Saule, Vidusjūra, pludmales un bezrūpība

Kipra... Ja man būtu jāraksturo šī sala pāris vārdos, tad tie būtu- saule, Vidusjūra, pludmales un bezrūpība. Jo kas gan nekait dzīvot vietā, kur mājas siltināšana nav apspriežams jautājums, kur saule ir 340 dienas gadā, galvenais, lai jumts virs galvas. Protams, šajā gadījumā mans skatījums uz Kipru būs pilnīgi 100% tūrista viedoklis un īsto sadzīvi var iepazīt tikai dzīvojot attiecīgajā vidē. Tomēr, arī esošajā situācijā guvu savus iespaidus ar kuriem labprāt padalītos. Kiprā Larnakas lidostā ielidojam vakarpusē. Nedaudz izbrīna fakts, ka ap pl.18 jau sāk palikt tumšs un ap pl.20 jau ir iestājusies nakts. Laika josla Kiprā ir tieši tāda pati kā Latvijā. Izrādās, ka Kiprā, tāpat kā Lielbritānijā, automašīnu stūre atrodas auto labajā pusē un braukšana notiek pa ceļa kreiso pusi. Tādas pašas kā Lielbritānijā ir arī kontaktdakšas. Protams, ja laicīgi gatavojas un ievāc informāciju, nav jābrīnās par tādām lietām, bet nu neko darīt – jāpērk kontaktdakšas pārveidotājs līdzpaņemtajām elektroierīcēm (to cena ap 2 EUR). Paēdam vakariņas, apstaigājam viesnīcas apkārtni (Agia Napa jeb Ayia Napa, Anthea ) un gatavojamies svētdienai Waterworld akvaparkā. Pati Agia Napa ievērojama ar ārkārtīgi aktīvu nakts dzīvi un skaistām pludmalēm. 2.diena paiet nemanāmi, viss laiks praktiski tiek pavadīts akvaparkā, kurā no pilsētas centra var aizbraukt 15 minūtēs ( 10 EUR taksis), akvaparka cena vienam pieaugušajam 30 EUR – lēti nav, bet kā labu ieteikumu varu minēt nedaudz nogaidīt ar akvaparku, jo nedaudz pastaigājot pa pilsētu, noteikti saņemsiet ne vienu vien atlaižu kuponu bāriem, restorāniem, naktsklubiem un arī 4 EUR atlaižu kuponu akvaparkam. Un nekad, es vēlreiz atkārtošu NEKAD nevajag pirmo dienu siltajās zemēs pavadīt bez sauļošanās krēma, nezinu, cik ilgs laiks man vēl būs nepieciešams, lai sakoptu savus apdegušos plecus. Jā, nenovērtēju Kipras sauli. Ar tādu pašu problēmu saskaras arī mans puisis, pāris dienas pieskārieni mums rada mokošas sāpes. Būtībā, neskatoties uz to, ka āda pat ir radusi pie saules (vai mākslīgas vai dabīgas), pirmajai dienai iesaku izvēlēties sauļošanās krēmu ar īpaši augstu aizsargfiltru (SPF 20 vai pat 30). Tas aiztaupīs liekus pārdzīvojumus. Par pašu akvaparku Waterworld varu teikt tikai to pašu labāko. Tas atrodas ļoti labā vietā, uzkāpjot jebkurā no atrakcijām, redzama skaistā Vidusjūra. Atrakciju izvēle ļoti daudzveidīga un katra gaumei atrodas kas piemērots. Un kas ir pats labākais- tiek sniegta aktīva atpūta svaigā dabā. Sīkākā informācija par akvaparku atrodama http://www.waterworldwaterpark.com/. Mums no atrakcijām visvairāk patīk Fall of Icarus un Drop to Atlantis. Lielisks balss saišu treniņš!  Parka dizains ir veidots grieķiskā stilā – tajā manāmas gan kolonnas, gan ciklops, gan dažādu grieķu Dievu atveidi. 3. ceļojuma diena iesākas ar mana puiša ideju izīrēt bagiju. Tas sniedz mums iespēju izbraukāt tuvākās pludmales – Nissi beach, Harbour beach. Ūdens ir ļoti tīrs un dzidrs, kā arī neierasti silts. Ar bagiju pagūstam izbraukāt Cape Gkreko daļu, kas atrodas Kipras Dienvidaustumu daļā. Protams, ielienam katrā iespējamā alā un safotografējam bezgala daudz lielisku bilžu. 4.diena arī tiek pavadīta braukājot ar bagiju un vienkārši relaksējoties gan pie baseina, gan pie jūras. Apstaigājam arī nedaudz pilsētu, apskatām vietējās baznīcas- un pilsētu kopumā. Pārsteidz naktsklubu un bāru izvēle. Pie tūristu piesaistīšanas ir domāts visai daudz- piesaista arī nosaukumi, piemēram, Monkey business vai Ermitaz. Vakarā apmeklējam arī Bedrock Beach party, bet šis pasākums mūs nesaista, tāpēc to arī visai ātri pametam Ceļojuma 5.diena tiek veltīta Pafosas apkārtnes apskatei, tam esam izīrējuši Suzuki Jimny džipiņu, kurš mūs nepieviļ arī neceļos. Kā izspriedām, Kipras apskatei džips ir vispiemērotākā automašīna. Jā, A ceļi ir labi, labi ir arī B un E ceļi, bet tie, kas kartē atzīmēti blāvākās krāsās, ir droši saucami par neceļiem. Degvielas uzpildes staciju serviss ir ideāls. Pašam pat nav jākāpj ārā no auto, darbinieki uzpilda tik, cik ir nepieciešams un paši atnes čeku un atlikumu. Ja automašīnas priekšējais stikls ir netīrs, to bez prasīšanas nomazgā un neietur papildus samaksu. DUS ir atvērtas katru dienu no 7 līdz 19, izņemot sestdienas un trešdienas, kad darbinieki strādā līdz 14. Svētdienās serviss netiek sniegts, bet visās degvielas uzpildes stacijās 24 h/diennaktī darbojas iekārtas, kuras pieņem gan norēķinu kartes, gan skaidru naudu norēķiniem par degvielu. Lai izīrētu Kiprā auto, vadītājam jābūt vismaz 25 gadu vecam, vai ar 3 gadu auto vadīšanas stāžu (t.i. Eiropā vismaz 21 gadu vecam). Maksimālais braukšanas ātrums uz lielajiem ceļiem (highways) ir 100 km/h, minimālais 65 km/h. Tātad maršruts – Agia Napa, Larnaka, Limasola, Pafosas apkārtne. Kā svarīgākos un tūristu iecienītākos objektus varu minēt Petra tou Romiou ( Dievietes Afrodītes dzimšanas vieta) – skaista vieta Vidusjūras krastā, runā, ka, tas, kas te peldējies, par mīlestības trūkumu vairs nekad nesūdzas. Man gan līdz šim ne reizi nav nācies par tās trūkumu sūdzēties.  The Tombs of the Kings – apakšzemes kapi, vieta ar īpatnēju pagātnes noskaņu. Visai mērķtiecīgi dodamies uz vienu no apskates objektiem – Aphrodite’s Baths, bet nonākam jau minētā Kipras neceļā, kur ar maksimālo ātrumu 20 km/h lavierējam pa lielām bedrēm un kalnu ceļiem Akamas pussalā (saprotams, bez nožogojumiem). Labs piedzīvojums! Tā nu pienāk arī tumsa un mēs apmēram 2 stundas netiekam civilizācijā, bet, kad veiksmīgi esam beiguši riskanto piedzīvojumu pa kalnu ceļiem, ir jau par vēlu, lai kaut ko sakarīgu ieraudzītu. Tad nu manā izpratnē pēc dzirdētā un lasītā Aphrodite’s Baths ir ezeriņi, kur dieviete peldējusies ar savu mīļoto. Nelielā ķibele ar šķietami neizbraucamo ceļu, neattur mūs no domas nākamajā dienā apskatīt Troodos apkārtni. Pirms tam gan nolemjam apskatīt netālās pilsētiņas Protaras akvāriju, gaidītos delfīnus un haizivis gan tur nesastopam, bet pāris arī Rīgas Zoo sastopamas živteles gan. Būtībā, lai apskatītu Troodos apkārni, noteikti nepieciešams braucienu ieplānot jau no agra rīta. Mēs kā lieli gulētāji, mērkaķa ātrumā traucamies uz Troodos. Beidzot Kiprā manāma arī zaļa zālīte un koki (pie jūras klimats ir pārāk sauss lielai daļai augu). Gaiss ir daudz svaigāks un elpot ir vieglāk. Troodos apkārtnē noteikti jāredz ūdenskritums Millomeri Waterfalls. Ļoti interesants ir arī 2km garais pārgājiens pa Kalidonia Falls apkārtni. Jebkurā gadījumā, ceļojot ar automašīnu, labi jāizstudē karte un jābūt ļoti acīgam, jo tāpat kā Latvijā, uz ceļiem atrodas brūnas norādes uz ievērojamiem un skaistiem apskates objektiem. Bet jārēķinās arī ar to, ka, neskatoties uz Troodos apkārtnes ceļu labo kvalitāti, tie ir ārkārtīgi līkumoti un lielā daļā ceļa posmu ir ātruma ierobežojums 30 km/h. Brauciena ietvaros apskatām arī Kykko Monastery – grieķu pareizticīgo baznīcu. 85 % Kipras iedzīvotāju ir pareizticīgie, pārējie-katoļi, musulmaņi u.c. 7.dienā esam izlēmuši doties delfīnus lūkoties ar ātrlaivu Dolphin Boat Safari. Delfīnus gan nesastopam, bet atpūšamies gan godam- prieks apskatīt visas jau iepriekš redzētās vietas no cita skatu punkta, t.i., no jūras puses, peldamies ārkārtīgi skaistās vietās. Pirmo reizi arī izmēģinu snorkelingu – jūras pētīšana ar ūdens brillēm un elpošanas caurulīti. Agrāk likās, kas tā ir tīrākā mazu bērnu izklaide, bet liels ir mans pārsteigums, kad ieraugu brīnumskaistas zivtiņas, kuras bez ūdens brillēm nav iespējams ieraudzīt. Tā kā – ja ir iespēja, noteikti vajag to izmantot! Visjautrākais gan man, gan puisim, gan viņa mammai šķiet brauciens uz laivu piestātni, kad kapteinis brauc ar ārkārtīgi lielu ātrumu, pilnīgi visi laivā kļūst slapji – iemesls kārtīgi izsmieties. Pārējo dienas daļu pavadām gulšņājot Kipras saulītē, bet vakarā izmēģinām trako atrakciju Sling shot, kad tiekam vertikāli katapultēti 100 metru augstumā 2 sekundēs. Traks piedzīvojums ar traku spiegšanu no manas puses. Tās pašas dienas naktī arī kravājam koferus, lai dotos mājup. Sirsniņā paliek skaistas atmiņas un fotoaparātos- labas bildes. Ar vienu nedēļu jebkurai valstij ir daudz par maz, bet atvaļinājuma jau laikam nekad nevar būt pietiekami. Nelieli ieteikumi, informācija:  CTO= Kipras Tūrisma Organizācija (Cyprus Tourism Organisation); visi šīs organizācijas izplatītie materiāli ir bez maksas;  Valūta Kiprā no 2008.gada janvāra ir Eiro;  Auto uz ceļiem brauc pa ceļa kreiso pusi;  Kiprā ir divas lidostas – Larnaka un Pafos. Larnaka ir tuvāk Agia Napai, līdz ar to tuvāk jauniešu iecienītajai nakts dzīvai;  Kiprā tiek lietota tāda pati kontaktdakša kā Lielbritānijā;  Tradicionālie ēdieni- meze, haloumi siers, saldumi commandaria, grieķu salāti, kebabi u.c, dzēriens- vīns, mums arī tīri labi pie sirds gāja vietējais alus KEO;  Apmeklējot baznīcas un klosterus, nav pieklājīgi nēsāt šortus un ķermeni atsedzošas drēbes;  Pafosa ir iekļauta oficiālajā UNESCO pasaules mantojuma sarakstā;  Kipras galvaspilsēta ir Nikosija (Lefkosia);  Visas ceļazīmes lasāmas gan grieķu, gan angļu valodās;  Tūristu iecienītajās vietās iespējams sarunāties ne tikai angļu valodā, bet visai plaši ir izplatīta arī krievu valoda;  Kiprā uz katra stūra meklē darbiniekus (viesmīļus, pārdevējus, klubos saucējus);  Gaisā temperatūra jūnijā ap 38 grādi dienā, katrā ziņā ļoti karsts;  Kipra ir sadalīta 2 daļā, vienu daļu apdzīvo grieķi, briti, bet otru- turki;  Kiprā uz katra soļa ir manāmas ķirzakas, nav jau brīnums, ka ķirzaka kļuvusi par vienu no Kipras simboliem;  Kipra ir valsts, kurā neviens nevienam neuzbāžas, piedāvājot savus pakalpojumus un preces, atšķirībā no Kanāriju salām, Marokas, Turcijas un Ēģiptes.