48 stundas Luzannā, Šveicē

Tā kā pagājis diezgan ilgs laiks kopš mana pēdējā ceļojuma, draudzenes uzaicinājums ciemoties pie viņas Luzannā, Šveicē, nāk tieši laikā. Neesmu ziemas fans un slēpošana nav manā gaumē, gribas siltāku laiciņu un garas pastaigas svaigā gaisā, tāpēc iegādājos avio biļetes marta beigās cerībā sastapt Šveices pavasari.

Nopērku avio biļetes līdz Ženēvai un pēc tam līdz Luzannai braucu ar ļoti komfortablu vilcienu (mīkstie krēsli, klusums, tīrība, visur atkritumu urnas, kafejnīca, telefonu lādētāji un daudzas citas extras, biļetes cena vienā virzienā – 27 eur), un pēc 50 minūšu brauciena esmu Luzannā. Jāpiebilst, pati pirmo reizi esmu Šveicē, līdz ar to mans brauciens vilcienā paiet nereāli ātri, jo jāvēro brīnišķīgie skati, kas paveras aiz vilciena loga – zaļas ainavas pamīšus ar Alpu kalniem, dzeltenie narcišu lauki un tad atkal sniegotie kalni. Vārdu sakot, sirds jau tagad sāk līksmot aiz prieka! Un jā, man paveicās, iebraucu Šveices pavasarī ar skaistajiem 20 grādiem.

Ja godīgi, pirms brauciena par Luzannu zināju visai maz. Tomēr tagad visus gribētu aicināt – ja sanāk paviesoties Šveicē, noteikti ieplānojiet savā maršrutā arī šo mazo pilsētiņu, jo tā atrodas tikai 63 km attālumā no Ženēvas un atrodas brīnišķīgi skaistā Ženēvas ezera ziemeļu krastā. Luzanna ir franciski runājošā Šveices daļa, kuru par savu mājvietu ir izvēlējusies Starptautiskā Olimpiskā Komiteja. Pirmās liecības par pilsētu ir nākušas no 13. gs, uz šo brīdi to apdzīvo aptuveni 130 000 iedzīvotāju. Pilsētu var ērti izstaigāt un noķert tās garšu 2 – 3 dienu laikā.

Šeit ir mans vietu tops, ko vajadzētu apskatīt un izbaudīt Luzannā, ja plānojat tur pavadīt vien 2 – 3 dienas.

Ženēvas ezers
Vienu dienu noteikti ir vērts doties garā pārgājienā gar skaisto ezeru, kas nepavisam neatgādina ezeru, jo ūdens ir dzirdri zilā krāsā, kas drīzāk sajūtu ziņā atgādina jūru. Gaiss ir tik veldzējošs, ka vienkārši gribas stāvēt un dziļi ieelpot un izelpot un ļaut, lai laiks atkāpjas savā skrējienā. Iepretī visā savā lepnumā slejas grandiozie Alpu kalni. Ja gribiet izbaudīt ezera piedāvātās iespējas, variantu ir tik daudz! Pastaiga gar iespaidīgo ezeru, pelde kādā no labiekārtotajām peldvietām, aktīvā atpūta ( braucienu afr SUP dēļiem, veikbords utt.), vai vienkārši doties dienas kruīzā. Un vēl, skatoties no promenādes uz Alpiem, pa kreisi redzēsiet Šveices daļu, bet pa labi – Franciju. Ja paņemsiet kuģīti, tad pēc nepilnas pusstundas brauciena nokļūsiet Francijas daļā, Evian-les-Bains. Starp citu, daudzi tā arī dara – dzīvo Francijā (jo dzīve ir lētāka), bet katru dienu ar prāmi braukā uz Luzannu, lai strādātu vai studētu.

2. D’Ouchy laukums un promenāde

Nedaudz tālāk no Luzannas centra atrodas skaistais d’Ouchy rajons, kuras epicentrā atrodas elegantā Belle Epoch viesnīca. Ļoti grezna puķu dobe, vairāku kilometru garumā, atdala veco no jaunās ostas. Vietā, kur savienojas vecā un jaunā osta, aytrodas 12.gadsimtā celtā pils Chateau d’Ouchy, kur 1923. gadā tika parakstīts miera līgums starp Turciju un Grieķiju. Ļoti netālu no šī paša laukuma atrodas arī vietējo vidū iemīļotais Denantou parks. Tiklīdz saulīte rotā padebesis, tā vietējie pulcējas uz pikniku (un atkritumi aiz sevis vienmēr tiek savākti). Parka centrā var redzēt visai interesantu un varētu pat teikt, apkārtējā ainavā visai neiederīgu apskates objektu- Taizemiešu paviljonu, kas ir sadraudzības dāvana no Taizemes.

3. Notre – Dame Katedrāle

Luzanna ir bagāta ar daudzajām katedrālēm, kas ir viena par otru krāšņākas. Tomēr vietējo un tūristu vidū Notre – Dame katedrāle ir īpaši iemīļota. Tās vēsture aizsākās viduslaikos, kad svētceļnieki, sekojot Sandjego De Kompostellas ceļam Spānijā, nokļuva šajā katedrālē. No ārpuses katedrāle ir bagātīgi rotāta ar grandiozām skulptūrām, bet centrālajā daļā ir vērojams iespaidīgs logs, kas veidots no 105 skaistām 13. gs. Vitrāžām. Un, protams, ir iespēja arī uzkāpt tornī, no kuras paveras neatkārtpojams skats uz Luzannu, ezeru, kalniem. Arī mūsdienās zvaniķis iezvana katru stundu no agra rīta līdz pat pusnaktij.

4. Olimpiskais Muzejs un citi muzeji

Olimpisko muzeju ir vērts apskatīt ne tikai dažādu faktu un vēstures dēļ. Bet arī milzīgā muzeja parka dēļ. Visa informācija par Olimpiskajām Spēlēm tiek izrādīta uz nesen atjaunotajiem elektroniskajiem displejiem. Muzejā ir ne tikai faktu apkopojums, bet arī Olimpiskās lāpas, inventārs, sporta apģērbs, vēsturiskie plakāti, kas atspoguļo sporta vēsturi no Senās Greiķijas līdz mūsdienām. Bet muzeja parkā slejas dažādas slavenu sportistu skulptūras.
Luzannā ir daudz un dažādu muzeju, man vēl sanāca laika iegriezties Arheoloģijas un Vēstures muzejā, kurā atrodas eksponāti no tādiem periodiem kā Bonzas un Dzelzs laikmets un citiem.

5. Sauvabeline Mežs un Tornis

Ja pilsētas sāk palikt mazliet par daudz, tad nevilcinieties – jo izkļūšana tur “ārā”, pie dabas, ir vienkāršāka par vienkāršu. Nepilnas 20 minūtes autobusā, un varēsiet izbaudīt skaisto Sauvabeline Mežu, ezeru un torni. Skati ir vienkārš neaprakstāmi!

Un noslēgumā vien vēlreiz gribu atgādiniet – noteikti iekļaujiet Luzannu savā maršrutā, īpaši jau pavasarī, tas ir ceļojums ne tikai acīm, bet arī sirdij. Šajā mazajā pilsētā atrodas viss – kalni, meži, ezeri, lauki, narcisēm un tulpēm rotātas pļavas.