma, bet citiem... nu teiksim – pamazāk. Tāpēc, ka citi laikam tomēr nav līdz tam izauguši. Izauguši ārā no materiālajām vērtībām, no „man, man, tikai man, un vēl bikiņ!”, no „ak tu, tāds un šitāds, gan es tev...”, no skaudības. Un pats skumjākais tajā atziņā, kas tas viss attiecas arī uz mani. Ja jau šeit esmu nolikta dzīvot. * Lai nu kā tur būtu ar morālo pusi, ir pāris lietas, ko Luksemburgā pilnīgi noteikti ir vērts izbaudīt. * Daba. Tūrisma mājaslapās ir riktīgi daudz informācijas, kur doties gan pastaigās ar kājām, gan ar riteņiem. Ar visām kartēm, maršrutiem un ieteikumiem. Turklāt jebkurā tūrisma birojā ir tik ļoti pretimnākoša tauta, visu kā ar karoti mutē ieliek un vēl līdz autobusam aizved. * Pati pilsēta. Tilti!!! * Vēstures pieminekļi, jo to ir daudz (ja vien interesē). Amfiteātris (skatīts caur vīnogulāju lapām un 8 dienas vecām vīnodziņām) un romiešu kultūras paliekas. * Mozeles ielejas vīna darītavas. Ja paveiksies, sastapsiet vīna darītavas īpašnieku, kas lika noticēt, ka neko labāku par skābo Riesling mūžā neesmu dzērusi, lai gan baltvīns, turklāt vēl paskābs, man pilnīgi noteikti nekad nav garšojis. Un vēl izteiksmīgā runa, stāvot uz galda starp pudelēm! Vīriņš bija maza auguma, tad nu izdomāja veidu, kā viņu visi sadzirdēs. * Veikali. Olīves (mūžam tādas te nenopirkt!), vīns, siers, supergaršīgas desiņas. Un kur tad nu vēl gortex tupelītes par 30 EUR un lafumas mugursomas par 40 EUR! Tas viss ar vietējo minimālo algu ap 1200 EUR pēc nodokļu, dzīvokļa īres un medicīniskās apdrošināšanas nomaksas. Vismaz tā stāstīja vietējā gide. Starp citu, kad tauta aiziet pensijā, parasti dibinot interešu klubiņus. Populārākie saucas „Apceļosim pasauli!” * Antikrīze. Vietējiem masu mēdijiem ir noruna ar valdības gaiteņos esošajiem, ka presē krīze netiek pieminēta. Vietējie gidi stāstīja, ka no sākuma esot dikti sapriecājušies, sak, cenas veikalos pazeminās, benzīns paliek lētāks, vienīgi pārtika paliek kā ir. Pēc kāda laika saskatījušies BCC, kur „krīze, krīze, visur krīze”, un sākuši uztraukties. Bet valstvīri pārķēruši uztraukuma vilni – darīšot to un to, lai nevienam nekas uz slikto pusi nemainītos. Un nemainās! Vismaz izskatās, ka nemainās. * Rezumējot – lai atvilktu elpu, brauciet uz LUX! Pat ja virs pilsētas līst lietus, no lidmašīnas spārna malas skatoties – tur, virs mākoņiem, saule spīd! ***