Irbene. Objekts, kas bēg.

Ekspedīcijas organizēšanas vēsture un gaita Brauciens uz Irbeni , kādreiz pilnībā slepeno armijas objektu „Zvaigznīte”, tika plānots jau vairāk kā astoņus mēnešus, un likās, ka šo ekspedīciju kāds ir nolādējis, un dara visu iespējamo, lai ekspedīcija nenotiktu. Taču, neskatoties uz visām nedienām, likstām un starpgadījumiem, beidzot tas ir paveikts, un ir iegūti fantastiski fotoattēli, iespaidi un atmiņas, kuras bija vērts gaidīt tik ilgi. Ceļā devāmies otrdienas rītā, ar mērķi nokļūt vispirms Ventspilī, lai satiktu biedru .::NighttraiN::. un tad - doties tālāk uz Irbeni. Ventspilī kopīgi pabrokastojām, papļāpājām, un, tā kā sarunātais papildus transports no Ventspils uz Irbeni bija kļuvis pārāk alkatīgs, ceļu turpinājām divatā, bet sarunājām, ka pēcpusdienā kopīgi dosimies uz krasta aizsardzības bateriju Nr.46, kas atrodas turpat Ventspils kāpās. Bez starpgadījumiem, ja neskaita braukšanu pa pretējo joslu kādā krustojumā, nokļuvām Irbenē. Iebraucot teritorijā, sametas mazliet baisi. Riteņiem vienmērīgi dunot betona plākšņu salaiduma vietās, pabraucam garām tukšajiem piecstāvu namiem, kuros kādreiz dzīvojušas militārpersonas un zinātnieki, sekojot norādēm, izbraucam cauri tipiskiem Padomju laika vārtiem ar lielu metāla zvaigzni vidū, nonākam arī pie pašas antenas RT-32. Lai arī ceļā neesam redzējuši nevienu cilvēku, nepamet sajūta, ka kāds vēljoprojām mūs vēro. Radioteleskopā RT-32 mūs sagaidīja visai dusmīgs gids, kurš nevarēja saprast, kā var divatā gribēt ekskursiju. Bet pēc neilgas sarunas, viss bija nokārtots, un dzirdējām interesantu stāstījumu, kā arī izņēmuma kārtā mums bija iespēja pabūt arī uz paša antenas šķīvja. Pēc ekskursijas pa antenu vēl stundu nosēdējām turpat laukā uz soliņa, pļāpājot ar gidu par pašu antenu, par okupācijas armijas izvešanu no Latvijas, kā arī par nejēdzībām, ko sastrādāja armija promejot. Pilnīgi slepens objekts, ar kura palīdzību tika izspiegots pretinieks. Bijušā kosmiskās izlūkošanas stacija Zvaigznīte (Zvjozdachka), savā laikā darbojās kā kara daļa nr. 51429, objekta kopējā platība - 200 hektāri. Atklātībā šis objekts nonāca tikai 1993.gadā, armija to pameta gadu vēlāk. Sākotnēji šeit atradās trīs antenas. Mazāko no tām – 10 m antenu Padomju armija pirms atkāpšanās paņēma līdzi. Tā kā 16 m un 32 m antenas bija pārak lielas, tās pārvieto nebija iespējams. Ar šo antenu palīdzību militāristi varēja pārtvert un noklausīties telefonsarunas visā pasaulē. Pateicoties Krievijas Zinātņu akadēmijas un starptautisko radio astronomu sabiedrības spiedienam, Padomju armija atturējās no lielo antenu uzspridzināšanas, tā vietā tās nododot Latvijas valdībai. Šobrīd Irbenes radioteleskopu izmanto zinātniskiem nolūkiem. Iekārta pēta kosmosa signālus, vistālākie saņemti pat no Gulbja zvaigznāja. Tas atrodas debess Ziemeļu puslodē, Piena ceļa blīvākajā daļā, tā būtībā ir Saules galaktikas galējā robeža. Zvaigznājs atrodas 500 miljonu gaismas gadu attālumā no mūsu planētas. Kosmiskās izpētes stacijas teritorijā satikām arī kādu franču studentu, kurš piedalās antenas sagatavošanas darbos, lai starptautiska radio astronomu grupa mēģinātu uztvert kosmiskos signālus, arī ārpus mūsu galaktikas, tā kā vēl ne tuvu nav izsmelts antenas potenciāls. Antenas RT-32 apzinātā sabojāšana. Armijai promejot antena tika apzināti sabojāta – no abām vadības pultīm izņemtas vienas un tās pašas detaļas, lai atjaunošana būtu neiespējamas, kabeļos sadzītas naglas, tā izraisot īssavienojumu, elektromotori aplieti ar skābi. Pie tam bojājumu vietas tika nomaskētas – kabeļos iedzītajām naglām nokniebtas galvas, un izolācija atjaunota, lai bojājuma vieta nebūtu pamanāma. Raksta turpinājumu lasiet: http://www.diggers.lv/irbene/irbene.html